Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Zonnepanelen

Recommended Posts

Zonnepanelen lijken leuk om een gedeelte van je stroom terug te verdienen, maar de aanschaf verdien je pas terug na vele jaren.

Met kweken zou het je kunnen helpen om de angst voor een hoge meterstand wat te minderen.

Maar je moet nog al wat panelen hebben wil het echt zoden aan de dijk zetten.

Zijn er desondanks hier leden die ze toch gebruiken?

En is het dan speciaal met het doel om de energieleverancier in het ongewisse te laten hoeveel je verbruikt?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nu aan de 2e ronde begonnen en ben nu anders gaan denken. Eerst had ik de 12uur altijd van 19uur-7uur.  Maar nu heb ik het omgezet van 8:30-20:30, dat zijn precies de tijden dat de komende maanden hier de panelen de meeste zon vangen. In een jaar tijd wek ik de laatste jaren met 10 panelen  rond de 2800kwh op , en dit zal ongeveer dat zijn wat ik ook aan de dames kwijt ben. Dus als het goed is valt dit dan al niet zo op, want heb begrepen dat zowel de energieleverancier als de netbeheerder niet interesseert of bijhoud of jij zonnepanelen hebt of hoeveel je hier normaal vanaf haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant!

35 minutes ago, JackyH80 said:

In een jaar tijd wek ik de laatste jaren met 10 panelen  rond de 2800kwh op , en dit zal ongeveer dat zijn wat ik ook aan de dames kwijt ben. 

Mag ik vragen wat voor panelen je hebt (hoeveel Wattpiek en welke afmetingen ongeveer)?

En hoeveel lampen heb je hangen?

36 minutes ago, JackyH80 said:

want heb begrepen dat zowel de energieleverancier als de netbeheerder niet interesseert of bijhoud of jij zonnepanelen hebt of hoeveel je hier normaal vanaf haalt.

Heeft dat ook iets te maken met of je terug levert aan het net, of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Kees A said:

speciaal met het doel om de energieleverancier in het ongewisse te laten hoeveel je verbruik

Ze weten toch altijd wat je opwekt en verbruikt. Je moet er toch ook belasting over betalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...ff geen idee hoe de panelen technisch zijn. Zijn die donker zwarte,dat is de betere variant, die paars blauwe wekken minder op. 

 

Je levert altijd terug aan het net zodra je het zelf niet gebruikt lever je automatisch terug aan het net. Daarom heb ik ook mn tijden omgezet naar 8:30-20:30  als je dan als voorbeeld in die tijd 20kwh opwekt en je verbruikt er 18kwh dan staat je meter stil en lever je 2 kwh terug.  Maar als ik nu zoals eerst  tijdens nacht produceer dan lever ik  dat wat ik overdag  niet gebruik terug  en loopt mijn meter gewoon op. (Omdat mijn planten in de nacht licht hebben) en zie je dus na een jaar al die kwh van je planten op de jaarrekening en dat is niet wat ik wil. 

In mijn geval heb ik 2 meters in mijn meterkast, 1 van je verbruik en 1 van je teruglevering.  En dan heb je nog op je omvormer van je panelen,die registreert wat je opwekt dat is het enige die registreert wat je opwekt verder weet dat niemand en interesseert ook niemand. Hoef je ook nooit op te geven en zal ook nooit iemand vragen.

Nu wil ik het zo hebben dat mijn verbruik  en teruglevering meter zo laag mogelijk is.  Dat betekent dat mn verbruik zoveel mogelijk is  als de zon schijnt ( de draaischijf in mn meterkast loopt dan zo min mogelijk)

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Limbic said:

Ze weten toch altijd wat je opwekt en verbruikt. Je moet er toch ook belasting over betalen?

Nee als je tijdens de goede uren verbruikt (dus als je opwekt ) staat je meter stil of loopt heel rustig.  En geen hond die dan weet wat jij tijdens die tijden verbruikt.

Je moet er alleen belasting over betalen wat op je meter staat. En dat is het getal van je teruglevering.  Daarom heb ik dat getal zo laag mogelijk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Limbic said:

Ze weten toch altijd wat je opwekt en verbruikt. Je moet er toch ook belasting over betalen?

Edit: JackyH80 gaf de uitleg al.

