Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Groeneketchup

Nou daar is ie dan, de Pablo Picasso

Recommended Posts

Afgelopen seizoen een kweekje Pablo Picasso gedaan, een variegata duckfoot type. Vooral voor selectie en behoud van de lijn. Hierbij een verslagje van mijn avontuur :)

 

het begon allemaal in 2017 met de aanschaf van vijf dure zaadjes. Lente 2018 gezaaid en alle vijf ontkiemd. Van de vijf was er echter 1 albino, dus die stierf helaas een vroege dood. De andere 4 ontwikkelden zich goed de eerste anderhalve maand.

IMG_20180403_173030954.jpg

IMG_20180403_173047536.jpg

IMG_20180403_173120413.jpg

IMG_20180403_173100299.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze ontwikkelden zich voorspoedig, en al gauw had ik 4 aardige kleine plantjes (richting eind mei) die al ergens op begonnen te lijken. Eentje van die vier echter had maar 3 groeipunten in totaal gemaakt, en maakte geen nieuwe meer in de bladoksels, dus die werd gecomposteerd (degene in de foto's die ik van opzij had gefotografeerd). 

IMG_20180514_165433448.jpg

IMG_20180514_165436781.jpg

IMG_20180529_103127891.jpg

IMG_20180514_165559674.jpg

IMG_20180514_165447445.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk plantje,
Het is een virus die voor de variegata trekjes zorgen in de plantjes.
Net zoals bij sommige tuinplanten eigenlijk.
En net zoals tuinplanten hebben ze er altijd wel iets last van in de groei en groeien dus langzamer dan reguliere tuinplanten.
 

Zijn de gesneuvelden gesneuveld omdat het freaks zijn door dat virus?
Of gewoon pech?:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Collie Weed said:

Leuk plantje,
Het is een virus die voor de variegata trekjes zorgen in de plantjes.
Net zoals bij sommige tuinplanten eigenlijk.
En net zoals tuinplanten hebben ze er altijd wel iets last van in de groei en groeien dus langzamer dan reguliere tuinplanten.
 

Zijn de gesneuvelden gesneuveld omdat het freaks zijn door dat virus?
Of gewoon pech?:o

Hey Collie,

Leuk om je op dit topic te zien :)

ik ben er echter niet van overtuigd dat het een virus is. De meeste variegata tuinplanten zijn ook ontstaan door een mutatie in het cDNA (waarbij een gedeeltelijke of gehele inactievatie van het chlorofiel in een cel of groep cellen het resultaat is), en ik heb (gelukkig) geen reden om aan te nemen dat de variegata eigenschappen van een virus komen. Een argument tegen dat het een virus is, is dat deze mutatie behoorlijk zuiver overerft en al aanwezig is voordat de zaailing ontkiemt, terwijl een zeer besmettelijk virus zoals het TMV de zaden besmet via de huls van het zaadje nadat het ontkiemt. Ook blijven de groene gebieden groen, lichtgroene stukken lichtgroen en de witte stukken wit, wat ook een goede aanwijzing is voor dat het geen virus is (want dan zou ik enige verkleuring verwachten, en dat de kleuren meer in elkaar overlopen).

wat betreft tuinplanten heb je 'stabiele'/regelmatige chimere planten waarbij dan de buitenste cellaag geen chlorofyl kan maken (bijvoorbeeld een witte rand aan de buitenkant van het blad zoals in veel euonymus en in buxus 'elegantissima') en ook onregelmatige chimere planten (sectorial chimera geloof ik dat dat heet) waarbij een deel van het groeipunt de mutatie heeft.

Je hebt echter wel compleet gelijk dat ze iets langzamer groeien dan vergelijkbare geheel groene planten :)

 

de eerste die gesneuveld was, was een albino, naar alle waarschijnlijkheid omdat dat zaadje uit een albino top kwam (90-100% van de zaden uit albino toppen ontkiemen ook als albino's en zijn dus in de praktijk niet levensvatbaar)

De tweede die gesneuveld was (nouja, gewoon levend in stukjes geknipt en gecomposteerd), was hopelijk een spontane mutatie en niet een recessieve mutatie die gedragen werd door de moeder, want een tekort aan groeipunten hoop je in geen enkele wietplant tegen te komen. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Richting eind juni begonnen de resterende plantjes langzaam ergens op te lijken, dat is ook het moment dat ik met de overgebleven drie een stress-test begon, om toch te proberen een zo grondig mogelijke selectie te doen. 

Eentje doorstond de selectie/stress-test zonder enige nare verrassingen (die op de laatste foto van deze post). De andere twee hadden een paar foutjes of gewoon minder goede eigenschappen (zoals meer moeite met wisselen tussen bloei en groei) en daarom besloten niet met die twee verder te kweken. 

IMG_20180624_170132699.jpg

IMG_20180616_145846573.jpg

IMG_20180624_174642278.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eind juli was ik halverwege de stresstest, en bleek de vreemd vertakte (eerste foto deze post) een stress-triggered hermafrodiet te zijn (geluk bij een ongeluk, toonde aan dat het stressen gelukt was, maar ook dat er dus meer hermafrodieten zouden kunnen zijn). Die is begin augustus ook de compost in gegaan. Toen waren er enkel twee vrouwtjes over, waarvan een met een goed variegata patroon en gaaf blad, en de ander een beetje gekreukeld/gewelfd blad en een stuk minder variegata. Tegen het eind van de stresstest bleek die met gewelfd blad en minder variegata een stuk meer moeite te hebben met het schakelen van bloei terug naar vegetatieve groei, waardoor die als vierde afviel om mee verder te werken. Die heb ik wel laten afbloeien gewoon om op te roken :P

IMG_20180729_190842942.jpg

IMG_20180729_191446779.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik ze eind juli eindelijk verpot had (deel van de stresstest was in te kleine pot houden en geen voeding geven) en weer begon met voeding geven kwamen ze gelukkig weer uit hun bloei en begonnen aan een vegetatieve fase van iets meer dan een maand (half augustus tot half/eind september). Hierbij de foto's van hoe de beste plant eruit zag met goede verzorging :)

IMG_20180909_140213966.jpg

IMG_20180909_140207914-1.jpg

IMG_20180909_140154904.jpg

IMG_20180919_094935768.jpg

Edited by Groeneketchup
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een leuke sierplant idd.
Maar voor de wiet zal ik wel een gewone autoduck zetten,als ik een eend wil hebben:lol:
 

Neeej geeeeen tmv !!!:lol:
Buxus variegata heb ik als bonsai.:P

Bedankt voor de uitleg betreffende chimere planten.:tu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder zijn ding gelukkig :)

later dit jaar hoop ik ook over een paar andere bladmutanten te posten, en ben van plan met een andere kweker samen te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...