Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vlizzgh0st

Verschil gebruik LED vs VSA+BULB

Recommended Posts

van nature weet ik om te gaan met de alom bekende VSA+Bulb Techniek.

nu was ik benieuwd waarmee rekening te houden bij het gebruik van LED.

denk aan hoogte van ophanging

wattage VS opbrengst

beschikbare merken

en of er naast de LED BALK nog andere benodigheden zijn om een LED op te starten

ik ben heel benieuwd of iemand mij op weg kan helpen met deze simpele vragen omtrent LED VS. VSA+BULB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo gebruik je LED-licht (ARTIKEL UIT CNNBS.NL)
https://www.cnnbs.nl/hoe-gebruik-je-led-kweeklampen/
 

KWEKEN 24 september 2015
ledkweekvideo.jpg

LED kweeklampen zijn controversieel. Er zijn kwekers die goede resultaten halen en erbij zweren en er zijn er die LED’s maar rommel vinden. De waarheid ligt echter ergens in het midden, er zijn goede LED kweeklampen maar ook slechte. Het kweken met LED gaat ook wat anders, je moet je kweekmethode erop aanpassen.

De beste resultaten krijg je over het algemeen wanneer je met meerdere kleinere LED panelen werkt. Dit is omdat je het licht dan beter kunt verspreiden en daar laten schijnen waar het het hardst nodig is. Een kweek met twee 150 Watt LED kweeklampen zal dus meer wiet opleveren dan wanneer je 1 300 Watt LED kweeklamp zou gebruiken. Dit geldt trouwens ook voor fluorescente lampen (spaarlampen en TL’s).

PLants-onder-420-sunfactor-25-Oct-2014-p
M30-modulen-installatie-in-kast-pic-4-10

Bio Bertje vergeleek losse LED modules (SANlight) met grote LED’s (420 Sunfactor) waarbij de losse modules wat meer opbrengst bleken op te leveren

Wanneer het op LED kweeklampen aankomt zijn er een hoop verschillende modellen die vaak verschillende LED’s gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld 2, 3 en 5 Watt LED’s en de verschillende modellen hebben bijna allemaal een verschillende kleurcombinatie aan lampjes om tot een bepaald kleurenspectrum te komen. Het is dus lastig kiezen met al die verschillen.

Wanneer je op zoek gaat naar een LED kweeklamp, kijk dan altijd naar het werkelijke stroomverbruik en niet op het aantal Watts in HPS licht waarmee de fabrikant zijn lamp vergelijkt. Vergelijk lampen met hetzelfde stroomverbruik om tot een weloverwogen besluit te komen. Voor een kweekruimte van een vierkante meter, moet je ongeveer denken aan 400 tot 600 Watt aan LED kweeklicht.

Goedkoop is duurkoop

Een uitspraak die in het bijzonder opgaat voor LED kweeklampen. Er zijn goedkope modellen verkrijgbaar die verraderlijk aantrekkelijk kunnen lijken. Toch is het belangrijk om voor een degelijk merk te kiezen wanneer het op LED aankomt. Wanneer je er niet uitkomt, ga dan voor een met cannabis getest exemplaar. Zoek op forums en leer van andermans LED ervaring.

7wattled-300x270.jpg
CrazyLEDs1-300x270.jpg

Goede resultaten haal je niet met een goedkoop LED kweeklampje zoals op de linkerfoto. De CrazyLEDs rechts zijn prijzig, maar leveren dan ook heel goede resultaten op

LED kweeklampen kunnen bladeren verkleuren of roestkleurige plekken op wietbladeren veroorzaken. De planten zien er dan uit alsof ze met voedingstekorten of overschotten te maken hebben, zelfs al zijn de pH en EC waarden helemaal goed. Dit lijkt vooral in de bloeifase vaker voor te komen, maar de verkleuringen aan het blad hoeft niet meteen iets te zijn om je zorgen over te maken. Zo lang als je LED wietplanten er verder gezond uitzien en geen bladeren verliezen is er niet veel aan de hand.

