Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rietslang

Welke PH zaailingen?

Recommended Posts

Hey iedereen en Sannie,

 

Ik snap niet zo goed hoe het met de PH vh leidingwater zit bij het ontkiemen vd zaden en hun eerste weken v verzorging, in de beginfase kan kalk toch nog niet voor PH buffer zorgen in de bvb zaai en stek aarde of moet toch afgezuurd worden de eerste weken? 

Ook had graag geweten of ik hennep zaagsel als top bedding kan gebruiken ter voordele vd wortelgroei en of dit niet teveel stikstof door vertering zal kosten? Of misschien wel klaver inzaaien als toevoer v stikstof en bedding ineen?

 

grote dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

eventjes @Sunbeam taggen denkt dat hij wat duidelijker kan uitleggen over het gebruiken van een mulch-laag :D

Edited by alkaline
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar toen kwam ik met zon verhaal over gebruik geen hennep afval bij hennepplanten want dan stimuleer je homogeen schimmel gedoe en je groeit van die leuke hennepdennebomen en daar wil je geen henneplievendeschimmels op, vond ik dan hee :lol:

als kalk in de grond zit, zit het de ph te verhogen maar ik snap je vraag niet

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die schimmels dat loopt juist wel los in de natuur gaat dat toch ook zo, die bladjes vallen op de grond etc,..maar ja je moet wel diverse covercrops inzaaien, hoe diverser hoe beter, dan krijg je zulke problemen niet.. en dus niet overwateren en je RV niet te hoog laten oplopen, genoeg ventilatie!

Aangezien ik zelf vrijwel continu stikstof tekort gehad heb weet ik alleen niet waar de grens ligt met onverteerd materiaal toevoegen en welk materiaal waarvoor werkt. Stro is het meest gebruikelijk, en dat lijkt wel erg op hennep strooisel op zich...

Kalksteen en ook zeeschelpen kalk daarvan verhoogt je PH niet, want t is niet direct opneembaar maar wel verwerkbaar door het bodemleven op termijn en daardoor zorgt het juist dat de grond niet verzuurt en de PH dus stabiel blijft.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/11/2019 at 2:11 PM, Rietslang said:

Hey iedereen en Sannie,

 

Ik snap niet zo goed hoe het met de PH vh leidingwater zit bij het ontkiemen vd zaden en hun eerste weken v verzorging, in de beginfase kan kalk toch nog niet voor PH buffer zorgen in de bvb zaai en stek aarde of moet toch afgezuurd worden de eerste weken? 

Ook had graag geweten of ik hennep zaagsel als top bedding kan gebruiken ter voordele vd wortelgroei en of dit niet teveel stikstof door vertering zal kosten? Of misschien wel klaver inzaaien als toevoer v stikstof en bedding ineen?

 

grote dank!

De ideale ph voor zaden kiemen ligt rond de PH6,5 maar maak je niet te druk als de ph boven de 7 uit komt.

Voor zaailingen welke op aarde staan met bodem leven hoef je je niet meer druk te maken over de PH van je aarde, dit word automagisch geregeld.

Als je op een hydro cultuur zou werken dan is je PH van cruciale waarde en is meten is weten !

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, sannie said:

 dit word automagisch geregeld.

Deze houden we erin Sannie :specool
Automagisch :rofl

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/14/2019 at 7:30 PM, HUFFnPUFF said:

als kalk in de grond zit, zit het de ph te verhogen maar ik snap je vraag niet

Omdat ik snap dat wanneer er bio word gekweekt dan speelt de PH geen rol meer, maar ik vroeg mij af hoe dat zit bij ontkiemen en eerste stadium opkweken daar er wss nog niet veel bodemleven gevormd is.

On 1/15/2019 at 2:09 AM, Sunbeam said:

Aangezien ik zelf vrijwel continu stikstof tekort gehad heb weet ik alleen niet waar de grens ligt met onverteerd materiaal toevoegen en welk materiaal waarvoor werkt. Stro is het meest gebruikelijk, en dat lijkt wel erg op hennep strooisel op zich...

 

Ik ben er mij ook v bewust dat bepaalde onverteerde mulches best wel es het stikstofniveau kan ongunstig beïnvloeden doordat het bodemleven teveel inspanning moet doen om het af te breken of iets in die richting toch.

Bedankt ik zaai ondermeer op voorhand witte klaver in de potten en voor je kalk uitleg, toch een stapje wijzer.

Jij ook bedankt Sannie voor je steeds zo duidelijk antwoord en hulp.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan hangt het af van de "buffer" die je aarde en toevoegingen hebben, microbisch leven heeft na een tijd broeien pas enige invloed op de ph, die vanuit de zak al 'okay' moet zijn

ph bij bio, ja moet het? nee? mag het? ja hoor 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...