Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Depit7

1e Indooravontuur 4x Blueberry onder LED

Recommended Posts

Goedendag allemaal! En welkom bij mijn eerste kweek verslag!

Na langen tijd door dit forum te hebben gespit en eerder wat buiten te hebben gegroeid zijn de kriebels toch weer terug gekomen en heb ik besloten om het binnen eens te gaan wagen. Dit is hierbij dus ook de allereerste poging binnen en ben daarom ook enorm nieuwschierig naar kritiek en opmerkingen.

Nou, zonder te veel door te lullen, laat ik de set up maar eens doornemen:

  • 60x60x160 tent
  • HLG 100w quantum board
  • Winflex mini fan/ filter met demper (deze bleek echter niet zo 'mini' te zijn... gelukkig maar niet voor een standard maat gegaan :P)
  • Usb fan
  • temp/hygro meter
  • 4x15L smartpots

Daarmee moeten we het doen.

received_2196945747065430 - kopie.jpeg

De dames zijn feminized Blueberries van 00 Seeds. Heb voor deze gekozen omdat ze een relatief korte bloei periode hebben en ook vrij kort horen te blijven.

Het idee is om ze te gaan toppen, LST, en SCROGen om zo het meesten uit de beperkte ruimte te halen. Heb nog geen idee of het slimmer was geweest om liever 1 grotere plant te doen ipv 4 maar ja... daar komen we later wel achter! 

20190109_105638 - kopie.jpg

9 Januari is het ontkiemen begonnen.

Binnen enkele dagen waren ze allemaal mooi open gebarst en in de grond gezet. Hierbij gebruik ik de lightmix van Plagron.

20190111_185417.jpg

Dan was het vanochtend zo ver; allen 4 staan mooi bovenuit de grond gestrekt! :verrygood

20190115_104500.jpg

Het feit dat het dik 29 graden in de tent is wekt wel de eenigen zorgen op... is dit veel te hoog?

Voor de rest heb ik er iig weer eens enorm veel zin in een hoop jullie op de hoogte te houden met dit verslag!

Commentaar is meer dan welkom!

Veel kweek plezier!

Depit :spliff:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom maar op met die micro power :specool

Waarom staan ze meteen in de definitieve pot ?

Die hoge temp en die lage luchtvochtigheid is een combinatie die ze niet zo prettig zullen vinden en is gewoon stress.

Door die geweldig droge lucht met die hoge temp moet de penwortel meteen volle bak gaan 'aanleveren', om de transpiratie bovengronds te gaan bijhouden.

De zaailing wil liever eerst nog haar worteltjes wat verder gaan ontwikkelen, dan kan ze daarna ook beter aan dat geweld voldoen.

Maar ach, het is uit zaad......what doesn't kill it........we zullen zien. Ben benieuwd.

Succes !

 

Credit :spliff:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes!

Staat je tent niet op z'n kop? :huh:
Wat voor afzuiger is het, hoeveel m3/uur?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij komt dat wel goed met de penwortelambities hoor, beetje vocht aan de bovenkant zorgt wel voor evenwichtig wortelstelsel (uitdrogen bovenkant uitdrogen haarworteltjes is instant mulch voor de nieuwe haarwortels etc)

die fan halverwege aan de paal binden en naar boven laten blazen zal ook veel schelen

zit er nog een 2e luchtinlaat bij? dit is net een keukenrolletje 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ga ik volgen :specool:specool:verrygood

moet die aarde niet wat worden aangestamped en tot de rand toe gevuld in die smartpots ?

zodat je spanning in de zak krijgt en ie rond van vorm word zoals de bedoeling .

want nu heb je der  8-hoekige pentagonen van gemaakt zo .

men legt ook wel es een stuk wit plastiek over de aarde met een uitsparing voor het pootgoed .

mischien kan je de temp ter hoogte van de wortel meten die moet 22 graden celsuis zijn optimaal .

bovengronds maakt niet veel uit en die lv ook niet .

duurd wat langer allemaal dan .

aan de andere kant kunnen ze zich dag 1 naar de omstandigheden aanpassen om 100% gefinetuned te knallen als 4 vette blauwbessige  kechs .

kan je ook een pica van de cobjes maken  /?

hier heb je em nog niet aan toch ?

je zit toch niet je plantjes in de donkere periode te storen mogen wij hopen ?

