Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
maestro123

actieve inlaat met co2 toevoeging?

Recommended Posts

ik ga bij mijn volgende ronde co2 toevoegen, nu vroeg ik me af is mijn actieve inlaat dan nog nodig aangezien de planten co2 via de generator krijgen. ik heb nu een softbox staan 700m3 en die staat constant op 100%. ding staat niet in de weg maar wil niet onnodig bij blazen. zat zelf te denken om de actieve inlaat weg te halen en passief aanleggen zodat de softbox weg is maar de planten nog wel verse lucht krijgen via de passieve inlaat.

 

hoor graag jullie meningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je co2 toevoegt, dan wat is het nut van "verse" lucht? ervan uitgaande dat je geen gifbron in je tent hebt

En hoe ben je van plan je ruimte op temperatuur te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, cannarie said:

Als je co2 toevoegt, dan wat is het nut van "verse" lucht? ervan uitgaande dat je geen gifbron in je tent hebt

En hoe ben je van plan je ruimte op temperatuur te houden?

Afzuiger laat ik draaien op 30%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ie met 30% nog steeds niet er voor zorgt dat de extra CO2 veel langer in je ruimte blijft.

En wat gebeurt er met je temperatuur als je je afzuiger op 30% laat draaien?

Hoe groot is de ruimte, en wat voor afzuiger heb je?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Ik denk dat ie met 30% nog steeds niet er voor zorgt dat de extra CO2 veel langer in je ruimte blijft.

En wat gebeurt er met je temperatuur als je je afzuiger op 30% laat draaien?

Hoe groot is de ruimte, en wat voor afzuiger heb je?

 

Heb een 1500m3 afzuiger in een ruimte van 240 bij 240 die met lampen aan rond de 30% draait 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ongeveer 12 M3.

Als je afzuiger op 30% draait, dan zuigt hij (in theorie) 450 M3 per uur af.

Dan word de ruimte dus in een uur tussen de 30 en 40 keer ververst. Geen idee of dat teveel is om de CO2 lang genoeg tussen je planten te houden.

Maar kun je de hitte onder controle houden met een afzuiger op 30%?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vreemd verhaal dit..

1. wat voor verlichting gebruik je waarmee je op 240x240 genoeg hebt aan 30% van 1500m3?

2. Wat is het nut van een actieve inblaas als er slechts zon geringe afzuiging noodzakelijk is? Veel onderdruk zal je namelijk niet hebben en je komt ook niet bepaald capaciteit te kort met je afzuig op slechts 30%

3. Je zal flink extra co2 moeten genereren om de afzuiging te compenseren

edit: 4. Als je inblaast met 700m3 op 100 % en je zuigt af met 30% van 1500m3 (nog verder afgeknepen door je filter), hoezo heb je dan geen overdruk?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij wilde hij actieve inblaas gaan uitschakelen op het moment dat hij de afzuiging naar 30% zet. Dus dat kan.

Maar in een tent van 240 x 240 hangen waarschijnlijk 4 x 600 HPS of equivalent in led. Dus benieuwd hoe je die hitte onder controle kunt houden. Zeker als je ook nog eens met CO2 generator gaat werken, die hitte afgeeft.

 

Het zou ook fijn zijn als de TS om advies of meningen vraagt, dat hij dan ook zoveel mogelijk omstandigheden en feiten weergeeft.

We moeten eerst raden/vragen hoe groot de tent is, hoe groot je afzuiger. En hoeveel lampen en wat voor lampen weten we nog steeds niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Volgens mij wilde hij actieve inblaas gaan uitschakelen op het moment dat hij de afzuiging naar 30% zet. Dus dat kan.

Als hij nu aanzienlijk meer dan 30% plus actieve inblaas nodig heeft om de temp ok te houden, zal hij in die nieuwe situatie toch niet veel minder nodig hebben?

ik heb eerder het vermoeden dat ts het zelf ook niet helemaal weet en een beetje boven zijn kunnen aan het plannen is. Iets waar ik hem in het verleden wel vaker van verdacht heb o.a. op .eu. Maar bewjis gerust mijn ongelijk maestro, ik ben erg benieuwd naar je ronde met deze setup.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Dat is ongeveer 12 M3.

Als je afzuiger op 30% draait, dan zuigt hij (in theorie) 450 M3 per uur af.

Dan word de ruimte dus in een uur tussen de 30 en 40 keer ververst. Geen idee of dat teveel is om de CO2 lang genoeg tussen je planten te houden.

Maar kun je de hitte onder controle houden met een afzuiger op 30%?

ja makkelijk 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, cannarie said:

vreemd verhaal dit..

1. wat voor verlichting gebruik je waarmee je op 240x240 genoeg hebt aan 30% van 1500m3?

