Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
denBoom

Led voor tentje samenstellen en bouwen

Recommended Posts

@Kees A Als je een strip van 112 cm op 32 wat draait zal die volgens mij nagenoeg niet warm worden en xal de voornamelijkste functie van je profiel het ondersteunen van de strip zijn

Maar maar dan betaal ook een vermogen aan strips e.d. voor een klein beetje efficientiewinst.

Ik draai mijn 28cm strips gewoonlijk op zo'n 20w en gebruik 2 20x20 hoekprofielen wat neerkomt op uprofielen van 20x40. Die maken ook nog eens niet overal even mooi contact met de strips en mijn strips worden zeker niet tr warm

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hoho Ik vrees dat er niet echt ergens een post is die aangeeft hoeveel leds je nodig hebt om kleinere hps lampen te vervangen.

Dit is heel erg sterk afhankelijk van hoeveel licht de hps produceert en daar zitten best grote variaties in als ik het me goed herinner. Zo geeft een 600W lamp met boost functie ongeveer de dubbele hoeveelheid licht als een 400W lamp. Leds daartegen geven een constante* hoeveelheid licht per watt aan vermogen dat je ze geeft. *Niet helemaal, de efficiency gaat wel iets omhoog als de stroom per led lager wordt.

Er is wel ergens een berekening met het aantal lumens dat ideaal is in een post van wietefras. Maar rekenen met lumens en ùmols is een beetje buiten mijn comfortzone dus ik heb ook domweg getallen gekopieerd. Als je wil weten hoeveel licht je nodig hebt kan je best uit gaan van oppervlakte. +-320W/m2 zou ideaal zijn voor dit type led. Jouw oppervlak is 0.36m2 dus 0.36m2 * 320W/m2 = 115W. Met 40x90 zou je bv kunnen gaan voor 2 of 3 led strips van 28 cm in 2 rijen. Dan heb je 20 tot 30w per led nodig om rond de 115 uit te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denboom bedankt voor je antwoord.

meer ledstrips geeft een betere overlap , en in de rare afmetingen van mijn hok zou dat het hok veel efficiënter maken, dan nu de 250 wat hps. 

Ik ga er eens serieus over nadenken, er zijn  zoals ik gelezen heb meerdere dingen die veranderen  zoals temperatuur, tijd , kleur van de lamp en verdamping.

En waar kan ik 28 cm strips en een bijpassende voeding kopen ? 

 

Hoho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij was de post van Wietefras sneller dan de mijne.

https://www.digikey.nl/ of https://nl.mouser.com/ zijn shops waar je deze kan kopen. Ze hebben alleen zoveel producten dat je niet zal vinden wat je wil als je niet weet waar je op moet zoeken.

Overzicht alle leds die samsung produceert https://cdn.samsung.com/led/file/resource/2019/02/2019_Q1_LinearUS_Leaflet_190131.pdf 

Datasheet samsung F series https://cdn.samsung.com/led/file/resource/2017/11/Data_Sheet_F_Series_G3_Rev.1.0.pdf

Deze links kunnen je helpen kiezen welke leds je wil en ze bevatten ook een berg typenummers die je dan later weer kan gebruiken om in te geven in het zoekveld van vermeldde sites.

 

Voor drivers kan je best hier kijken https://www.meanwell.com/productSeries.aspx?i=24&c=6#tag-6-24

Volgens mij ga je een van deze drivers willen voor je setup. Maar vraag het nog eens als je de leds gekozen hebt. https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=HLG-120H (parallel) Al is het dan misschien wel handiger om de strips dwars op de 40 cm te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier word al alles wat duidelijker, en idd ook een dank aan Wietefras voor zijn antwoord.

ik ben even in de linkjes gedoken en gekeken bij de F serie (is er een specifieke reden   voor de  F serie ?) 

LT-F284B 4335 25.8 23.0 1120 1800 168 80+ 3000 115 280x40x5.2 -30~+55 50000 cUL, UL SI-B8V261280WW  en kwam ik op deze led strips, er van uitgaande dat 3000 k  het beste is om onder af te bloeien.

