Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

-TAV-

Licht berekenen a.d.h.v. datasheets?

Recommended Posts

Een vraag met betrekking tot licht.

In de info-hoek ben ik uiteraard de sticky tegengekomen rondom licht. Ook heb ik tijdens het bouwen van m'n eerste LED armatuur (strips), ook veel gelezen en geleerd over licht.

Umols, mols, lumen, lux, PPFD (Umol/m2/s1), PPF, PAR (W/m2), verzin het allemaal maar.

Nu kom ik alleen niet verder: ik weet wat de termen inhouden en in welke situatie ze waardevol of waardeloos zijn. Maar, tijdens het bouwen van de eerste armatuur heb ik blind adviezen opgevolgd. Nu wil ik het zelf onderzoeken.

Neem de strips die ik eerder gebruikte: Samsung F562B. van de ervaren lui hoorde ik dat deze zeer efficiënt zijn: in termen van umols en PPFD (en Wattage). Maar hoe bereken je dit?

lumen naar umols omrekenen kan niet 1,2,3 heb ik begrepen, lux wordt dan ook lastig. Maar hoe kan je dan berekenen of een lamp en diens licht meer/minder geschikt is? Lumen zegt niets, want is gebaseerd op wat mensen waarnemen, idem voor lux, en PAR staat niet in de datasheets. Ook watt/joules zijn niet wat ik zoek, heb ik begrepen.

Toch zie ik op veel fora dingen als 'die Cree COB's hebben x umols/s' en in mijn eigen bouwtopic ook 'die strips geven x umol/s'.

Is dit enigszins te berekenen? Of haalt men deze gegevens bij anderen vandaan die met PAR en kwantummeters aan de slag zijn gegaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is net als met muziek mollen kruizen toonladders dorian lydian mixolodian locrian etc hoef je allemaal niet te weten .

ik heb tlc strips 5 x 23 watt fullpower  158 luum p w  groeid harder sneller beter leipere wiet lekkerder smaak dan onder 150 watts hps .

ik rook me er suf aan .

krijg het niet op .

umollen parren en pffftten of parabene effetilaten snap ik ook geen zak van .

allemaal broodje poetang

:punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...