2. Wat is het nut van een actieve inblaas als er slechts zon geringe afzuiging noodzakelijk is? Veel onderdruk zal je namelijk niet hebben en je komt ook niet bepaald capaciteit te kort met je afzuig op slechts 30%

3. Je zal flink extra co2 moeten genereren om de afzuiging te compenseren

edit: 4. Als je inblaast met 700m3 op 100 % en je zuigt af met 30% van 1500m3 (nog verder afgeknepen door je filter), hoezo heb je dan geen overdruk?

gebruik led lampen weinig warmte komt ervan af

heb altijd onderdruk

ja dat ben ik dus nu aan het onderzoeken wil namelijk niet me afzuiger uit doen

ik zet em minimaal op 30 % anders krijg ik inderdaad overdruk

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Volgens mij wilde hij actieve inblaas gaan uitschakelen op het moment dat hij de afzuiging naar 30% zet. Dus dat kan.

Maar in een tent van 240 x 240 hangen waarschijnlijk 4 x 600 HPS of equivalent in led. Dus benieuwd hoe je die hitte onder controle kunt houden. Zeker als je ook nog eens met CO2 generator gaat werken, die hitte afgeeft.

 

Het zou ook fijn zijn als de TS om advies of meningen vraagt, dat hij dan ook zoveel mogelijk omstandigheden en feiten weergeeft.

We moeten eerst raden/vragen hoe groot de tent is, hoe groot je afzuiger. En hoeveel lampen en wat voor lampen weten we nog steeds niet.

hitte hou ik makkelijk onder controle maar heb ook led dus dat is het. wil juist een kachel gaan doen zodat de temperatuur omhoog gaat.

zal ik doen voortaan meer informatie in het begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, cannarie said:

Als hij nu aanzienlijk meer dan 30% plus actieve inblaas nodig heeft om de temp ok te houden, zal hij in die nieuwe situatie toch niet veel minder nodig hebben?

ik heb eerder het vermoeden dat ts het zelf ook niet helemaal weet en een beetje boven zijn kunnen aan het plannen is. Iets waar ik hem in het verleden wel vaker van verdacht heb o.a. op .eu. Maar bewjis gerust mijn ongelijk maestro, ik ben erg benieuwd naar je ronde met deze setup.

ben alweer groter en nieuwe dingen aan het doen vind een beetje saai worden:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de temperatuur makkelijk onder controle kan houden met 30%, waarom heb je dan in Godsnaam dat ding ooit op 100% gezet? Want dat slaat dan ook als kut op Dirk.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Kees A said:

Als je de temperatuur makkelijk onder controle kan houden met 30%, waarom heb je dan in Godsnaam dat ding ooit op 100% gezet? Want dat slaat dan ook als kut op Dirk.

 

 

omdat hij aan een cli'mate control zit dus als de situatie erom vraagt dan gaat die op 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij op 100% gaat, automatisch, en dit komt voor zeg je, dan kun je toch niet stellen dat je met 30% de hitte 'makkelijk' onder controle kan houden?

Want anders zou de Climate Control toch niet af en toe naar 100 gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Als hij op 100% gaat, automatisch, en dit komt voor zeg je, dan kun je toch niet stellen dat je met 30% de hitte 'makkelijk' onder controle kan houden?

Want anders zou de Climate Control toch niet af en toe naar 100 gaan?

hij staat 99% van de tijd op 30% het minimum dat ik heb ingesteld maar als het bijvorbeeld 30 graden is buiten en de luchtontvochtiger geeft veel warmte af gaat die eventjes naar 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs als je efficientere ledlampen hebt waarmee je genoeg hebt aan 300W per m2 kom je op 1700W aan verlichtingswarmte die je weg moet pompen. Dat moet ik nog maar zien gebeuren in de zomer op 30% van 1500m3. Bovendien zie ik de boel erg vochtig worden met zo weinig afzuiging

Met die 1500m3 zuiger zal je het best redden maar dan heb je dus geen reet aan die extra co2

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een CO2 generator gaat gebruiken, dan komt er nog meer warmte bij.

 

CO2 toevoegen is zinloos als je niet je hele situatie aanpast: CO2 moet een tijdje kunnen blijven hangen in je ruimte. Zolang dat de planten het kunnen opnemen. Als je continue afzuigt, gaat het gewoon mee naar buiten. Als je veel afzuigt, verdwijnt het razendsnel; als je langzaam afzuigt, verdwijnt het iets minder snel. In het pre-OptiClimate tijdperk zetten kwekers gewoon gedurende 15 minuten hun afzuiger uit, en dan weer heel snel aan om de hitte af te voeren. Was een hoop gedoe. In kassen wordt het soms ook toegevoegd, maar die zuigen niet of nauwelijks af.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Kees A said:

Als je een CO2 generator gaat gebruiken, dan komt er nog meer warmte bij.