Mijn keuze waarom ik nu naar led aan het kijken ben is niet om energie te besparen, al is dat altijd mooi , maar om mijn oppervlakte beter te benutten met overal een constantere temperatuur  en met minder afzuiging toe kan dan een 250 w hps.

 

Die 320 w per vierkante meter gaat uit van de meeste grammen per ingestopte wat , maar ik heb liever de meeste grammen uit mijn oppervlakte is het dan niet beter hier iets hoger in te gaan zitten ? 

 

mvg 

Hoho

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras @denBoom  @cannarie

Als zelfbouwers kennen jullie vast wel het aluminium-profielen systeem wat meestal naar de maatvoering vernoemd wordt: 2020 (20 mm x 20 mm), 3030, 4040, etc.

Het zijn die profielen met gleuven erin die je met eenvoudige hulpmiddelen in elkaar zet, en ook weer makkelijk aanpast of uit elkaar haalt.

image.png.46de051c3ac02ebe6edf859af38f954c.png

 

Dat is een mooie basis - alhoewel niet de goedkoopste. Een stuk van 20 x 20 mm van 1000 mm kost ongeveer € 3,50 tot € 4,- , exclusief verzendkosten. Ligt eraan waar je het koopt.

Een gewoon aluminium hoekprofiel van 20 x 20 x 1,5 mm van 1000 mm kost bij Hornbach rond de € 2,90.

Voordelen van 2020 en consorten zijn dat je niet hoeft te boren, maar dat je met verbindingsmiddelen diverse soorten verbindingen kunt realiseren. Ander voordeel is, dat het verdomde stevig is.

Je kunt in de sleuven ook ophanghaken e.d. schuiven. Als ze dan niet op de goede plek zitten, schuif je ze gewoon wat verder. 

Als Mecano vroeger haal je het weer uit elkaar en zet je het op een andere manier weer in elkaar om iets totaal anders te creëren. Ik leg het uit voor hen die het nog niet kennen.

 

Nu zag ik op een site ook het volgende product staan uit diezelfde familie van profielen.

image.png.80d368ff93c6c8f8b9a6cd80bd4e1cdc.png

Het is - zeg maar - de helft van zo'n profiel. Met een verbindngsblokje, -hoekje of -boutje zou je die vast kunnen maken aan een gewoon profiel 3030 of 4040.

De afmetingen van dit 'halve' profiel zijn 40 mm breed, 16 mm hoog en de sleufopening is iets van 8 mm.

Mijn vraag (hèhè) is: Zou dit 'halve' profiel geschikt zijn als Heat Sink voor een led strip van 40 mm breed? (dat is volgens mij de maximale breedte van een Samsung strip)

Zou het door de specifieke vorm en door de geringe hoogte van 16 mm voldoende hitte afgeven aan de omgeving?

Edited by Kees A
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Specifieke reden voor de F series: beschikbaarheid van 112 cm strips. Als je geen lange strips wil of kan gebruiken, zou ik zelf eerder naar de h Influx series kijken.

LT-F284B Dus 28 cm, 23V, 1120mA goed voor 25.8W per led strip.

Wil je meer licht dan enkel wat je nodig hebt, dan kan je altijd gaan voor een zwaardere driver en een beetje meer leds gaan. Al zou ik ook niet overdrijven, ik heb verhalen gelezen van mensen die ver boven de 320W/m2 uitkomen en dat kan te veel worden voor de planten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Leuke profielen heb je daar gevonden. Deze 2020 'mecano' profielen waren me niet bekend. Al heb ik ze volgens mij ooit al wel eens gezien.

Stevig zullen deze profielen zeker wel zijn ja, ze zien er een beetje uit als 2 vierkante buizen in elkaar. Dingen kunnen bevestigen zonder te moeten boren lijkt mij ook een geweldige feature.