DSC_0418-1024x681

Verbrande bladeren als gevolg van een te dichtbij hangende LED kweeklamp van Dokter Groen

Er is met LED kweeklampen geen vaste afstand tussen de lamp en de plant te noemen. Dit verschilt per model dus het is belangrijk dat de fabrikant dit goed aangeeft. Wanneer juist de bovenste bladeren van je planten verbranden (uitdrogen en verdorren) dan is de kans groot dat je LED te dicht op de planten hangt. Hoewel de opbrengsten van LED wietplanten vaak nog lager liggen dan bij de teelt onder HPS kweeklampen, heeft LED wel de naam om meer hars (THC) te produceren, de toppen worden plakkeriger en ruiken sterker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik ooit naar led zou overstappen zou ik kijken naar lampen die gebruik maken van cree cxb3590 leds, Growmau5 op youtube zal je er alles over uitleggen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, BOMBASTICK said:

Zo gebruik je LED-licht (ARTIKEL UIT CNNBS.NL)
https://www.cnnbs.nl/hoe-gebruik-je-led-kweeklampen/
 

KWEKEN 24 september 2015
ledkweekvideo.jpg

LED kweeklampen zijn controversieel. Er zijn kwekers die goede resultaten halen en erbij zweren en er zijn er die LED’s maar rommel vinden. De waarheid ligt echter ergens in het midden, er zijn goede LED kweeklampen maar ook slechte. Het kweken met LED gaat ook wat anders, je moet je kweekmethode erop aanpassen.

De beste resultaten krijg je over het algemeen wanneer je met meerdere kleinere LED panelen werkt. Dit is omdat je het licht dan beter kunt verspreiden en daar laten schijnen waar het het hardst nodig is. Een kweek met twee 150 Watt LED kweeklampen zal dus meer wiet opleveren dan wanneer je 1 300 Watt LED kweeklamp zou gebruiken. Dit geldt trouwens ook voor fluorescente lampen (spaarlampen en TL’s).

PLants-onder-420-sunfactor-25-Oct-2014-p
M30-modulen-installatie-in-kast-pic-4-10

Bio Bertje vergeleek losse LED modules (SANlight) met grote LED’s (420 Sunfactor) waarbij de losse modules wat meer opbrengst bleken op te leveren

Wanneer het op LED kweeklampen aankomt zijn er een hoop verschillende modellen die vaak verschillende LED’s gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld 2, 3 en 5 Watt LED’s en de verschillende modellen hebben bijna allemaal een verschillende kleurcombinatie aan lampjes om tot een bepaald kleurenspectrum te komen. Het is dus lastig kiezen met al die verschillen.

Wanneer je op zoek gaat naar een LED kweeklamp, kijk dan altijd naar het werkelijke stroomverbruik en niet op het aantal Watts in HPS licht waarmee de fabrikant zijn lamp vergelijkt. Vergelijk lampen met hetzelfde stroomverbruik om tot een weloverwogen besluit te komen. Voor een kweekruimte van een vierkante meter, moet je ongeveer denken aan 400 tot 600 Watt aan LED kweeklicht.

Goedkoop is duurkoop

Een uitspraak die in het bijzonder opgaat voor LED kweeklampen. Er zijn goedkope modellen verkrijgbaar die verraderlijk aantrekkelijk kunnen lijken. Toch is het belangrijk om voor een degelijk merk te kiezen wanneer het op LED aankomt. Wanneer je er niet uitkomt, ga dan voor een met cannabis getest exemplaar. Zoek op forums en leer van andermans LED ervaring.

7wattled-300x270.jpg
CrazyLEDs1-300x270.jpg

Goede resultaten haal je niet met een goedkoop LED kweeklampje zoals op de linkerfoto. De CrazyLEDs rechts zijn prijzig, maar leveren dan ook heel goede resultaten op

LED kweeklampen kunnen bladeren verkleuren of roestkleurige plekken op wietbladeren veroorzaken. De planten zien er dan uit alsof ze met voedingstekorten of overschotten te maken hebben, zelfs al zijn de pH en EC waarden helemaal goed. Dit lijkt vooral in de bloeifase vaker voor te komen, maar de verkleuringen aan het blad hoeft niet meteen iets te zijn om je zorgen over te maken. Zo lang als je LED wietplanten er verder gezond uitzien en geen bladeren verliezen is er niet veel aan de hand.

DSC_0418-1024x681

Verbrande bladeren als gevolg van een te dichtbij hangende LED kweeklamp van Dokter Groen

Er is met LED kweeklampen geen vaste afstand tussen de lamp en de plant te noemen. Dit verschilt per model dus het is belangrijk dat de fabrikant dit goed aangeeft. Wanneer juist de bovenste bladeren van je planten verbranden (uitdrogen en verdorren) dan is de kans groot dat je LED te dicht op de planten hangt. Hoewel de opbrengsten van LED wietplanten vaak nog lager liggen dan bij de teelt onder HPS kweeklampen, heeft LED wel de naam om meer hars (THC) te produceren, de toppen worden plakkeriger en ruiken sterker.

