Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BOMBASTICK

van 18/6 naar 24/0... verstandig?

Recommended Posts

Mijn plantje is nu iets meer dan een maand oud en heeft zich naar mijn idee nog niet goed ontwikkeld. Het plantje is bestemd als moederplant en zit onder een 250W HPS lamp

Ik wil de plant verplaatsen naar een andere omgeving, ergens waar licht van buiten naar binnen valt, niet zo handig in de donkere uren, daarom wil ik ze 24 uur per dag belichten met een 110W tneon lamp. Daarnaast wil ik de groei ook stimuleren dmv blauw licht, meer zuurstoftoevoer en BAC bio bladvoeding, ik denk dat de 250W misschien wel iets teveel van het goede is.

1. van 18/6 naar 24/0, Is dit wel te doen?
2. het kan zijn dat ik in de toekomst besluit om ze weer terug te zetten naar 18/6, kan dit dan voor problemen zorgen?
3. zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

dank

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal geen kwaad kunnen naar 24 uur ,

terug naar 18 wel kan wel es n bloei inluiden  .

:likken:

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dame promoveren naar moeder, terwijl je nu al niet tevreden bent over hoe ze zich ontwikkeld? 

Ontopic:

Schakelen naar 24/0 zou kan misschien wel voor klein beetje stress zorgen, maar denk niet dat dat problemen gaat geven.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, alkaline said:

Een dame promoveren naar moeder, terwijl je nu al niet tevreden bent over hoe ze zich ontwikkeld? 

Ontopic:

Schakelen naar 24/0 zou kan misschien wel voor klein beetje stress zorgen, maar denk niet dat dat problemen gaat geven.

 

 

Hoe ze zich ontwikkelt ligt aan mezelf, ik ben onervaren maar denk dat het in de toekomst wel bijtrekt. kwa genen is het wel een goede plant, heb er twee, beide zijn precies hetzelfde verzorgd maar bij 1 is de afstand per node korter en heeft het een dikkere stam met symetrische nodes en bladeren. het lijkt haast of ze sterker is dan de andere, deze wordt waarschijnlijk ook de moeder, terwijl de andere ietsjes sneller groeit, maar wat dunnere stam heeft en asymmetrische scheuten. verder kom ik ook niet aan stekken. de plant heeft zowel droogte als natte voeten doorstaan, zou dit een reden voor jou zijn om deze plant niet verder te verzorgen? een moeder kies je toch om zijn eigenschappen die het heeft, niet om de levensloop of de verzorging die ik heb gegeven toen ze jong was, zolang de stekken die ze levert wanneer ze gezond en wel is, die eigenschappen meeneemt. klopt het wat ik zeg? weet het niet zeker namelijk. dankjewel maat

 

2 hours ago, macerror said:

zal geen kwaad kunnen naar 24 uur ,

terug naar 18 wel kan wel es n bloei inluiden  .

:likken:

 

thanks mate

Edited by BOMBASTICK
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe een moeder selecteren:

Een beetje mishandeling van tijd tot tijd hoort er bij, bij het selecteren van een moeder :whip:  

natte voeten, droge voeten, licht stress, hevig terug snoeien,... en afentoe een baksteen ernaartoe gooien en kijken hoe snel ze weer overeind komt :whistling

en dat ze geen ballen en/of bananen begint te krijgen.

Dan enkele stekken nemen, kijken hoe snel ze aanslagen ( eventueel bij verschillende methoden), hoe ze groeien, aantal weken bloei noteren, beoordelen op smaak en effect.

En dan kan je een moeder kiezen :jump:

Edited by alkaline
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo moeilijk hoef je toch niet te doen als je gewoon een plantje wil waar je om de zoveel tijd wat stekkies vanaf wilt halen die je in een lekker rokertje wilt laten eindigen, als wat er vanaf komt naar je eigen wens ok is is alles wel goed toch kwa moeder?

Als je er nou een zaadteelt-programma mee wilt starten of een commerciele stekken-kwekerij mee gaat draaien is het misschien een ander verhaal, maar daar gaat het hier toch niet over?

Of mis ik iets?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, Twiet said:

Zo moeilijk hoef je toch niet te doen als je gewoon een plantje wil waar je om de zoveel tijd wat stekkies vanaf wilt halen die je in een lekker rokertje wilt laten eindigen, als wat er vanaf komt naar je eigen wens ok is is alles wel goed toch kwa moeder?

Als je er nou een zaadteelt-programma mee wilt starten of een commerciele stekken-kwekerij mee gaat draaien is het misschien een ander verhaal, maar daar gaat het hier toch niet over?

