Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietopzolder

Kweekverslag 2e kweek 4x600w 40xbig Bud

Recommended Posts

Eerste kweek hebben we gedraaid met een 150x150 met 2x 600w VSA. Daar hebben we 700 gram weten af te halen. Waren we erg tevreden mee voor de eerste keer. We wouden toch wat groter dus oude tent verkocht en nieuwe spullen gekocht. Week geleden zaden geplant en vandaag in de grond onder de lampen gezet. Dit zijn er nu nog 2 omdat het stroom nog beter aangelegd moet worden dit gaat deze week gebeuren. Hopen dat nu alles lekker gaat lopen, wat we nu gebruiken is 300x150x200 dr green tent. 4x600w VSA. afzuiging 3250 met variac. Filter 2500. 4x Secret Jardin fan en 1 grote ventilator. En natuurlijk de kleine rest dingetjes. Wat nu binnenkort nog moet gebeuren is afzuiger op deur aansluiten zodat de warme lucht weg kan (iemand nog tip voor rooster?) en misschien nog een softbox inblaas die lucht krijgt vanuit een oude schoorsteen. Alleen dan 1 probleempje dan word het snachts veel te koud voor de dames. Zoals ik nu las is dit op te lossen met een cli-mate mini humi controller klopt dit? Kan je het dan zo instellen dat hij snachts uit gaat? Of een andere manier zodat de temperatuur goed blijft zonder omkijken? Tips zijn altijd welkom.let alsjeblieft niet op de slechte zinnen type erg snel haha. 

3EF99DC1-CA71-4334-8737-5BE26C869510.jpeg

B84127E5-AB42-4328-B36D-493F7499C110.jpeg

D38D862C-3511-461E-BC55-064C826F4378.jpeg

B7086835-689F-4BED-BD51-6D4C6E245F3C.jpeg

1E587B66-06ED-492B-AB5C-F2B024CE088C.jpeg

0C129712-C5DF-4A97-8BF4-6E8EFF8A64F9.jpeg

BA7888DA-6076-4FF6-B692-F990A4626424.jpeg

D3D0F5BE-65DF-4C55-9AF3-3E5A505D0087.jpeg

B8785851-2834-4EAF-80E5-F724528C136B.jpeg

Edited by Wietopzolder
Verkeerde titel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er we leuk uit.

Kleine tip, hangt de ventilator gewoon op de kop in de hoek dat scheelt ruimte en verdeel de potten over de gehele tent en laat ze lang genoeg voor groeien.

Dit zal aanzienlijk schele in de opbrengst.

Een inblaas is wel slim vooral in de zomer zal dit schelen, je kan een fan controller kopen(wat ik zelf altijd gebruik) deze gaat zachter als het te koud wordt.

4 in zoon tent is wel de max denk ik, heb er zelf ook 1 met 3 dat wil net.

En een 2500 filter hoort bij een 2500 box, dus als de 3250 vollop draait dan kan het gaan stinken houdt hier wel rekening mee.

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

150 x 300 is wel lekker groot, maar een beetje een kutmaat voor 600 lampen. Lukt bijna nooit om het lekker te verdelen zonder overlap. Met led's zou je lekker kunnen verdelen. Maar je hebt ze nu eenmaal dus gewoon lekker kijken wat ze doen.

 

Ik weet niet hoe groot de diameter van de schoorsteen is, maar kun je misschien afzuigen/afvoeren via de schoorsteen?

En aanzuigen via de deur? Hoeft niet direct via de deur, denk ik, maar als de deur op een kier staat (of via een net rooster dat je bij Praxis/Hornbach koopt) trekt het de lucht wel naar je zolder.

Dan is de lucht die je naar binnenhaalt al lekker voorverwarmd. En blaas je lekker af via je je schoorsteen.

23 minutes ago, Fatamorgana said:

En een 2500 filter hoort bij een 2500 box, dus als de 3250 vollop draait dan kan het gaan stinken houdt hier wel rekening mee.

Denk niet dat ie met al die bochten in zijn slangen de maximale capaciteit van een 3250 zal kunnen benutten.

 

Dit soort ventilators kun je ook makkelijk ophangen. Zonder dat ze op hun kop hoeven. Dacht namelijk dat sommige ventilators dat niet fijn vinden i.v.m. bevestiging/ophanging motor.

