Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BOMBASTICK

eerste kweek, meteen de mist in?

Recommended Posts

Ik ben bezig met het kweken van twee strawberry banana moeders waar ik vervolgens stekken van ga nemen en een kweekverslag ga bijhouden.

de zaailingen zien er nogal ziekjes uit, misschien heb ik het te laat opgemerkt omdat het onder de gele hps lampen niet echt merkbaar is.

ik heb ze uit de tent gepakt en toen viel het wel duidelijk op dat er iets mis is, vooral met zaailing 1 (zie foto)

de zaailingen zijn 9 dagen geleden ontkiemd en 7 dagen geleden naar boven gekomen.

ik heb ze in 0,5L potjes gedaan in zaai en stekgrond, gemixt met een beetje perliet om het luchtig te houden

ik gebruik een 600W LUMATEK lamp met een LUMATEK dimbare ballast, de lamp is gedimd naar 250W, ik heb de lamp +-25cm boven de blaadjes

de temperaturen schommelen tussen de 22 en 29 graden, luchtvochtigheid tussen 35% en 55%

ik spray (met nevel) de grond gelijkmatig met spa water (Ph 6) gisteren heb ik ze wel handmatig water gegeven

de vingers zien er in mijn optiek goed uit, alleen de lobblaadjes verkleuren geel en paarsachtig (zie fotos)

ook kleurt de bovenste helft van de steel van een van de plantjes paars (ik heb één nacht de temperatuur perrongeluk te ver laten dalen, tot 19graden, dit heb ik opgepakt met een kachel)

iemand enig idee wat er mis kan zijn? komen ze er weer bovenop? gaan ze het redden? het ziet er namelijk uit alsof ze ondanks het probleem toch door blijven groeien en geen achterstand hebben gekregen, maar het is mijn eerste kweek dus misschien ligt mijn optiek wel ver van de standaard.

ZAAILING 1: PAARS GETINTE LOBBLAADJES EN HALF PAARSE STEEL

IMG-20181225-WA0010.thumb.jpg.3a9cd9a7cfd37d7839f43877bc9771ae.jpgIMG-20181225-WA0006.thumb.jpg.8ec90c04f8562d3353c018df2383d957.jpg

 

ZAAILING 2: GEEL GETINTE LOBBLAADJE

IMG-20181225-WA0009.thumb.jpg.2bf72a1bc1737f7153aacceec3543ef9.jpgIMG-20181225-WA0007.thumb.jpg.deea2b7b1bbf1e3ce628f6f949764afe.jpg

 

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn hier in ieder geval 3 concrete zaken die niet goed zijn en waarvan 2 de grootste stressindicatoren vormen in deze fase: de luchtvochtigheid en  licht.

Voor wat betreft het licht en de afstand. Probeer het de volgende keer wellicht iets meer in dit stukje tekst te zoeken :

http://www.just4growers.com/stream/propagation/understanding-and-avoiding-transplant-shock.aspx

De hele link is eigenlijk best interessant, maar ik licht er even het stukje uit m.b.t. de 600watter:

To minimize shock, always raise HID grow lights at least 4-5 feet above the plant for 1000 Watt bulbs and 3-4 feet for 600 watt bulbs. I know, I know - the lights look way too high, but I assure you this is enough light for the young plants to photosynthesize and, crucially, it doesn't put too much strain on the root system. Dimmable ballasts work great here as you can save energy by simply dialing back on the intensity. After a few days and once you see the emergence of new growth you are safe to start increasing the ballasts back to full strength and / or lowering the lights.

Nu begrijp ik dat je de lamp gedimd hebt naar 250 watt.

Mag ik vragen welke richtlijn je gebruikt voor de afstand tot je zaailing ?

De behoefte van een zaailing is klein.....over de juiste afstand durf ik niets te zeggen, ik werk niet met hps. Heb net even naar het verschil gekeken tussen HID en HPS. Schijnt dat hps wat meer voor de bloei is ?

De temperatuur voor deze fase mag wel naar circa 24 graden.

