Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kees_

stekken slaan aan, daarna groei stagnatie en geel blad

Recommended Posts

Wat ik me nog afvraag, nu ik voor 't eerst op potten kweek. Stel ik zou eens willen spoelen, dan moet er 20procent water onder uit de potten lopen. (klopt toch?) 

Nu is er tijdens mijn watergeefbeurten nog niet een druk water uit de pot gelopen. 

Wat ik me dus afvraag, hoeveel water moet je wel niet geven om te spoelen, en worden de potten dan niet ook veel te nat? De potten drogen nu al maar amper bij mij. 

Zou ik niet iets vaker (nu afgelopen maandag voor 't laatst) moeten water geven en dan wat minder veel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er überhaupt nog mensen die met me meelezen of heeft iedereen de hoop al verloren haha. 

Inmiddels bladvoeding met Epsom gegeven. 

 

De planten zien er per dag slechter uit. De stelen heel erg paars. Lichtgroene blad, en nu ook verbrande bladpunten. Hoort dat ook bij zwaveltekort? Nu lijkt dat meer op zink te kort. 

 

PH heb ik wel steeds goed gehad. Maar omdat ik dus niet vaak water geef, is die te hoog opgelopen kan dat? Las ik tenminste. Zal ik dan toch vaker water moeten geven? Ik weet het echt niet meer. 

Ook deze ronde wordt in elk geval nix meer. Maar ik moet er nu echt achter zien te komen wat er mankeer in mijn hok. Dit ellende is niet alleen van een paar dagen 1 if 2 iets te koude bodem. Uiteraard helpt het niet zoals lostchild uitlegde, maar er is meer aan de hand. 

Toen ik nog goede rondes had, draaide mijn afzuiger wel altijd door, en dacht mijn in blaas ook deels. Dat is nu wel anders zoals al geschetst door mij. Kan het zijn dat ze niet genoeg vrisse lucht krijgen?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

1ik denk dat je gewoon de mozaik virus hebt. Ik heb dat ook en mijn planten verkleuren ook altijd houd  de temperatuur houd ik in de nacht hoog. In principe hoef je er niet veel last van te hebben alleen zien de planten er niet uit maar de topppen komen er wel aan. Ik kan je wel een foto sturen hoe verschrikkelijk  mijn planten eruit maar er toch wat leuks aan zit. 

2 Wat ik ook heb gemerkt dat de locatie op elke plek bepalend is voor een plant. Maar aangezien jij hier al had gekweekt is dit hier niet meer van belang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom bladvoeding?

Waarom Epsom?

Belangrijkste:

je planten herstellen niet vd 1 op de andere dag en hoe lang staan deze nu?

Er komen wortels uit de pot en je hebt uitgroei, heel wat tov vorige keer..

Als dan blad lichter van kleur wordt en de stelen paarsig dan meer voeding.

Met elke dag er weer erbovenop zitten maak je de plantjes en jezelf niet beter.

Zaailingen zijn gestrekt, zet ze op verhoging om dat te voorkomen, zijn verder nog veel te klein om er wat over te zeggen maar ze staan ver vd lamp af waardoor de strek komt.

Of je meer of minder water moet geven ligt aan jouw: je mag van mij tot 20% drain geven als je wilt maar dat gaat echt niet 123 wat oplossen.

Alleen als je exact dezelfde stekken had met die wel gelukte rondes kan je een vergelijk maken, zonder ga je op 'waar komt de wind vandaan vandaag af'.

Vul de volgende keer je potten tot aan de rand af, als je nu 1ltr geeft geef je omdat je 2ltr aan medium mist ook steeds 200ml teveel.

Zet ALLES op kleine potjes en groei daar eerst even op voor als je niet vertrouwt op je kunsten de volgende ronde.

Vraag me af of de vorige rondes niet een rammen met stekken waren waarin je niet meer deed dan een schema volgen en water geven en niks leerde van hoe je planten nu precies tot het bouwen van toppen kwamen, slechte leerschool zoals je merkt want nu zit je met je handen in het haar.

