Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

denBoom

Toeval of is er iets mis met mijn verlichting

Recommended Posts

Een paar weken terug begon mijn verlichting af en toe uit te vallen of niet aan te gaan. 

Geen probleem, Ik heb een gavita 600W 400V (die met de VSA aan de reflector) dus ik kijk gewoon even wat de foutcode is: 1 Blipje.

  • Status fixture: EOL timer expired
  • Description: Maximum number of ignition attempts done without succesfull ignition or a driver is locked or has failed
  • Action/Solution: Reset mains cycle manually. If the problem persists, it could be the end of the lamp’s lifecycle. Replace the lamp

Een reset loste het probleem tijdelijk op. Dit gebeurde ongeveer 3 of 4 keer op een week. Tja die lamp die er in zit is niet meer van de jongste dus ik heb maar een nieuwe besteld en geïnstalleerd. Probleem opgelost denk je dan.

Tot mijn verlichting enkele dagen later weer uitviel. Opnieuw ging de lamp aan na een reset. De volgende dag was ik in de buurt van mijn tentje en kon ik de relais horen inschakelen, dat geluid klonk niet helemaal goed en de lamp is weer niet aan gegaan. Ik probeer de lamp manueel weer aan te zetten. En er gebeurt niets, ook niet na een paar keer proberen. Ow, ik heb ook geen errorcode dus er is iets met de elektriciteit. Ik kijk mijn schakelbakje (Davin DV-12) na en volgens de timer staat de relais aan maar de vsa heeft geen Stroom. Ik zet de timer op always on en probeer de lamp opnieuw. And there was light. Ik zet alles even uit en vervang het relaiskastje door een ander noname relaiskastje dat ik nog op reserve had. Probleem opgelost denk je dan.

Een kleine week later had ik opnieuw prijs. Weer ging het licht niet aan. Geen errorcode op de VSA dus ik kijk weer naar mijn relaiskastje. Mijn lamp zou al een uurtje of 3 aan moeten zijn maar de timer lijkt helemaal gestopt te zijn op het ogenblik dat de lamp moest inschakelen. Het zou kunnen dat mijn reserve relaiskastje gezien de leeftijd niet meer uit pensioen wou komen. Maar ik begin me ondertussen wel af te vragen of dit nog toeval is of dat er meer aan de hand is zoals een VSA die stuk begint te gaan en problemen veroorzaakt. Anyway, ik ga op zoek naar een derde relaiskastje en een voorgroeitentje dat niet in gebruik is heeft een relaiskastje gedoneerd. Probleem opgelost denk je dan.

We zijn weer een paar dagen verder en opnieuw blijft het donker in mijn tentje. Een foutcode van 1 blipje, en na een manuele reset ging de lamp terug aan.

Wat is jullie mening, Heb ik gewoon pech gehad met die andere lamp en de 2 relaiskastjes, heb ik iets fout gedaan of moet ik de gavita er uit gooien en vervangen door andere verlichting?

Maar de timers die stuk zijn gegaan waren beschermd door een relais die meerdere lampen aan kan dus die ene lamp die ik heb zou geen enkel probleem mogen zijn. Heb ik gewoon pech dat de nieuwe lamp die ik heb besteld niet goed is. Ik heb eigenlijk niet veel zin om een derde lamp te bestellen om dit te testen met het risico dat ik 2 zo goed als ongebruikte lampen weg moet gooien als blijkt dat het de VSA is. Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk waarschijnlijk je vsa maar ik gebruik geen gavita.

Hoorde we toen toch wel vaker verhalen over ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me geen verhalen herinneren met dit specifieke type vsa, maar het zou zeker niet de eerste elektronische vsa zijn die stuk gaat. En ik ben de laatste periode ook niet elke dag hier op WF geweest. Dat plus dat ik zelf ook een vermoeden heb dat de vsa er wel eens iets mee te maken kan hebben.Geen idee wat, maar dat is de enige variabele die ik nog niet vervangen heb. Met andere defecte vsa's die ik heb gehad waren er wel andere symptomen. Als de lamp niet meer aan ging, dan ging die ook echt niet meer aan voor de vsa vervangen was. Nu is het probleem meer dat een paar keer per week alles uit blijft tot ik een manuele reset uitvoer. 