Wat betreft de luchtvochtigheid. Er wordt nu heel veel vocht uit je zaailingen 'gezogen', terwijl ze niet eens hun worteltjes hebben kunnen ontwikkelen, om daar aan te voldoen. Overweeg de volgende keer een propagator in deze fase, een luchtbevochtiger of snij een plastic fles doormidden en plaats die als overkapping over je zaailingen. Globaal gezien, wanneer ze de eerste blaadjes tonen, haal dan op steeds meer momenten deze overkapping weg, zodat ze aan hun omgeving en lagere luchtvochtigheid kunnen wennen. Verder, verwijs ik je naar deze post, althans, vanuit mijn optiek...

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

water geven of gewoon in grote potten stoppen, waarom zaad in mini potjes?

hid high intensity discharge dus hps en mh en ook straatverlichting

Edited by HUFFnPUFF
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, die tijd dat ik me bij de eerste blaadjes al begon druk te maken over hoe/wat. Geef die krengen eerst eens 3 weken de tijd om tot 6 internodes te komen, dan kun je pas écht zeggen waar het is mis gegaan (of is de plant misschien gewoon 100% bijgetrokken van zijn problemen). 

Dat gezegd hebbende, je LV is wel aan de lage kant en je temps schommelen behoorlijk, hang die lamp iets hoger, werk eventueel met een warmtematje en STOP met nevelen,  die zaailingen ondervinden alleen maar nadelen van constant natte bladeren. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, HUFFnPUFF said:

water geven of gewoon in grote potten stoppen, waarom zaad in mini potjes?

Omdat je ze makkelijker per ongeluk kan verzuipen in grotere potten?

Ik sluit me aan bij @pindarots123 :tu  :rofl

Warmtematje zeker een goed idee, altijd goed, sowieso potten van de koude grond.

maar 19 graden lijkt me niet te koud, dat is het bij mij ook in de tent snachts, pottemperatuur is mooi om te meten of aan de grond, rond de 20 graden is mooi, gewoon altijd, als je het kan regelen, en boven bij de plant is in deze fase 25 graden en een vrij hoge RV (50-80%) goed dacht ik met lamp aan.
 

29 graden lijkt me echt te warm, maar ze doen het gewoon dus.. (22 ook wel aan de koude kant maar is goed te doen, als je ze niet verzuipt, een dome gebruiken voor t vochtgehalte? maar 90-100% is ook weer niet goed, nee dus)
Het zijn de wortels die het vocht opnemen dat weet ik wel. Het is inderdaad een teer plantje, maar het functioneert al helemaal zelf, omdat het uit zaad komt, alleen langzaam want de wortel is niet volgroeid en de zonnepanelen (die het moeten verdampen) ook niet, 
die lobblaadjes die zijn er dus voor om zich op te offeren als het moet.. Beter paars en traag dan geel en verzopen! Maar lobblaadjes zeggen echt niks.
In de beginfase hebt je nauwelijks invloed op hoe het plantje groeit, en soms verliest een plantje wel meer dan die 2 lobblaadjes, maar dat is niet erg, zolang het bovenin maar goed gaat! Paars kan wel duiden op een lagere nachttemperatuur misschein wel 16 graden, maar als ie groeit dan groeit ie, en groei = goed.
Voor je het weet is ie groot :P
Mooie titel die sloeg meteen al aan bij mij @BOMBASTICK

Maar toen ik die fotos zag dacht ik; helemaal de mist in...?? Ja als je ze helemaal in mist :lol:

Edited by Sunbeam
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

halo

gewoon kou 

ik vemoet dat je plantjes op het zeil van de tent op de kouwe grond staan .

dan is het op je thermometer 19 als laagste temp .

en in werkelijkheid zal het er soms iets van 13 graden zijn geweest .

die kouw trekt dan van het beton op in je vegetables.

dat is dan waarom ze paarsachtig zijn en het gele is overbewatering .

of een combinatie van kou net na een watergift .

luchtvochtigheid heeft er nix mee te maken in ieder geval .

 michien dat de smaak/narco /basiskennispolitie er anders over denkt maar dit is mijn conclusie en daar moet u het mee doen .

