Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

social distortion

zaailingen dieper planten, wanneer?

Recommended Posts

Als je zaait heb je een "lange" steel , twee lobblaadjes en daarna dus het bekende blad.

Ik weet dat als je ze na verloop van tijd dieper plant/verpot. dat ze op die steel ook wortels gaan beginnen vormen en vanaf dan flink gaan groeien.

ik, heb nu autoflowers gezaaid en dit in een grote pot die niet tot de rand gevuld is met men mengsel van potgrond en compost.  een dikke 5 cm rand overgehouden.

wanneer kan ik nu  grondmengsel in men pot bijvullen tot aan de lobblaadjes zonder gevaar op stengelrot ?  

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar staat dat als je een langere stam/steel in de grond brengt dit positieve effecten heeft op de groei? Heb je een bron? 

Het is zover ik weet een prima oplossing voor jonge plantjes die teveel gestrekt zijn. Ooorzaak van strekken is te weinig licht. Oa doordat je blaadjes niet boven de rand van de pot uitkomen (dus niet vol genoeg) en/of ze staan op een plek met te weinig licht. Maar je wilt dit niet opzoeken zoals je suggereert wat je nu doet. 

Edited by APK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaailingen die je dieper plant wortelen wel degelijk op de steel en eens dat gebeurt is dan vliegt de groei erin. Dit weet ik uit ervaring. Dus de bron ben ikzelf. En trouwens elke zaailing is iets of wat gestrekt . Ze hebben allemaal een steel .  20 jaar geleden kweekte ik elk jaar. Toen had je geen autoflowers en feminised buitenkweekzaad ook niet. De zaailingen groeiden uit hun potje en daarna gingen ze over naar hun definitieve plek of pot en werden dieper gezet.  Dat waren al redelijke plantjes.

Nu heb ik autoflower in een klein potje laten uitkomen en veel sneller overgeplant naar een grote pot om geen wortelbelemmering te hebben of een groeistop. Dit is perfect gelukt. Alleen wil ik ze ook de kans geven om op de steel te wortelen en dieper te "zetten" maar zonder kans op stengelrot. Vandaar dat ik mijn grote pot niet volledig heb gevuld.  Ik denk dat je dit dieper zetten niet te vroeg mag doen bij een heel jonge zaailing maar ben niet zeker.  Vandaar de vraag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard is er enige strek. En het is mij bekend dat ze wortelen vanaf de steel. Het blijft onkruid. Mijn ervaring is dat de strek beperkt blijft. Ik heb het zelf (op een paar handjes grond na) nooit zo bewust opgehoogd, dus ik kan je geen goed advies geven.

Je ervaring is interessant, waarom is deze ophoogmethode dan niet ingeburgerd? Iedereen gaat toch voor het maximale rendement zou je zeggen. Of heb ik wat gemist?

Succes!

Edited by APK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...