 

image.thumb.png.0670ab336a4782b5fcfa8cfb575da5ba.png

Edited by Kees A
letter vergeten
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kutdingen (boxfan's) trekken vacuüm aan je tent. Dan nokt ie met blazen. Moet je iets op de achterkant monteren, dan werkt ie wel. Vind ze ook best veel herrie maken. Ik hoor hem door mn deur heen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Kees Amnees said:

Die kutdingen (boxfan's) trekken vacuüm aan je tent. 

Je moet ze ook niet strak tegen je doek hangen. Gewoon een beetje schuin in een hoek. Werkt perfect.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees Amnees said:

Die kutdingen (boxfan's) trekken vacuüm aan je tent. Dan nokt ie met blazen. Moet je iets op de achterkant monteren, dan werkt ie wel. Vind ze ook best veel herrie maken. Ik hoor hem door mn deur heen.

Inderdaad schuin in de hoek en iets gekanteld naar beneden. Verder laat ik hem op standje 1 of 2 meedimmen met m'n softbox, dan issie een stuk zachter. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/11/2019 at 2:16 PM, Fatamorgana said:

 

Update 13-4-2019

iedereen bedankt voor de reacties. De dames staan nu inmiddels 4 dagen in bloei, ze groeien goed. Ze zijn gefimd en een beetje gitrimt voor

meer licht. We hebben een cli-mate frequentie controller 15a aangeschaft en een softbox 1500m die nu aanzuigt vanuit buiten. De lucht word nu in huis uitgeblazen via al zeg ik het zelf toch wel een verborgen en mooie manier. De lucht komt via de schoorsteen naar binnen. De cli mate controller kwam vanmiddag aan, heb hem uitgepakt en meteen getest waar ik nu achter kom is dat er overdruk is terwijl er 1500 in komt maar 3250 uit gaat. Vreemd... wij dachten zelf dat het kwam omdat er 2 gaten in de softbox zitten en we 1 dicht hebben. Is dit op te lossen door die andere te gebruiken een stuk buis en dan een y stuk gebruiken? Zodat alle beide gaten gebruikt worden. Of of een andere manier want overdruk gaat vervelend worden als ze gaan ruiken. En wat moeten we doen met bandWith op de controller? Gister ontdenkten we kleine gaatjes in de blaadjes. Kan iemand bevestigen wat dit is? We kunnen zelf geen beestjes vinden maar dachten zelf aan trips. Hoop dat er hier iemand verstand van heeft. Alvast bedankt en ik zal volgende wat sneller reageren haha 

6E5F5ABF-B64C-4CDD-ACD2-DF3200866558.jpeg

0BC3CC25-14B5-4EA0-8213-23EAABCEB4DD.jpeg

31FD1824-D4E0-4E4C-96F4-E8ABD90CDC88.jpeg

3181C5C5-2A3A-471A-829E-967633EEB4EC.jpeg

8E7F1328-6EC2-4177-ACD1-0FEDACFEF727.jpeg

076EC936-0B34-4A70-A97E-E8DA4E8D2396.jpeg

81667C08-F384-4473-8D61-DDD71BE4E032.jpeg

5DB1E40E-AF7A-48C1-89AD-4FEEBD1194A8.jpeg

EFCDB253-2596-4800-BE3E-6DC10DE939BF.jpeg

CD9CDFFE-2C77-41A3-B78A-6BF60E743C38.jpeg

A313097F-2D88-43C5-AE2E-8E5747245D91.jpeg

B3ACF91F-D3F5-4419-8E2A-B27EF4CF9620.jpeg

78FC722B-5C1B-46E8-9CA8-28EF1CAFF0EA.jpeg

B93F0C4A-F473-4051-9E8F-BE61D0D8D268.jpeg

A37580FB-DD3D-44E4-BFDC-7B96F3B9CB3B.jpeg

03122A22-B57C-42AB-8604-C50CF1A63F67.jpeg

02903FDC-5DA0-4DB9-8BA4-C44A3BBAD62A.jpeg

C3575F4C-C5E4-4DD5-87D1-B2B6241E46E2.jpeg

26017B84-795A-4BC1-BB95-AFD678DEB32A.jpeg

B350DC7C-89ED-404C-A4BE-A95EA19DA249.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Wietopzolder said:

waar ik nu achter kom is dat er overdruk is terwijl er 1500 in komt maar 3250 uit gaat.