:vape:

goed bezig:punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Depit7,

Ziet er netjes uit, staan al lekker in de grote pot.

Als ik je wat tips mag geven?

-Heb je de potten ingewaterd?  (10% van de inhoud van de pot)

-Om de luchtvochtigheid wat op te krikken zou je de wanden van de tent wat vochtig kunnen sproeien, dit zal dan verdampen waardoor de luchtvochtigheid hoger wordt.

-Je zou er ook flessen overheen kunnen zetten zodat ze je een microklimaat creëert rond om het plantje, dan heb je sowieso een hoger luchtvochtigheid 

Voorbeeld:e29b90032b7370d3d04ae8602d965970-1024x683.thumb.jpg.19c59f01e5ae54f465a2d43e3547c268.jpg

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal!

Ten eerste, bedankt voor alle reacties en tips zover!

@greentjeonatrip Ja had ze misschien inderdaad eerst in een kleinere pot moeten zetten. Maar heb hiervoor alleen autos gegroeid en daarbij merkte ik geen problemen op doordat ze gelijk in de grote pot zaten. Waarom kunnen ze beter eerst klein beginnen?

En ja het klimaat is ver van ideaal. De tent staat ook boven in een kamer op plafond hoogte (enige plek waar het kan bij mij...) en hier is het altijd al tropisch kwa temperatuur :wacko:. Zat er een te denken om een 2de fan er bij te halen want de huidige lijkt me iets te slap, vooral voor later. Zou dit ook met de temperatuur helpen?

@vakman ja de tent staat inderdaad ondersteboven :P dit komt ook door de afzuiger (185m3). doordat ik met 160 hoogte zit was het moeilijk om een tent van goed formaat te vinden. deze was de beste optie maar het normale afzuig gat zit in het plafond van de tent en dit werkt dus niet anders blaast ie tegen de muur aan haha dus vandaar maar gedacht: draai em maar om!

Hier wat fotos van hoe het er vandag bij staat:

 

20190116_103336.jpg

@HUFFnPUFF Heb de fan omhoog laten wijzen, zal kijken of het helpt! De inlaat is komt ook van een dik stuk karton rol en is ook maar 5cm doorsnee. Dit is het enige wat over blijft sinds de tent geflipt is..

20190116_104522.jpg

20190116_104602.jpg

@macerror Heb vierkantige potten gekocht en de 15 liter passen perfect met zn 4 maar had maar 50L grond dus zijn maar 12.5 per stuk en de rand maar dubbelgevouwen, vandaar ook dat ze een ietwat aparte vorm hebben aangenomen :whistling Bij de eerste foto waren ze net in de grond gezet dus vandaar dat het donker was. Voor de rest natuurlijk alleen met de lampies aan, gaan natuurlijk niet 's nachts storen B)

@Xaim Nee heb de potten niet ingewaterd. Wist niet dat dat nodig was? Waarvoor doe je dat? Heb de wanden ook besproeid en het lijkt te werken!

Nou dat is is het tot nu toe. Ik kan al een mooi lijstje beginnen over verbeterpunten voor nu en de volgende keer! :verrygood

Gr, Dpt!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Depit7,

Het inwateren is zodat overal de grond vochtig is, zo kunnen de wortels ook OVERAL groeien.

Als je de pot niet inwaterd heb je droge plekken in je medium waar de wortels niet zullen groeien, vandaar dat met het aanplanten geadviseerd wordt om in te wateren.