Als je inlaat ook uit staat dan zou te weinig zuurstof mee kunnen spelen maar als ze nog aan moeten slaan is 1x per 15min afzuiging genoeg.

Je geeft aan nee hoor, geen kou en vertelt dan doodleuk dat je inblazer zo een bak (geforceerde) koude lucht naar binnen brengt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, pekingeend said:

1ik denk dat je gewoon de mozaik virus hebt. Ik heb dat ook en mijn planten verkleuren ook altijd houd  de temperatuur houd ik in de nacht hoog. In principe hoef je er niet veel last van te hebben alleen zien de planten er niet uit maar de topppen komen er wel aan. Ik kan je wel een foto sturen hoe verschrikkelijk  mijn planten eruit maar er toch wat leuks aan zit. 

2 Wat ik ook heb gemerkt dat de locatie op elke plek bepalend is voor een plant. Maar aangezien jij hier al had gekweekt is dit hier niet meer van belang.

Mozaikvirus? Dat ga ik ff Googlen haha nog niet veel over gelezen. Blijven de planten dan ook zo achter in groei? 

Temp blijft nu automatisch wat hoger door de buitenyemp max 28 gr min. 21 dus komt goed mocht dit 't zijn. 

Locatie was idd al wel goed, daarom vermoedde ik ook iets wat niet vaak voorkomt. Pvc vergiftiging e. D. Weet ik veel. Maar dat is 't ook niet heb ik uitgesloten. Ik ga me er in verdiepen. Thanks. 

IMG_20190321_182924.jpg

IMG_20190321_182853.jpg

IMG_20190321_184537.jpg

IMG_20190321_184436.jpg

IMG_20190321_190456.jpg

IMG_20190321_190903.jpg

IMG_20190321_184728.jpg

IMG_20190321_190428.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, lostchild said:

Waarom bladvoeding?

Waarom Epsom?

Belangrijkste:

je planten herstellen niet vd 1 op de andere dag en hoe lang staan deze nu?

Er komen wortels uit de pot en je hebt uitgroei, heel wat tov vorige keer..

Als dan blad lichter van kleur wordt en de stelen paarsig dan meer voeding.

Met elke dag er weer erbovenop zitten maak je de plantjes en jezelf niet beter.

Zaailingen zijn gestrekt, zet ze op verhoging om dat te voorkomen, zijn verder nog veel te klein om er wat over te zeggen maar ze staan ver vd lamp af waardoor de strek komt.

Of je meer of minder water moet geven ligt aan jouw: je mag van mij tot 20% drain geven als je wilt maar dat gaat echt niet 123 wat oplossen.

Alleen als je exact dezelfde stekken had met die wel gelukte rondes kan je een vergelijk maken, zonder ga je op 'waar komt de wind vandaan vandaag af'.

Vul de volgende keer je potten tot aan de rand af, als je nu 1ltr geeft geef je omdat je 2ltr aan medium mist ook steeds 200ml teveel.

Zet ALLES op kleine potjes en groei daar eerst even op voor als je niet vertrouwt op je kunsten de volgende ronde.

Vraag me af of de vorige rondes niet een rammen met stekken waren waarin je niet meer deed dan een schema volgen en water geven en niks leerde van hoe je planten nu precies tot het bouwen van toppen kwamen, slechte leerschool zoals je merkt want nu zit je met je handen in het haar.

Als je inlaat ook uit staat dan zou te weinig zuurstof mee kunnen spelen maar als ze nog aan moeten slaan is 1x per 15min afzuiging genoeg.

Je geeft aan nee hoor, geen kou en vertelt dan doodleuk dat je inblazer zo een bak (geforceerde) koude lucht naar binnen brengt..

Waarom bladvoeding en Epsom? Planten lijken een zwaveltekort te hebben als ik forums lees en ben dus bang om water te geven omdat de potten nog niet allemaal op gewicht zijn. Maar van de andere kant heb ik nu al 4 dagen weer geen water en voeding gegeven dus dat kan ook de tekorten veroorzaken uiteraard. Ik ben me er voor de rest terdege van bewust dat actieve inblaas van buiten niet perfect is in koude dagen. Inblaas staat trouwens wel dan op 30procent hoor. Maar toch. Ik kan dat nog wel aanpassen door niet actief in te blazen en de deur op een kier houden zodat dat uit lucht uitgezogen wordt als de afzuiger aangaat. Zal voor de Bodemtemp niet veel uitmaken, die is nu al 1,5 week zeer goed. Wel voor koude lucht wat over de plantjes waait. 

