Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kees_

stekken slaan aan, daarna groei stagnatie en geel blad

Recommended Posts

Kokos vers uit de zak water je in met voeding (ec 1.2-1.5) ongeveer 10% vh volume wat in de pot gaat aan medium (11ltr -> 1ltr water).

Altijd voeding meegeven, je medium buffert niets.

Volg schema vd fabrikant van je voeding de 1e keer en na wat ervaring met de plant en voeding kan je meer op maat gaan voeden en meer of minder gaan geven dan het schema aangeeft.

Ohja.. een heel belangrijke die velen (voor het gemak?) overslaan..
dompel de stekplug voordat je deze in het medium zet geheel onder in voedingswater waarmee je droogtrekken van de plug na pooten in medium voorkomt. Misschien is dat ook wel de reden geweest dat je stekken onvoldoende wortelden:rolleyes:

 

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check. 

Inwateren een dag voor tijd of zo of vlak voor de de stekken poot? En nadat de stek en plug gepoot is weer 150ml water er bij. En dat volgende dag ook weer of een dag er Russen? Ik heb idd 11 literpotten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekplug zet ik inderdaad ook altijd even in een bak met voedingswater en wortelstimulator van canna rhizotonic en voeding A en B volgens schema. Een paar minuutjes. Hoe diep moet het stekplugje? Ik hoor wisselende verhalen. Sommige zeggen dat het stammetje niet onder Cocos moet komen ivm stamrot. Sommige zeggen dat het plugje net even onder Cocos moet, 1cm, zodat de plug minder snel uitdroogt door het licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe diep mag je zelf bepalen.

Ik begroef ze altijd zodat er een cm of 2 aan medium over de bovenkant van stekplug gaat.
Scheelt met indrogen.

Water geven (150ml) rondom doe je om de dag en je checkt elke dag even de drainage gaten of er al een wit puntje van een verkenner wortel doorheen komt.
Is dit het geval dan hoeft dit extra geven rondom de stekplug niet meer.

Als je net de pot hebt ingewaterd hoef je geen 150ml rondom de plug te geven als deze ook al goed nat gemaakt is.

Dag ervoor of net ervoor de pot wateren is naar eigen inzicht en het maakt voor kokos niet uit.

Wat wel uitmaakt is hoe snel je water geeft: doe dit rustig en gelijkmatig waarmee je voorkomt dat veel water meteen via de zijkanten van de pot naar beneden duikt en jij denkt nav de drain die je ziet dat je ruim genoeg hebt gegeven.

Verschil aan water wat je kwijt kunt als je het rustig aan doet tov zsm die maatbeker leeg is op kokos opmerkelijk (0.7 bij snel met flink wat drain en 1ltr bij rustig op een 11ltr pot met 'droge' kokos uit de zak met misschien 50ml aan drain).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt dat je telkens duidelijk antwoord geeft lostchild. Opstart is me helemaal helder nu. 

Wat ik me nu nog ff afvraag. Ik heb een testpotje van hy-pro meegekregen. Wortelstim+spraymix +een boost. 

 

Nou zit I kstraks op de canna schema. Kan ik de wortelstimulator wel gebruiken om de stekplugje te dompelen? Anders staat het hier maar te staan. (had bladvoeding nodig toen kreeg ik het hele pakketje mee) ik gebruik het straks niet meer door m'n voeding uiteraard. 

Het is de hy-pro rootstimulator hydro. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarvoor zit je op een forum.. en ik heb niks beters te doen als ik eerlijk ben;)

Wortelstimulator zit geen enorm verschil in tussen de merken.

Wilgenwater eventueel verrijkt met weet ik veel wat ze nu weer verzonnen hebben en in flesjes doen die ze voor 20 per 250ml aan jouw verkopen.
Wel handig die flesjes want wie heeft er tegenwoordig nog wilgen in de buurt en gaat het zelf maken?

Duur spul wortelstimulator en als je daar cheap aan kan komen altijd doen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n overbuurman heeft knotwilgen in de tuin..... Maar ff eenvoudig keer bij hem struinen dan haha. 

 

Ja die wortelstim. Staat wel op dat het voor hydro is, daarmee ben ik niet bekend. Maar geen probleem dus om het te gebruiken voor de pluggen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lost child kun je aangeven of ik zo goed bezig ben? Stekken wordt 'm niet door omstandig heden. Dus wil 40 zaadjes halen. Superskunk zag ik dat een korte bloeitijd had wat me goed uitkomt ivm vakantie. 50 dagen bloei. 