Zou het nu zo zijn dat als je ooit gepakt zou worden - wat God verhoede - dat ze dan zeggen: Ah, je hebt die zonnepanelen sinds begin 2018, in die tijd nauwelijks iets geleverd aan het net, DUS je kweekt vanaf begin 2018?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee, bij mij gaat het maar om 1 tent en een voorgroei hokje. Is dus rond de 3000kwh  per jaar en in totaal verwacht ik rond de 4500kwh te verbruiken. Dit is redelijk normaal.  Ik zat al heel laag in mijn verbruik. Een normaal gezin verbruikt ook zoiets.  Ik heb laatste mn energieleverancier gebeld dat ik een nieuwe vriendin heb met 3 kids  en dat ik mn maandlasten wil verhogen en de vrouw gaf aan dat dit wel een logisch getal was als ik 'm naar dit zou verhogen. 

Daarom wilde ik ook persé naar LED overstappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Kees A said:

Ah, je hebt die zonnepanelen sinds begin 2018, in die tijd nauwelijks iets geleverd aan het net, DUS je kweekt vanaf begin 2018

Lijkt me lastig te bewijzen. Als er niet gemeten word wat je totaal opgewekte energy is geweest weten ze dus ook niet wat je verbruikt hebt.

Ik dacht echt dat alles met metertjes werd bijgehouden. Maar met je dak vol panelen en een huis vol lampen en computers die crypto $$$ minen en geen stroomkosten hebben of belasting betalen klinkt als een utopie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JackyH80

Ik denk dat je het heel verstandig aanpakt. 

Verder denk ik ook niet dat je teveel moet verwachten van de bromsnorren die onderzoek gaan doen. Veel te moeilijke constructie met meters die teruglopen e.d.

Ze hebben al capaciteitsproblemen dus dan kom jij onderop de stapel.

@Limbic

Het gaat niet altijd om bewijzen. In al die rechtzaken zie je soms ook dat rechters niet direct uitgaan van bewijs, maar wat zij aannemelijk achten.

Als het OM zou zeggen 'meneer heeft al 2 jaar zonnepanelen, en al die tijd is er niks aan de netbeheerder of de energieleverancier teruggeleverd. Waar is die stroom dan gebleven?" 

Wie weet dat een rechter dan wel denkt "inderdaad ja".

Ik weet het ook niet hoe het zal gaan, maar zie wel vaker rechtzaken waarvan ik denk 'maar waar is het harde bewijs nou?'

Dak vol panelen en veel 'gratis' stroom gebruiken is natuurlijk geen utopie. Gebeurt gewoon overal. Is natuurlijk ook niet gratis, want je hebt de panelen gekocht of gehuurd.

Maar je moet nogal wat panelen en oppervlakte hebben wil het echt zoden aan de dijk zetten. Een 2-persoons huishouden gebruikt ongeveer 3.000 kwh per jaar. Een tentje met 1 lamp en nog wat randapparatuur zal ook rond de 2.800 tot 3.000 Kwh gebruiken per jaar. JackyH80 bereikt dat dit (zonnige) jaar met 10 panelen. Dus als jij een hok met 10 lampen wil draaien, heb je al 100 panelen nodig. Zijn niet veel daken die dat aankunnen, op je moet een varkensschuur hebben. 

 

Overigens zijn er wel 2 mooie ontwikkelingen gaande. In 2022 komt een zwitsers bedrijf met panelen die in de praktijk getest zijn (dus niet alleen in een lab) met een rendement van 29%. Dat is zo'n 11% meer dan de best presterende panelen nu. En zo'n 12 of 13% beter dan de panelen die velen hebben. Ze schijnen ook betaalbaar te zijn. Is een hele vooruitgang want in 10 jaar tijd is er maar een paar procentjes bijgekomen, en dit gaat ineens van 18 naar 29%.

Insolight

Wat er ook aan zit te komen, is een opslagprobleem. Zeg maar accu's. 

Want dat is nu nog een beetje gedoe. Overdag is het netwerk soms overbelast met wat mensen leveren met panelen, maar 's avonds als de elektrische auto staat te laden, de wasmachines draaien en overal in huis het licht aan is, moet je gewoon aan het net. Beetje kut. Nu zijn er wel accu's tegenwoordig voor in huis, maar die zijn teringduur.

