Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El_Magico

Welke afzuiging is nu het best/stilst ?

Recommended Posts

Ola muchachos !

Ik weet dat die vraag al 1001 keer is gesteld maar toch is hier nog steeds geen duidelijkheid over :P

Zoals de titel dus doet vermoeden ben ik op zoek naar de beste (prestaties, levensduur,enz...) en stilste (zo min mogelijk decibels, te dimmen zonder brom,enz...) afzuiging die er op de markt is.

Heb nu zelf al verschrikkelijk veel opgezocht maar met al die tegenstrijdige meningen, onvolledige en incomplete info die de GS verschaffen geraak je enkel maar meer verward vandaar dus dit topic.

De afzuiger die ik zoek zou zo'n 5-600m³ moeten bedragen en liefst met een aansluiting van 160mm (150mm is nu ook geen probleem).

Ik dacht eerst voor een softbox te gaan maar nu heb ik her en der gelezen dat die niet genoeg onderdruk gelezen dat die niet genoeg onderdruk zouden maken (persoonlijk heb ik geen idee hoe belangrijk dit is).

M'n tentje bedraagt 75cm breed, 60cm diep op 210cm hoogte en momenteel hangt er voor 240Watt aan COB in maar de kans is vrij groot dat dit in de toekomst verdubbeld word (totaal van 480Watt) dus liefst een afzuiging die dit ook aan kan vooral met die hete zomers van de laatste jaren kan de temperatuur in de ruimte waar de tent staat wel al is tot 30° oplopen.

Nu ben ik zelf op 3 mogelijkheden gekomen maar moesten jullie iets beter weten dan hoor ik het graag !

 

Optie 1:

 

-Softbox met een aan rubbers hangende Torin Sifan slakkenhuismotor in een kist van 18mm MDF met flensmaat 160mm  https://www.greensell.nl/a-23367597/softboxen/softbox-500m3-mdf-fluisterstil/#description

Moesten we voor deze kiezen waar zouden jullie deze bestellen ? want heb al vele verhalen gelezen waar ze u een softbox verkopen waarin een of ander slakkenhuis inhangt van chinese makkelij of dergelijke dus als ik hiervoor kies wil ik wel zeker zijn dat ik een Torin Sifan in handen heb.

Ook is mij al opgevallen dat (volgens de GS hun beschrijving) hier enorme verschillen in wattages inzitten van shop tot shop terwijl ze allemaal 500m³ zijn... :wtf2:


Optie 2:

-Can Fan Iso-Max 430m³ 160mm  https://www.greensell.nl/a-41843737/iso-max-buisventilatoren/iso-max-160-oe-430m3/#description

Kan er nog altijd zelf een softbox rond maken het enige probleem dat ik met deze zie is dat die slechts 430m³ is.

 

Optie 3:

-Buisfan van 500-600m³ (geen idee voor welk merk ik zou moeten gaan heb wel het gevoel dat Ruck populair blijkt te zijn) https://www.ventilatieland.be/artikel/29030/ruck-buisventilator-etamaster-met-ec-motor-515-m-h-o-160-mm-em-160-ec-01.html

Moest ik hiervoor gaan maak ik er zowiezo zelf een softbox rond want dit lijkt mij de luidste optie van de 3.

 

Alle links die ik er heb bijgezet zijn enkel indicatief om duidelijker te maken waarover ik het heb.

Moesten jullie shops of merken weten die beter zijn laat het mij dan alsjeblief weten

Denk dat ik zo wel compleet genoeg ben geweest (moest dit niet het geval zijn let me know) en wil jullie in ieder geval al bedanken voor jullie aandacht en hoop dat we er samen uitkomen.

 

Greetz !