Hier staan nogal wat stellige aannames in, waarvan ik het vermoeden heb dat je ze gewoon - zonder enige ervaring zelf te hebben - hebt overgenomen van een willekeurige site.

En een link uit 2015 is zeker in de LED wereld antiek te noemen. Dus wil je je mede-forumleden helpen, gewoon niet plaatsen.

 

Voor eenieder die in Nederland wat wil leren over kweken met LED, raad ik aan om de posts van @Wietefras op de verschillende forums te lezen.

Hij werkt nu bijvoorbeeld met Led strips en legt daar de voordelen van uit; Hij vertelt over de ideale hoogte voor leds; hij vertelt over zijn significant hogere opbrengst per Watt stroomgebruik, en heeft simpelweg de meeste kennis (misschien zijn er wel mensen met meer kennis hierover, maar die delen dat niet met ons)

Hij is jammer genoeg niet meer zo actief, maar een zeer nuchter mens die niks papegaait, zich helemaal suf-researched en bijna alles onderbouwd.

Hij is wel meedogenloos voor wie pertinente onzin uitkraamt :)  (zoals mij overkwam toen ik ongefundeerd een totaal verkeerde stelling ergens postte. Hij sloeg me meteen met cijfers en natuurkundige waarheden om de oren, waar Wikipedia nog een puntje aan kon zuigen)

 

Verder raad ik @vlizzgh0st aan om de zoekfunctie te gebruiken, dan zou hij deze vraag die al tientallen keren voorbij is gekomen, niet gesteld hebben.

Alle antwoorden staan namelijk uitgebreid op dit forum.

Edited by Kees A
toevoeging
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste aan allen bedankt voor de retoriek.

ik ga mij nog iets verder verdiepen in deze materie.

en ik zal eens kijken of er nog wat bruikbare oude topics zijn.

ik dank u allen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat goede merken om te googlen.
Rubol.nl
todogrowled
Migro (kijk ook de migro tests op YT)
Fluence
 

Trends:
COB's. strips. Full spectrum.

Outdated: "Blurple" (blue/purple)

Voordelen: minder hitte, minder stroom.

Nadelen: techniek word elk jaar beter, wat je nu koopt is over drie jaar verouderd.

Edited by NOGDread

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een goede led ga je 33% besparen op je stroomkosten. Bij todogrowled kun je goeie leds vinden, zoals de cree cxb3590 en de HLG quantum boards. Als je handig bent kun je de beste led kopen, waarmee je bijna 50% bespaard op hps. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, wouter79 said:

Als je handig bent kun je de beste led kopen, waarmee je bijna 50% bespaard op hps. 

Welke is dat dan?

En waar kan ik een kweekverslag vinden van een kweek die evenveel grammen per M2 in hetzelfde tijdsbestek haalt, maar met de helft aan wattage?

Ben zeer benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, als je met hps 200 gram haalt, haal je met led 300 gram. Bij Hps onder 400 watt wordt het nog erger. 250 watt hps levert de helft op van 250 watt beste led.

 

umol/watt = 2,49

 

umol/watt 600 watt hps met 100 euro reflector: 1,3

gewone reflector: 1,2

250 watt hps: 1,1

 

 

Edited by wouter79

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2‎/‎26‎/‎2019 at 10:30 PM, BOMBASTICK said:

Zo gebruik je LED-licht (ARTIKEL UIT CNNBS.NL)
https://www.cnnbs.nl/hoe-gebruik-je-led-kweeklampen/
 

KWEKEN 24 september 2015
ledkweekvideo.jpg

LED kweeklampen zijn controversieel. Er zijn kwekers die goede resultaten halen en erbij zweren en er zijn er die LED’s maar rommel vinden. De waarheid ligt echter ergens in het midden, er zijn goede LED kweeklampen maar ook slechte. Het kweken met LED gaat ook wat anders, je moet je kweekmethode erop aanpassen.

De beste resultaten krijg je over het algemeen wanneer je met meerdere kleinere LED panelen werkt. Dit is omdat je het licht dan beter kunt verspreiden en daar laten schijnen waar het het hardst nodig is. Een kweek met twee 150 Watt LED kweeklampen zal dus meer wiet opleveren dan wanneer je 1 300 Watt LED kweeklamp zou gebruiken. Dit geldt trouwens ook voor fluorescente lampen (spaarlampen en TL’s).

