Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

crypsis

Critical RQS 90x90x180 LED (eerste kweek)

Recommended Posts

Hallo iedereen.

Na lang uitstellen gaat het er eindelijk van komen, het kweken van mijn eigen rookwaar. Ben het beu om te veel te betalen in de coffeeshop ;). Het leek me leuk er een verslag van te maken om tips te krijgen van de meer ervaren kwekers.

Setup:

90x90x180 Mammoth Tent

Bestva 1000w (185) LED lamp

Winflex 185m3 fan + PK2600 koolstoffilter + Airtech fancontroller

Monkey clipfan 16w

Temp/LV meter

Homedics bevochtiger + hygrometer

Kachel buiten de tent voor de ruimte warm te houden indien nodig

Plagron Lightmix

Bac bio groei/bloei voeding

5 fem. Critical zaden van Royal Queen Seeds

Heb nog 9liter potten staan, maar ben er nog niet uit of ik deze ga gebruiken of eventueel grotere

 

De zaadjes zijn met succes ontkiemd, heb ze in kleine potjes geplant en gelijk in de tent gezet. Toen de eerste 2 zaadjes bovenkwamen, heb ik de lamp aangezet op een 18/6 regime. Die hangt op 60cm boven de zaailingen omdat de fabrikant dit aangaf. Is dit niet te hoog voor zaailingen? De temperatuur met licht aan ligt tussen de 22-24 graden en zonder tussen 16-19 graden en de LV is redelijk stabiel op 60procent. Het is me aangeraden om de zaailingen nog niet teveel water te geven, enkel een beetje met de plantenspuit. De aarde lijkt droog van boven maar is toch goed vochtig vanbinnen dus ik blijf voorzichtig zijn. De foto's volgen nog!

 

Leuk als jullie meelezen en tips/opmerkingen zijn gewaardeerd!

 

 

 

 

Edited by crypsis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier even de foto’s van de zaailingen en de tent in het algemeen. Heb een buis naar de inlaat lopen met de bevochtiger die er recht voor staat (zie foto 4) en het luikje van de tent staat een beetje open. 

5BA6B0BA-7636-4265-BF26-8BC0A682D433.jpeg

3749EFD5-9995-4FD9-B2B1-4DDF6E77E8DF.jpeg

BF45DD3B-914F-4105-8559-2F80A9B6E113.jpeg

535A52EC-B810-4D71-A0B2-278232797565.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

dit ga ik volgen :specool:specool

 

ideale worteltemp is 22 tot 24 dus als je de lamp laat zakken moet je dat ff checken .

dan zou ik em tot de max laten zakken .

maar ik ken dit licht niet dus kan ook funest wezen als je over de umolificatiegrens gaat dus kijk uit .

beetje in etappes .

en die thermometer kan afwijkende waardes geven als ie naakt in het licht hangt .

je zou er een kapje van zilverfolie over heen kunnen maken met de gladde kant naar het licht dan kom je dichter bij de werkelijke temp .

heb je wel een laagje hydro kleikorrels op de bojem van je potten gelegd ?

dan voorkom je dat je wortels gaan tollen onder in de pot op een rotonde zonder afslag .

die penwortel komt onder op de bojem en denk : heey hier houdt het op ff kijken wat er hier links zit .

hij kruipt naar links en komt aan bij de rand van je pot en denkt : heey het houdt hier ook al op ff kijken hier langs die smooth rand wat er links zit .

hij blijft links gaan en gaan en komt dan een wortel tegen en denkt : heey een wortel daar ga ik omheen ff kijken wat er achter zit .

en zo blijft die pen wortel maar zichzelf voorbij groeien en verstikt zichzelf en is eigenlijk daar door ook niet meer goed over te potten want hij is rootbound geworden .

zit in de knoop alstware .

doe je kleikorrels dan komt ie onder in de pot tussen de korrels in een luchtbel terecht en sterft daar af .

de rest van de kluit krijgt dan hormoniaal een seintjee van heey jongens de baas zijn punt is er mee genokt alle wortels verzamelen en water zoeken maw gaat zich vertakken .

als je 4 -kante potten had genomen was er nix loos geweest .

alhoewel ik daar ook kleikorrels in doe want het geeft een beter resultaat of tis inbeelding dat kan ook .

maar bij de blauwe prullewinkel heb je 10 liter korrels voor 1,99 dus wat the fack weeyewel .

verder ziet het er allemaal pico uit .

alleen op pica nr 4 kan ik geen luchtbevochtiger ontwaren .

wel een flesje of zoiets ?

wel op tijd mee stoppen met dat apperaat wat verder in de bloeifase want ik heb eens een brochure gehad van een zadenbank en daar hadden de crits op de folder al budrot zo hyper zijn ze daar voor dus kijk daar mee uit de laatste weken .