 

Door de vorm van deze profielen heb je best veel contactoppervlak. Als je elk hoekje en kantje zou buigen of open plooien dan kom je al een heel eind in de richting van hoge u profielen. Ik zou er persoonlijk wel vertrouwen in hebben dat ze de stips kunnen koelen. Waar je wel zeker op moet letten bij gebruik als heatsink is waar op het profiel de strip contact maakt. Als bijvoorbeeld alle leds boven een opening zitten is het niet meer zo handig als koeling. Die halve profielen hebben allemaal een vlakke achterzijde?

Met welke type verbinding was je van plan deze te bevestigen? Als dit alu stukjes zijn, dan kan je de profielen aan de zijkanten ook nog meetellen als koelend oppervlak. Met plastieken verbindingsstukjes is de warmteoverdracht moeilijker.

40mm is maximale voor de samsung strips. En ook andere? De afmetingen zijn als het goed is ingegeven door de afmetingen van oude T8 TL verlichting. Met deze maten zou je de lampen zo moeten kunnen vervangen door strips zonder de armaturen aan te moeten passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De profielen zijn superstevig. Van de grotere maten 4040, 4545, 5050 worden zelfs werkbanken gemaakt.

De kleinere zijn ook zeer bekend in kringen van 3D-printer bouwers.

 

De halve profielen hebben 1 totaal vlakke zijde van 40 mm breed (daar waar het teken 'x' staat) De andere zijde is de gleuf-zijde.

De afbeelding is niet heel goed, maar wellicht zie je het toch.

image.png.cf1c0c2eb0cca75b17ec0c6d2f1d1b84.png

 

Je kunt de dragers en de heatsinks op verschillende manieren verbinden. Je kunt ze kruislings verbinden en dan zitten 2 stukken aluminium direct op elkaar. Je kan de kopse kant van de heatsink koud tegen de drager bevestigen. ook aluminium tegen aluminium. Vele mogelijkheden. 

De verbindingsstukken heb je zowel in metaal als kunststof.

image.png.8e220817010edb1890a0ee0818e7ab45.pngimage.png.1f8c3a1639fcca954a1070f54ac67b57.pngimage.png.d8e822713c710a0c7418e4fb4999414e.pngimage.png.96f58aed251fecc187cc890a3add2cb8.png     

 

Ik bedenk me net dat als onverhoopt de koeling toch niet optimaal zou zijn, dat je dan in het halve profiel een aluminium strip zou kunnen bevestigen.

Dus stel je even voor dat het halve profiel hangt horizontaal in je tent. De vlakke zijde aan de onderkant van dit profiel (hier zit de led-strip tegen bevestigd); de zijde met de lange gleuf zit aan de bovenzijde. Dit is als het ware een lang smal kanaal. In dit kanaal zet je over de gehele lengte een aluminium strip. De strip maakt contact met het profiel en steekt een flink stuk boven het profiel uit.

Edited by Kees A
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

3D printers, ik wist dat ik dit type profielen ergens van herkende. Vroeger op het werk nog regelmatig mee geprint en (misschien nog wel vaker) hersteld. Vreemd genoeg waren het nooit die profielen die een storing veroorzaakten.

 

Als (onnodige?) extra voor koeling kan je zoals je al zegt een soort van T profiel nemen en dat met de bovenkant van de T in het profiel schuiven. Het langste stuk van de T steekt dan als een haaienvin boven de leds uit.

De verbindingsstukjes alleen nog zelf in elkaar moeten schroeven lijkt al minder werk dan boren en schroeven. En zo kan je ze op alle maten van profiel bevestigen door er andere houdertjes op te schroeven? Al zal er ook wel ergens iemand zijn die vaste versies verkoopt die je er alleen maar in hoeft te schuiven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vierkante profielen heb je niet echt nodig voor een led strip armatuur toch? Je monteert de strips op U-profielen en dan ben je al bijna klaar met je frame toch? Alleen nog een hoek profiel aan beide kopse kanten.

Voor een armatuur met COBs en dan meerdere koelers lijkt zo'n verstelbaar ding me wel handiger inderdaad. Al vond ik het zelf indertijd te duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook duurder dan gewoon aluminium in L, U of C profiel.