PLants-onder-420-sunfactor-25-Oct-2014-p
M30-modulen-installatie-in-kast-pic-4-10

Bio Bertje vergeleek losse LED modules (SANlight) met grote LED’s (420 Sunfactor) waarbij de losse modules wat meer opbrengst bleken op te leveren

Wanneer het op LED kweeklampen aankomt zijn er een hoop verschillende modellen die vaak verschillende LED’s gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld 2, 3 en 5 Watt LED’s en de verschillende modellen hebben bijna allemaal een verschillende kleurcombinatie aan lampjes om tot een bepaald kleurenspectrum te komen. Het is dus lastig kiezen met al die verschillen.

Wanneer je op zoek gaat naar een LED kweeklamp, kijk dan altijd naar het werkelijke stroomverbruik en niet op het aantal Watts in HPS licht waarmee de fabrikant zijn lamp vergelijkt. Vergelijk lampen met hetzelfde stroomverbruik om tot een weloverwogen besluit te komen. Voor een kweekruimte van een vierkante meter, moet je ongeveer denken aan 400 tot 600 Watt aan LED kweeklicht.

Goedkoop is duurkoop

Een uitspraak die in het bijzonder opgaat voor LED kweeklampen. Er zijn goedkope modellen verkrijgbaar die verraderlijk aantrekkelijk kunnen lijken. Toch is het belangrijk om voor een degelijk merk te kiezen wanneer het op LED aankomt. Wanneer je er niet uitkomt, ga dan voor een met cannabis getest exemplaar. Zoek op forums en leer van andermans LED ervaring.

7wattled-300x270.jpg
CrazyLEDs1-300x270.jpg

Goede resultaten haal je niet met een goedkoop LED kweeklampje zoals op de linkerfoto. De CrazyLEDs rechts zijn prijzig, maar leveren dan ook heel goede resultaten op

 

OP DE LINKERFOTO ?????
JAAAAAJAAA ZO JA !!!!:punk:

BETER SLECHT GEKOPIET DAN KLOTE BEDACHT >

 

On ‎2‎/‎26‎/‎2019 at 10:30 PM, BOMBASTICK said:

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, wouter79 said:

Nee, als je met hps 200 gram haalt, haal je met led 300 gram. Bij Hps onder 400 watt wordt het nog erger. 250 watt hps levert de helft op van 250 watt beste led.

Ligt het niet aan de kweker of die mooie beloftes op gaan?

Je doet net alsof 1-1 draaien onder hoger wattage een 2 vingers in de neus ding is. Wel eens met 1200W gekweekt?

6 ons wiet onder een 600W opstelling vandaan trekken is een hele kunst, ook met LED.

Zie je vergelijk en de bijna altijd lagere wattages waarmee men de rekensommen maakt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar weet ik nog niet veel over, maar is wel interessant. Ik blijf volgen, want denk er aan in de toekomst ook over te schakelen naar LED, eerst nog volop concentratie op de eerste binnenkweek en ondertussen heel wat lezen over dit topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, wouter79 said:

Nee, als je met hps 200 gram haalt, haal je met led 300 gram. Bij Hps onder 400 watt wordt het nog erger. 250 watt hps levert de helft op van 250 watt beste led.

 

umol/watt = 2,49

 

umol/watt 600 watt hps met 100 euro reflector: 1,3

gewone reflector: 1,2

250 watt hps: 1,1

 

Wat klets je nou allemaal?

Je pleurt er een paar filmpjes van YouTube op (ook nog uit de categorie Wij Van WC-Eend...) en daarmee is iets een feit.

Jij bent echt de ideale klant van die snake-oil verkopers. Gewoon klakkeloos overnemen wat ze zeggen.

 

Jij zegt dat je 50% bespaart.

Dat houdt dus in dat als ik eerst met 600 Watt HPS 600 gram haalde, dat ik dan nu met 300 Watt led dan ook zou halen.

Het zou best kunnen, maar dan moet je wel alles tip top in orde hebben. Je klimaat en alles.

Als je met "50% besparen" niet bedoeld 600 Watt HPS = 300 Watt Led, moet je beter Nederlands leren, want anders snapt niemand er ene jota van.

 

Ook je stelling dat 250 Watt HPS de helft oplevert van 250 Watt Led, is veels te kort door de bocht.

Zou incidenteel best kunnen, en misschien zelfs ook wel heel vaak. De ontwikkelingen gaan snel.

