Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Slordig Kweektent - Brandgevaar minimaliseren

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Het is voor mij een belangrijke vraag omdat ik veiliger te werk wil gaan met mijn hobby.

Momenteel werk ik best slordig en met verlengsnoeren gekoppeld aan meerdere verlengsnoeren en een niet geaard stopcontact.

Toen de kamer leeg was heb ik gevraagd aan een elektricien of het mogelijk was om de stopcontact te aarden maar dat was een groot en lastig werk.

Nu heb ik aan de stopcontact 1 - analoog timer 2 - Verlengsnoer

Aan analoog timer is ook nog eens een verlengsnoer gekoppeld, aan de verlengsnoer zijn 2 gpleds verbonden.

aan verlengsnoer 2 vanuit de stopcontact is is de cli-mate controller verbonden en een verlengsnoer die in de tent staat verbonden. aan de Cli-mate controller is de softbox 700m3 aan gekoppeld.

om een beeld te geven probeer ik ook 2 fotos te posten.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen om het brandgevaar te minimaliseren ?
Ik zou eigenlijk een schakelkast met ingebouwde timer kopen (Davin relaislkast) zodat ik de analoge timer niet hoef te gebruiken maar dan heb ik als nog de softbox via de verlengsnoer aan de stopcontact.

Er is een een mogelijkheid voor een G-Tools timerbox met in totaal 5 stopcontacten waarvan 2 geschakeld aan de timer en 3 met continue spanning. Als extra beveiliging is de schakelkast afgezekerd met een thermisch zekering, is dit ook voldoende om de brandgevaar te minimaliseren.
https://www.g-tools.nl/product/tijdschakelaars/timerbox/

Andere opties zijn ook welkom.

PS: ik heb geen flauw idee over electra, en de topic staat niet in de bouwdoos omdat ik niet van plan ben iets in elkaar te knutselen/bouwen

bedankt voor de info alvast.

 

1pc5lt.jpg

2ntz13q.jpg

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die timer is kut!

En je elektromonteur is ook een ...   Aardedraad van centraaldoos naar stopcontact is makkelijk te maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten het electra om, dat is wel duidelijk hoe dat veilig moet

bandgevaar bestaat uit brandbare objecten! plastic tentje, gordijntjes, ectectect een wc is brandveilig om maar te denken ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vakman Het is misschien wel makkelijk te maken, maar als het gaat om een huurwoning waar ik weinig mee mag doen. 

@HUFFnPUFF Ik ga moet het wel tijdelijk met plastic tentje doen, en gordijnen zijn nog net nieuw (vandaag gehangen) tegen gluurders. Het gaat er meer om dat ik het netjes wil houden en iets extra's wil gaan aanschaffen om brandgevaar wil minimaliseren. ik heb bijvoorbeeld een automatische brandblusser gekocht, maar het is belangrijker dat het nooit in werking hoeft want dan is het al te laat.

Ik heb hiervoor al paar keer die kut analoog timertjes moeten vervangen omdat ze het niet meer deden, laat staan dat er brand ontstaat door die kut timers.

ik heb meer nodig dan wat boven is aangegeven en weet dat jullie over die info beschikken :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een verbetering aanbrengen aan een huurwoning is geen probleem ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij had mij verteld dat de aardedraad van de stopcontact helemaal door getrokken moest worden naar de meterkast, net lees ik op wikipedia dat de centraaldoos in de plafondlichtpunt bevind, als ik dat had geweten dan had ik die verbetering aan mijn huurwoning zeker laten doen.

Maar dat terzijde, terug naar de relaiskast of G-tools tijdschakelaar, helpt dat drastisch tegen brandgevaar ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om te beginnen, hang alles eens netjes op!
Cli-mate tegen de muur, stekkerdoos ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de aardedraad naar de meterkast moet is bullshit, in je centraaldoos in het plafond zit een aardedraad.
Daar lopen de draden van het stopcontact ook heen, daarom zie ik het probleem niet.