Het voordeel is dat je niet meer hoeft te boren. En ook dat je dingen iets makkelijker kunt veranderen. Wil je een ledstrip toch wat meer naar de buitenzijde...? beetje losschroeven, schuiven en weer vastzetten. Met een geboord L-profiel moet je dan weer een nieuw gat boren.

Je kunt ook met een verbindingstuk de profielen verlengen bijvoorbeeld door er 2 aan elkaar te koppelen.

Er bestaan ook haken die je erin kunt schuiven. En als je armatuur dan een beetje uit balans is, schuif je de haak ietsjes op

image.png.79ccda52f6853fa3eb0d3a60e5151cae.png

Het is misschien ook wel overkill, of te duur. 

Maar ik hou nu eenmaal van dit soort systeempjes. :) 

En in plaats van een avondje boren (en veel fouten maken die je dan maar weer moet zien te herstellen) is een uurtje mecano-en ook wel iets leuker.

Beetje prullen terwijl je met een half oog Netflix zit te kijken.

 

De prijzen lopen enorm uiteen.

Ik heb vooralsnog 2 sites gevonden die wat minder duur zijn.

Aluxprofiel waar nog een en ander aan ontbreekt qua informatie.

En deze Motedis, die misschien iets duurder is, maar een breder assortiment heeft en ook wat helderder in de communicatie voor wat betreft bezorgkosten e.d.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, denBoom said:

Specifieke reden voor de F series: beschikbaarheid van 112 cm strips. Als je geen lange strips wil of kan gebruiken, zou ik zelf eerder naar de h Influx series kijken.

LT-F284B Dus 28 cm, 23V, 1120mA goed voor 25.8W per led strip.

Wil je meer licht dan enkel wat je nodig hebt, dan kan je altijd gaan voor een zwaardere driver en een beetje meer leds gaan. Al zou ik ook niet overdrijven, ik heb verhalen gelezen van mensen die ver boven de 320W/m2 uitkomen en dat kan te veel worden voor de planten.

 

@denBoomIn de F serie is nu juist geen 28 cm op voorraad en in de h serie wel,laten we van de 320 w/m2 uit gaan met een goede spreiding op mijn rare afmetingen van mijn kweek oppervlak van 40 x 90  

met de h strip van 25 w zou ik dan voor 5 van 25 w strips moeten gaan om net over die 115 w  te komen ? En zo ja wat voor driver hoort daar dan bij

mijn huidige rondje kost nog 9 weken en dan komt er nog een zomervakantie overheen , ik heb dus alle tijd om het allemaal helemaal goed te doen. 

 

@Kees A misschien is een combinatie van vierkant profiel  als drager met haaks erop u profielen om de leds te monteren , super stevig en flexibel met de goede koeling 

 

hoho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik een beetje begrijp is dat je - indien je niet een te hoog Wattage per strip aanhoudt - je al redelijk snel voor voldoende koeling zorgt. Dus ook de 'halve' profielen zouden moeten voldoen.

Ik denk dat er vele wegen naar Rome leiden in dit geval.

Je kunt het heel basic houden en als je goed gereedschap hebt en je vindt het geinig om een beetje te boren en te zagen e.d. dan is aluminium van de bouwmarkt een zeer goede optie. Ook op Marktplaats staat af en toe wel eens wat te koop voor een habbekrats. Voordelen: de prijs en je moet al op een waddeneiland wonen wil je niet binnen 10 minuten fietsen aan onderdelen kunnen komen. Je kunt dus ook heel snel een armatuur aanpassen indien nodig. Boutjes, moertjes, schroefjes, ringetjes, zelfs Action heeft het soms liggen. Ook in het weekend altijd wel ergens iets te vinden. Nadelen veel zelf doen, zoals boren, afkorten, scherpe bramen er af halen. Wijzigingen achteraf zijn wat moeilijker door te voeren.

