Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bionoob

2de kweek en 5 strains

Recommended Posts

2 de kweek in een secret jardin 1.50x1.50 tent met 12 COB LED 750w in totaal.

Afzuiger g-tools van 475cuub

Alga grow lijn van plagron

 universele potgrond met hergebruikte plagron batmix en 15% nieuwe batmix met perliet.

20l vilten potten 

4x critical orange punch

4x quick critical 

2x blueberry og

1x blue widow

1x peyote critical 

Gestart met kiemen zo een 2 weken geleden op gewone zaai en stekken grond met gemalen perliet. 

Ze staan nu op 400w ongeveer lichtsterke met licht bovenaan de tent, dus een 1.60m van de cob's  

Heb gemerkt dat er 3 gemuteerde bij zijn die zichzelf eigenlijk getopt hebben,  van 1 hoofd stam naar 3... lijkt me niet echt slecht. 

Heb ondertussen 3 quick critical's getopt en 2 blueberry og's. De overige volgen een van de dagen.

Ga ze 1 of 2x toppen en dan in de bloei eind van de maand begin mei .

Momenteel 26 graden en ongeveer 45 a 55 luchtvochtigheid met licht aan  en 20 graden met licht uit.

 

20190416_010811.thumb.jpg.99c6294a018de297b60db84c3d06561f.jpg

 

20190416_010710.jpg

20190416_010800.jpg

Edited by bionoob
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinige en schone opzet.

Ik begrijp de reflectors of kapjes niet helemaal.

Voordeel van led is toch juist dat ze een intern lensje hebben? dus dan is zo'n kapje toch niet nodig of misschien zelf wel contra-productief?

 

Zou je ze ook niet op nog minder Watt kunnen zetten en dan het armatuur naar beneden? Spaar je stroom en bereik je volgens mij hetzelfde, want je zit nu vooral zijwand te verlichten. Denk ik.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt kees, ik heb dit zo gedaan omdat ik er dan gemakkelijk bij ken daar ik heupdysplasie heb, als ik de lampen laag ga hangen moet ik me te veel forceren. 20 cm tot 40 lager zal max voor me zijn. 

Trouwens zouden ze dan ook niet te hard strekken daar de licht sterkte minder is? 

Deze cob's hebben geen lens , die kan je wel extra kopen maar ik zie het  nut niet.  Ik ben van het idee dat je door het glas ook weer verlies lijd. Corrigeer me als ik fout ben.

Toch bedankt voor de interesse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lens is altijd verlies. Klopt. Maar er zit op veel leds al een soort van lens die hem beschermt, toch? Hoe dan ook, nooit een extra lens erop zetten. Altijd iets verlies.

Maar met een reflector doe je daar volgens mij 1 van de voordelen van led mee teniet: dat het zo lekker spreid en onder de bladeren door kruipt. Waar je meestal met led een mooi egaal lichtvlak hebt, zorg je volgens mij door de kapjes voor 12 hotspotjes. Nu zal het niet heel veel zijn, zeker niet als ze zo hoog hangen. Maar als je ze eventueel op 20 cm van je bladerdek hangt, denk ik dat je het zult zien.

Als je het aan je heup hebt, zou ik inderdaad ook vooral voor makkelijk gaan.Ik denk dat als je ze iets lager hangt, dan je dan minder wandverlies hebt. Dus dan zou je blad relatief wat meer licht krijgen. En dan zou je - denk ik - je lampen iets minder hard kunnen laten schijnen om toch op hetzelfde resultaat uit te komen. Scheelt niet de wereld natuurlijk.

Hoe dan ook, succes en ik hoop dat je een mooi verslag maakt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie,  ik ga dat zeker overwegen wanneer ze in bloei gaan in 2 weken. In de toekomst komt er dan ook een secret jardin lodge 160x120x200 en daar heb je ook 2 veg ruimte en komt een cfl 130w grow lamp van lumii dus zal ik ook niet meer zo als deze ronde voor groeien scheelt inderdaad wel wat aan stroom ook dan, moet ik de cob's enkel laten draaien wanneer de meidenin de bloei gaan.