Was het geen loodgieter?? :D

Schakelkast is altijd beter, zeker dan dat goedkope pokkeding wat je nu hebt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook de bedoeling om een houten achterwand te maken, maar als ik nog wat moet aanschaffen doe ik dat allemaal tegelijk. 
Momenteel staan alle apparaten uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dan wel iets hittebestendig materiaal tegen dat hout maken ;) 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij was geen loodgieter maar waar hij zijn diploma voor de electra opleiding heeft gehaald weet ik niet :D 
Als ik een schakelkast aanschaf met een ingebouwde timer kan ik alleen mijn verlichting op aansluiten omdat de softbox 24/7 moet draaien.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cli-mate kan gewoon direct in het stopcontact, daar gaat de softbox in. Dat moet geen probleem zijn.  Wel laten aarden dan.
De led's via de schakelkast, dan is er al weinig gevaar meer.

Wel voor de zekerheid een blusser bovenaan die achterwand plaatsen ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met laten aarden bedoel je de stopcontact ? dat is dan een probleem omdat de tent weer in de kamer staat, die kan ik niet zomaar weer even snel afbreken omdat iemand langs gaat komen. Is er geen andere alternatief ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het opzich zelf wel, maar ik wil je niet de dood injagen :P

Ergens een geaard stopcontact in de buurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lukte mij niet eens om de stopcontact doosje te vervangen :D 
Helaas is dit de enige stopcontact in de gehele kamertje 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zult er vast wel ergens 1 hebben, meestal op de badkamer en de ruimte waar je ketel hangt. Op de bovenverdieping dan.
Beneden meestal alleen in de keuken , garage/berging en meterkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten de kamer waar mijn tent in staat is er vast wel een geaard stopcontact, maar ik heb zelf geen flauw idee.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 Heeft 2 geschakelde stopcontacten en 3 met continue spanning.
2 Heeft 4 geschakelde stopcontacten.

Ik zou voor de eerste gaan, kun je daar al je stekkers in kwijt. De lampen in de geschakelde en de cli-mate in de andere.

Je ziet het verschil toch wel tussen een geaard en een ongeaard stopcontact?? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij valt nu in dat ik hetzelfde probleem heb  haha. Heb alles geaard behalve het begin waar de stroom uit de muur komt , het stopcontact, is niet geaard. Daar heb ik 2 relaiskastjes op aangesloten en 2 afzuigers.  

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zeg dat ik de verschillen zie tussen een geaard en niet geaard stopcontact dan lieg ik. :oeps

@vakman Ik zou ook veer de eerste gaan, dus die van de G-Tools maar volgens mij is dat niet met een relais, dat maakt het kastje juist zo veilig toch ? 

@JackyH80 Volgens mij zijn er wel meer die dit probleem hebben maar het niet zien als een probleem tot dat het verkeerd gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Buyuk said:

Als ik zeg dat ik de verschillen zie tussen een geaard en niet geaard stopcontact dan lieg ik. :oeps

@vakman Ik zou ook veer de eerste gaan, dus die van de G-Tools maar volgens mij is dat niet met een relais, dat maakt het kastje juist zo veilig toch ? 

@JackyH80 Volgens mij zijn er wel meer die dit probleem hebben maar het niet zien als een probleem tot dat het verkeerd gaat.

het verschil is dat een geaard stopcontant buiten dat er 2 gaten in zitten (wat ieder stopcontact heeft) ook nog 2 ijzeren  zijpinnnen aanzitten. En in binnenin natuurlijk aardedraad zit maar dat zie je natuurlijk niet van buiten.  De vakman kan het natuurlijk beter uitleggen haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Buyuk said:

 die van de G-Tools maar volgens mij is dat niet met een relais

Om de tijdklok te beschermen tegen piekspanning van opstartende HPS lampen is een magneetrelais geïnstalleerd. Deze zorgt dat de inkomende stroom niet via de tijdklok loopt.

 

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daar hoef je je niet zo druk om te maken met je gpled lampen ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Buyuk said:

Als ik zeg dat ik de verschillen zie tussen een geaard en niet geaard stopcontact dan lieg ik. :oeps

Stop er dan mee en laat het uitvoeren door iemand die wel verstand heeft van elektra. 

9 hours ago, Buyuk said:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...