Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vlizzgh0st

Verschil gebruik LED vs VSA+BULB

Recommended Posts

Hok niet in de schuur zetten en niet een 600 kuub afzuiger eraan hangen, zit netjes op 20-27c B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led geefdt een ander spectrum, en een ander klimaat.

En dan zijn er ook nog breeders die vele generaties lang hun planten hebben geselecteerd terwijl ze onder HPS zijn opgegroeid (Sannie en zijn Jack bijvoorbeeld).

Er zijn dus vele variabelen in het spel, en dat maakt een goede vergelijking zinloos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad kun je niet alles zomaar vergelijken.

Maar zinloos zou ik 't niet willen noemen.

Als iemand al 2 jaartjes hetzelfde soortje gekweekt heeft onder HPS en hij stapt dan over op led, dan kun je toch wel redelijk goed vergelijken wat het verschil is?

In opbrengst, kosten, smaak, geur.

Of is dit waar je op doelde?

Edited by Kees A
schrijffout

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf gebruik 2 x 220W Led lampjes van GPled en het bevalt mij prima. 
Maar natuurlijk heeft het zijn voor en nadelen, zelf heb ik voor de Led gekozen omdat het minder warmte creëert en plug and play is waardoor alle andere tussen apparaturen overbodig wordt en voor mijn gevoel dan ook gelijk veiliger.

Nadelen van de led is aankoop bedrag, 1 led heeft mij destijds ong €400 euro gekost, voor een hobby kweker met 1 a 2 lampjes zou dit niet een groot probleem moeten zijn.

Grootste nadeel is de diepte straling, dit is veel minder dan een HPS. Hierdoor kan je onder je planten veel fluf krijgen. 
Daarom zou ik ook (Semi) SOG adviseren met Led lampjes zodat je o.a.meer voor de hoofdtopjes gaat.

 

PS: Eerder had ik de (Discolamp) KindLed 750 gekocht voor ongeveer €1200,- maar dat was ook enorm duur en ook onnodig, ook maakten de interne fans behoorlijk veel geluid. 
       

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Buyuk said:

Grootste nadeel is de diepte straling, dit is veel minder dan een HPS. Hierdoor kan je onder je planten veel fluf krijgen. 

Volgens mij - maar ik kan het mishebben - dat hele dieptestraling zo'n typisch cannabisverhaal.

Een lamp schijnt en dat schijnsel komt op de bladeren. Waar blad zit, wordt het schijnsel in principe gestopt. Daaronder zit schaduw. Doordat de HPS centraal hangt, gaat niet alle straling loodrecht naar beneden, maar ook links en rechts onder de blaadjes door. En daardoor komt er ook licht op de bladeren daaronder. Door de felheid van het licht zal er ook nog een beetje weerkaatsen tegen de onderkant, maar dat is het dan ook.

Met led hang je meestal je leds op verschillende punten boven je bladerdek. Daardoor komt er niet alleen op veel punten van loodrecht boven licht op je bladerdek, maar ook vanaf verschillende schuine hoeken licht op de bladeren en kruipt er veel meer licht onder de bladeren (omdat er meer lichtpunten vanuit een schuine hoek het bladerdek aanschijnen) Dus er komt juist meer licht op de lagen bladeren er onder.

Misschien leg ik het een beetje kut uit, maar ik hoopt dat sommigen snappen wat ik bedoel.

Ik denk dan ook dat je met led meer blad belicht. 

Of je meer fluffie toppen krijgt, weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...