Dat er 3.250 uit gaat is theoretisch. De bochten en de lengte van de slang zorgen voor zoveel vertraging (heet dat niet debiet?) dat er zeker geen 3250 uit gaat. Waarschijnlijk dus zelfs minder dan 1500 anders was er geen overdruk.

Zet de aanzuiger 's wat zachter, dan zal het waarschijnlijk opgelost zijn. Op maak de loop van de slang van de afzuiger wat vloeiender. Zou ook al kunnen schelen.

 

Gooi af en toe eens wat ruimte in je tekst, man! :)

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Kees A said:

Dat er 3.250 uit gaat is theoretisch. De bochten en de lengte van de slang zorgen voor zoveel vertraging (heet dat niet debiet?) dat er zeker geen 3250 uit gaat. Waarschijnlijk dus zelfs minder dan 1500 anders was er geen overdruk.

Zet de aanzuiger 's wat zachter, dan zal het waarschijnlijk opgelost zijn. Op maak de loop van de slang van de afzuiger wat vloeiender. Zou ook al kunnen schelen.

 

Gooi af en toe eens wat ruimte in je tekst, man! :)

 

Dat is dus nu het probleem hij zit nu op de frequentie regelaar en die stuurt allebeide gelijk aan dat is dus geen oplossing... als ik dat andere gat open zet zuigt hij meer aan. Is dat y stuk een oplossing? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet beter om buiten uit te blazen ipv in huis? Ik zou wat jij heb precies andersom doen. Mooi gemaakt met dat verkeersbord!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zoon ventilator die je liet zien kees is een stuk mooier maar dacht gebruiken wat je hebt toch haha.

Ja hij zal waarschijnlijk niet de volle 3250 trekken, alleen bij mij draait meestal alles op volle toeren en heb de filter op de box en dan de slang eraan.

Je tentje ziet er wel netjes uit nu, mooi gedaan zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Limbic said:

Is het niet beter om buiten uit te blazen ipv in huis? Ik zou wat jij heb precies andersom doen. Mooi gemaakt met dat verkeersbord!

Ja zou wel beter zijn alleen dat kan helaas niet omdat de schoorsteen maar 15 cm breed is voor inblaas net genoeg maar afzuiging te klein. Raam is ook geen optie helaas omdat daar de wasmachine staat.

 

maar stel we zouden dat toch doen wat is daar het voordeel van? En loop je dan geen risico dat de heli warme lucht ziet uit een schoorsteen in de hele straat (ze worden niet meer gebruikt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verkeersbord zie ik nu pas. Geinig.

Maar ik denk dat ook dat verkeersbord de boel weer remt. Zoveel ruimte zit er niet achter.

Dus je hebt een 3250 afzuiger die je overal afknijpt, waardoor hij wel flink staat te blazen, maar niet de lucht wegzuigt die hij zou kunnen wegzuigen.

Om overdruk te voorkomen zijn er volgens mij maar 2 mogelijkheden:

1. De afvoer soepeler te laten verlopen. Dus minder bochten e.d.

2. De aanvoer ook knijpen. 

Maar dan had je ipv een 3250 en een 1500 beter 2 kleinere boxen kunnen kopen.

 

Nog 4 opmerking: Het lijkt op de foto alsof je aanzuiging aan de bovenzijde je tent binnenkomt en je filter waardoor je afzuigt ook boven in de tent hangt. Dan loop je meer risico dat de lucht die je naar binnen trekt, rechtstreeks van je aanzuigslang naar je filter gaat. Nu zal dat wellicht voor het afzuigen van warme lucht niet zoveel uitmaken, maar voor de steeds nieuwe aanvoer van CO2 (die toch ergens bij je blad moet komen) wel. Als de aanvoer beneden zit, dan gaat de lucht in ieder geval langs en tussen je bladeren.

Opmerking 2 hangt hier mee samen.... Zoals ik al eerder zei en Limbic hierboven ook:  Waarom zuig je niet aan via je je huis, en voer je af via je schoorsteen? Als het qua diameter van de schoorsteen kan natuurlijk. Je haalt dan (vooral als de lampen uit zijn en in de koudere maanden) niet van die hele koude lucht naar binnen. En je warme lucht gaat lekker naar buiten in plaats van je huis in. Om nog maar niet te spreken van het vocht. Zal niet het eerste huis zijn waar het behang los komt en de damp continue op de ramen staat.