De 2020's zijn duurder. Groot nadeel is dat je bijna alles moet bestellen en als je een onderdeeltje mist, kun je zomaar 3 dagen tot een week verder zijn. Ik heb het niet bij de Hornbach's zien liggen. Misschien bij speciaalzaken, maar daar ben ik nog niet geweest voor dit. Zelfs een eenvoudig verbindingsstukje is al wat lastiger en ook wat duurder. Voordeel is dat je flexibel bent in je bouw en dat je achteraf met weinig moeite wat kunt aanpassen. Het materiaal is ook voor andere zaken te gebruiken. Ik zie het bij winkelinrichtingen, standbouw, banners. Je bouwt er ook een droogtentje mee of weet ik veel wat mensen er allemaal mee in elkaar flanzen.

En inderdaad kun je ook combi's maken.

Zoals hier in deze video waar iemand een armatuur bouwt met 2020 en aluminium heatsinks.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijkomend nadeel van die  profielen is dat je de strips er niet op zal kunnen schroeven.

Dan moet je warmtegeleidende tape gebruiken die stiekem de warmte toch niet zo goed schijnt te geleiden en tevens vrij prijzig is.

Gaatjes boren voor de bouw van je frame valt echt alles mee trouwens. Gaatjes boren om je strips met schroeven aan je u-profielen te bevestigen kan nog wel een klus zijn, maar in feite zou je die dus ook kunnen lijmen zoals je dat met die profielen van jou zou doen.

Dacht ook dat het voor de koeling beter was om verticale vinnen te hebben voor het omhoog geleiden van de warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees veel verschillende verhalen over die tape. 

Geen idee wat beter werkt: Een schroefje (waarmee je de strip volgens mij vooral erg vast zet op dat punt, maar dat de strip lichtjes opbolt op andere plekken en daar minder contact maakt.) of een tape die misschien niet super geleidend is (zoals sommige pasta's) maar die wel voor een gelijkmatig contact zorgt.

Tape is in ieder geval wel makkelijk.

En als je hem in China koopt, kost het iets tussen de € 5 en € 10 voor een rol van 20 mm breed en dan zit er 25 meter op de rol.

Ik denk dat een verticale fin wel beter de hitte zal afstaan omdat de vrijkomende warmte iets makkelijk naar boven kan wegstromen, zoals jij aangaf. Bij een horizontaal fin zal het aan de bovenkant niet uitmaken, maar aan de onderkant zal de hitte wellicht ietsjes meer blijven hangen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf geen ervaring met de tape, omdat ik er uiteindelijk voor gekozen had toch te schroeven.

Weet wel dat toen ik nog overwoog te plakken, wietefras een link van ali aandroeg met 3M tape voor nog steeds best veel geld (weet niet meer precies hoe veel). Alleen later kwam hij er op terug omdat het typenummer helemaal niet van hittegeleidende tape bleek te zijn en dus gewoon verkeerd op de site stond geadverteerd.

Dus als dat bij 3M tape uit China al zo gaat, durf ik mijn hand niet in het vuur te steken voor wat je uiteindelijk in huis haalt met tape van Chinese makelij. En dat zou ik persoonlijk niet riskeren voor mijn dure en tijdrovende led armatuur.

Volgens mij is het trouwens ook geen enkel probleem om je u-profiel perfect te laten sluiten dmv schroefjes hoor. Omdat zowel strip als profiel als het goed is helemaal plat en vrij strijf zijn. Bij mij sloten ze iets minder, maar dat heeft met verschillende factoren van mijn niet zo gebruikelijke ontwerp te maken.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet ook niet hoe goed of slecht die tape is. Heb een rol liggen, maar nooit uitgeprobeerd. 

Zou ook niet weten hoe ik goed een verschil tussen verschillende bevestigingsmethoden zou moeten meten.

Wellicht als ik ooit eens een aantal strips heb en dan eentje met tape en eentje met schroeven bevestigen. En dan met zo'n richt-thermometer een poging doen om te meten. Schijnt nog niet zo makkelijk te zijn om dat goed te doen. Volgens mij moet je dan met een Edding het gedeelte waar je op gaat richten helemaal zwart maken.

Ik heb wel wat testjes gezien, maar die zijn zo kut uitgevoerd dat je daar geen conclusies aan kon verbinden.