Of mis ik iets?

ik probeer het zo simpel mogelijk te houden, daarom kies ik de moeder maar uit twee planten, het gaat me erom dat ze gezonder worden zodat ik er een paar enkele stekken van kan nemen (voor eigen gebruik, ik wil zelfvoorzienend zijn). wegens omstandigheden ben ik genoodzaakt om van ruimte te veranderen en mijn enige optie is een ruimte met kleine lichtinval van buiten. Om bloeihormonen tegen te gaan wil ik ze op 24/0 schema zetten, en mijn simpele vraag daarbij is of dat niet fataal wordt voor een alreeds ongezonde plant (die al stress van onder en overbewatering heeft doorstaan) thanks

 

1 hour ago, alkaline said:

Hoe een moeder selecteren:

Een beetje mishandeling van tijd tot tijd hoort er bij, bij het selecteren van een moeder :whip:  

natte voeten, droge voeten, licht stress, hevig terug snoeien,... en afentoe een baksteen ernaartoe gooien en kijken hoe snel ze weer overeind komt :whistling

en dat ze geen ballen en/of bananen begint te krijgen.

Dan enkele stekken nemen, kijken hoe snel ze aanslagen ( eventueel bij verschillende methoden), hoe ze groeien, aantal weken bloei noteren, beoordelen op smaak en effect.

En dan kan je een moeder kiezen :jump:

de vroege mishandeling zal in de toekomst (wanneer de moeder er bovenop is gekomen en inmiddels weer gezond is) geen gevolgen hebben voor de kwaliteit van de stek, correct? thanks

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

En een plant heeft rust(nacht) nodig!

Waarom niet gewoon 18-6 of 20-4?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bombastick

Als de keus voor een moeder is tussen de plant met symetrische nodes of de a-symetrische , kies dan voor de symetrische . Deze lijkt mij beter .

Dat de plant wat jeugdstress heeft gehad is niet belangrijk , dat trekt wel bij .

Het lichtregime van 24-0 lijkt mij niet goed , ook een plant heeft rust nodig . dus hou het op 18-6 en t-neon 2x55 watt is meer dan prima .

Zolang jij je plant op 18-6 houd gaat zij niet over tot bloei ( tenzij een autoflower )

Veel succes

Hai

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ HUFFnPUFF

Nachtrust niet nodig !!!

Het is niet bewezen dat langer licht zeg 24-0 beter is voor de plant .

Hier hebben wij het over een moeder en 24-0 lijkt mij niet goed . Zeker een moeder die langer mee moet gaan dan een wietplant is een dagelijkse rustperiode belangrijk .

Hai

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reden was vals licht .

wel lezen pieps

:punk:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo moeilijk kan het toch niet wezen om die plantjes af te schermen voor dat valse licht? Desnoods zet je ze in een grote doos met een klein afzuigertje in de vorm van een computervennetje oid, een spaarlampie van 23 watten, vuilniszak op de bodem tegen lekwater en that's it. Voor je het weet kun je een handje stekken trekken.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, macerror said:

de reden was vals licht .

wel lezen pieps

:punk:

Dat is mss een reden voor een valse nicht, maar kom op Mac, zoals @Twiet zegt, je kunt toch wat simpels maken...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit maastricht ?

ja er is van alles te bedenken wat dat aan  gaat .

maar goed er is ook een catagorie die redeneren van als mozes niet naar de berg komt dan moet de berg maar naar mozes komen waar ook wel wat voor te zeggen is vind ik .

 

:vape:

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, BOMBASTICK said:

mijn enige optie is een ruimte met kleine lichtinval van buiten. Om bloeihormonen tegen te gaan wil ik ze op 24/0 schema zetten

Dus als je tijdens de donkere periode lichtinval hebt gaan je planten in de bloei?

Moederplanten op 24u is geen doen: water geef moment verschuift steeds want er zit geen regelmaat in en op welk moment vd dag ga je stekken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Haipaaltje said:

Het lichtregime van 24-0 lijkt mij niet goed , ook een plant heeft rust nodig . dus hou het op 18-6 en t-neon 2x55 watt is meer dan prima .

Zolang jij je plant op 18-6 houd gaat zij niet over tot bloei ( tenzij een autoflower )

Daarom houd ik ze op 24uur, blijven ze langer in de veggie modus, op 18 uur zijn ze gewoon eerder volwassen

tot nu toe maar 1 plant gehad die niet onder 24 uur wilde (werd geel en sla) had minimaal 3 uur donker per 2 dagen nodig :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

op 24 uur heb je voor een zaailing constante omstandigheden en gaat zaailingstrek tegen .

no probs mee gehad ooit .

moederplanten heb ik geen ervaring mee .

maar is niet nodig in wezen daar hebben ze femzaad voor uitgevonden .

:specool

ps : voor eigenteeltje vind ik moeders en stekken ook een tijdrovend stressgedoe wat is dan de winst ?

plus de japies van stekkenhandel in het dossier zetten .
 

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie allen. ik heb besloten om de ruimte lichtdicht te maken (met veel moeite en ducktape) en heb de planten op 18/6 gelaten, de omstandigheden zijn nu beter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...