Ik zit er idd elke dag bovenop zoals jemerkt haha, ik wil gewoon weten wat er nou aan scheelt. Je hebt altijd de nijging om maar wat water te geven maar dat is ook niet altijd de oplossing. 

Maar ik laat de plantjes wel met rust hoor. 

De zaailingen waren inderdaad gestrekt omdat ik ze vooral de 1e 2 dagen ver van de 400watt mh lamp had staan. Toen streken ze. Dat doen ze de laatste dagen niet meer. Ik zal ze op een verhoging zetten zodat ze net zo hoog staan als de 11 liter potten. 

De zaailingen worden trouwens niet geel. Geen last gehad van de koude Bodemtemp? Of geen last van te veel of te weinig water ik weet het nog niet. 

Ja de goeie rondes was puur stekjes met liefde poten en bewateren met schema voeding. Precies 't zelfde als ik de vorige 2 slechte rondes ook deed. Ja je leert de plantjes er niet van kennen idd. Maar ik hoef ook niet af te studeren op dit hoor haha. 

Zoals 't er nu nog bij staat, wat vermoed je nog waar ze te kort aan hebben dan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh wat ik dus nog niet heel goed begrijp met het spoelen, m'n grond is nu nog steeds redelijk vochtig als ik de potten zo weeg. En heb maandag rond de 500ml gegeven per pot

 Als ik water zou moeten geven tot de pot 20 procent of 10 water door moet laten dan wordt de pot toch sjeikenat? Om de hoeveel dagen geven jullie dan water? In m'n goeie rondes in een grote bak gaf ik om de dag wat water. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft me niet elke keer te quoten;)

Stekken zijn aangeslagen en dat duurde wat langer, vd rest zou ik niet kunnen bedenken wat er dan nog mis kan gaan.

Voer de EC langzaam op en check de nieuwe scheuten en als dat goed blijft groeien kan je eraan gaan denken de klok om te zetten.
Moet ook wel ivm de hoogte die je hebt.

Als de wortels niet veel doen, hoe moeten ze dan veel drinken en de plant via blad veel water laten verdampen?
Dat gaat nog niet want de wateropname gaat via wortels en die zijn er nog amper, maar beter dat je wortels het naar de zin hebben, profiteer je van boven de grond.

Wil je graag elke dag water geven en dingen doen met je plantjes overweeg dan kleinere potten (6.5ltr) waar je elke dag werk aan hebt.

Niet teveel bovenop zitten, geeft alleen maar stress voor jou en de dames.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha sorry, ik laat quote achterwege. 

NEE ik wil juist niet te veel met de planten en watergeven etc bezig zijn. Ik zie echter dat ze 't niet goed doen. En ook niet veel verbetering in komt, vandaar dat ik dan steeds zoekende ben. En vergelijk ik 't met hoe het ging toen het wel goed ging, qua setup dan. En qua hoeveelheid watergeven. 

Van woensdag naar donderdag bijvoorbeeld werden de steeltjes weer wat paarse, en begonnen bladpunten ook bruin te worden. Dan wordt ik heel onzeker of het dus voedingtekort is, blokkade van iets, te koude lucht/bodem wat jij zei. Maar Bodemtemp is al nu bijna 2 week goed. Dus vermoed ik nu dat de luchtkwaliteit niet optimaal is, verse luchtinblaas dus. De actieve inblaas maar wat vaker ingeschakeld. En de deur nu op een kier. Ik kan ook nog lucht vanuit de slaapkamer halen, buisje rond 80mm is aanwezig, ik denk hier een buisventilator op te zetten. En dan de softbox die van buiten inblaast uitzetten. 

Stressen is het trouwens zeker. 