Natuurlijk blijft de vraag in hoeverre een heat sink voor strips aan zeer hoge eisen moet voldoen. Zoals ik het begrijp is het U-profiel vooral ook een houder van de strip zodat deze niet doorbuigt. Bij Cob's waar het oppervlakte relatief klein is, zal een goede hitte-overdracht vele malen belangrijker zijn.

Daarnaast denk ik - open deur - dat het van belang is als je hitte wilt afvoeren, dat er zo min mogelijk isolerend materiaal tussen de strip en de heat sink zit. Een laag lucht is niet goed (dat krijg je als je een opbolling zou krijgen bij te strak aandraaien van schroeven). Als je hem niet helemaal vast zet, kan er ook snel een paar tiende mm lucht tussen komen. Ook geen dikke laag pasta. En zeker geen dikke tape zoals van die foam tape. Maar ik zag op een forum een Duitser die een tape gebruikte met een zeer geringe dikte (iets van 0.1 mm) en die was er uiterst tevreden over. Nou is dat geen bewijs, maar denk dat je sommige zaken niet moeilijker moet maken als ze zijn. Ik gebruik zelf voor een andere toepassing een heel dunne dubbelzijdige tape die ik ooit van iemand die in een drukkerij werkte kreeg. Flinterdun. Niet dat die waarschijnlijk hittebestendig is, maar die isoleert helemaal niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, ze kondigen het aan als "warmtegeleidende" tape, maar uiteindelijk bleek het "hitte bestendig" te zijn als je het type nummer opzocht.

Ik heb de strips op het profiel geschroeft. Dat zit er ook gewoon strak op hoor, maar ik heb er dan wel redelijk veel schroeven in denk ik. Je moet het eerste over de hele lengte een beetje vast zetten zodat de hele strip vlak zit. Daarna draai je het nog een beetje vaster en het zit er gewoon helemaal strak op en vast. Zo flexibel zijn die strips nou ook weer niet.

Ik heb ooit met die TCI ledstrips een paar strips met van die pasta ertussen gedaan en een paar gewoon koud op het alu geschroefd. Scheelde nauwelijks. Geloof 1 of 2 graden oid in het voordeel van die pasta. Vond het zelf de moeite in ieder geval niet. Moet het nog steeds een keer proberen met zo'n rol van die blauwe chinese warmtegeleidende tape.

Als je de strips zwaarder belast kan het wellicht wel schelen. Die hele dunne tape is waarschijnlijk die van 3M dat is wel wat prijzig, maar wel minder werk dan boren en schroeven waarschijnlijk.

Het leek mij zelf nogal een risico dat ze vast geplakt zitten, maar je schijnt die stips er nog redelijk af te kunnen worden gehaald

De temperatuur van alu meten met een IR thermometer is inderdaad kansloos. Ik had er zwarte electratape op geplakt. Dat werkte beter. Of een contact thermometer gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Wietefras said:

Het leek mij zelf nogal een risico dat ze vast geplakt zitten, maar je schijnt die stips er nog redelijk af te kunnen worden gehaald

Ik denk dat het met een glassnijset voor autoruiten wel redelijk snel zal gaan.

2 van die handvatten/klosjes met daartussen een snijdraad. Heb zo'n setje, en heb er wel eens rubber van een ruit mee doorgesneden. Ging als de brandweer.

Ik heb ergens zo'n rolletje van die blauwe tape. Moet hem effe zoeken. Heb het nooit goed bekeken (de daadwerkelijke kleeflaag). Maar als het heel dun is, kan ik me haast niet voorstellen dat het niet goed de warmte zal geleiden. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Kees A said:

Maar als het heel dun is, kan ik me haast niet voorstellen dat het niet goed de warmte zal geleiden. 

Als je de tests ziet met die tape vergeleken met die echte warmtegeleidende pasta's aan de ene kant en met tandpasta aan de andere kant, dan zitten die tapes dichter bij de tandpasta dan bij de echte pasta's. Maar goed dat is voor een CPU.