Misschien is er ook wel ergens een dakraam dat je open kunt zetten en dat je daar je slang aan bevestigd via een of ander verbindingsstuk.

En opmerking 3 hangt hier ook weer mee samen. Er zijn nogal wat rekenmethoden om een afzuigercapaciteit te berekenen. Het aantal lampen dat je hebt hangen. Net snel effe gekeken en Racker bijvoorbeeld hield aan 400 M3 per lamp. Of het aantal verversingen per uur of minuut. De inhoud van jullie tent is 3 x 1.5 x 2 denk ik. Maakt 9 M3. Als je dat 1 x per minuut totaal ververst, dan heb je theoretisch een afzuiger nodig van 60 x 9 = 540 M3. Wat ik wil zeggen is dat die 3250 misschien sowieso al een flinke overkill heeft. Nu kun je hem wel flink dimmen natuurlijk. Maar een mindere capaciteit afzuiger heeft ook minder diameter slang nodig. En die past wellicht wel de schoorsteen. 

Laatste opmerking: Als je flink staat af te zuigen, dan gaat de lucht ook met een enorme snelheid door je koolstoffilter. Dan is de contactduur minder en loop je hierdoor volgens mij meer risico dat er geurtjes doorkomen. Maar wellicht dat anderen hier een betere kijk op hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heli's die warme lucht ziet....

Er zijn geen helicopters die met een warmtecamera over de huizen gaan. Kost een godsvermogen en is schieten met hagel op een mug. En denk je dat de politie weet van welke schoorstenen wel werken en welke niet? Als ze al zouden gaan vliegen, wat ze niet doen. Ja, misschien bij een zeer gerichte verdenking bij gasten die een hok hebben met 100 lampen.

Ik was aan het schrijven toen je een antwoord gaf, dus sommige zaken zijn misschien achterhaald.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Kees A said:

Dat verkeersbord zie ik nu pas. Geinig.

Maar ik denk dat ook dat verkeersbord de boel weer remt. Zoveel ruimte zit er niet achter.

Dus je hebt een 3250 afzuiger die je overal afknijpt, waardoor hij wel flink staat te blazen, maar niet de lucht wegzuigt die hij zou kunnen wegzuigen.

Om overdruk te voorkomen zijn er volgens mij maar 2 mogelijkheden:

1. De afvoer soepeler te laten verlopen. Dus minder bochten e.d.

2. De aanvoer ook knijpen. 

Maar dan had je ipv een 3250 en een 1500 beter 2 kleinere boxen kunnen kopen.

 

Nog 4 opmerking: Het lijkt op de foto alsof je aanzuiging aan de bovenzijde je tent binnenkomt en je filter waardoor je afzuigt ook boven in de tent hangt. Dan loop je meer risico dat de lucht die je naar binnen trekt, rechtstreeks van je aanzuigslang naar je filter gaat. Nu zal dat wellicht voor het afzuigen van warme lucht niet zoveel uitmaken, maar voor de steeds nieuwe aanvoer van CO2 (die toch ergens bij je blad moet komen) wel. Als de aanvoer beneden zit, dan gaat de lucht in ieder geval langs en tussen je bladeren.

Opmerking 2 hangt hier mee samen.... Zoals ik al eerder zei en Limbic hierboven ook:  Waarom zuig je niet aan via je je huis, en voer je af via je schoorsteen? Als het qua diameter van de schoorsteen kan natuurlijk. Je haalt dan (vooral als de lampen uit zijn en in de koudere maanden) niet van die hele koude lucht naar binnen. En je warme lucht gaat lekker naar buiten in plaats van je huis in. Om nog maar niet te spreken van het vocht. Zal niet het eerste huis zijn waar het behang los komt en de damp continue op de ramen staat.

Misschien is er ook wel ergens een dakraam dat je open kunt zetten en dat je daar je slang aan bevestigd via een of ander verbindingsstuk.