Wat wel positief is dat ik vanuit zaadje kweken wel veel leuker vind, vooral ze 't wel redelijk doen op 1 na. De grootste zaailing heeft inmiddels een groter blad dan de gemiddelde stek leuk om te zien. Geeft meer voldoening dan die stekken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels 22 dagen groei. Heb de klok maar omgezet maar de stekken heb ik sowieso weer als verloren beschouwd. Ik laat ze wel staan om te kijken wat ze nog doen. Sommige hebben echt geheel paarse stammen en takken nog nooit zo erg gezien! 

1 zaailing heb ik dinsdag verwijderd die bleef heel klein. Heb nog 4 zaailingen zie foto. Die doen nu ook raar. 2 blijven ook wat kleiner als die andere 2. 1 van die 2 kleine gaat ook naar lichtgroen kleur toe.  En al wat paars op de stam. 1 van die grotere zaailingen krijgt ook al aardig paarse stam. 

Ik geef de stekken van drie week oud en die zaailingen het zelfde voeding. 

PH 5.6. 

EC nu 1.7. (0,4 ec is kraanwater.) zaailingen hebben ongeveer 200ml water gekregen, op het moment dat de potten licht van gewicht waren. 

De stekplanten allemaal ook tussen de 200 en 400ml water gekregen. Potten zijn nog steeds aardig aan de lage kant van gewicht. Gister heb ik water gegeven. 

Bij 1 van de potten heb ik wel 1liter water gegeven, dan pas kreeg ik een drain. Ff als test. 

Zwenkventilator draait nu bijna een week constant. Afzuig op een zachte stand constant. En in blaas gaat 1 x per 1,5 uur gemiddeld ff 20minuten of zo aan. Temperatuur blijft redelijk constant. Wellicht juist iets te warm met lampen uit. Kachel sloeg iets te vroeg aan. 

Ik schrijf het toch maar ff van me af. Ik weet echt niet wat ik anders zou moeten doen. Is dit dan mozaïek virus wat eerder gesuggereerd is, wat denken jullie daarvan? Wat kan de reden zijn van de paarse stelen? Water te veel of te kort juist? Voeding blok om 1 of andere reden? 

Of zijn dit symptomen van toch nog een vergisting van 1 of andere materiaal? Ik heb niets anders meer in de hok wat er inzat van toen 't goed ging. 

Of zijn 't gewoon hele slechte stekken weer, en doen de zaailingen 't op zich prima, en zit er altijd wel veel verschil in zaailing formaten? 

Gisteren heb ik water gegeven, en daarvoor zondag geloof ik, of maandag. 

Ik heb vorige week woensdag en vandaag bladvoeding gegeven, begin van de avond dus voordat de lampen aan gingen half uurtje ervoor. Met Epsom erdoor. 

Wat kan ik 't beste met de zaailingen doen? Hoe staan ze er bij volgens jullie? Drie week terug waren het nog zaadjes. 

 Lang verhaal, veel vragen, ik ben benieuwd naar jullie visie. De foto's volgen.

Edited by kees_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je gewoon accepteren dat je totaal geen groene vingers hebt en deze hobby, die voor jou een kwelling is geworden, achter je laten. 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs dat is al een optiebpindarots. Haha. Maar dat is te makkelijk. De basis heb ik gewoon goed dat weet ik zeker. Er scheelt iets aan wat ik gewoon niet kan plaatsen. Een reactie om er maar mee te stoppen vind ik iets te simpel. Ik kan 't gewoon niet accepteren als er iets niet goed gaat wat ik niet kan plaatsen. En dat is niet specifiek dit geval. 

Bladproblemen herkennen ben ik niet in thuis, dat geef ik toe en vind ik lastig. Maar als je fatsoenlijk water en voeding geeft kreeg ik dat ook nooit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin is het het ijken van je Adwa-meter, koop ph4.0 en ph7.0 ijkflesjes en zorg dat dat goed zit, die chinese meter mag je direct bij't grofvuil gooien. Opzich is het niet gek dat na 3 weken de oudere blaadjes afsterven bij je stekken, zolang er maar een frisse, nieuwe , groene uitgroei in de kroon is. 

