Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Patchoela

Een aantal vraagjes over mijn komende buitenkweek

Recommended Posts

Dag iedereen

Ik zou graag deze zomer een buitenkweek houden. Even kort de situatie schetsen, heb mij een aantal zaden besteld (special queen 1 van RQS) en zal de planten in een kas plaatsen. Deels in volle grond, deels in potten. De grond is voornamelijk kleigrond, hard maar voedzaam dus. 

Heb ook Sannie's organic kit aangeschaft (https://www.sanniesshop.com/organic-kit-en-nl.html)  om de planten te voorzien van het nodige.

Nu heb ik al aardig wat informatie opgezocht maar hoe meer ik opzoek, hoe meer ik in de war geraak omdat iedereen iets anders zegt. 

Mijn vragen:

  • Indien ik een plantgat maak in de volle grond, welke afmetingen moet dit hebben? (Heb ergens gelezen dat je best een plantgat maakt bij kleigrond opdat de wortels eerst sterk worden alvorens de hardere kleigrond te bereiken).
  • Had graag de planten de eerste weken binnen gehouden om ze zo wat sterker te maken alvorens ze buiten te zetten. Is dit een goed idee? Sommigen geven me de tip om ze direct buiten te zetten.
  • Indien ik ze binnen laat voorgroeien, gebruik ik dan de natuurlijke lichtcyclus? Dit betekent +-15 u zon. Heb gelezen dat je beter geen 18u licht geeft omdat de planten hierdoor stress krijgen wanneer ze naar buiten gaan en minder licht (uren) hebben.
  • Gebruik ik voor het voorgroeien best zaai en stek grond of is bijvoorbeeld de canna terra professional aarde ook al goed?
  • Welke potten kan ik het best gebruiken ?
  • Ergens gelezen dat organische voeding niet geschikt is voor buitenkweek. Klopt dit???
  • Een ervaren buitenkweker gaf me de tip om mijn grond tijdens deze periode te gaan bewerken met goedkope potgrond en koemestkorrels (minstens 10kg). Mijn grond (inclusief moestuin) is ongeveer 25 vierkante meter.  Ik ben deze momenteel aan het bewerken met brekerzand en lavameel om deze ruller te maken voor het aanplanten. Is er geen gevaar voor overbemesting wanneer ik potgrond en koemestkorrels ga toevoegen in grote hoeveelheden of zullen deze tegen de zomer mooi ingetrokken zijn?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Patchouli,

 voor een "receptje" voor het klaar maken van je volle grond verwijs ik je door naar :

 

* voor de eerste 2weken zou je inderdaad een licht bemeste aarde (zoals bv zaai en stekgrond ) kunnen gebruiken.

* als je ze binnen voorgroeid onder een lamp vergeet ze niet afteharden bij het naar buiten zettten van je plantjes.

* welke pot je het best zou gebruiken: grote pot = grote plant (een reguliere plant buiten toch zeker een metselkuip van 45liter) 

* zie niet in waarom je geen organische voeding zou kunnen gebruiken bij een buitenkweek ?:D

alvast veel succes en plezier met de voorbereidingen van je buitenkweekje :D 

 

greetz alki

 

 

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chicken manure
Poultry manure (chicken in particular) is the richest animal manure in N-P-K. Chicken manure is considered "hot" and must be composted before adding it to the garden. Otherwise, it will burn any plants it comes in contact with.

voldoende compost (scheelt paar euro tegen potgrond) (beetje kalkbron erbij) en lekker laten inwerken

ik groei alle planten altijd een maandje voor zodat het kat vogel slak wind zon -bestendig is

voorgroeien zou ik wel onder minimaal 16uur doen, onder 24 uur willen ze misschien wel gaan voorbloeien als ze nar buiten gaan en met minder krijg je binnen al voorbloei, 18uur is prma

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, alkaline said:

 

 

* als je ze binnen voorgroeid onder een lamp vergeet ze niet afteharden bij het naar buiten zettten van je plantjes.

 

Wat bedoel je met afharden?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan plaats je je wietplant op een rots zodat het lekker keiharde wiet wordt

a-lava-rock-plant-pot.jpg

 

of iedere dag laten wennen aan uv straling en meer wind

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...