Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
joyforgardening

Hoe krijg je een lekkere/ sterke smaak.

Recommended Posts

Een vraag waarmee ik al een tijd mee zit krijg ik maar niet beantwoord ondanks uitzoekwerk. Mijn vraag is namelijk hoe je nu echt een lekkere en sterke smaak kunt creëren met je eindproduct. 

Ik merk dat als je organisch kweekt op potgrond ( met RHP keurmerk) dat het eindproduct vaak vrij mild is. Bijvoorbeeld amnesia op potgrond met daarin bodemverbeteraars en voeding (beide organisch) met als vloeibare toevoeging CA/MG boost en een plantversteker/ accelorator. Vanaf week 6 op 12 uur dan komt er PK 13/14 van Canna. Er wordt niet afgezuurd, gewoon kraanwater met toevoegingen. De manier hoe het regulier gaat is dat er oogsten worden gehaald van gemiddeld 1gr/watt met 600W hps ouderwetse magneten. Echter is het eindproduct een beetje mild. Het ruikt niet super sterk en als je het rookt lijkt het alsof je de smaak en het effect wat meer moet "zoeken" dan waar je goede hebt uit een coffeeshop die erg plakt en die je rookt en het meteen proeft en voelt. Het drogen wordt gedaan aan de tak in een donkere ruimte met een temperatuur tussen de 15 en 20 graden. Meestel is het rond 10 dagen / 14 dagen droog genoeg om te roken (de takjes knakken dan).

Er is andere potgrond gebruikt maar dat geeft niet het verschil, dit had ik ergens gelezen op een forum en uitgeprobeerd. Verder dacht ik zelf dat misschien dat PK 13/14 hiervoor zorgt. Binnenkort wordt dit vervangen door een "bietenmelange" (een organisch product). Verder heb ik weleens mensen gezien die stroop door de voeding heen deden om een zoete smaak te krijgen, dit is jaren geleden en ik was toen in de veronderstelling dat het onzin zou zijn, maar wie weet is het wel zo.
 

Graag zou ik jullie input krijgen om te bepalen wat ervoor kan zorgen dat er wel het gewenste eindproduct wordt gehaald. 

Edited by joyforgardening
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding en manier van drogen maar vooral de genetica zelf maken je wietje wat het is.
Wat een klein beetje helpt is kokos als medium gebruiken maar kweken op kokos (mineraal) ligt niet iedereen.

Met minerale voeding en een fles PK kom je een stuk verder dan organisch kweken als je CS achtige wiet wilt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht zou je de volgende opties eens kunnen proberen :

* Besteedt aandacht aan het afbloeien, temps laten zakken en de rv in de laatste 2 weken proberen te laten zakken tot 25-30%.

* Besteedt aandacht aan het curen.

* Probeer eens een rondje wat kouder te kweken. 

 

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/25/2019 at 10:41 AM, lostchild said:

Met minerale voeding en een fles PK kom je een stuk verder dan organisch kweken als je CS achtige wiet wilt.

Wat zijn voor jou de typische kenmerken van CS wiet die voortkomen uit het gebruik van minerale voeding en een fles PK ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wiet is net banaan hoe rijper hoe lekkerder in smaak werking en geur .

:punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

talloze onderzoeken tonen aan dat aarde en organische/biologische voeding een veel groter terpenenaantal oplevert dan mineraal op een inert medium.
verder zijn de punten wel genoemd; behalve lamp afstand.(als je die minimaal hebt)
die zou je iets kunnen vergroten de laatste week om de terpenen niet van je toppen af te bakken

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis ook hoe verser hoe lekkerder .

alleen sucked het lastiger verse wiet in de piep .

na curing word de smaak vlakker .

de werking heftiger.

maar smaak aan wiet is relatief vind ik de eerste hijsen van een jonko piep of damp zijn hemels en godenlijk lekker en daarna word het bitter en wranger .

net als met de vrouwtjes eigenlijk .

