Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cannabies

Afzuiging 9 x 600watt

Recommended Posts

 

Beste;

 

ik beschik een ruimte van 3 bij 4m, mijn plan was 9 x 600 watt te plaatsen maar ik vroeg me af of ik met 2500m3 en 1500m3 door kom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

5400W stelregel 1m3 per watt, met actieve inblaas dit delen door 2.

Theoretisch kan het (net), in de praktijk ben je aan beheersing van de omgevingstemperatuur vanwaar je aanvoert afhankelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een ruimte met aan een zijde een grote raam, en t grenst aan mn balkon..

kan ik vanaf  beneden inblazen  & en via een deur uitblazen naar gang of andere kamer er naast?

snap nu ff niet waar t handig is om t aanzuigen, ik zie denk geen andere oplossing een gat in muur en inblazen vanaf de douche?

Edited by Cannabies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou trachten aan te zuigen van ergens een ruimte binnen. Wellicht een rooster in de deur? (Niet vanuit de douche, want dan blaas je nog meer vocht naar binnen)

En af te blazen naar buiten. 

Op die manier hou je vocht buiten de deur en verdwijnt het meteen in de buitenlucht. Ook geen condens op de ramen, want dan ziet elke bromsnor dat er iets staat.

Daarnaast is de lucht die je van binnen aanzuigt niet te koud. (moet je natuurlijk niet je huis als een gek gaan verwarmen)

Dus zonder de ruimte te kennen (dus misschien zeg ik wel iets wat niet klopt) zou ik zeggen: Gat in de een binnendeur. Mooi afwerken met een rooster. Aanzuiger daarop aansluiten. Kan ook passief, maar dan moet het rooster aardig groot zijn. (ook die verhoudingen zijn hier op het forum te vinden).

Dan een gat in de buitendeur naar het balkon, of via een klapraampje of weet ik veel. En daar de afzuiger op aansluiten. Goed camoufleren natuurlijk.

Geen idee of je gasten ontvangt, maar anders wordt een gat binnen moeilijk te verbergen.

 

9 lampen is best veel (aan hitte dan). Dus je moet een flinke afzuiger hebben. Er staan hier op het forum wel wat uitlegjes hoe je dit kan berekenen. 

Een grote afzuiger die niet op volle toeren hoeft te draaien, maakt bijvoorbeeld een stuk minder herrie. En als we weer een hittegolf krijgen, kan je eventueel met een grote afzuiger nog wat extra power geven.

Grotere afzuigers (aanzuigers ook) hebben wel grotere diameter buizen nodig. 

Dus kun je geen grote buizen of apparaten kwijt, dan zul je misschien met 9 lampen boven je limiet zitten.

Met led zou je evenveel licht kunnen bereiken, maar de helft tot 2/3 van je wattage gebruiken. En dus minder warmte. zou ik ook eens over denken, al kost het wel een stuk meer in aanschaf.

 

Weet trouwens niet of dit je eerste kweek is. Gelijk met 9 lampen aan de slag en dan met beperkingen qua klimaatbeheersing.... ik vind het nog al wat.

Je zou ook eerst met 1 lampje en 1 tentje van 120 x 120 of 100 x 100 kunnen beginnen. Nu denk je misschien "maar dan zit ik straks met een overbodig tentje, een afzuigertje, een klein filterjte, etc." Maar als je later dan wel met 9 lampen aan de slag gaat, komt daar aardig wat opbrengst van af. Dat moet ergens drogen. En dan is dat tentje het ei van Columbus (dit niet geheel ter zake doende spreekwoord vooral gebruikt omdat het morgen Pasen is)

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke afzuig capiciteit raad je aan in mijn geval dan?

 

De plan is om een hok te maken en graag zonder tent maar als er anderen zijn die een tent boven een hok zouden verkiezen hoor ik het graag.

En over de hitte heb zelf eens gezien dat er een ruimte was met ongeveer dezelfde afmeting ( 3 x 4 ) maar dan met zeker boven de 10 lampen. Wel met een temp van 30/31c niet echt bepaald gezond maar ‘t kon wel

 

 

Edited by Cannabies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zijn de 'deskundigen' het niet over eens.