Ik heb sowieso geen significant verschil gezien zelfs met echte koelpasta op de strip. Dus dan zal die tape ook wel prima werken inderdaad.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/2/2019 at 8:31 PM, hoho said:

@denBoomIn de F serie is nu juist geen 28 cm op voorraad en in de h serie wel,laten we van de 320 w/m2 uit gaan met een goede spreiding op mijn rare afmetingen van mijn kweek oppervlak van 40 x 90  

met de h strip van 25 w zou ik dan voor 5 van 25 w strips moeten gaan om net over die 115 w  te komen ? En zo ja wat voor driver hoort daar dan bij

mijn huidige rondje kost nog 9 weken en dan komt er nog een zomervakantie overheen , ik heb dus alle tijd om het allemaal helemaal goed te doen. 

De getallen in mijn vorige post waren die voor de korte F series. Je kan wel met de stroom spelen om zo het aantal watts per strip nog een beetje te veranderen.

  • De brede F series LT-F284B van 28 cm is bij standaard waarden 23 V en 1.12 A dus 25.76 Watt.
  • De brede H influx serie van 28 cm is bij standaard waarden 22.3 V en 1 A dus 22.3 Watt.

De exacte getallen veranderen wel een beetje maar de strips liggen dicht genoeg bij elkaar dat het niet nodig is om de driver keuze daar op aan te passen. Daarbij is het nog maar de vraag hoe correct deze berekeningen zijn. De drivers zelf kunnen nog een beetje bij geregeld worden met de interne dimmers en HLG levert ook minimaal wat in de datasheet staat, maar vaak een klein beetje meer. Led Gardener heeft hier blijkbaar testdata van. CV en CC

 

Voorbeeldje voor de f serie korte leds. 23 V en 1.12 A

  • Een HLG-120H-24 driver levert 5A en komt dus uit op 23V*5A*5= 115 W. Een stap groter is HLG-150H-24 en die heeft 6.3 A te verdelen of 23*6.3= 145 W. Hiervoor heb je 6 of 7 strips nodig.
  • Een HLG-120H-C1050 driver levert 1.05 A een beetje onder de normale stroom van 1.12 A. Hiervoor kan je 5 of 6 strips gebruiken. 6 strips 23*1.05*6= 145 Watt. En 5 strips is dan 23*1.05*5 = 120.75 Watt

Voorbeeldje voor de h influx serie korte leds. 22.3 V en 1 A

  • Een HLG-120H-24 driver levert 5A (5 strips is ideaal op deze driver) en komt dus uit op 22.3V*5A*5= 111.5W. Een stap groter is HLG-150H-24 en die heeft 6.3 A te verdelen of 22.3*6.3=140.5 W. Hiervoor heb je 6 of 7 strips nodig.
  • Een HLG-120H-C1050 driver levert 1.05 A een beetje boven de normale stroom van 1A. Hiervoor kan je 5 of 6 strips gebruiken. 6 strips 22.3*1.05*6= 140.5 Watt. En 5 strips is dan 22.3*1.05*5 = 117 Watt

Je wil dus eerst weten welke led strips je wil gaan gebruiken, het totaal aantal watt (ongeveer) en hoeveel strips je wil (en indirect hoe efficient jij ze wil).

 

Laat je niet afschrikken door de keuze van driver, als dat eenmaal gedaan is dan is het aansluiten zelf alleen nog maar een paar plussen of minnen met elkaar verbinden.

  • Constant voltage drivers [CV+CC] (spanning, zoals de HLG-150H-24) sluit je aan in parallel. Sluit de plus van de driver aan op de plussen van de leds. De min van de driver sluit je aan op de minnen van de leds. Het doorlussen om de leds met elkaar te verbinden doe je met wago klemmen. (En bij grotere opstellingen liefst ook dikkere draad zoals 1.5mm2 voor het doorlussen) De leds zelf sluit je aan met 0.75mm2 draad (veel dikker past niet meer)
  • Constant current drivers [CC] (stroom, zoals de HLG-120H-C1050) sluit je aan in serie. Maak 1 lange lijn van de leds. Driver + => + Led - => [ + Led - ] => + Led - => - Driver 

                                                                          Parallel                                                                                                                                            Serie

large.1842242539_VoorbeeldParallel500px.png.39a89f612ad7389c97b1764720ecd2f7.pnglarge.1430595826_VoorbeeldSerie500px.png.0a2bf87a09993fd7664e6a5e0448745e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @denBoom heel erg duidelijk,ik weet gelukkig wat van elektriciteit en weet het verschil tussen parallel en serie.