 

CO2 toevoegen is zinloos als je niet je hele situatie aanpast: CO2 moet een tijdje kunnen blijven hangen in je ruimte. Zolang dat de planten het kunnen opnemen. Als je continue afzuigt, gaat het gewoon mee naar buiten. Als je veel afzuigt, verdwijnt het razendsnel; als je langzaam afzuigt, verdwijnt het iets minder snel. In het pre-OptiClimate tijdperk zetten kwekers gewoon gedurende 15 minuten hun afzuiger uit, en dan weer heel snel aan om de hitte af te voeren. Was een hoop gedoe. In kassen wordt het soms ook toegevoegd, maar die zuigen niet of nauwelijks af.

precies dat uitzetten en dan weer aan wil ik niet wil gewoon toevoegen en afzuiger aanlaten moet toch mogelijk zijn. kan em als de actieve inlaat weg gaat wel heel zacht laten afzuigen 10% ofso of zelfs minder

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, cannarie said:

Zelfs als je efficientere ledlampen hebt waarmee je genoeg hebt aan 300W per m2 kom je op 1700W aan verlichtingswarmte die je weg moet pompen. Dat moet ik nog maar zien gebeuren in de zomer op 30% van 1500m3. Bovendien zie ik de boel erg vochtig worden met zo weinig afzuiging

Met die 1500m3 zuiger zal je het best redden maar dan heb je dus geen reet aan die extra co2

dan is het toch juist goed om co2 toe te voegen hoge luchtvochtigheid en temperatuur 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je continue afzuigt, dan verdwijnt het ook continue. Natuurlijk kun je wel heeeeel weinig afzuigen, dan blijft het hangen.

Maar met afzuiger op 10% (als dat al kan zonder problemen, want afzuigers hebben soms ook een ondergrens) kun je volgens mij nooit je temperatuur en LV op peil houden.

Hogere temperatuur en hogere LV zijn inderdaad mogelijk bij CO2, maar er zitten wel grenzen aan, lijkt me.

Dus je zult wellicht op een bepaalde manier actief moeten gaan koelen en ontvochtigen.

Maar we gaan het vast zien.

 

Je hoeft niet steeds alles te quoten als je antwoord geeft op iets wat er precies boven staat. Wordt je topic niet leesbaarder door, maar wel onnodig lang.

 

Edited by Kees A
Toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Kees A said:

Als je continue afzuigt, dan verdwijnt het ook continue. Natuurlijk kun je wel heeeeel weinig afzuigen, dan blijft het hangen.

Maar met afzuiger op 10% (als dat al kan zonder problemen, want afzuigers hebben soms ook een ondergrens) kun je volgens mij nooit je temperatuur en LV op peil houden.

Hogere temperatuur en hogere LV zijn inderdaad mogelijk bij CO2, maar er zitten wel grenzen aan, lijkt me.

Dus je zult wellicht op een bepaalde manier actief moeten gaan koelen en ontvochtigen.

Maar we gaan het vast zien.

 

Je hoeft niet steeds alles te quoten als je antwoord geeft op iets wat er precies boven staat. Wordt je topic niet leesbaarder door, maar wel onnodig lang.

 

dus als ik het goed begrijp airco aanschaffen en ontvochtiger zodat het klimaat oppeil word gehouden door andere dingen dan de afzuiging. en ik kan toch een grote generator kopen en dan op een controller de juiste waarde instellen dan staat die maar harder aan. andere manier kan ik me niet bedenken.

kweek jij zelf met co2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het straks 30C buiten is en jij zuigt met je 1700W aan verlichting plus co2 brander op 10% van 1500m3 af.. Dan zal het mij niks verbazen als je de 50C aan gaat tikken. Je hoeft geen co2 kweker te zijn om te zien dat dat, ook me extra co2, niet gaat werken.

Tuulijk kan het met airco wel, alleen betwijfel ik of je gezien de kosten die bij dit alles komen kijken,  niet voordeliger uit bent om gewoon een extra lampje/ tentje op te zetten voor de zelfde extra opbrengst.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Maestro.

Beetje meer punten, komma's en HOOFDLETTERS zouden al helpen. :)

Probeer wat minder gehaast te zijn, en een goede uitleg/situatie te omschrijven.

Ik zeg niet wat je moet doen. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. En het ene hok is het andere niet. Als je in een koude kelder kweekt, kan iets al stukken makkelijk gaan bijvoorbeeld.

Met een OptiClimate is kweken met CO2 een stuk eenvoudiger. Geen afzuiging nodig (alleen voor onderdruk). Zuurstof komt altijd wel ergens door een kiertje binnen. Daarnaast, voordat je planten de zuurstof in 12 M3 lucht ophebben, duurt wel effe. 

Dat met die groter generator kopen, snap ik niet helemaal. Wil je zoveel CO2 de ruimte inblazen dat je altijd wel wat overhoudt, ook als je meer afzuigt? Dat gaat - denk ik - niet werken. Er zit al heel weinig CO2 in lucht. Zelfs als je de hoeveelheid zou vertienvoudigen, blijft het nog steeds heel weinig. Dat verdwijnt gewoon naar buiten als je afzuigt.

 

En eerst lezen en niet gelijk op die Quote-knop rammen. Ik wil best naar beste kunnen mijn visie op het geheel geven, maar als ik vraag om niet alles direct te Quoten, doe je het vervolgens toch. Daarmee geef je in ieder geval niet een signaal af dat je posts goed leest. Ik kan er naast zitten.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...