Ook zorgt het er voor dat de luchtvochtigheid een stuk hoger wordt, omdat het water wat in de pot zit zal verdampen.

Gr, X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die pleerol waar de lucht door naar binnen moet is veel te klein!!
Met een passieve inlaat moet je zorgen dat die ongeveer 3 x de oppervlakte heeft van je afzuiging.
Afzuiging is 125mm neem ik aan?  Zou je dus eigl 3 gaten van 125mm moeten hebben als aanvoer...
Niet alleen om de temperatuur onder controle te houden, ook om voor voldoende verse lucht te zorgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Depit7 said:

Ja had ze misschien inderdaad eerst in een kleinere pot moeten zetten. Maar heb hiervoor alleen autos gegroeid en daarbij merkte ik geen problemen op doordat ze gelijk in de grote pot zaten. Waarom kunnen ze beter eerst klein beginnen?

Je wilt dat de wortels gaan aftasten. Je wilt dat de wortels hun netwerk uitbreiden. Je wilt de groei blijven prikkelen. Je wilt dat ze ook in de breedte gaan. Je wilt stabiliteit. Je wilt een groot, gezond, efficiënt netwerk die zoveel mogelijk aarde benut.

Nu gaan ze vooral de diepte in en dat is zonde, ook in verhouding tot de  overvloed aan grond die je hebt gegeven.

Maak aan het einde van de rit eens een foto van je wortelstelsel en ga na hoeveel er daadwerkelijk benut is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu is je complete aanvoer kleiner dan de hijpaal van ron jeremy :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, greentjeonatrip said:

Je wilt dat de wortels gaan aftasten. Je wilt dat de wortels hun netwerk uitbreiden. Je wilt de groei blijven prikkelen. Je wilt dat ze ook in de breedte gaan. Je wilt stabiliteit. Je wilt een groot, gezond, efficiënt netwerk die zoveel mogelijk aarde benut.

Nu gaan ze vooral de diepte in en dat is zonde, ook in verhouding tot de  overvloed aan grond die je hebt gegeven.

Maak aan het einde van de rit eens een foto van je wortelstelsel en ga na hoeveel er daadwerkelijk benut is...

Bovendien is je vochthuishouding nu heel lastig te regelen omdat je plantjes nauwelijks drinken. Hierdoor geef je niet of nauwelijks water waardoor de bovenkant (en met deze stoffe potten ook de zijkanten) van je grond snel uitdroogt. En als je dan weer water geeft, zie dan maar eens alle grond nat te krijgen zonder gedeeltes te nat te maken. In het geval ze te nat (komen te) staan, heb je ook weer een probleem omdat het met deze sprietjes een eeuwigheid duurt voor het te veel aan water verdampt is.

Blijft die lamp zo gedraaid hangen btw? zal als de planten wat groter zijn de verdeling en de efficiëntie niet ten goede komen. Ook lijkt hij me wel erg hoog te hangen, of is dat omdat ze nog zo klein zijn?

On 1/16/2019 at 1:40 PM, Depit7 said:

@HUFFnPUFF Heb de fan omhoog laten wijzen, zal kijken of het helpt! De inlaat is komt ook van een dik stuk karton rol en is ook maar 5cm doorsnee. Dit is het enige wat over blijft sinds de tent geflipt is..

Ik kan er naast zitten maar ik denk dat dat juist averechts werkt. Er waait zo meer lucht omhoog dan dat je afzuiger bovenin op kan zuigen en zal je juist de warmte van de lamp indirect naar beneden blazen. Ledlampen hebben weinig stralingswarmte dus de meeste warmte zal uit zichzelf al naar boven gaan

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedendag allemaal!