Maar je zaadplanten lijken ook te strekken in de beginfase wat duidt op lamp te hoog, vervolgens ervaren ze allerhande andere martel-omgevingsfactoren. Is er wel voldoende frisse lucht aanvoer op die zolder? Kweken is écht geen rocket-science, je doet gewoon IETS fundamenteel chronisch fout. 

Maar blad natspuiten is iets wat ik absoluut niet doe, heeft me alleen maar ellende gebracht. Stap anders eens over van voeding voor noobs en zet een paar potten extra met bijv. cocos of RFX/mapito en kijk hoe een plant daar op functioneert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH en ec mater waren uiteraard geijkt begin van de ronde. Schoongemaakt met dat speciale vloeistof etc. 

Oud blad mag inderdaad wel afvallen maar dat lijkt me nu niet echt het probleem. Ze groeien niet, met maar heel weinig niet blad aanmaak. 

Zaailingen zijn idd gestrekt. Dat kwam met name van de 1e 2 dagen. Veel te ver van de lamp. Maar dat lijkt nu wel goed. Maar lijkt me ook geen reden te zijn van beginnende paarse steeltjes. Frisse lucht vermoedde ik ook al eens ergens in de topic. Ik legde uit dat afzuig 1e 2 week niet altijd aan staat, ventilator uit eerste week. En inblaas uit. Laatste paar dagen afzuiger wel constant aan. Zijn dit symptomen dan voor frisse lucht gebrek? 

Ja ik wil nog wel andere cocos gebruiken, om dit uit te sluiten, maar ik heb nu ook 2 soorten verschillende Cocos van verschillende growshopz en op beide gaat 't het zelfde. En de vorige ronde wat slecht ging was op een andere soort Cocos van een merk wat bijvoorbeeld vorig jaar wel goed ging. Dus ik denk cocos probleem ook uitgesloten. 

Blad natapuiten ga ik ook maar mee stoppen, ik vond het altijd wel handig ook om in het begin de rv hoog te houden. Nou moet ik zeggen dat ik dat deze niet veel gedaan heb, maar door dat ik zwaveltekort vermoedde dus Epsom gespoten met bladvoeding, baat het niet schaadt het niet was de uitleg op  cnnb. 

Structureel iets fout verschillende optieswat het kan zijn jn mijn geval volgens mij: 

Cannazym jaar over datum (canna zegt dat het niet kwaad kan, als de geur nog maar normaal is) 

Eerste paar dagen Bodemtemp iets te laag, als de lampen uit waren. (al had ik de Bodemtemp vorige rond rook gewoon goed, planten zelfde symptomen en heb ze er toen uitgehaald) 

Te veel of juist te weinig water? Voeding ec pH waarde was altijd goed. I watering etc heb ik in het begin dit forum uitgelegd. Potten inwateren en begin water geven was dus met die overdatum rhyzo. 

Te weinig frisse lucht? Lostchild zijn mening was dat het voor de eerste dagen sowieso niet de reden kon zijn. 

Toch nog iets van een hokvergiftiging? 

Welke van mijn plant problemen zou bij bovenstaande kunnen horen? 

 

 

 

Edited by kees_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga zelf eens 2 weken in een luchtdichte kamer zitten kijken hoe jij je voelt :no.

zet anders eens 1 of 2 stekken erbij in aarde, allmix ofzo. Als die ook geel trekken heb je een gifhok, zo niet goeie kans dat het je cocos is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik doen wiekspiet! Volgende week haal in zaadjes. 

Afzuig draait nu al week 24uur. Inbaas dagdelen. Die zet ik dan ook op 24uur. Ik had dat in het begin dus niet, om de rv hoog te houden en geen koude lucht over de stekken te blazen wat van buiten komt. In het vervolg dus gewoon alles 24 uur aan vanaf het begin? (gedimt uiteraard.) 

Gifhok: kan het zijn dat bepaalde materialen in het begin geen problemen geven en later wel? Ik heb alle verdachte materialen al vervangen. Zoals eerder in dit topic omschreven. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig verse lucht in ieder geval: in begin (aanslaan) niet zo erg dat je niet veel ventileert maar als ze gaan groeien is dat echt wel nodig.