:specool

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja niet je wijf in een weckfles stoppen en na een week ff laten boeren .

breng me niet op ideeen bro !!!!:punk:

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach t is maar een verschil van 3 weken
of je chlorofyl is afgebroken

of niet

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is wel een dingetje met verse wiet van die bladgroen krijg je rooie oogjes en volgende dag kan je er katerig van zijn .

maar vermoed  dat de profies zich geen 3 weken gedoe op de hals halen .

die werken met grote droogruimtes en gang is alles tijd is geld .

shopwiet zat in de tijd dat ik nog in shops kwam ook  vaak nat in de zak .

toch weten die lieden er altijd een meestal wel een subliem geurtje en smaakje aan te breien .

maar waarom vertellen die profies ons dan niet hoe dat moet  ?

daar is dit forum toch voor ?

der zal der hier toch verdomme wel 1 onder ons zijn die het weet ?

maar mischien heeft ie zwijgplicht omdat ze hem anders met een schroevendraaier z n bovenbeen tot een gatenkaas hakken met een grote schroevendraaier en in zn knieschijf boren met een klopboor wat ik van de week in opsporing zag .

laat maar zitten ook ik wil het niet eens meer weten .

zulken kunnen hier ook wel lid zijn man !!:o

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

reden 1 is kloon selectie.

reden 2 is dat de betere wiet in de shops (vaak zat geur en smaakloze, en onderpotente wiet gehad in de shop) wel degelijk goed gedroogd word. Behalve als de voorraad op is natuurlijk. Dan is het opeens iets minder belangrijk.. :p

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kloonselectie kan zo maar waar zijn . 

maar hoe weet je welke wiet in de shop de betere is en hoe het gedroogd is ?

als het goed smaakt ?

kan er ook mindere wiet zijn die goed smaakt en ruikt ?

weten we eigentlig nog niks .

hoe moet dat dan beter drogen ?

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hang mijn plant zo'n 2 a 3 weken op de kop, enkel wat fanleaves weg gehaald.
daarna wordt die geknipt of gaat die zo in de emmer 
gedurende een 0.5 a 3 jaar geniet ik er van en dan is die op.

 

Natuurllijk wordt het merendeel van de shopwiet nat geknipt op de automaat
maar er zijn er ook die dit proces met een knipteam doen.
Natuurlijk zijn er veel shophouders die de wiet zo in een zakkie pleuren
maar er zijn er ook die het nog enkele maanden na laten curen in hun stashplaats.

 

de reuk verraad het wel snel of iets met de hand of op de automaat geknipt is


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, macerror said:

maar hoe weet je welke wiet in de shop de betere is en hoe het gedroogd is ?

hoe moet dat dan beter drogen ?

:verrygood

Ervaring. Ik weet inmiddels heus wel hoe amnesia smaakt, te vroeg geoogst, te kort gedroogd, of juist niet. Vragen kan ook geen kwaad als je de verkoper een beetje kent helpt ie wel met wat goed is momenteel.
Later oogsten dan je denkt, langer drogen dan je denkt. Dat is het vaak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de topic gestart maar ben het wachtwoord kwijt van die account en het email adres is verwijderd.

Dus bij deze.

- soort is vrijwel altijd amnesia

- Drogen gaat altijd in een donkere ruimte rond de 20 graden met een afzuiger op een lage stand. Soms als het niet snel genoeg droogt dan Gaat de afzuiger wat harder. Probeer altijd 14 dagen droogtijd aan te houden, soms gaat het wat sneller als het buiten warm is.

- nagenoeg altijd wordt er met de hand geknipt. Machine zo nu en dan maar alleen voor het kleine spul en inderdaad het verschil zie je en ruik je meteen.

- De organische manier van kweken gaat altijd goed. Daarintegen heb ik ook vaak zat met minerale voeding gedraaid, maar ook daar hetzelfde probleem. 

- Bloeitijd is tussen de 10 en 12 weken afhankelijk of ze nog wat doen. 

Ikzelf dacht dus dat het aan de pk 13/14 van canna ligt, de aankomende ronde wordt dit vervangen door iets anders

de tip om de laatste week de lamp hoger te hangen gaat gebeuren, lijkt me zeker een goede. De lampen hangen altijd rond de 50cm boven het hoogste punt van de toppen.

ook het kouder maken de laatste 2 weken schijnt goed te werken (al vaker gehoord) eens kijken of ik ergens een airco vandaan kan halen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer zelf van te voren een super soil te maken die van het begin tot einde voedt  en laat zoveel mogelijk flessenvoeding buiten beschouwing, zodat, zo niet alles ook echt door de bodem wordt afgebroken en je feitelijk dwingend aanstuurt op  een samenwerking tussen plant en bodem van begin tot einde.