:punk:

 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

das dan toch wel iets dat belangrijk is ja, en goed gezien dat paars dan!
Heel verslag maar we zijn eruit!:punk:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip@pindarots123 @Sunbeam @macerror @HUFFnPUFF

 

ik sta versteld van de kennis en vlotte behulpzaamheid, bedankt. zodra deze planten op leeftijd zijn ga ik een verslag bijhouden met wekelijkse updates, ik hoop dat jullie deze gaan volgen.

 

ik ga het volgende doen om het huidige ''probleem'' te verhelpen:

1. een warmtematje aanleggen voor een stabiele temperatuur

2. flessen door midden snijden en erover heen leggen (met open dop?) voor stabiele luchtvochtigheid

3. stoppen met nevelen en de aarde normaal bewateren met spa water 

4. de lamp 5cm verder van het oppervlakte halen

 

dank jullie allen ;)

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die met die flessen daar twijfel ik toch wel aan
Je ziet ze vaak die dingen gebruiken, maar dat is met stekjes en die hebben nog geen wortels, dat werkt heel anders dan met zaad, dan heeft het ècht zin. Misschien overkill dus, maar ik heb niet veel ervaring daarmee. Je gebruikt zo'n ding als je echt een hele hoge RV nodig hebt en als je het niet warm gestookt krijgt.
Experimenteren kan altijd natuurlijk :)

 

Edited by Sunbeam
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als inwateren bij jou tot overwateren druppelt, water dan gewoon niet in, de grond is vanaf de winkel normaal gesproken niet kurkdroog, als je dan bij het vullen van de potten de plantenspuit pakt en elke paar handen aarde even wat bevochtigd zodat er wat vocht in de grond zit, dan de plant erin en de bovenkant benevelen en afdekken, de wortels vinden echt het vocht wel! (enige nadeel bij niet inwateren is dat je het inklinken uitstelt dus na een paar dagen paar handjes verse aarde erbij)

anderzijds kun je ook de potten vullen, uitsparing voor de .5L potjes maken en deze inc plastic pot in de pot zetten, verminder je ten minste de stralingswarmte op het plastic potje (koken je wortelpuntjes meteen lekker mee) 

enne helemaal anders gewoon tl/e27 ledlamp halen voor de eerste 2 weken, KISS METHODE basickennis 

Quote

It has been shown that under nitrogen (N) or P starvation (7), or water limitation (8), dry matter allocation to the roots is increased allowing for a relatively more intense root exploration for soil resources (9

 

Edited by HUFFnPUFF
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het starten van gezonde zaailingen en stekken vereist precisie, netheid en zorg. Vaak kunnen telers een beetje zelfvoldaan worden, vooral als ze door grote aantallen planten fietsen. Maar hoe meer tijd en moeite u steekt in de eerste dagen en weken van uw planten, hoe meer zij u later zullen belonen. In feite is een vroege nalatigheid een van de belangrijkste oorzaken van de slechte, teleurstellende opbrengsten.

Jonge planten hebben niet veel nodig, behalve zorg. Denk aan je jonge planten als je baby's! Het zijn geen onafhankelijke, winterharde wezens dus als er ooit een tijd is voor een beetje mollycoddling, is het nu! Hun wortelsystemen zijn niet-bestaand of erg klein. Hoge luchtvochtigheid, consistente warmte en vochtigheid en een evenwichtige, conservatieve benadering van plantenvoeding zijn aan de orde van de dag.

De ideale omgeving voor transplantaties

Oké, we zijn vriendelijk geweest en hebben onze zaailingen of stekjes naar hun nieuwe huis verplaatst. Hoe zit het met de groeiende omgeving? Hoe kun je dit aanpassen om de plant de gemakkelijkste overgang mogelijk te maken? Onthoud dat het doel van het spel hier is om de wortels een gemakkelijke tijd te geven zodat ze hun energie kunnen richten op het uitbreiden en uitbreiden van hun netwerk, in plaats van dat al hun energie wordt gemonopoliseerd door water en voedingsstoffen te leveren aan een worstelende plant.