Een Nederlands bedrijf uit Delft experimenteert op dit moment al bij de afsluitdijk met het opslaan van stroom in waterbakken. Gecompliceerd verhaal, maar het gaat om het splitsen van zout water naar zoet water en omgekeerd. Voor het ene heb je stroom nodig (dus bijvoorbeeld wat je uit je zonnepanelen haalt) en het omgekeerde proces levert stroom op (dus als het nacht is, of veel bewolking. Toen ik er voor het eerst over hoorde dacht ik dat het wel iets zou zijn zoals waterstofauto's (mooi maar peperduur en onhandig) maar dat is het niet. Het is zeer reëel en Trouw heeft er een mooi artikel over geschreven vorige week. Die link kan ik zo gauw niet vinden, maar wel de onderstaande. Ze komen nu overigens ook met de Green Battery en die is voor huishoudens nog veel veelbelovender omdat dan alles met de factor 10 verkleind kan worden.

Blue Battery

Share this post


Link to post
Share on other sites

Energy opwekken is 1 ding, het ervan opslaan is een heel ander verhaal ja.

Of ze zeggen dat je al 2 jaar geen stroom terug lever, of ze zien 6000kw p/j voor een 1 pers huishouden maakt dan ook geen verschil, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja van die accu's hebben ze al alleen zijn die nu nog peperduur rond de 10k en je kunt er geloof ik maar 20kwh op opslaan. Heb je dus geen klote aan. Daarom probeer ik nu zo min mogelijk terug te leveren. 

Weet ff niet meer de precieze getallen maar ik dacht dat je voor een kwh 20ct betaald en teruglevering (salderen) krijg je er 8 of 9ct voor terug. Dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mn vader heeft trouwens een ander trucje bedacht. Die gebruikt zijn meter als een batterij. 

Haha het gaat als volgt en heel simpel hij geeft gewoon het getal van teruglevering  veel minder op.  Hij heeft in 2 jaar al 1300kwh minder opgegeven. (2jaar terug 500kwh en vorig jaar toen er zoveel zon was dat de mussen van het dak vielen 800kwh). Zo heeft hij in principe dit jaar al 1300kwh in de plus staan. 

Mijn pa heeft namelijk veel te veel zonnepanelen als nodig op zijn dak liggen. Ze wilde namelijk voor een Tesla gaan maar is uiteindelijk een Lexus Hybride geworden en nu wekt hij veel meer op dan nodig. 

En de netwerk beheerder komt maar 1x in de 3jaar langs om de meterstanden te controleren. Dus  geen haan die daar na kraait.  En zouden ze na controle dit merken lul je je daar misschien wel uit denk ik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die water-accu's zullen vele malen goedkoper zijn. Een Tesla accu kost ongeveer zo'n € 400 per opgeslagen Kw.

De nieuwe Green Battery (die werkt op basis van zuur water en zoet water) hoopt op zo'n € 100 per opgeslagen Kw uit te komen. En dan gaat ie ook nog eens zo'n 20 jaar mee. Daar hoef je bij een 'gewone' accu niet op te rekenen.

Om 20 kw op te slaan heb je met de Green Battery wel een bak water van 3 M3 nodig. Dus niet handig als je 2 hoog achter woont....

 

Voordeel van een accu is dat je dan dus weer gewoon in de nacht zou kunnen gaan kweken. Dan zit er sowieso meer CO2 in de lucht en hoef je minder te koelen. 

 

Wel nog een interessant artikel erover uit Trouw van vorige maand gevonden

Trouw

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/8/2019 at 5:19 PM, JackyH80 said:

Daarom heb ik ook mn tijden omgezet naar 8:30-20:30  als je dan als voorbeeld in die tijd 20kwh opwekt en je verbruikt er 18kwh dan staat je meter stil en lever je 2 kwh terug. 

Even reacheren op een topic van 3 maanden oud :)

@JackyH80

Ik heb altijd de lampen s'nachts aan om grote tempratuur verschillen tegen te gaan, vooral in de winter.

Wat doe jij daar tegen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eind januari weer begonnen met onze passie en toen had ik de lampen ook 's nachts aan. Doe ik de volgende winter weer denk ik. Zonnepanelen wekken dan sowieso weinig op. Heb dan wel grote periodes per dag een verwarmingskabel aan want led lampen geven in de winter te weinig warmte af.  Moet wel zeggen dat ik toen een andere led lamp had ,de spydr geeft veel meer warmte af.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...