Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OrYmans

Overbewatering en/of overvoeding

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Paar hazejes van stekken. Staan nu 3,5 week in bloei. Ging allemaal goed tot een paar dagen geleden, hangende punten en wat geel blad onderin. 

Geen PH en EC gemeten, heb ik zojuist aangeschaft voor in de toekomst.

Heb ongeveer een kwart van de aangegeven dosis Canna voeding aangehouden. Omdat ik dacht aan tekort dit wat opgehoogd -> PH van 6 EC 1,3

Ook nog last gehad van bladluis, biologisch behandeld en nu verdwenen.

iemand een idee? Of wat te doen?

3FA4D45E-D544-43A3-8F58-EF8B4FA3948A.jpeg

763816D6-B71F-4ACA-9662-89D2ED2E1DFA.jpeg

CB813F35-87A3-46BC-A7DA-1241DB7A39B2.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gele bladeren onderin is typisch iets van de bloeifase, je planten hebben de grotere bladeren niet meer nodig en focussen al hun energie naar de topontwikkeling waardoor zo nu en dan de een na de andere geel wordt, verdort en afvalt. Gewoon lekker laten hangen, als het meeste groen eruit is kun je het blad verwijderen. Zorg ervoor dat er geen dode bladeren blijven hangen, heb wel eens gehad dat ik dode bladeren over het hoofd zag die begonnen dan te schimmelen wat leide tot stamrot...

Die hangende bladpuntjes kunnen allerlei oorzaken hebben, misschien teveel voeding of water? Maar dat durf ik je zo niet te zeggen.

Voor de rest moet ik zeggen dat je dames er mooi bij staan!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die hangende punten kunnen duiden op overvoeding, maar is ook heel normaal als ze net water hebben gehad. Die gele bladeren zijn ook geen ramp, zolang je nieuwe blad maar mooi groen blijft. Je kan ze gewoon laten zitten voor zover ik weet. Kan het kloppen dat dit gele blad alleen bij de kleinere plantjes is? Misschien kunnen ze niet genoeg opnemen via de wortels, waardoor het blad leeggetrokken wordt.

Ik vind ze er goed uitzien jouw dames, dus zou me nu nog geen zorgen maken. :tu

Edited by JohnnyXL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aarde is van de ideale pH rond de 6.2-6.5, wat hoger dan je nu zit dus.

Je ec en pH waarde bij houden is essentieel indien je minerale voeding gebruikt, hier valt canna (standaard) ook onder.

Potgrond over bewater je vrij snel daarom is het verstandig om de potten even op te tillen voor je water geeft dan voel je goed wat er nog in zit.

De verkleuring onderin is vrij vroeg normaal is dit pas over 2/3 week.

Dat het onderuit komt geeft aan dat het 1 van de basis elementen betreft die moeite heeft met opgenomen worden door de plant.

Dit kan verschillende redenen hebben.

Wat is de basis ec van jouw kraanwater? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Fatamorgana said:

Op aarde is van de ideale pH rond de 6.2-6.5, wat hoger dan je nu zit dus.

Je ec en pH waarde bij houden is essentieel indien je minerale voeding gebruikt, hier valt canna (standaard) ook onder.

Potgrond over bewater je vrij snel daarom is het verstandig om de potten even op te tillen voor je water geeft dan voel je goed wat er nog in zit.

De verkleuring onderin is vrij vroeg normaal is dit pas over 2/3 week.

Dat het onderuit komt geeft aan dat het 1 van de basis elementen betreft die moeite heeft met opgenomen worden door de plant.

Dit kan verschillende redenen hebben.

Wat is de basis ec van jouw kraanwater? 

Ik heb de planten even droog laten trekken, gisteren begonnen ze tekenen van te weinig water te vertonen dus teveel water is niet het probleem. Ik heb alleen afgezuurd water gegeven ( PH 6,2) Kan ik dit het beste blijven toen tot ze er weer “beter” bijstaan?

basis ec hier is 0,22

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gewoon matig voeding geven ipv niks dan krijg je weer andere problemen.

0.22 is vrij laag landelijk gemiddeld, zou zelf rond de 1.0 gaan en 6.4 en kijken wat ze doen.

Je ziet wat magnesium tekort op de foto, maar kan ook weer een overschot zijn van een ander element.

Zou gematigd door gaan en kijken of het beter of erger wordt.

Daarom kweek ik zelf organisch op aarde scheelt je een hoop hoofdpijn en natuurlijkere wiet.

Wat lavameel zou ook geen kwaad kunnen als je op aarde kweekt( bevat ook calcium magnesium en vele andere sporenelementen die nu wel van pas zouden komen)

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt inderdaad op te veel van het goede. Als je de hoeveelheid water en/of voeding hebt aangepast en je blijft het houden zou ik is voor andere voeding kijken. Al is Canna wel betrouwbaar volgens mij. Plagron werkt bij mij al jaren uitstekend.

En je bent wel een pietje precies :P Want ze zien er niet super slecht uit ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...