ik denk dat ze daarom ook critical heten vanwege de kans op rot .

moet wel een lekker soortje wezen maar heb het zelf nooit gerookt of ge groeid .

laters 

:vape:

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips. Eerlijk gezegd nooit geweten van die kleikorrels, ik ga die zeker aanschaffen voor ik ze overpot. De bevochtiger staat buiten de tent omdat die nogal ruimte in beslag zou nemen als de plantjes beginnen groeien. Hij staat 10cm voor een buis naar de inlaat, met een kleine filter zoals je ziet op de foto. Lijkt me geen probleem of zie ik dat verkeerd? Alle 5 de zaadjes zijn boven gekomen waar ik al heel blij om ben:rolleyes:. Dat flesje is gewoon water om op temp te houden. Critical proeft lekker earthy vind ik en hij blijkt ideaal voor beginners dus daarmee. 

 

:smoke

 

 

Edited by crypsis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is critical zon spaans soortje dat wel tegen rot kan maaar die korrelstruuk doe ik ook, en toch groeien ze geniepig langs de bollen hoppa naar de vrije lucht, maar eenmaal in de vrije lucht is het einde verhaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas de blauwe winkel had ze van de week nog niet liggen hoor, bij ons is het nog winterweer 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan snap ik ook dat ik het apparaat niet in beeld heb .

en zelf geef ik altijd zuurstofrijk water aan de vegs .

gewoon uit een 5 liter gieter waar een circulatie pompje inhangt de allerkleinste van de aquariumafdeling van de singingjippyaayajippyjippyjeehwinkel uut grunn bie de buurn .

 

pas bij ons heb ik er vrijdag nog twee puudvol kleikorrelen ophaald bij de blauwe chinesekindarbeidertjesprullewinkel alhier .

je zou de cheffin aldaar er op aan kunnen spreken want sommige mensen of meer een enkeling gebruikt het ook binnen voor gewone indoor kamerplantjes met zo n kek meterje der in .

dus de budrot der crits is meer een braap ?

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb daar nog 3 zakken van liggen, zon binnenkweker gaat niet over het ijs naar die blauwe logo winkel .. of met de regen :huh:

maar dan kan ie wel meteen nog 2 potten halen voor de andere twee achterblijvers

alles kan natuurlijk, en soms ook stuk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt ze zijn wel wat kleiner dan die uit de tuincentra maar funktineerd goed .

en ze sluiten de gaten van je pot dus niet af .

en die ducttape gaat met sprongen voor uit in kleefkracht .

maar die kassieres worden niet op uiterlijk gecasst .

der zit er hier 1 bij die blijft je wel ff op je netvlies staan brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr .

maar goed elk voordeel heb zn nadeel .

maar deze heb een nadeel als een tweezitsbankstel .

maar goed tis een makkelijk ezelsbruggetje als je batterijen moet halen .

:verrygood

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg ook. Ik ben ook juist begonnen. Een van de dames is familie van jou plantjes. :D

Critical Cheese

Share this post


Link to post
Share on other sites

bie de buurn :D:D

 

Top Fearghus :smoke

 

is 5x 20l potten redelijk voor dit tentje vol te krijgen mbv scroggen?

Edited by crypsis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

Hier even wat foto’s, 3 van de 5 zaadjes zijn later bovengekomen. Ik denk dat ze het redelijk goed doen. 1 plantje heeft gekrulde blaren al vanaf het zaadje bovenkwam. Het helmpje vh zaadje zat redelijk lang bovenaan. De rest heeft er geen last van.  Enkel zie ik bij de twee grootste een kleine kreukel in het blad maar de kleur ziet er goed uit, komt dit door te koude temperatuur? 

 

1127E8BF-C380-48ED-97B8-59F98E215FD9.jpeg

1DBC3A23-8F71-43C1-8F89-A914740C3A5E.jpeg

41DDAE3B-C68C-4993-BFD0-3A35A24392DD.jpeg

4A12F7B8-E68E-45E9-9C30-9AB15B62FC93.jpeg

ABC42521-6C5E-4C53-8B4F-88B69F843538.jpeg

29C17785-A767-43B3-811D-E95F4901D023.jpeg

ACC09FF2-A76D-4050-9C81-1FE267ABCC4A.jpeg

FAC0334E-FB38-407C-AF6C-95BF60E53894.jpeg

E0FE1E31-5586-408C-8C81-F3840F79F57A.jpeg

C63B1BD6-455A-48EE-A775-9610D9837B75.jpeg

D8058370-D33B-43AB-BF1F-94D3ACC3A736.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de tentwaaier wel aan staan ?

ff aan boven toe aanvullen met aarde die scheve zaailing .

en lamp zakken vanwege strek.

en een beetje drinken op zaterdagavond mischien .