Nu heb je een soort van Himalaya: gat 125mm waardoor lucht passief naar binnen moet en de afzuiger (gebaseerd op 1200W afvoer en als id ezacht draait zuigt die nog best ook al denk je misschien van niet) die alle verse lucht meteen het hok weer uittrekt zonder dat het microklimaat (klimaat rondom/tussen blad) een kans krijgt.

Die EC 1.7 is dat inclusief de rhizotonic en meet en stel je de pH af voor of na rhizotonic toevoegen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag lostchild ik begrijp je verhaal dank. 

Op dit moment al een poosje alles op 24 uur aan, de afzuig ik geloof 2400kubbs op 90 volt. (variac dimmer) 

Actieve inblaas ook 24 uur aan, gedimt. Als het te warm wordt gaat hij harder inblazen. 

Temp blijft tussen 20 en 25 gr. Lamp uit lamp aan. 

Aarnaast de deur altijd op een kier en de passieve buis vanuit de slaapkamer trekt ook nog lucht. Ik heb hier nog geen buisvenyilator op gezet. 

Genoeg vrisse lucht dus, de koude lucht van buiten wordt een beetje met m'n zwenkventilator over de lampen geblazen. Al zal 't nog steeds wel wat te koude lucht zijn snachts natuurlijk. 

 

De ec en pH meet ik altijd als alle voeding incl. Rhizotonic in 't vat zit.  Rhizo veranderd de ph en ec nogal is mij bekend. Nu hoeft er niet veel meer van in hé omdat 't week 4 is. Week 1 bloei. 

Kheb er ook 10 nieuwe stekken bij in van een vriend, leuke vergelijkingsmateriaal. 

Daarbij zit hij op mijn oudere Cocos (van 1 jaar oud) 

Nadeel is dat ze bij mij direct op 12 12 staan. Daar zat ik al op. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je EC meting zonder de rhizo doen:search:
Als de rhizo 0.3 doet en je water is 0.7 dan geef je 'maar' 0.7 aan voeding wat op kokos (helemaal vers uit de zak) hoe goed je voeding ook is niet gaat werken. Na het afstellen op de EC voeg je de rhizo pas toe en stel je de pH af als je op EC waarden kweekt.

Je uitleg mbt je ventilatie kan ik me geen beeld bij vormen, heb je actief en passief dat je over een open deur en buis slaapkamer begint naast een buisventilator die je dimt??

2500m3 op 90V is iets van 1000m3 zo uit het hoofd, hoeveel m3 is je inblazer?

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh zo. Dus eerst voeding A en B. Dan ec meten op waarde brengen. 

Dan rhizo. 

Dan PH afstellen. 

 

Mijn afzuiger is 2400kuub, en draait nu nog op de variac. Straks sluit ik deze ook aan waardoor hij op het minimum op 30procent kan draaien. 

 

Mijn Inblaas is 1000kuub of 1200kuub, wee 'tniet meer uit m'n hoofd. En staat aangesloten op de climatecontroler. Minimaal 30procent. Gaat harder als het boven 28 graden wordt.

Daarnaast laat ik de deur altijd op een kiertje. Totdat het echt gaat geuren in m'n hok. 

Tevens heb ik een rond 80 of rond 100 afzuigkanaal van de slaapkamers naar de zolder toe, dat aangesloten zou moeten worden op de mechanische ventilatie van het huis. Doordat er onderdruk (folie aan de wanden in m'n hok staat altijd bol) is in de ruimte, trekt hij daar ook altijd lucht vanaf, wat beter op temp is. Hier wil ik met de tijd nog een buisventilator op plaatsen, zodat er nog meer lucht vanuit hier komt. En minder rechtstreeks van buiten. Vooral in de koude nachten maanden. 

Zo helder uitgelegd? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil trouwens een hokje maken om zaden uit te kiemen en 1 tot 1,5 week voor te groeien. Waar ik aan zat te denken:

Keukenkastje, bovenkastje  heb ik nog, 60 bij 40cm bij 60cm hoog. Zaden 1,5 dag in water ontkiemen. Daarna in steenwol of van die harde cocos plugjes of zo. 