De vsa vervangen wordt in elk geval een duur grapje. Vergelijkbare modellen zijn € 300+. En als ik dan toch veel geld ga uitgeven, dan wil ik eigenlijk ook een upgrade. Ik ga me geloof ik maar eens inlezen in de laatste stand van lichttechniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou contact opnemen met Gavita. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met je netspanning.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke bulb gebruik je?

Er was iets met bepaalde combi's kwam aantal jaar geleden ook al eens op WF voorbij.

KLIK

Misschien kan je uit dat topic jouw probleem achterhalen en oplossen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet Goed idee om de netspanning te noemen. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Garantie heb ik niet meer dus ik weet niet of ik echt hulp van gavita kan verwachten.

Een te lage of te hoge netspanning is het niet, dan was de foutcode 3 flashes of 6 flashes. Het heeft lang goed gewerkt op deze locatie maar om aardingsissues uit te sluiten ligt er nu 25m verlengkabel naar het dichtstbijzijnde stopcontact waarvan ik weet dat de aarding goed is. Die verlengkabel dwars door de woonkamer is echt geen zicht, maar dat is hopelijk maar nodig tot ik er zeker van ben dat er geen aardingsprobleem is.

@El capitano Ik heb het hele cree led topic doorgelezen en had al een 9 cob setje in gedachte tot er op p64 gezegd werd dat in een kleine ruimte led strips toch beter zijn. Ik ben ook een topic van jouw tegen gekomen waarin jij 118cm led strips gebruikt. En nu weet ik niet meer goed wat ik zou willen. Ik ben daarbij ook nog eens niet de handigste dus de led strip optie lijkt me gemakkelijker om in elkaar te zetten. Maar de enig led strips die ik momenteel kan vinden zijn 56 cm en dan heb ik er 16 nodig om aan 480W te komen.

@lostchild Heel goede opmerking, Ik heb er dezelfde type lamp terug in gedaan als er uit kwam. Philips greenpower 600W el (400v) Dezelfde als in het topic dat je aanhaalde, dat zou dus best wel eens een probleem kunnen zijn. Mijn vsa is een ander type maar ik verwacht dat ze intern hetzelfde werken. Ik moet nog eens bij mijn tentje gaan staan wanneer de lamp aan moet want ik denk dat mijn symptomen anders zijn. Ik wil best wel eens testen met een gavita lamp, maar tot nu toe heb ik nog geen gavita lamp kunnen vinden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat ook lastig worden, Gavita levert sinds aanscherping wet niet meer aan NL.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn 112cm ledstrips dubbele rij.

96 watt per strip op 2100mha

320watt per m2 is ongeveer het optimale volgends wietefras.

Is zon 800 umol per m2

Voor dat wattage zou je 3 strips nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof dat ik dezelfde led strips gevonden heb. Dat zou al een pak moeten schelen bij het bouwen van een frame.

112 cm per strip goed voor 103W bij een nominale stroom van 2.24A. Dat jij ze op 2.1A draait wil ook zeggen dat je ze kan dimmen en efficiënter maken door ze op een lagere stroom te draaien. Een beetje hetzelfde als die cobs die op 2.8A kunnen werken maar efficiënter zijn op een lagere stroom zoals 1.4A. 

Het tentje is 120x120 dus 1.44m2 * 320W/m2 =  460W. De meanwell drivers zijn verkrijgbaar met 2.1, 1.75, 1.4, 1.05 en 0.7A.

  • 46V * 2.1A = 96W * 5 = 483W
  • 46V * 1.75A = 80W * 6 = 483W
  • 46V * 1.4A = 64W * 7 = 450W (64W * 6 = 386W)
  • 46V * 1.05A = 48W * 9 = 435W
  • 46V * 0.7A = 32W * 14 = 450W

Op mijn gevoel zou ik gaan voor 6 leds op 1750mA. Maar nu ik de getallen zie lijken 7 leds op 1400mA ook niet verkeerd. Het prijsverschil lijkt me klein genoeg dat ik dat nog wel kan terugverdienen met bespaarde elektriciteitskosten. Alleen past het dan niet meer in 2 x 240W drivers en moet ik een driver upgraden naar 320W. Ik heb weer iets om over na te denken.

Nu nog uitzoeken hoe ik het frame zelf in elkaar zet. Als mijn U profielen 112cm zijn, dan moet ik dwars door de strip om de profielen aan de zijkanten te bevestigen. Ik heb op de foto's in je bouwverslag gezien dat jij dat gedaan hebt met 1 schroefje, is dat stevig genoeg of kan ik beter mijn U profielen iets langer nemen zodat ik plaats heb om alles stevig te bevestigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb grote interesse om nog ooit aan de led te gaan. 