Nieuw getransplanteerde stekken of zaailingen haten hete en droge omstandigheden. Te veel luchtbeweging zal ook de stress doen toenemen, door de plant te dwingen meer dan nodig te transpireren. Een meedogenloze omgeving dwingt het jonge wortelstelsel om hard te werken, gewoon om de transpiratie door de bladeren bij te houden. De truc is om de luchtvochtigheid hoog te houden (70-80%) en geleidelijk te spenen tot een niveau van ongeveer 60%. Luchtvochtigheid speelt een ENORME rol bij het bepalen hoe hard de wortels moeten werken, dus als de luchtvochtigheid gedurende de eerste paar dagen op ongeveer 70-80% wordt gehouden met behulp van vochtigheidskoepels, is dit een uitstekende manier om hogere luchtvochtigheidsniveaus rond afzonderlijke planten te handhaven.

Koepels en stolpen kunnen gedurende langere tijd worden verwijderd om uw planten geleidelijk aan te laten acclimatiseren in hun nieuwe vegetatieve omgeving.

De temperatuur moet op maximaal 24 ° C (75 ° F) en niet op 21 ° C (21 ° C) worden gehouden: de warme temperatuur zal de plant door de overgang helpen verlichten.

 

Uiteraard geniet een zaailing een kleine voorsprong door de beschikking over een penwortel, echter vind zij een hoge luchtvochtigheid minstens zo prettig.

Mensen gaan aan de slag met plastic flessen, bekertjes, boterhamzakjes, e.d., omdat dit simpelweg een goedkope oplossing is, alleen wat minder nauwkeurig als het gaat om het regelen van de luchtvochtigheid bijvoorbeeld.

Een propagator met schuifjes kan erg behulpzaam zijn, in een andere omgeving kan weer een luchtbevochtigers (wellicht met hygrostaat) op zijn plaats zijn en een goedkoper alternatief is dan bovengenoemde, allen, onder voorbehoud dat je de overall temperatuur ook kunt regelen...^_^

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

greentje, laat je niet gek maken hoor, zaad van vorig jaar dat nog in fruit/planten zat komt het komende jaar ook gewoon op in de composthoop! 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, HUFFnPUFF said:

greentje, laat je niet gek maken hoor, zaad van vorig jaar dat nog in fruit/planten zat komt het komende jaar ook gewoon op in de composthoop! 

What organic can do for you....:rofl

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huff. Ik begrijp je punt, dank daarvoor :)

Ik probeer zelf  het niveau op te krikken en denk dat dit in ieder geval niet onbelangrijk is.

Ik heb bewust nog in de huidige ronde, nog eenmaal lopen stoeien met licht, afzuiging, circulatie e.d..

Ik had dit keer ook geen koepeltje, propagator, plastic of whatever. Ik had dit keer zelfs de afzuiging vol aan en de interne circulatie en ook mijn plantjes hebben het niet eens slecht gedaan. Ik weet dat zaad heel veel kan hebben in die zin.....

In alles wat ik tot nu toe doorgespit had, had ik wel eens de indruk dat de aandacht van sommige kwekers iets meer verplaatste naar een wat latere fase in de cyclus. Ik kan dat ook wel begrijpen, aangezien in die latere fase de toppen gevormd worden.

Ik dacht alleen dat het goed was om toch even te benadrukken dat misschien wel de eerste levensfase aan de basis staat in de verdere ontwikkeling. Ik ben al een tijdje en nog steeds aan het lezen over het belang van de luchtvochtigheid en hoe meer ik daarover lees, hoe meer ik mij kan vinden in de eerdere tekst....