Na het weekend zit de groei er lekker in

20190121_113043.jpg

@cannarie de lamp was inderdaad wat gedraaid. met het ophang systeem zou het altijd afwijken. Nu dus met wat vislijn aan het frame gespannen en nu zit ie mooi recht. Het lijkt idd zelf nu al alsof de 2 die beter onder de lamp staan wat groter zijn... (of dit nou dus van door de lamp kwam??) nou ja nu staat het iig goed :D

@Vakman Ja de inlaat blijft een probleem. Heb ondertussen een nieuwe in elkaar geflanst, nu van 7cm doorsnee. Ben bang datdit het beste is dat ik in deze tent kan behalen en dat ik maar moet zien hoe ver het er mee lukt en ondertussen verder blijven speuren voor iets beters dat nog steeds past.

20190121_111034.jpg

20190121_111341.jpg

Bedankt voor de verdere informatie!

Gr, Dpt

 

Edited by Depit7
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar weer eens tijd voor een update!

De groei zit er goed in de laatste dagen! Heb er verder nog niet al te veel op aantemerken.

20190126_113919.jpg

Het is met wel opgemerkt dat 1 van de dames een probleem met beestjes blijkt te hebben:

20190126_124146.jpg

Er is nog niet veel van te zien maar toch alvast maar allemaal ff inspuiten met neem olie en maar hopen dat het straks niet erger wordt.

Verder vroeg ik me af of ik al bijna met toppen kan beginnen? Vooral de 2 groote gaan mooi vooruit maar kan misschien toch nog beter een paar dagen wachten?

Gr, Dpt

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe hoog heb je die lamp hangen?

Als de foto niet vertekend en ik het goed zie kun je hem op enkele cms hangen namelijk. Zou je waarschijnlijk wel wat moeten kunnen dimmen, maar  dat zou je dan een hoop stroom schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Heb de lamp op 30cm van de planten; dit stond als optimum hoogte op de website van de fabrikant. Goede tip maar jammer genoeg is de lamp niet dimbaar dus gaat dat niet lukken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond allemaal!

Nadat de dames lekker hadden geslapen heb ik toch besloten om de 2 groteren te gaan toppen. Hier heb ik me ook nog niet eerder aan gewaagd, en ook al na tientallen keren videos enz. te hebben bekeken was het nog niet zo simpel als het bleek :whistling Ik denk ook dat dit deels komt door de erg compacte groei van de blueberry

Nou ja, nadat ik me aan de slachtpartij heb gewaagt ziet het er nu zo uit:

20190127_220004.jpg

Ze hebben nu ook net lekker wat te eten gehad; dacht dat ze dat wel zouden waarderen na deze capriolen!:icecream:

Ik heb de kleinere 2 (rechts voor en links achter) toch maar niet aangeraakt. Vind ze toch nog wat te klein en wil toch eerst ook ff bekijken hou mn eerste top pogingen verlopen.

Zo zien de 2 geknipte er uit van dicht bij:

20190127_220019.jpg

^Links voor

20190127_220038.jpg

^Rechts achter

20190127_220412.jpg

Hier ook nog wat er af geknipt is. Bij de voorste Berry is er iet wat meer af gekomen dan de misschien de bedoeling was... maar ja, gedaan is gedaan:oeps

Nu maar een paar dagen afwachten en zien hoe ze het trekken. 

Ik vraag me toch wel af of het toppen redelijk is verlopen?

In ieder geval, iedereen nog een vijne zondag avond gewenst!

Gr, Dpt :spliff::bier

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfect getopt of gefimmd wie zal het zeggen. Dat gaat nu mooi de breedte in. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Depit7,

Prima gegaan, nu afwachten. De zijvertakkingen zullen nu ineens harder gaan groeien, dus wordt de plant breeder (wat @Limbic al zei:innocent:)

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedendag mede groen liefhebbers!

Sinds de dames een week geleden zijn getopt zijn ze weer mooi bijgekomen.