Maar je kunt zulke stelligheden gewoon niet met droge ogen verkondigen. 

 

Dus doe iedereen een lol, en bouw wat voorbehouden in bij je stellingnames.

En geloof niet alles wat al die verkopers op het www pleuren.

Lees eens wat kweekverslagen van mensen die er mee in de weer zijn. Dan zie je dat ze wel degelijk hogere opbrengsten hebben met minder wattage aan led, maar heus niet allemaal zo spectaculair als jij het stelt. Kijk daarnaast 's wat ze soms aan extra watts aan verwarmingen kwijt zijn omdat ze de boel met led niet warm genoeg krijgen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, als je met 600 watt hps 600 gram haalt, haal je met 600 watt led 900 gram. Had je simpelweg 1 enkele video gekeken dan had je kunnen zien dat het bedrijf Migro een concurrent als beste aanwijst. 

Maar ik zie dat je amper leest en me probeert weg te blazen met stoere taal.

Hoeveel licht een lamp afgeeft kun je gewoon meten. Als een 250 watt hps dezelfde waardes geeft als een 135 watt led, dan weet je gewoon dat je met die led meer gram per watt oogst.

Edited by wouter79

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, wouter79 said:

Hoeveel licht een lamp afgeeft kun je gewoon meten. Als een 250 watt hps dezelfde waardes geeft als een 135 watt led, dan weet je gewoon dat je met die led meer gram per watt oogst.

"met led meer gram per watt halen' klinkt al een stuk genuanceerder dan 'verdubbeling per definitie'.

Misschien zijn mijn praatjes stoer, maar ik haal in ieder geval niet selectief wat van internet, interpreteer het vervolgens al dan niet verkeerd en plemp het dan als waarheid op een openbaar forum.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ledkweekje duurd langer dan onder hps ook .

tis net als onder tl het neem meer tijd dan hps .

is dat ook meegenomen in de adverts ?

:likken:

want dat moet je ook doorberekenen .

net zo goed als voorgroei in gr per watt moet worden ingecalculeertd .

en is je wietje net zo heftig en smaak geur en zakverschijning dan ?

hou je daar ook een beetje  rekening mee woekaus ?

hps rules anyway

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led is prima mee te kweken.

En er staan op verschillende forums voldoende betrouwbare kweekjes waarin je kunt zien dat de betreffende kweker evenveel grammen eraf haalde, maar met minder Watts. 

Ook in totale verbruik (dus met eventueel langere voorgroei, met eventueel meer verwarming) kwamen ze dan onder het voormalige HPS Watt-verbruik uit.

Over smaken en geuren zijn de meningen verdeeld. Daar ging het in dit topic ook niet over.

Langere duur van de totale groei.... het zou kunnen maar ik lees daar niet veel over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED is efficiënter met stroom dan HPS maar niet perse effectief

Doelmatigheid of efficiëntie is het bereiken van een doel met gebruik van zo weinig mogelijk middelen. Een proces is doelmatig als het ten opzichte van een norm weinig middelen gebruikt. Deze middelen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op tijd, inspanning arbeidsuren, grondstoffen of geld. Het voorkomen van verspilling is vaak een goede manier om de doelmatigheid te vergroten.

Doeltreffendheid of effectiviteit geeft aan dat het doel van een activiteit gerealiseerd wordt. Bij procesmatige activiteiten wordt doelmatigheid of effectiviteit soms gebruikt om aan te geven welk percentage van de producten tot stand komt. Dat is feitelijk het omgekeerde van uitval, eigenlijk is dat een vorm het voorkomen van verspilling, en dus een vorm doelmatigheid.

Normaliter probeert men processen zo te organiseren dat ze zowel efficiënt als effectief zijn. Dan spreekt men ook wel van het verhogen van de productiviteit. Dit is niet eenvoudig, omdat efficiëntie-doelstellingen in conflict kunnen komen met de effectiviteit.

Bespreken ze dit soort dingen tegenwoordig niet meer bij economie op school?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groei en bloei net zo lang onder hps als led hier.

Wel staat er nu 24u een kachel te loeien om het warm te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

24 uur bij led t.o.v. 12 uur bij HPS.

Is nog steeds meer aan verwarmings-Watts maar klinkt wat minder dramatisch :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er ook aan welke led je hebt. Ik heb met Fluence echt geen verwarming aan. In de winter is het gewoon 26 graden in de tent, gewoon niet te veel afzuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een petroleum laserkachel, dus veel stroom kost me die kachel niet als ie 24u aanstaat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...