Nogmaals bedankt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Maar er zit op veel leds al een soort van lens die hem beschermt, toch?

Volgens mij heb je het dan over een coating maar die verkleint de stralingshoek niet.

Als je reflectoren wil gebruiken zou ik die zelf alleen op de cobs langs de wanden gebruiken. En dan de kant van deze reflectoren aan de binnenkant er uit knippen oid.

En idd liefst zo laag mogelijk. De stelregel voor de minimale hoogte voor cobs was dacht ik 2/3 van de afstand tussen de afzonderlijke cobs. Al zal dat met die reflectoren zoals je ze nu hebt wel hoger moeten door de kleinere spreiding vannhet licht.

Edited by cannarie
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker hoor die verschillende soortjes!

Kan je de dames nu niet in 1 rijtje achter elkaar zetten en 1 of 2 armaturen laten branden of zitten de leds aangesloten op 1 driver?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer bedankt voor de reacties jongens. 

Limbic, deze zijn elk apart aangestuurd door een driver... 4 cob's per driver. 2 draaien op 80% en de rechtse is helemaal gedimd.  Ik jan die natuurlijk wel uit trekken,  hehe eigenlijk wel dom van me.:rolleyes: ze gaan zo opstaan dus ga ik hem uit trekken. 

Over de soorten kan ik nog weinig zeggen,  de enige die ooit al getest heb van de shop zijn fe blueberry og en de critical . 

Het is de bedoeling om nu wat soorten te kweken en roken om dan de finale  beslissing te maken welke ik in de toekomst ga zetten in de lodge tent. Wil uiteindelijk naar 3 a 4 gaan in een 120x120 ruimte  en moeders en stekken te zetten in de aanpalende veg ruimtes.

O ja oo zen tijd worden de 3 verschillende armaturen vervangen ook door 1 van rapid led van 90x90 of 120x120. Maar alles oo zen tijd. Ben invalide en moet met een klein uitkeringetje rond komen en investeren. Men eigen tentje spaart me toch al een 200 a 250 euro per maand aan shopje doen;).

Alvast bedankt weer voor de reacties. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net wakker en licht 35 cm lager plus 1 uit getrokken en licht op een 300w ongeveer gedimd. 

1 blueberry og heeft wat verkleuring om blad, enig idee of ik wat moet bij voeden?

Ze staan nu 19 dagen sinds ontkiemen 

20190416_213724.jpg

20190416_213733.jpg

20190416_213741.jpg

20190416_214546.jpg

20190416_214626.jpg

20190416_214638.jpg

20190416_214737.jpg

20190416_214751.jpg

20190416_213938.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, bionoob said:

Net wakker en licht 35 cm lager plus 1 uit getrokken en licht op een 300w ongeveer gedimd. 

1 blueberry og heeft wat verkleuring om blad, enig idee of ik wat moet bij voeden?

Scheelt weer op de stroomrekening.

Hoe groot zijn de potten? Meeste is hergebruikte aarde? Ik denk dat ze wel honger hebben ondertussen. Zelf gebruik ik buffer tabletten om nooit tekorten te krijgen.

Op het zilveren vloer zeiltje na, lijkt jou secret jardin tent bijna hetzelfde als mijn 1.50 mammoth. Ik ben benieuwd of er bij mij ook die dwars stangen op passen halverwege. Heb je die er los extra bij besteld?

Edited by Limbic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey limbic

 

Als ze in bloei gaan zal het inderdaad een mix van universele potgrond met hergebruikte plagron batmix en 15% nieuwe batmix in 20l vilten potten.

