Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

julius

Goedkope zuinige kweeklamp voor 5 plantjes

Recommended Posts

Ik ben nieuw in de wereld van kweken en heb nu 2 weken plantjes bij het raam en die ga ik later buiten zetten.

Maar ik vroeg me af wat een goedkope zuinige lamp is die ik in de winter kan gebruiken omdat ik dan mijn nieuwe plantjes natuurlijk niet buiten kan zetten. Ik hoef niet persé een professionele lamp want het is alleen voor eigen gebruik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een niet professionele lamp bedoel je dan weinig watt? Er is zoveel keus.....als je wat voorbeelden heb is het makkelijker advies geven.

Zuinig en toch veel lummen moet je bij leds kijken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limbic met niet professioneel bedoel ik dat ik niet perse de beste oogsten wil maar de plantjes gewoon kan laten groeien in de winter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker voor het raam laten staan, staan ze ook goed in het zicht?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, julius said:

Dus ik heb geen lamp nodig in de winter

Ik snap niet echt wat je bedoeld, wil je voor in de winter een paar plantjes geheel binnen kweken of wil je begin lente een plant voorgroeien achter het raam voor het komende buitenseizoen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hij bedoelt dat hij swinters ook een rokertje wil hebben.

Dmv.  150watt hps lamp of 400 watt hps

OF ledstrips <---- zou ik doen.

Of t neon setje....

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Julius,

Als je nieuw bent in het kweken, maar wel een beetje handig bent met aansluitingen, dan kan je net zo goed een old school HPS lampie gaan gebruiken. Aanschaf is goedkoop en je kan makkelijk de hoogte bepalen enzo. Om het makkelijk te maken zou ik er eentje kiezen waar al een voorschakelaar op zit. HPS lampen zijn iets minder zuinig dan LED, maar wel stukken makkelijker voor beginnende kwekers.

HPS is vrij zeker. Als je niet echt thuis bent in de kweekwereld, is het soms lastig een goeie LED lamp te vinden. Ook zonde om aan te schaffen als je hem hierna misschien niet veel meer gaat gebruiken. Ik had laatst een zelfde bericht voor me op een topic, was toevallig van een vriend van me. Ging toen zoeken en zag dit artikeltje, misschien helpt het je een beetje. http://www.wiet-info.nl/wiet-kweken-hps-lamp-en-voorschakelaar-aansluiten/

Succes man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Julius,

 Als je nieuw bent in het kweken, maar wel een beetje handig bent met aansluitingen, dan kan je net zo goed een old school HPS lampie ledlampje gaan gebruiken. Aanschaf is goedkoop iets duurder, maar je verbruikt minder stroom, hebt minder warmte en je hoeft niet om de paar kweken je bulb te vervangen. Ook minder kans op brand en een goedkope VSA wil nogal eens gaan brommen. En je kan makkelijk de hoogte bepalen enzo. Met een led kan je makkelijk de hoogte bepalen.

HPS lampen zijn iets minder een stuk minder zuinig dan LED, maar wel stukken makkelijker en even moeilijk voor beginnende kwekers die nog nooit met HPS gekweekt hebben. Misschien nog wel moeilijker, want waar laat je al die hitte van je HPS?

HPS is vrij zeker. Led is vrij zeker. Als je niet echt thuis bent in de kweekwereld, is het soms lastig niet zo lastig om een goeie LED lamp te vinden - als je tenminste bereid bent je er enigszins in te verdiepen. Ook zonde om aan te schaffen als je hem hierna misschien niet veel meer gaat gebruiken. Een ledlamp kun je als je hem niet meer voor kweken gebruikt, in ieder geval nog gebruiken als verlichting in je schuur, je kledingkast of boven je werktafel.

Ik zit een beetje te dollen, maar er is in de huidige tijd werkelijk geen enkele reden meer om - vanwege kosten of moeilijkheid - niet meteen aan led te beginnen. Alles heeft voor- en nadelen. Met led kun je bijvoorbeeld flexibeler je ruimte inrichten. Hoe ga je bijvoorbeeld met een HPS een kast van 200 x 60 uitlichten? Ik wil niet per se een pleidooi voor led houden, maar laten we wel zaken gewoon eerlijk naast elkaar leggen en proberen objectief te blijven. Er is zeker wat te zeggen dat pleit voor HPS, maar dan moet je dat langs dezelfde meetlat leggen als led.

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ik dan voor led of hps ga, Welke lampen raden jullie dan aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf een led lamp bouwen is meest kosten efficiënt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad de HLG 100 aan. Efficient en weinig warmte. Bestel je bij todogrowled voor 173 euro incl verzendkosten en heb je binnen een week binnen.

 

 

Edited by wouter79

Share this post


Link to post
Share on other sites

LMAO die manier van 'vergelijken' ook.

Nogal logisch dat je dan van die dingen gaat roepen die je doet als je je baseert op dit soort 'testen'.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, wouter79 said:

Ik raad de HLG 100 aan. Efficient en weinig warmte. Bestel je bij todogrowled voor 173 euro incl verzendkosten en heb je binnen een week binnen.

En waarom raad je die aan?

Heb je er goede ervaringen mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@julius,

Wil je alleen voorgroeien voor het buiten seizoen of echt hele kweek draaien binnen?

Wat is je budget voor een lampje? 

Heb je ook andere spullen nodig, tent, afzuiger, filter enz? 

Hoeveel planten wil je kweken? 

Waar ga je ze neer zetten, schuur, zolder, kelder, slaapkamer? 

Zomaar even een paar vragen :whistling

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...