 

Heb nog nooit met zaadjes gewerkt. Heb genoeg gelezen net. 

Ik wil als volgt te werk gaan. Zaad in een bak water 20 graden+. Als ze ontkiemt zijn in een stekblok je of direct in de 11 liter potten kokos? 

Of in het midden van de 11l pot een kuiltje maken met stekgrond er in en daar 't zaadje in? 

En ik heb MH 400w lamp voor de groei. Kan ik die gebruiken voor de zaailingen in het begin? Of beter nog kleiner een tl of zo? Dat heb ik namelijk niet. Dacht die 400watt lamp zo hoog mogelijk de 1e week. En 1e paar dagen 24u aan. 

Zaad ontkiemen met koffiefilter en alles ook gelezen maar dit leek me 't makkelijkst in bak water. Heb geen tijd om koffiefilter of keuken papier vochtig te houden. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh en zaadjes gewoon in kraanwater btw of in spa blauw water? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan gewoon in kraanwater.

50dgn vanaf dat je de klok om zet en de plant volwassen is wat ongeveer 3wk duurt (voorbloei, node 5/6)..

Je kan de zaailing direct in de grote pot doen na ontkiemen met de 400W erbovenop maar dat is zonde vd wattjes want je plantje gaat pas na aanmaken van 1e bladpaar echt aan het werk en kan wat met het aangeboden licht maar als niet anders kan dan moet het.

Meteen in de grotere pot is wel ok vd penwortel maar maakt water geven weer wat lastiger.

Ik zet zelf zaailingen de 1e 2weken op een 9x9 potje zodat ik ze amper kan verzuipen en ze voordat ze naar een grotere pot, al een goed wortelstelsel hebben.

Vd rest niet te moeilijk denken, het is onkruid;)
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik ben inmiddels een week verder, even een update. 

 

Ik kon op het laatste moment toch nog stekken krijgen, vorige week woensdag gepoot. Dag of 2 daarvoor potten ingewatert, 1 ltr per pot, en na het poten overal nog een beetje water en voeding bij volgens schema van canna. Stekpluggen ook ingewatert.

Daarna 3 dagen geen water gegeven, toen weer beetje water (telkens met voeding vlgs schema), afgelopen maandag ook water gegeven. Af en toe een laagje water met voeding op de bodem van de bak. 

Luchtvochtigheid kon ik niet altijd op 60 a 70 procent houden, heb net een bevochtiger gekocht. Dus dat was niet helemaal perfect. En temperatuur van de bodem af en toe aan de wat lage kant. 

 

Nou dus een week verder, maar heb weer het idee dat ze niet heel lekker gaan. Andere rondes die wel goed gingen (nog in een bak met cocos)  gingen de stekken beter. Waren al veel groter, ook groter blad. Heb er 1 stek voorzichtig uit gehaald, wel wortelvorming (mooi wit van kleur), maar is dit voldoende wortel? 

 

Ook zie je op de foto's (komen er zo aan) 5 zaailingen, had toch ff 5 zaadjes gekocht en zijn vorige week donderdag ontkiemt, gister zag ik de penwortel onder uit de cocos stekplug komen dus heb ze zonet in de pot gezet. 

 

Wat vinden jullie van de stekken? Ik vind ze er niet heel gezond uit zien. Ik had 2 blauwe mh lampen van 400watt er boven hangen, zonet 1 gewisseld met een hps 600watt lamp. Maar ik zit nog wel op 18/6 schema. Moet ik dit zo laten of toch maar de MH lampen er in laten? 

Foto's komen zo. 

 

Greetz, kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het maar onkruid is gaat in deze dus niet helemaal op lostchild haha. Kan er iets mis zijn met mijn voeding miss?

Het lijkt me niet dat ze niet lekker gaan door af en toe iets te koude bodem, en te lage RV.  (DAN HAD IK AL VAKER ELLENDE MOETEN HEBBEN) 

Heb ook een ec meter gokocht, EC is 1,4.

Met canna rhizotonic en A/B. 

EC VAN KRAAN WATER IS 0,4. Het totale van het water in de vat is dus 1,4 gemeten. 

Voedingswater staat nu 9 dagen. 