Zelf ga ik ook de volledige sannie bio lijn gebruiken  de volgende ronde maar dan heb ik al een andere tent als alles goed is, de lodge 160x120. Heb eigenlijk deze tent gekocht en de maten in de kamer niet precies gemeten :rolleyes:.  De lodge kan ik beter plaatsen en heb ik meer bruikbare ruimte in me 2de slaapkamer... hehe

En nee heb deze zo compleet zonder licht gekocht bij greensell dus denk dat dit zo standaard geleverd word tegenwoordig.  

Btw: de stekken staan in zaai en stekken grond momenteel. Had ooit eens ergens gelezen ook dat buffertabs en batmix niet goed samen zou gaan of was het nu bacto? Weet het niet echt zeker meer. Iemand ervaring mee?

 

Alvast bedankt weer voor de reactie

Edited by bionoob

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, bionoob said:

Btw: de stekken staan in zaai en stekken grond momenteel.

De zaailingen in stek aarde? Dan zou ik maar snel voeding gaan geven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik geef blad voeding via de planten spuit wortel stimulator van alga lijn. 1 ml op 1 l telkens ik de tent passeer  , dus best de grow ook of gewoon via water beurt? Heb ze gisteren namelijk water gegeven, potten zijn dus nog voorzien van drinken en wil ze niet met natte voeten zetten.

Alweer bedankt voor de reactie limbic 

Edited by bionoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem. Ik ben geen expert met voeding geven maar ik weet dat zaai stek aarde weinig voeding stoffen bevat en snel is uitgeput.

Verstandig van je om te wachten tot ze weer dorst krijgen en dan starten met groei voeding. Suc6.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, bionoob said:

Hey limbic

 

Als ze in bloei gaan zal het inderdaad een mix van universele potgrond met hergebruikte plagron batmix en 15% nieuwe batmix in 20l vilten potten.

Zelf ga ik ook de volledige sannie bio lijn gebruiken  de volgende ronde maar dan heb ik al een andere tent als alles goed is, de lodge 160x120. Heb eigenlijk deze tent gekocht en de maten in de kamer niet precies gemeten :rolleyes:.  De lodge kan ik beter plaatsen en heb ik meer bruikbare ruimte in me 2de slaapkamer... hehe

En nee heb deze zo compleet zonder licht gekocht bij greensell dus denk dat dit zo standaard geleverd word tegenwoordig.  

Btw: de stekken staan in zaai en stekken grond momenteel. Had ooit eens ergens gelezen ook dat buffertabs en batmix niet goed samen zou gaan of was het nu bacto? Weet het niet echt zeker meer. Iemand ervaring mee?

 

Alvast bedankt weer voor de reactie

 

Bio tabs bevat wat mycorrhiza en bat guano bevat veel fosfor vaak en hier houdt de mycorrhiza niet van.

Dus zou terughoudend zijn en zeevogel guano gebruiken ipv bat guano deze is veel gebalanceerder qua elementen en sporenelementen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de opheldering fatamorgana , wist dat er ergens iets niet samen ging, nu weet ik wat;).

Nogmaals bedankt voor opheldering. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, bionoob said:

O ja oo zen tijd worden de 3 verschillende armaturen vervangen ook door 1 van rapid led van 90x90 of 120x120. Maar alles oo zen tijd. Ben invalide en moet met een klein uitkeringetje rond komen en investeren.

Wat is er mis met deze lampen?

Als ze het goed doen, is het toch prima? Kan best handig zijn, zo 3 van die losse elementen, lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de lampen wel maar zou om alles strak te hebben 1 kader willen hebben met de drivers mee op het frame, de cob's schuiven er ook mooi in,  deze heb ik zelf met alu latjes in elkaar geflanst. Zal ze toch moeten inkorten moest ik deze in de volgende tent komen te hangen  . En van rapid heb je ook losse frames als deze alleen alles veel strakker en net.;) daar kan dan tussen elk rij ook nog een uv en far red strook tussen om het af te maken qua spectrum ook dacht ik dan. Best mooi materiaal eigenlijk voor de doe het zelver maar je hebt die ook plug and play maar dan is de prijs ook wat aan de hoge kant. 