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wees bewust dat er nog steeds geen terugkoppeling van de plant naar de mens bestaat en dit alles over 15 jaar misschien wel "stonerscience" heet ;) 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal vergeten  te melden dat bij het opkweken vanuit zaad, het plantje natuurlijk sowieso beter bestand is tegen allerlei zaken, omdat deze nog geen geschiedenis kent, terwijl de stek al een historie heeft, omdat deze op de moederplant gevormd is, in een bepaald (on)bekend klimaat.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kinderen zijn toch niet meer stressbestendig dan hun ouders? ;) 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Helemaal vergeten  te melden dat bij het opkweken vanuit zaad, het plantje natuurlijk sowieso beter bestand is tegen allerlei zaken, omdat deze nog geen geschiedenis kent, terwijl de stek al een historie heeft, omdat deze op de moederplant gevormd is, in een bepaald (on)bekend klimaat.

En kun je dat ook onderbouwen? Is daar onderzoek naar gedaan?

Ik geloof er namelijk helemaal niks van. Met een stek weet je precies wat je krijgt, als je de juste moeder hebt geselecteerd.

Met zaailingen is dat altijd weer een verassing, ieder individu is verschillend.

De stekken van mijn Shackzilla x MalawiGold moederplant zijn goed bestand tegen hitte en droogte. En hebben weinig last van spint en meeldauw. Dat is een kwestie van erfelijkheid en selectie, en komt niet door het klimaat waarin de moederplant is opgegroeid. Maar eerder door de eigenschappen van de voorouders.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/25/2018 at 2:54 PM, BOMBASTICK said:

Ik ben bezig met het kweken van twee strawberry ...

 

Die paarse kleur kan best erfelijk zijn. De naam doet vermoeden dat Blueberry een van de voorouders is. En dat is qua kleur tamelijk dominant. Over die kleur zou ik me geen zorgen maken.

Maar ik zou ze wel wat dieper poten. Alles wat onder de kiemblaadjes zit, mag je begraven.

Veel succes!

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat je dat even op scherp zet Fool. Ik las net in de eerste regel terug dat Bomba zijn eigen moeders aan het kweken is. :oeps

Als het stekken zijn van je eigen moeder, dan weet je idd precies wat je hebt en uit welk klimaat deze komen en geloof ik zeker dat dit juist voordelen geniet. 

Ik had de info uit Canna en dit was m.b.t. transpiratie, de koelcapaciteit https://www.canna.nl/download_file/974/516/

Plantmateriaal.

Stekken zijn geen gloednieuwe planten, maar hebben een historie. De bladeren zijn al op de moederplant gevormd bij een bepaald klimaat. Hierdoor hebben de blaadjes een vast aantal huidmondjes. De koelcapaciteit ligt dus eigenlijk al vast. Bovendien wordt tijdens de beworteling van een stek gekweekt met een lage lichtintensiteit omdat dit de vorming van wortels ten goede komt. Maar dit is niet goed voor de aanleg van huidmondjes in de nieuwe bladeren! Deze bladeren kunnen niet overleven in het nieuwe kweekklimaat en worden later opgeofferd voor de aanmaak van nieuwe bladeren. Zaailingen (plantjes uit zaad) daarentegen hebben nog geen historie. Wanneer die vanaf het begin direct worden blootgesteld aan een hoge lichtintensiteit, zal ieder nieuw gevormd blad direct de maximale hoeveelheid huidmondjes aanmaken en is het daardoor beter bestand tegen hoge warmtestraling. Toch moet gemeld worden dat alles een grens heeft. Ook de koelcapaciteit van planten uit zaad.

Het vorig rondje waren soms absurd hoge temperaturen en toch had ik een mooie opbrengst. Ik realiseerde me daarna pas, dat het waarschijnlijk júist een voordeel is geweest, dat ik die ronde volle bak licht heb gegeven, waardoor ze ook beter bestand waren tegen de hogere temps.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Canna.

Zet nog steeds beginnende kwekers op een heel verkeerd spoor.

Deze bladeren kunnen niet overleven in het nieuwe kweekklimaat en worden later opgeofferd voor de aanmaak van nieuwe bladeren.