Ik begin dus met de ledstrip keuze ,dat zal de h influx worden omdat die voorradig zijn, en het liefst met de meeste lampen om een zo goed mogelijke lichtverdeling te krijgen.

Zijn de Lets theoretisch dimbaar als je er een weerstand tussen zou zetten als het blijkt dat je toch iets te veel van het goede hebt ?

Ik zal proberen een foto te maken van mijn huidige opstelling met een  250 w hps lamp op deze oppervlakte, kweet alleen van vroeger uit dat ik dat niet makkelijk vind op deze site 

 

hoho

Edited by hoho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouwupdate: Vandaag zijn de laatste bestelde spullen binnen gekomen. 

De led strips en drivers kwamen aan in een driehoekige doos. En een extra rekening, of ik nog even de btw cash wou afrekenen. :whip:

Die aluminium profielen lijken helemaal niet zo zwaar wanneer je ze zelf :showoff: Op de keukenweegschaal wegen ze iets meer.

  • T profiel 30*30*3 en 104 cm weegt 492 gram * 2 stuks
  • U profiel 40*40*40*2 en 118 cm weegt 736 gram * 6 stuks 

Samen goed voor 5.4 kilo aluminum., meer dan 6 kilo als ik nog een extra profiel neem om de drivers op te monteren. Met zoveel aluminium moet de koeling wel goed komen. De profielen zijn ook meer dan stevig genoeg dus ik had ze volgens mij ook een beetje dunner kunnen nemen.

 

Even een gaatje boren in een profiel klinkt simpel maar was uiteindelijk nog een heel gedoe. 

  1. Boormachine gaan lenen want de batterijen in dat van mij zijn stuk.
  2. Zelfs met 2 boormachines gecombineerd had ik alleen maar universele of houtboren. Dat werkt alleen als je heel erg veel geduld hebt.
  3. Een setje metaalboren gaan kopen.
  4. Eerst een kleiner gaatje boren ter voorbereiding van de grote boor.
  5. Voor het eerste profiel geboord was knapte mijn metaalboor in stukken. 
  6. Een dikkere boor (6mm voor mijn m6 bouten) genomen en op goed geluk door 5 mm aan profiel gedrukt.

Nu nog extra bouten en schroeven halen om het frame vast te maken en gaatjes boren om de strips aan de profielen te bevestigen. Hopelijk heb ik om de strips vast te schroeven niet die gebroken boor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, hoho said:

Ik begin dus met de ledstrip keuze ,dat zal de h influx worden omdat die voorradig zijn, en het liefst met de meeste lampen om een zo goed mogelijke lichtverdeling te krijgen.

Zijn de Leds theoretisch dimbaar als je er een weerstand tussen zou zetten als het blijkt dat je toch iets te veel van het goede hebt ?

Met de HLG-120H-C1050 driver ben je beperkt tot 5 of 6 strips. Op de HLG-120H-24 of HLG-150H-24 kan je het aantal leds vrij kiezen zolang het er maar meer dan 5 of 6 zijn. (eigenlijk 4 of 5 maar dan gebruik je de leds boven typical specs)

Ja, de HLG drivers komen in een A en B variant die beiden dimbaar zijn.

  • De A variant heeft een interne dimmer.
  • De B variant heeft een aansluiting voor een weerstand, potentiometer of pwm dimmer. 

De stroom is dimbaar en indien van toepassing ook de spanning. 

Als je mogelijk gaat dimmen kan je eventueel ook nog kijken naar 185 of 240 versies van de driver als je wil experimenteren met de max hoeveelheid licht in je kleine ruimte

Edited by denBoom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...