IMG_20190313_195706.jpg

IMG_20190313_195602.jpg

IMG_20190313_194948.jpg

IMG_20190313_195425.jpg

IMG_20190313_194605.jpg

IMG_20190313_194636.jpg

IMG_20190313_194613.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil er iemand wat zeggen  over de huidige staat van m'n stekken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

die wortels zijn uitgedroogd

als je zon knettergroot filter hebt liggen moet je dan toch wel weten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/13/2019 at 8:44 PM, kees_ said:

Het lijkt me niet dat ze niet lekker gaan door af en toe iets te koude bodem, en te lage RV.  (DAN HAD IK AL VAKER ELLENDE MOETEN HEBBEN) 

Killing voor stekken die aan moeten slaan zoals je merkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze nog een beetje voeding geven @kees_

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, HUFFnPUFF said:

die wortels zijn uitgedroogd

als je zon knettergroot filter hebt liggen moet je dan toch wel weten :lol:

Ja filter was tijdens m'n hok ontwerp iets te groot gedacht haha. Maargoed, filter is nog steeds losgekoppeld, en mijn iets te grote afzuiger staat grotendeels van de dag uit, elke 1,5 uur zeg maar ff 15 minuutjes aan. En hij draait op een zachte stand doordat ik een variac (dimmer) gebruik voor de afzuiger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, lostchild said:

Killing voor stekken die aan moeten slaan zoals je merkt.

Jep, afgelopen 9 dagen is hij niet onder de 15 graden geweest, op het koudste. En met lamp aan gaat hij naar 19 a 20 graden, max 22. Gisteren bijvoorbeeld minimumtemp 18 graden. 

En mijn vorige ronde bijvoorbeeld eed die mislukt is toen ik nog in mijn grote bak de kokos had, is de Bodemtemp niet onder de 19 graden geweest. Maar toch de zelfde symptomen. 

 

Als dit het wel is, die Bodemtemp, en ik hou 't wel constant goed, zal dit nog wel goedkomen? Hoe lang kan ik ze in de voorgroei stand houden? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Poldergrower said:

Ik zou ze nog een beetje voeding geven @kees_

Pg

Ja toch wel? Ik was juist bang dat ze weer 's te nat stonden. 

Mijn 11lt pot met cocos vers uit zak woog 3,8kg. De meeste wogen nu nog steeds zo'n 4,2kg. Ik heb 4 plantjes extra water gegeven gisteren, kijken wat ze doen, en die potten wogen al gauw 4,8 tot 5 kg dan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vanavond een aantal voorzien van nieuw voedingswater, zonder mijn rhizotonic. Ik keek ff naar de datum van mijn canna rhizo, dat is al gewoon een jaar over datum! 

Zal dat het dan zijn? Ik heb al wel ff gespeurd of fora, maar wat ik zo lees is dat het niet veel kwaad zou kunnen. Maar hebben jullie hier ervaring mee? 

De voeding ruikt niet en ziet er wel gewoon normaal uit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BTW, de datum is niet de productiedatum, echt houdbaarheidsdatum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey P_G, welkom terug:hug:

@TS

Een te lage worteltemperatuur zorgt ervoor dat de wortelactiviteit op een laag pitje staat.

Voor een reeds gewortelde plant in pot niet zo'n ramp 19C maar voor een nog te wortelen eerder gepamperde stek wel.

Verhogen van de nacht en dag temperatuur naar 21C medium en 25C minimaal voor de lucht, gaat ze echt helpen en dat lukt je denk ik niet alleen door de afzuiger uit te laten.

Die datum, is dat een houdbaar tot of een tot en met?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik niet tht of houdbaar tot is. Maar inmiddels reactie van canna zelf. 

Ze geven geen garantie meer of het product nog goed is na de datum. 

Maar hij zegt als het niet raar ruikt dat het dan niet schadelijk moet zijn in elk geval.... 

 

De Bodemtemp verhogen met verwarming slangen of zo? Ik kan het wel voor elkaar krijgen door 24 uur ligt te geven, maar is dat nu nog een optie als ik al 8 dagen op 18/6 zit? (is het überhaupt verstandig om dit met stekjes te doen) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nog niet op 12/12 zit kan je van alles doen;)

Heb je plek dan kan een radiatortje net dat beetje helpen net zoals ervoor proberen te zorgen dat de aangetrokken lucht een beetje op temperatuur is.

Wat ook vaak wil helpen is de planten niet direct op de koude vloer maar dat is niet altijd mogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik zit nog niet op 12 12.

Wat heeft het verder voor voordelen in mijn geval nu nog? Dan zou ik wel een paar dagen op 24/0 willen. 

Radiatortje draait altijd al, wanneer de lampen uit gaan. Hoktemp is ook wel redelijk, kan iets warmer. 

Ik heb trouwens geen hele koude vloer. Zoldervloer is geïsoleerd. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...