En opmerking 3 hangt hier ook weer mee samen. Er zijn nogal wat rekenmethoden om een afzuigercapaciteit te berekenen. Het aantal lampen dat je hebt hangen. Net snel effe gekeken en Racker bijvoorbeeld hield aan 400 M3 per lamp. Of het aantal verversingen per uur of minuut. De inhoud van jullie tent is 3 x 1.5 x 2 denk ik. Maakt 9 M3. Als je dat 1 x per minuut totaal ververst, dan heb je theoretisch een afzuiger nodig van 60 x 9 = 540 M3. Wat ik wil zeggen is dat die 3250 misschien sowieso al een flinke overkill heeft. Nu kun je hem wel flink dimmen natuurlijk. Maar een mindere capaciteit afzuiger heeft ook minder diameter slang nodig. En die past wellicht wel de schoorsteen. 

Laatste opmerking: Als je flink staat af te zuigen, dan gaat de lucht ook met een enorme snelheid door je koolstoffilter. Dan is de contactduur minder en loop je hierdoor volgens mij meer risico dat er geurtjes doorkomen. Maar wellicht dat anderen hier een betere kijk op hebben.

Kijk hier kan ik wat mee! Ga aan de slag en proberen het te verbeteren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn heel wat topics over afzuigcapaciteit en over slangdiameter op dit forum. Niet iedereen is het met elkaar eens, maar er zitten ook aardig wat kwekers tussen met flinke ervaring. Als je daar een beetje naar gaat zoeken, dan kun je misschien vinden wat een goede afzuigcapaciteit voor jullie situatie zal zijn. En dan kun je die 3250 zo terugdimmen dat ie dat haalt. En dan kun je ook weer kijken naar de slang die je er dan aan kunt hangen. Maar bedenk dat elk vernauwing, elke bocht, elk obstakel ook voor vermindering zorgt.

Ik heb alleen maar antwoorden gegeven zoals ik er tegenaan kijk, maar misschien denken anderen er wel heel anders - en beter - tegenaan.

Je zegt dat het raam niet kan omdat daar de wasmachine staat. Maar staat die wasmachine zo hoog dat je niet bij het raam kan? Kun je echt niks fabriceren? of zou je Y stuk aan je grote afvoerslang kunnen doen en de iets smallere 2 slangen kunnen verdelen: Eentje naar je schoorsteen en eentje naar je raam? Zoiets. Ik ken de situatie natuurlijk niet, dus ik zeg ook maar wat.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Kees A said:

Er zijn heel wat topics over afzuigcapaciteit en over slangdiameter op dit forum. Niet iedereen is het met elkaar eens, maar er zitten ook aardig wat kwekers tussen met flinke ervaring. Als je daar een beetje naar gaat zoeken, dan kun je misschien vinden wat een goede afzuigcapaciteit voor jullie situatie zal zijn. En dan kun je die 3250 zo terugdimmen dat ie dat haalt. En dan kun je ook weer kijken naar de slang die je er dan aan kunt hangen. Maar bedenk dat elk vernauwing, elke bocht, elk obstakel ook voor vermindering zorgt.

Ik heb alleen maar antwoorden gegeven zoals ik er tegenaan kijk, maar misschien denken anderen er wel heel anders - en beter - tegenaan.

Aha, dus misschien wel het beste om softbox op te hangen aan plafond en dan naar buiten dan is de slang bijna helemaal recht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met de softbox de afzuiger bedoelt, dan is altijd hoe minder bochten hoe beter. Om de maximale capaciteit eruit te halen. (Soms wil je nog iets meer dimmen als je met je dimmer kan en dan maken mensen met opzet er 2 bochten in, zodat ie nog extra dimt. Of dit goed is voor het apparaat weet ik overigens niet)

Als je de afzuiger direct op dezelfde hoogte hangt (of op een stellage zet) als waar de slang uit de tent komt, dan ben je die bocht in ieder geval al kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is gelukt... eindelijk. Nog een tweede buis aangesloten en eindelijk onderdruk. afzuiging is opgehangen en we halen nu de lucht van boven i.p.v. buiten. En warme lucht naar buiten. Is dit echt geen risico voor de flir?

Nu alleen nog een probleempje op deze slang moet ook een filter maar wat voor filter moet er op? Die er Nu in hangt is 2500m3 kan er op die andere dan een kleine, past er zoveel lucht doorheen of moet er een grotere op? 

Alvast bedankt 

C27B9AF2-6E35-4C75-8505-2F14205EF52F.jpeg

98B5D931-997D-47B1-985F-21746094261E.jpeg

E27C7FEE-AF46-4EE6-8BFC-123CFABE6B33.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...