20190204_120408.jpg

Ze zijn nu aardig ingevuld dus werd het tijd om nog een ronde LST te doen (voor de grotere 2 is dit nu de 2de keer):

20190204_111542.jpg

^Voor

20190204_120213.jpg

^Na

Het beginnen nu aardige struikjes te worden :verrygood Het nadeel is echter wel dat rechts voor en links achter wel wat achterstand houden... 

Verder is de lamp een paar cm omhoog gegaan om nog steeds 30cm van de top af te houden. Ik begin wel te denken dat de lamp niet veel meer dan maximaal 20cm hoger kan. Ik vroeg me daarom ook af of het misschien handig is om binnenkort over te gaan naar 12/12 in een week ofzo? Of is dit nog te vroeg? 

Houdoe, Dpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond allemaal!

Vandaag markeert het eind van de vierde week voorgroei! De laatste dagen gat het hard in het hokie en nadat ik het weekend weg was was het ook gelijk goed los gegaan daar binnen!  Hierbij een voor en na foto:

20190204_120213.jpg

20190210_203519.jpg

Het resultaat van het toppen is nu ook erg goed zichtbaar geworden. De dames hebben nu mooie sterke zij takken en groeien goed in de breedte:

20190204_120408.jpg

Na een tijd te hebben lopen genieten van het uitzicht heb ik besloten dat het tijd is om ze eens langs de kapper te laten gaan en de klok om te gooien. Eerst moesten ze ook hoogst nodig nog een portie worden gebogen om het weer wat uit te vlakken.

20190211_132034.jpg

Het resultaat na wat LST. Ze zijn nu allemaal weer mooi op 1 hoogte en maken een mooi compact vlak.

Een van de dames blijkt ook niet helemaal successvol te zijn getopt, en heeft nu ook nog nieuwe toppen in het midden:

20190211_135215.jpg

Is dit dan het resultaat van fimmen?

Nu werd het ook tijd om de schaar er door te halen :execute Zelf heb ik me nog nooit gewaagd aan het verwijderen van blad behalve als er echt iets mis mee was. Dus ik heb het na mijn idee niet te extreem gedaan en verder zien we het resultaat wel.

20190211_135210.jpg

20190211_141420.jpg

^Hier een voor en na

De bladderen zijn echt prachtig om te zien. sommige wel zo groot als je hand en prachtig dik en donker van kleur

20190211_144817.jpg

Het is me wel opgevallen bij 2 bladeren dat er iets niet helemaal goed is:

20190211_133521.jpg

Kan iemand mij vertellen wat dit is? het lijkt mij op een magnesium tekort maar weet het niet echt :oepsHeb voor nu maar besloten om de voeding ietwat op te voeren naar 2ml groei voeding / liter. 

Gister heb ik ze terug gezet en de klok omgezet naar 12/12. Het sidderen kan nu echt beginnen :icecream: Zo stond het groepie er gister nog bij:

20190211_144429.jpg

Vandag zijn ze al goed bijgekomen en drinken nu ook goed 500ml per dag. Ook zijn ze al wat gerekt en de lamp en fan konden een paar cm hoger. 

Zo ziet het er huidig uit:

20190212_221717.jpg

20190212_222054.jpg

20190212_222101.jpg

LV hangt tussen de 40 en 55% en temp tussen de 24 en 30. Ik vraag me nog af of het slim zou zijn om een SCROG er boven te hangen... misschien blijft het dan wel wat beter te handteren. Kan iemand mij ook vertellen of ik nu met bloei voeding al moet beginnen of pas als ik verschijnselen zie?

Verder is alle input enorm gewaardeerd en verdere tips hoor ik graag!

Fijne avond en proost!

Gr, Dpt

Edited by Depit7
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mainline = geen scrog op kleine ruimte

even wachten met voeding of ze moeten al honger hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt al rustig aan beginnen met bloeivoeding zo te zien,maar doe rustig aan eerst.
Eerst kijken wat ze hebben kunnen met een wat lagere doses.

 

Mooi veldje word dat :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...