Maar ja daar zijn we nu nog niet aan toe, eerst deze ronde maar eens succesvol afronden best he;)

Als ik maar boven de 400 a 450 gr ga uitkomen ben ik al heel blij want led's en bio is totaal nieuw voor me.

Heb vroeger wel gekweekt maar dat was hps en gewoon canna lijn op golden label grond. Maar dat was zo een 16 a 17 jaar geleden.  Ma goed genoeg uitgedijd.. lol . 

Bedankt voor de reactie weer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten geven er geen flikker om of het er netjes uitziet :)

Als het werkt, werkt het. Of je zou een veel beter resultaat moeten hebben met je nieuwe lampen.

Maar als je krap bij kas zit, zou 'netjes' misschien niet je eerste prioriteit moeten zijn. Lekker eerst een (financieel) buffertje opbouwen.

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat weet ik kees;) vandaar dat ik zei om eerst dit al laat eens succesvol af te ronden. Lol:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien wel de beste upgrade voor je volgende ronde is in plaats van hele nieuwe lampen de boel zo aan te sluiten dat je je lampen makkelijker kan verhogen en verlagen. dmv katrolletjes ofzo.

Zo kun je je lampen gewoon op de ideale hoogte hangen en als je er bij moet trek je ze even omhoog.

Hierboven werd ergens gesuggereerd dat het niet de wereld zou schelen, maar ik het heb me uit betrouwbare bron laten vertellen dat dit wel het geval is.

 

Edited by cannarie
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zei dat, dat het niet het niet de wereld zou schelen. 

On 4/16/2019 at 6:33 PM, Kees A said:

Als je het aan je heup hebt, zou ik inderdaad ook vooral voor makkelijk gaan.Ik denk dat als je ze iets lager hangt, dan je dan minder wandverlies hebt. Dus dan zou je blad relatief wat meer licht krijgen. En dan zou je - denk ik - je lampen iets minder hard kunnen laten schijnen om toch op hetzelfde resultaat uit te komen. Scheelt niet de wereld natuurlijk.

Maar ik doelde ermee op het gegeven dat je als je - in deze fase van de kweek - kiest tussen je lampen hoog en vol open OF je lampen lager en dan wat minder fel, dat dit niet een wereld van verschil in stroomverbruik is.

Ik zeg niks over dat het geen wereld van verschil in opbrengst of groei of wat dan ook zal zijn. Ik ging er vanuit dat bionoob in deze fase zijn planten nog niet teveel licht wilde geven. En dat je weliswaar stroom bespaart als je ze lager hangt, maar ook weer niet zoveel. En als je gedoe met je heup hebt, zou ik ze nog net lekker wat hoger laten hangen (zolang het doel is om ze nog niet te veel licht te geven) 

Maar op een gegeven moment moet er natuurlijk gas op die lollie en dan moeten ze dichter op het gewas. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe is elk verlies in efficiëntie (uitgaande van gelijke lichtintensiteit) gelijk aan verschil in stroomverbruik toch.

Wietefras had het dacht ik ooit eens over 1% intensiteitsverlies voor elke keer dat je je lamp 1cm hoger hangt.

Ik schat dat ze op de bovenste fotos op ca 170cm hangen en op de fotos er onder op ca 120cm.

Als de ideale hoogte 40cm van de planten is (=70cm vd vloer), hangen de lampen respectievelijk 100cm en 50cm "te" hoog.

Heb even geen zin om 50 en 100 keer op de = knop op mijn rekenmachine te drukken, maar dan zal je toch op een aanzienlijk hoger stroomverbruik komen, ervan uitgaande dat je de hoogte al kan compenseren met het "boosten" van je lamp.

Het kan zijn dat hij nu nog niet een te hoge intensiteit wil, maar dat wordt dan wel weer gecompenseerd door de 6 extra uurtjes licht in de groeifase toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...