In de kast past net een stek tray in van die kleine steenwolblokjes, of kleine cocos plugjes. (van 77 stuks in een tray zeg maar) 

Daar dus max 2 weken in voorgroeien. 

Welke lamp? Ik zat te denken aan de tneon tl buis armatuur. Deze past er net in. Prijs zo rond de 70 EU. 

Wat zou een goedkoper alternatief zijn? Is er ook iets geschikt voor met een e27 fitting? Ik wil het eerst ff testen met een 5 tal zaadjes. Hoe de temp gaat in het kastje. Ik heb trouwens ook nog een paar kleine potjes, van die turfpotjes. kan ik hier stek en zaaigrond van de welkoop in doen en dan 2 week voorgroeien? Op het forum zijn sommigen hier nogal panisch over. Maar de eigenmerk welkoop stekgrond heeft wel rhp keurmerk. Die van pokon bij de welkoop ook. Welke zou ik anders moeten hebben van de growshop, de Light mix? Met stekgrond hoef ik alleen maar water geven geloof ik, zonder rhizo? 

Die 5 zaailingen van vorige ronde gebruikte ik die zowel blokjes van Cocos. Ook wel makkelijk vond ik. 

Sowieso een warmtematje in het kastje. 21 graden. Dan een stektray hier rechtstreeks op geplaatst worden? Of nog een isolerend laagje hierop? 

Ventilatie  benodigd of de deur  van het kastje op een kier voldoende? 

Goed plan zo ver? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mbt je ventilatie is het wel apart geregeld: omdat het niet op 1 controller zit is de balans op sommige standen dan ver te zoeken.

90V 2400m3 is ongeveer de helft (1000-1200m3) en je inblaas draait op 30% (van 1000m3) wat ongeveer 300m3 is waar dit 500- 600m3 zou moeten zijn.

Waarom niet allebei (dmv een verlengsnoer) op de Variac zodat ze als ze dimmen op opschakelen dit in ratio is?

Kan vele malen goedkoper je keukenkastje (zijn perfecte kastjes ervoor, valt ook niet echt op):

Hang er een spaarlamp in (Tornado die komen ook in daglicht) die je in een standaard fitting kan draaien die ook met een beugeltje verkrijgbaar zijn zodat jij hem mooi aan het plankje kan schroeven.

Temp blijft zo perfect en je verbruikt weinig stroom, maak wel dat je de zaailingen dicht onder de lamp kunt zetten ivm strek.

Verwarmingsmatje is niet echt nodig of dat kastje moet in een koude kamer komen hangen/staan.

Welke grond je pakt mag je zelf weten, de ene heeft een voorkeur voor die en de ander gebruikt liever iets van de GS.
Stek en zaaigrond is lastiger water geven.
Grond met weinig voeding als je reguliere zaden hebt, van veel N in de grond krijg je meer mannetjes.

Zaailingen hebben in begin geen voeding nodig, ze krijgen eea mee van moeder natuur in de lobblaadjes.

Tip die ik je kan geven wat grond betreft is check goed hoe de grond opgeslagen wordt:
bij een GS is dat binnen waar ongedierte niet zomaar een kans krijgt eitjes etc in de grond te leggen waar het bij de gemiddelde bouw- of supermarkt buiten opgeslagen ligt met alle risico op beestjes voor jouw als je de grond binnen gaat gebruiken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de afblaas is in het begin te groot ontworpen. Hij draaide op de climate controller minimaal 30procent nog veel te hard in de koude dagen. De variac kan hem nog verder dimmen, alleen nadeel is dat je de variac handmatig harder of zachter moet zetten, gaat niet met een temp meter. 

Ik dacht eens gelezen te hebben inblaas 1/3 tot 50 procent van de afzuiger. Dacht dus dat ik zo wel goed zat. Maar binnenkort zet ik de afzuiger dus weer op de climate controller. Dus dan draait het weer gelijk met elkaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...