Zeker als efficiëntere zonnepanelen op de markt gaan komen (en het lijkt er nu op dat dit inderdaad staat te gebeuren in 2021)

Ik probeer alles te volgen wat er in je bericht staat. Lukt niet altijd :)  Maar dat ligt puur aan mij, want ik vind dat je het heel helder uitlegt.

Hoop dan ook dat je een bouwverslag met materiaal maakt.

 

Zelf wel ervaring met aluminium met andere projecten. Gaatje boren en bevestigen met boutje, vleugelmoertje en tandveerring zorgt voor een stevige verbinding die ook weer makkelijk en snel uit elkaar te halen is.

image.png.df6959beb064267b13d9beeac7887888.png

Aluminium wil onderling nogal eens glijden. Soms helpt het al door tussen 2 profielen een rubber schijfje te doen. Maar weet niet of dat in jouw geval waar het aluminium naast frame tevens de heatsink is, een goed idee is. Want dan onderbreek je door het rubber de hitte-overdracht.

Een dwarsverbinding kan ook helpen om te voorkomen dat je frame steeds als een harmonica in elkaar schuift. 

Of een platte hoekverbinder.

image.png.e5d51ba9d66333f65142d8ae881adcbf.png

Wat overigens ook iets om rekening mee te houden is, is dat een heatsink vooral over oppervlakte gaat, en niet zozeer over de dikte van het materiaal. Dus als je kunt kiezen tussen strips van gelijke sterkte, en de ene bereikt dit door dikte, en de ander doordat hij bijvoorbeeld breder of hoger is, dan moet je - maar ik kan er naast zitten - voor de laatste gaan. Natuurlijk zal het bij een dikkere strip iets langer duren om hem op te warmen, maar het contactoppervlakte met de omringende lucht is gewoon kleiner. En daardoor kan hij minder hitte afgeven. 

Natuurlijk zul je ook op gewicht moeten letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zelf gaan voor iets langere.

Iets extra ruimte is altijd makkelijk.

En je hebt toch nog 8cm speling tot de rand van je tent dus ik zeg doen.

Is stevig genoeg bij mij alleen de strips moet je over de gehele lengte gaan schroeven anderrs gaan ze bolstaan zoals op mijn foto.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Kees A said:

Ik heb grote interesse om nog ooit aan de led te gaan. 

Zeker als efficiëntere zonnepanelen op de markt gaan komen (en het lijkt er nu op dat dit inderdaad staat te gebeuren in 2021)

Dat maakt me toch wel erg nieuwsgierig naar het voordeel van leds bij efficientere zonnepanelen :) 

Om volledig van het elektriciteitsnet af te kunnen ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bijvoorbeeld. Bij HPS loopt het aantal gebruikte Kwh al meteen aardig op.

Stel dat je 2 x 600 Watt x 12 uur doet = 14,4 Kwh per dag. Daar heb je iets van 20 zonnepanelen van 290 Watt voor nodig. Van de huidige generatie.

2 x 300 Watt led x 12 uur = 7,2 kwh per dag. Daar heb je iets van 10 zonnepanelen van 290 Watt van de huidige generatie voor nodig. 

Dan zou je alleen voor het licht (dus zonder de randapparatuur) vooruit kunnen met de helft van je zonnenpanelen.

Als nu ook nog eens de zonnepanelen met een factor 1,5 tot 2 beter worden, dan nog maar 5 tot 8 zonnepanelen van de nieuwe generatie.

5 panelen (dat is wel het meest - bijna onrealistische - scenario) of 6 of 7 panelen, kan bijna iedereen wel op zijn dak, schuurtje of garage kwijt. 20 panelen, dan heb je het over hele andere oppervlakten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ok

Ik meende jou regelmatig geinteresseerd te hebben gezien in opticlimates, dus er was bij mij zo'n beeld ontstaan dat je stiekem op de achtergrond hele dikke kweken aan het draaien was. Dan denk je niet aan iemand die zich zorgen maakt om 7.2 kw per dag meer of minder, vandaar :)

Overigens lijkt het mij stug dat je met dat verbruik op gaat vallen. Kostentechnisch moet je ook wel erg op de lange termijn gaan rekenen wil je het er uit halen met panelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...