Sommigen zeggen 500 M3 per lamp. Maar veel ervaren leden uit vroeger tijden, zeiden dat dat overkill was. In jouw geval is dat dan 9 x 500 = 4500 M3

Zoals Racker, die aangaf dat 400 M3 per lamp voldoende was. In jouw geval is dat dan 9 x 400 = 3600 M3

Weer anderen rekenden de inhoud van de ruimte x 30 en daar dan 50% bij optellen. In jouw geval zou dat dan geval 3 b x 4 l x 3 h  = 36 m x 30 = 1300 + 650 (50%) = Ongeveer 2.000 m3 zijn. Mij lijkt dat te weinig.

Je moet ook even kijken wat voor afvoer-diamter je aankan. Als je afzuiger groot is, kun je lekker dimmen. En heb je nooit te weinig. Maar... er is altijd een maar. Het beste is als je filter ook goed bij je afzuiger past. Er is een verschil in filtering als een afzuiger te hard, te zacht of precies goed afzuigt.

De grootte van een afzuiger heeft ook te maken met waar je ruimte is. Heb je altijd de zon op je raam, of altijd de schaduw? Hoe hoog is je kamer. Ik ben voor het gemak maar effe uitgegaan van 3 meter.

 

Maar nogmaals... is 9 lampen niet te groot voor je?

De kans dat je op je muil gaat is groot. En aan je vragen te zien, ben je nog geen ervaren kweker. Nu hoeft dat natuurlijk ook niet. Maar je hebt ook nog niet veel research zelf gedaan. Met de zoekfunctie kun je op dit forum veel lezen.

Op een gegeven moment gaan mensen stoppen met adviezen geven als blijkt dat de vragensteller veel meer wil als zijn kennisniveau toelaat. Dat heb ik al vaak zien gebeuren op het forum.

Daarom een welgemeend advies: Begin klein. Leer om te gaan met klimaatbeheersing. Voeding. Watergeven. Weet je bijvoorbeeld wel hoeveel voeding je nodig hebt voor 9 lampen? Waar ga je dat vat laten? In je hok? Kan wel, maar dan verwarmt het lekker mee, komt er licht in misschien, staat het godsgruwelijk in de weg. Waar hang je een filter van 30 of 40 kilo aan op? Wat denk je dat je kwijt bent aan de inrichting van je hok? Reken jezelf niet rijk. 9 lampen is voor iemand met weinig ervaring serious business.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk dat ik niet ervaren ben, als het aan mij lag begon ik ook met een 600watt en alles onder de controle en beetje spelen maar dat kan ik helaas pas over paar weken ongeveer..?Maar het is niet mijn ruimte en iemand wilt ‘t zo graag zo hebben dat ik niet anders kan dan helpen. 

En de spullen zijn bijna compleet op paar dingen na..

9 x 600w compleet

afzuigers 1500/2500m3

Schakelkasten ( elektriciteit word door eigenaar gedaan die heeft wel verstand van alle elektra aanleggen gelukkig..

Dus alles is er al behalve aarde en dames..

het heeft ook geen haast.. dus ik wil alles stap voor stap doen voor ‘m

kwa voeding heb ik geen idee hoeveel ik nodig heb omdat ik nog steeds twijfel of het 100x of 140x word

Verder begrijp ik echt dat het niet slim is om zo te beginnen maar ja its not my call 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd wat anderen vinden van de aangeschafte afzuiging. Het is misschien wel het allerbelangrijkste in een setup.

Ik denk.......dat je afzuiging te min is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik moest pardoes aan dit topic denken.....

 

 

 

Precies!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Neem me niet kwalijk. Ik lees nu dat je de afzuiging nog niet had aangekocht, evenals de verlichting.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, greentjeonatrip said:

 

Neem me niet kwalijk. Ik lees nu dat je de afzuiging nog niet had aangekocht, evenals de verlichting.

Er staat een 2500m3 en 1500m3 en als t groter moet is aanschaffen ook niet echt een probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik moest pardoes aan dit topic denken.....

 

 

 

8 x 600watt in zo’n ruimte is zo te zien gewoon te doen.. mijne is ietjes groter denk ik? 

 

Zou het niet beter zijn om 1 lamp weg te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Cannabies said:

En de spullen zijn bijna compleet op paar dingen na..

9 x 600w compleet

afzuigers 1500/2500m3

Ik geloof dat ik niet meer helder ben :P

Ik las nu net nog eens, wat  daarna komt.....dat alleen de aarde en dames nog ontbrak :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cannabies,

Wat wil je eigenlijk bereiken met deze setup? 

Heeft 1 van jullie beide al ervaring met überhaupt binnen planten houden in een gecontroleerde omgeving? 

Waarom meteen 9 lampen, meer is niet altijd beter. Meer is alleen goed, als je precies weet wat je doet. 