Je had het eerder over bijvoorbeeld Cal/mag en PK 13/14. Ik veronderstel dat dit direct opneembare voeding is ? Ik zou daar in een organische kweek wel enige twijfels bij hebben. Door het toedienen van voeding die direct opneembaar is, geef je wel ineens het signaal af dat die samenwerking niet meer zo cruciaal is. De plant weet immers dat ze het nu ook direct kan krijgen, van jou....en kan me voorstellen dat die samenwerking dan beïnvloedt wordt.

Je sprak ook eerder over 'stroop' en daar wilde ik wel even op inhaken. Voor mij is het common om de hele cyclus melasse mee te geven, 2x in de week.....om de bodem te voeden en zodoende die samenwerking en het uitwisselen te blijven stimuleren. Denk dat dat ook wel een beetje de essentie is bij organisch kweken, waarbij melasse (voor mij in ieder geval) wel een standaard is en een welkome aanvulling, zeker in de bloeifase. Persoonlijk heb ik nu niet direct de intentie om mijn wiet echt veel zoeter te maken, hangt ook wel van de genetica af. Wat ik vooral wil is dat de smaak van de strain zoveel mogelijk naar boven komt en denk dat melasse daar wel een plaats in neemt, omdat je er de microben mee voedt en dit zal bijdragen aan de gezondheid en ontwikkeling van de plant.

Ik weet wel zeker dat je met melasse ook je wiet zoet(er) kunt maken, maar dit zal vooral gebeuren wanneer je ermee 'overboord' gaat. Het hangt van ieders voorkeur af, maar de essentie ligt wel in je bodemleven. Dat melasse 'werkt' en volstaat in een organische kweek staat voor mij buiten kijf. Een groot gedeelte van de 'Biobizz lijn' is gebaseerd op melasse....

Met afbloeien kun je je lol wel op.....licht dimmen, hoger, temp laten zakken, rv zakken (harsaanmaak), temp voedingswater verlagen, in het donker zetten, etc etc....

Dat geldt ook voor het curen. Na het drogen, zoals jij beschrijft, gaat het bij mij de cvault in (donker) en laat ik het de eerste week dagelijks een kwartiertje luchten. De 2e week 2 a 3 keer  en de 3e week nog eenmaal.....daarna gaat de pot dicht, totdat ik niet meer kan wachten :P

Succes !

 

Ik heb nog nooit machinaal geoogst, maar ik wist helemaal niet dat daar zo'n verschil in smaak te bespeuren was. Waar ondervinden jullie dit dan in ? Is het, doordat de hars zo 'weggeslagen' wordt ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm het mengen door de grond doe ik ook met meststoffen en bodemverbetering (mycorhyzza etc.) daarbij gebruik ik een organische accelerator en de pk was als toevoeging omdat ze na 6/7 weken op 12 uur wat gelig werden.

de ca/mg boost is van aptus, ooit als test gebruikt en dit gaf positieve resultaten op de opbrengst.

verder het oogsten is vrijwel altijd met de hand met takken van 40 tot 50 cm lang. De blaadjes worden eraf geknipt zodat naderhand alleen de top van de tak gehaald hoeft te worden.

en ja machinaal is echt alleen interressant als je veel hebt en weinig mensen, anders is het zeer af te raden. Wel is een automatisch schaartje super dat is zeker een aanrader.

goed heb de nodige tips wel gehad om wat uit te proberen, tijd zal het leren.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wel aan jezelf liggen dan hier laatst nog een organisch verslag gemaakt.

Terwijl ik altijd hydro kweekt en van die wiet werd je wel knetter stoned net als bij andere organische kwekers hier.

Pk 13 14 is ook niks organisch aan btw.

De smaakt verbeteren doe je door je wiet gewoon goed te laten rijpen en de voeding te verlagen aan het eind of water te geven de laatste 10 dagen.

Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op je oogst ga het niet allemaal opnoemen maar als je hok bv boven de 30 is en lage lv ja dan kun je voeding erbij gooien wat je wil.

Misschien heb je hier iets aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk ligt het aan mijzelf, je eindproduct is zo goed als degene die het maakt. Ik wil graag weten hoe je het wel kunt krijgen. Daarbij ben ik van mening dat je 1 deel moet veranderen per keer zodat je weet waaraan het ligt.

dw temperatuur is meestal rond de 28 graden op tophoogte en wortemtemperatuur is rond de 20 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...