Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DeNnZ

Ventilatie vraag

Recommended Posts

Hallo allen,

Ik heb na een korte 'outdoor' try out toch besloten een kweektent met toebehoren aan te schaffen. Zo heb ik hopelijk meer controle over alle factoren die het groeien tot een succes moeten laten leiden.
Ik heb tweedehands een mooi setje kunnen aanschaffen die ik nu wat completer ga maken.

In het kort bestaat de set uit:
- 90x90x170 tent
-Mars Hydro 300w LED 
-Can Lite 300 filter (125mm flens)
-16W in line fan - 185m3/h (ook 125mm)

Nu viel het me onder andere op dat er geen intake fan bij de set aanwezig is, en ik vroeg me af in hoeverre dit nodig is. Is dit nodig en zo ja, met wat voor een vermogen?
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat er genoeg aangezogen kan worden door gaatjes en kiertjes van de tent zelf. Het zijn tenslotte geen enorme hoeveelheden lucht die verplaatst moeten worden.

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn!


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat een actieve inlaat doet is de onderdruk in je tent verlagen als je afzuigt.

Hierdoor hoeft je afzuig minder hard te werken en kan die meer lucht verplaatsen. Maar het zelfde bereik je door meer passieve inlaat te hebben. Aan gaatjes en kiertjes ga je niet genoeg hebben. (maar daar sluit je je ook geen actieve inlaat op aan)

Ander voordeel kan zijn dat je in sommige gevallen de inkomende lucht beter kan verdelen door bijv zo'n slang te gebruiken. Maar dat zou in een 90x90 tent nergens op slaan.

Gewoon zorgen dat je genoeg luchtopeningen hebt dus, dan ben je klaar. en niet onnodig veel slang en bochten op je fan aansluiten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Bedankt voor je reactie.
Ik zou bijvoorbeeld een doorvoer wat kunnen openen om zo een passieve luchtdoorvoer te maken (de ruimte waar de tent staat is trouwens ook zo goed als aardedonker).
Natuurlijk zal er ook door het klittenband van de vensters, doorvoeren,  en de rits nog wel het een en ander aan lucht aangezogen worden.

Ik zal morgen mn telefoon eens in de tent leggen om te kijken wat de luchtdruk binnen is t.o.v. erbuiten. 
Ik ben benieuwd of er een onderdruk is en hoe groot deze dan is.
Is er eigenlijk een richtlijn voor wat betreft drukverschil (ΔP)?

Edited by DeNnZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan altijd iets om die opening heen bouwen wat het licht tegen houdt.

Hebben telefoons tegenwoordig ook al luchtdrukmeters? Waar je op moet letten is dat je afzuiger genoeg capaciteit behoudt om de temperatuur goed te houden.

Het schijnt dat planten het ook beter doen zonder te veel onderdruk, maar volgens mij is dat verwaarloosbaar.

Voordeel van led is dat je weinig stralingswarmte hebt, waardoor de warmte hoger blijft hangen en je die dus makkelijker weg zuigt. Dus als je gewoon die inlaat opening open houdt, zal je geen problemen krijgen

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo DeNnZ,

Leuk setje, veel plezier en succes ermee!

Ikzelf heb bij mijn inlaat een flexibele luchtslang met een bocht erin waardoor er weinig/geen licht doorheen kan schijnen, ook heb ik hierin een tube-heater gemonteerd als kanaalverwarming voor in de koude nachten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie
Jazeker, en nog met een hoge resolutie! Althans, mijn Iphone meet op de honderste nauwkeurig. Je ziet de waarde al veranderen als je de telefoon een paar centimeter optilt!
Zojuist even gemeten. 1019.91 hPa omgevingsdruk met rits wagenwijd open en 1019.85 hPa met de rits helemaal dicht.
Niet veel, maar wel een onderdruk. Wel kan ik eventueel nog wat klittenband vd vensters beter dicht doen, die staan nu wat open om luchttoevoer toe te laten.

@King_Kush Thanks! Ik zal eerst eens moeten ondervinden wat de temp daar met 'lights-out' zal doen. Daar gaan we morgen ochtend achter komen ;-) Ik heb gelukkig wel een domotica systeem waarmee ik al het een en ander aanstuur. Ben alleen nog opzoek naar een betere vernevelaar om een betere LV te kunnen handhaven.

 

Edited by DeNnZ
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...