:punk:

outdoor worden zukke kreukels door rupsen ver oor zaakt meestal .

 

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

De waaier wou ik pas aanzetten als de 3 kleinere beetje steviger zijn, kan het geen probleem vormen voor hun? Heb ze gisteren water gegeven,  komen ze tekort denk je? Zal zeker effe de lamp dichter hangen en die scheve wat opvullen. Thanks :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten waait het ook in de vrije natuur .

niet in een harde jetstream zetten gelijk .

beetje indirekt via een wand of iets .

:specool

is basiskennis eigenlijks maar voor uit dan maar eem jonguh he !!

 

 

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een probleem met de jonge plantjes. De twee grootste vertonen roestachtige plekken op de bladeren. Temp/LV zijn in orde, raam staat open in de ruimte vd tent en ze staan zeker niet te nat. Ik lees over een kalium/magnesium tekort maar hoe moet ik hier uperhaupt aan beginnen? Ik post vanavond foto’s. Heb ook larven van lieveheersbeestjes losgelaten in de tent

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

 

ze hebben nog nix van je aarde verbruikt dus cal/mag probeem is het niet .

en cal/mag problemen word overal altijd bij elk wissewasje geroepen door alles en iedereen die een probleem leest .

als je wietplant probleem zoektermt krijg je 2 miljoen hits cal/mag deficientie .

roestvlekken zijn vaak ph /ec schommelingen .

 

plus dat je vegs  te veel strekken probeer dat eerst op te lossen of koop een een paar ledstripjes van ebay of iets .

ik wist niet dat de lieve heer ook last van beestjes had .

maar wat wil je hij was ook destijds al popie jopie en dan loop je dat zo maar op heey .

:engel

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De strek is wel onder controle nu, clipfan staat ook aan. Had gedacht dat ik me geen zorgen moest maken over ph/ec waardes omdat het bio is :D geef gewoon kraantjeswater

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooh okee 

maar dan kan je ook geen cal/mag def hebben toch op bio ?

:punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes::rolleyes: dat is maar wat ik tegenkwam toen ik het probleem van roestvlekken opzocht. Dus nu moet ik met men bio kweekje toch ph ec materiaal gaan aanschaffen of gewoon mineraalwater proberen? Ze groeien flink door maar die roest ziet er niet gezond uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/19/2019 at 12:23 PM, crypsis said:

 Temp/LV zijn in orde

Ben je tevreden over deze meter ? Ik heb niet dezelfde als jou, maar wel mettertijd varianten hierop gekocht, deze bijvoorbeeld (willekeurig linkje)  https://onlinetopgarden.com/nl/lucht-en-klimaat/klimaatbeheersing/thermo-hygrometer-digitaal-met-externe-sensor

 Ik constateer dat deze een behoorlijke afwijking hebben, vooral in de luchtvochtigheid. Met behoorlijk bedoel ik dat een verschil van 10% luchtvochtigheid of meer, niet ongewoon is.

De betere resultaten (tegenover de prijs) heb ik met deze....https://www.bol.com/nl/p/2in1-hygrometer-thermometer-digitaal-klein-compact-met-extra-batterijen/9200000083984260/?suggestionType=typedsearch&bltgh=gfRv2JwfvBPDO5vCBqRAZg.rPQLh2c8svWNoi3LCGNHMQ_0.1.ProductTitle

Je krijgt deze ook (veel goedkoper) bij Ali, eventueel met externe sensor. Mijn ervaring met deze is dat ze gewoon doen wat er van gevraagd wordt en dat ze voor mij ook de juiste waardes aangeven, of daar in ieder geval vrij dichtbij zitten. Ik weet dat, omdat ik met deze metertjes ook doe curen samen met een Boveda pack, die de luchtvochtigheid op 62% houdt, maar daarnaast merk ik ook het verschil, wanneer ik ze in mijn groei/bloeihok heb...

Voor mijn eigen interesse....over hoeveel bio hebben we het hier ? Ik heb niet alles gevolgd, maar heb je aandacht besteed aan de opstart van je bodemleven ? Heb je bijvoorbeeld myco's erin gegooid en van te voren ingewaterd met minimaal 10% en in ieder geval bacto....?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope helemaal niets. Hebben me verteld dat de lightmix perfect is voor de eerste weekjes en dat toevoegingen niet noodzakelijk zijn... blijkbaar dus wel. Heb ze ingewaterd verder niets... zo zien ze er uit... Thanks voor advies ivm meter

420026D0-E2E9-4243-BE05-6705508F63E9.jpeg

81A7CBC1-6DA4-4CD0-9161-57260D70282B.jpeg

F456AC23-D544-4216-AD24-E1715AEE9625.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...