:huh::wtf::withstupid:

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, greentjeonatrip said:

Stekken zijn geen gloednieuwe planten, maar hebben een historie. De bladeren zijn al op de moederplant gevormd bij een bepaald klimaat. Hierdoor hebben de blaadjes een vast aantal huidmondjes. De koelcapaciteit ligt dus eigenlijk al vast. Bovendien wordt tijdens de beworteling van een stek gekweekt met een lage lichtintensiteit omdat dit de vorming van wortels ten goede komt. Maar dit is niet goed voor de aanleg van huidmondjes in de nieuwe bladeren! Deze bladeren kunnen niet overleven in het nieuwe kweekklimaat en worden later opgeofferd voor de aanmaak van nieuwe bladeren. Zaailingen (plantjes uit zaad) daarentegen hebben nog geen historie. Wanneer die vanaf het begin direct worden blootgesteld aan een hoge lichtintensiteit, zal ieder nieuw gevormd blad direct de maximale hoeveelheid huidmondjes aanmaken en is het daardoor beter bestand tegen hoge warmtestraling.

 

De enige geschiedenis die telt is de genetische geschiedenis. dat geldt in gelijke mate voor stekken en zaailingen.

Die drie of vier eerste blaadjes van een stek hebben zeer weinig invloed op het verder verloop van de kweek. Die zijn op het einde al lang verdwenen. De plant past zich zeer snel aan, aan nieuwe omstandigheden. Stekken, en ook jonge zaailingen. Ik denk dat erfelijke eigenschappen een grotere rol spelen bij "bestendigheid tegen hoge warmtestraling".

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Allen bedankt voor de waardevolle info, jullie bijdrage wordt gewaardeerd, ik neem het allemaal mee ^_^

Inmiddels zijn we precies 8 dagen verder, de problemen zijn vooralsnog niet verdwenen, ondanks dat er maatregelen zijn genomen, het ziet ernaar uit dat de problemen van 8 dagen geleden zich verder hebben gemanifesteerd zonder dat er nieuwe problemen zijn ontstaan (op de geel/bruine vinger van zaailing 2 na), ik vermoed dat zaailing 2 het niet gaat redden als het zo door gaat. :no

Als ik de ontwikkeling van mijn zaailingen vergelijk met die van de onderstaande link (onderaan de pagina van de website): https://www.cnnbs.nl/laat-zaailingen-snel-wietplanten-worden-2/ dan kan ik zeggen dat mijn zaailingen wel een erge vertraging hebben opgelopen, mijn zaailingen zijn precies 15 dagen geleden opgekomen

Het klimaat van de afgelopen 8 dagen:

  • de temperatuur: 23 - 29C
  • luchtvochtigheid: 55 - 65%
  • afstand 250w hps lamp en bladoppervlakte: 25 - 30cm

ZAAILING 1 (zie eerste post om te vergelijken):

De vingers zien er goed uit, vooral de nieuwere, de lobblaadjes daarentegen zijn vergeeld met een paarse tint, deze is max 2cm gegroeid in 8 dagen

IMG-20190102-WA0007.thumb.jpg.262b0d9c2fecb5530f2b4859adb8e54e.jpgIMG-20190102-WA0009.thumb.jpg.d3e6b66672afb8f1810020dbe2902acb.jpg

ZAAILING 2 (zie eerste post om te vergelijken)
éen vingerblad en beide lobblaadjes zijn vergeeld/verbruind. ook is één punt van de nieuwe vinger verkleurd, hij is in 8 dagen max 2cm in de hoogte gegroeid.

IMG-20190102-WA0010.thumb.jpg.6b5a2ca099f0725452a0a94464c4026c.jpgIMG-20190102-WA0008.thumb.jpg.fe7426e071560ebf3cc8cb8222a4bb9c.jpg


 

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, HUFFnPUFF said:

water gegeven?

ja, alhoewel ik wel zuinig ben geweest met water geven, ik wil dat de wortels zelf opzoek gaan zodat het stelsel zich sneller verspreid, denk je dat het een tekort aan water is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×