El_Magico

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen expert maar ik heb zelf in 2 tentjes de primaklima 680 buisventilator.  Ook van greensell, topbedrijf,ik bestel alleen nog maar daar. Hij is zeer stil, en je kunt 'm zonder problemen tot 10% dimmen zonder ruis ofzo. En in een kleine tent is dat misschien ook genoeg. Er wordt overal aangegeven dat dit de Rolls-Royce onder de buisventilatoren is haha.  Vond het eerst overdreven maar hij is ook echt stil  ,en ook heel secuur.

Ik zou sowieso niet voor een kist of box gaan als je maar een klein tentje hebt. Maar dat is mijn mening en anderen zullen daar misschien anders over denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het over die bromloze ?

Enige waar ik niet zo gerust in ben is dat die maar een in-en uitgang heeft van 125mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, El_Magico said:

Je hebt het over die bromloze ?

Enige waar ik niet zo gerust in ben is dat die maar een in-en uitgang heeft van 125mm.

ja ik heb aan 1 kant meteen de koolstoffilter op aangesloten en de uitgang een sonoconnectslang van 127mm. Tot nu toe heel tevreden. En ik ben zelf ook een paranoia figuur haha. Wat ook kan helpen,en dat is wat ik heb gedaan om meer rust te creeeren is de ruimte met geluidsisolatie te beplakken, je weet wel die schuim eierdopmotief. Voor een kleine ruimte ben je rond de 300,- kwijt maar als je een huis hebt wat gehorig is scheelt dat misschien net dat kleine beetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, El_Magico said:

Bij mij is het het niet uit paranoia maar omdat ik er naast moet slapen haha

heb je je tent in je slaapkamer staan??

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, JackyH80 said:

heb je je tent in je slaapkamer staan??

Kan spijtig genoeg niet anders... nu slaap ik in de zomer wel met een ventilator die de hele nacht aanstaat dus maak ik mij geen zorgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 minute ago, El_Magico said:

Kan spijtig genoeg niet anders... nu slaap ik in de zomer wel met een ventilator die de hele nacht aanstaat dus maak ik mij geen zorgen :)

 hmm...ik denk niet dat er een afzuiging kwa geluid in de buurt komt van een ventilator.

Ik heb zelf nog een kast , ongeveer de maat van jouw tent ,voor een paar moeders en daar heb ik dit in https://www.greensell.nl/a-33485186/buis-ventilatoren/set-filter-buisafzuiger-125-mm/#description  dit is best stil maar eigenlijk te weinig voor jouw idee denk ik 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, JackyH80 said:

 

 hmm...ik denk niet dat er een afzuiging kwa geluid in de buurt komt van een ventilator.

Ik heb zelf nog een kast , ongeveer de maat van jouw tent ,voor een paar moeders en daar heb ik dit in https://www.greensell.nl/a-33485186/buis-ventilatoren/set-filter-buisafzuiger-125-mm/#description  dit is best stil maar eigenlijk te weinig voor jouw idee denk ik 

 

Ja is zowiezo te weinig, ben zelfs aan het denken of ik niet beter voor een 700m³ ga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou vooruit toch nog een keer advies van mij..

Ventilatietechniek Voor Dummies

Hier zul je lezen wat het verschil is tussen een buisventilator (Axiaal) en een softbox (Radiaal).

Ook zul je daar lezen, dat het niet de ventilator is die de brom maakt, maar de manier waarop je dimt. Fase afsnijden of frequentie gestuurd.

Daarnaast heb je het over koel houden in de zomer.....?

Bedenk dan, dat koeling gecreëerd moet worden door temperatuur verschillen.

Het is niet zo moeilijk om te bedenken, dat wanneer  je lucht van 0 graden aanzuigt, je meer kan koelen dan wanneer de aangezogen lucht 35 graden is. Toch? Airco dus als het perse een must is.

 

Daarna, zou ik graag willen wijzen op het onnodige quote gedrag

 

Suc6... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ik al gelezen maar toch bedankt :)

In het begin ga ik hem dimmen met een variac dus denk dat brommen geen probleem gaat zijn als ik het zo hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...