Welk soortje wil je zetten?

Neem je aarde/Cocos/rfx/enz? 

Ik gun je een mooie opbrengst, maar er komen meer dingen bijkijken dan "even" wat plantjes kweken. Zoals hier boven ook al vermeld is, begin klein, doe ervaring op en draai daarna een top opbrengst met 9 lampen. 

Als je nu gaat draaien (en je wordt niet gepakt) dan zal je denk een opbrengst hebben van 2,2/2,7kg

Gr, X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi!

 

Kamer is verandert van 3 bij 4 meter naar 6 bij 4 ongeveer. Er is een tent van 300x300x200 gekomen. Veel groter en beter denk ik zelf.

Het worden er sowieso minder dan 9 x lampen voor de warmte! 

Zit te kijken voor afzuigen tegen 3000m3 en een filter erbij mischien beter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een 4250m3 pakken en 2500m3 inlaat, dan een spc controller erop.( 400m3x9= 3600m3  500m3x9= 4500m3)

Hoe dan ook dan zit 4250 er mooi tussen in, de 1 of de andere hangt er vanaf of het winter of zomer is na mijn ervaring.

Dan dimt hij wel als het teveel is, en in de zomer kan hij hoger.

9 lampen voor een beginner is best wel wat, je zult dan een kabel moeten trekken als je dit veilig wilt doen.

In het stopcontact steken gaat geheid fout, 1 te dunne kabel 2. de stop knalt eruit.

Zou op aarde beginnen en met organische voeding als je niks van kweken weet, dit is het meest vergevend.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je ook doet, laat iemand met kennis van elektriciteit naar je setup kijken.

8 of 9 keer 600W is voldoende vermogen om een normaal stopcontact in de fik te steken dus wees voorzichtig aub en zorg dat alles veilig is aangesloten. 5 lampen van 600W op een enkel normaal stopcontact is echt het maximale wat nog veilig is zonder aanpassingen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van 3x4 naar 3x3 en dat dan groter en beter noemen omdat de ruimte eromheen van 3x4 naar 6x4 gaat?

Je ruimte neemt af omdat je van 3x4 naar 3x3 gaat, een lamp of 6 is dan een mooie belichting.

Er was al eea aangeschaft, knap staaltje kapitaalvernietiging;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Cannabies said:

Kamer is verandert van 3 bij 4 meter naar 6 bij 4 ongeveer. Er is een tent van 300x300x200 gekomen. Veel groter en beter denk ik zelf.

Het worden er sowieso minder dan 9 x lampen voor de warmte! 

Zit te kijken voor afzuigen tegen 3000m3 en een filter erbij mischien beter?

Ik denk dat het een goede zet is.

Je hebt een grotere kamer in de woning tot kweekruimte bestempeld. En in die ruimte van 6 x 4 zet je een tentje van 3 x 3. 

Kun je - zonder dat je de donkerperiode onderbreekt - gewoon alles doen, zoals je vat maken, reparaties of wijzigingen aan je slangen en afzuigingen aanbrengen. Je kunt er je oogst drogen als je daar een klein tentje of kastje neerzet.

Je kunt als het een beetje meezit ook aan de zijkanten bij je tentje: Is altijd prettig.

Als je - zoals eerder de bedoeling was - de hele kamer als kweekruimte inricht, dan kun je vaak geen kant meer op. Staat je vat op de gang bijvoorbeeld. Je voeding in het keukenkastje en hangt je opbrengst te drogen in de slaapkamerkast.

 

Als het qua stroom kan, gewoon 9 lampen ophangen in een 3 x 3. 

Zo'n tentje zet je niet neer omdat je zelf een fijn rokertje wil hebben. Dus probeer er dan ook het maximale uit te trekken. En 9 lampen op 9 M2 is prima.

Natuurlijk moet je wel voldoende diameter voor de afzuiging kunnen realiseren, want anders krijg je de hitte van 9 lampen niet weg.

 

Zoals ik uit je verhaal begrijp hadden jullie nog wat spullen staan (waarschijnlijk van een eerdere kweek).

Dat kun je misschien niet allemaal meer gebruiken als je zo groot gaat worden. Maar je kunt ook eerst met je aanwezige spullen wat kleiner draaien en van je eerste opbrengst later grotere spullen kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik maar moeilijk doen met mijn 1,2m2 kweekruimte, jij begint wel direct met de Champions League :D

Hoe ga je water geven ? Niet met een gietlans hoop ik :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...