Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

goedemiddag beste WF-ers!

De prijs voor pure ethanol is bijna niet meer te betalen, dan maken we hem toch lekker zelf... :D

We hebben dus maar geïnvesteerd in een t500,

large.311XPipI1OL._AC_SS350_.jpg.dcaa86c5168efe4c3adfdf68e44345c2.jpg

Sommige hier kennen hem wel en we gaan dus proberen om minimaal de 92% ethanol te behalen.

Topic zal vooral gaan over het uittesten van verschillende "turbo"gisten en de kwaliteit en percentage van de alcohol dat samen met opbrengst maar zullen ook enkele likeur receptjes worden uitgetest.

Dit maal op de testbank;

large.IMG_20181216_125315.jpg.4923960cf841e3d0a53bcac16f2ce36f.jpg
Gestart op 16/12:
Double snake C48 (gist) samen met 6kg kristalsuiker en water afgevuld tot 26liter totaal (iets van een 22liter water toegevoegd). Volgens de verpakking zouden we na gisting op 14% ethanol uitkomen. 
(Start SG niet gemeten)

Alle tips zijn welkom, als jullie een voorkeur hebben voor een bepaalde gist of een leuk receptje laat het gerust hierachter.

Greetz Alki!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar ga je de ethanol voor gebruiken?
Leuk projectje, hoe werkt het precies?

Likeur met fruit altijd goed, i.c.m. wat zoets :icecream:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunbeam het produceert inderdaad een hoop co2 :P denk wel niet dat het voldoende zou zijn voor de co2 in de kweektent noemenswaardig te verhogen.

@vakman

Zou voornamelijk voor extracties (wietje, kratom,...) zijn en om wat te drinken hebben natuurlijk :whistling

 

In het kort werkt het zo: De gist eet het suiker uit de wash /stookwijn op en produceert daarbij alcohol  en co2

Als de stookwijn is uitgegist gaat het in de ketel met reflux kolom, om  aftestoken naar ±92% alcohol

Denk dat deze video beter kan uitleggen hoe de ketel ongeveer werkt:

 

Edited by alkaline
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

@Sunbeam Beetje prijzig wel, Alki moet heel wat flesjes brouwen voordat hij z'n poen eruit heb :P :bier :smoke

 

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, vakman said:

 

@Sunbeam Beetje prijzig wel, Alki moet heel wat flesjes brouwen voordat hij z'n poen eruit heb :P :bier :smoke

 

is er geen alibaba versie? ;P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om "break even" te draaien zou er ongeveer 6x moeten gestookt worden:D

Je zou ongeveer 3liter-4liter 92% per gist emmer halen, prijs van alcohol in BE is iets van een 42€/liter als ik me niet vergis :(

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Sunbeam said:

is er geen alibaba versie? ;P

Vast wel, om Baijiu te maken :D

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

WTF @alkaline , is alcohol daar duurder dan hier??  Betaal hier 32 euri voor een litertje. 
Dacht dat bij jullie alles goedkoper was :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een 700ml pot op mijn lamp staan met suiker, water en gewone bakkersgist en de deksel een beetje los,  = +200PPM CO2 in een tent met afzuiging.
Die weer in een kamer staat met weinig ventilatie.
Alles bij elkaar werkt het, hoe meer verschillende apparaten hoe meer je de kringloop gesloten krijgt :P
Even gek gezegd.
Paddo kweek dr nog bij, wormen bak. Beetje erg veel condens dan haha

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunbeam is 200PPM niet aan de lage kant?  Dacht dat je zonder iets, indoor al vlug boven de 400 zat?? 
Of heb je het dan puur over die pot?

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, vakman said:

@Sunbeam is 200PPM niet aan de lage kant?  Dacht dat je zonder iets, indoor al vlug boven de 400 zat?? 
Of heb je het dan puur over die pot?

200PPM bovenop wat ik al had, t startpunt ligt idd rond de 450PPM, = buiten, ik zit nu op 700-800, de dikke humuslaag helpt ook mee en er staat ook nog een 4 liter bak koffieprut te verworden tot mycelium (en er staat meer in de planning want het klimaat heb ik nu toch!). Als ik zelf er bij nog kom in die ruimte of bij de plantjes dan kan het stijgen tot 1200PPM of hoger
Het zou mooi zijn als ik zonder mij er bij de boel constant boven de 1000 krijg, met de lampen aan dan, dus de warmte is dan de regulator, zoiets..

Edited by Sunbeam
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer!!

Update valt sneller dan gedacht :D

18/12
Airlock is gestopt met bubbelen, lijkt me redelijk snel om al klaar te zijn met gisten? (Na ±42uur) 
Of zou de verpakking bij dit soort dingen wel kloppen? :P

De emmer toch maar enkele dagen laten rusten voor we de "eind" SG meten in theorie zou deze 0.990 moeten zijn (als de gist alle suiker heeft verorberd)

19/12
74ml afgetapt op SG te meten,

large.676747939_SGdobberc480990.jpg.d561361f4651f3098cdb68feeeb3309c.jpg

zoals verwacht meten we rond de 0.990 alle suiker is dus al vergist :D

Volgens de vino-meter zitten we aan ±16% alcohol

large.1144516217_vinometer16gistc48.jpg.a4a2fcfe179d21abda50452a34a72b62.jpg

(dat ding is enorm k*t om af te lezen zoals je ziet op foto)

Ook eventjes geproefd van het brouwsel, heeft een enorm droge witte wijn smaak (chablis) :P

Dan enkel nog 2-3weken op natuurlijke wijze klaren (prijs voor een klarings middel is nu ook weer niet zo veel maar alles om de kosten te drukken :P)

Volgende update zal na de eerste stook zijn :verrygood

Greetz Alki
 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorgen beste wfers!!

De eerste stook is een feit :P
±3.5liter van 91-92% abv 
heeft ongeveer 5,5uurtjes geduurd.

large.IMG_20190110_113912.jpg.0f12f479e404ccd8555e999da2dec164.jpglarge.IMG_20190110_111913.jpg.02bc62fb618f7fa7d16a28592c757d56.jpg

Vandaag maar meteen de volgende gist-emmer gestart (6kg suiker, gist: alcotec vodka star)

large.IMG_20190110_114019.jpg.c89a5593c236d7398ccf85cee84dad61.jpg

Alvast tot de volgende update!!!

Greetz alki

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te lezen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Alki, 

Sweet man, je hebt gewoon je eigen stokerij :verrygood! Lijkt me ook leuk om te doen, enjoy!

Greetz red

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze T500 ook al bijna 2 jaar. Ik gebruik de Double Snake Turbo Yeast Vodka C (blauwe verpakking). Ik gebruik altijd meer suiker en laat t de gist heel lang zijn werk doen (ben vaak te lui om er direct mee aan de slag te gaan nadat t uitgegist is). Ik zit vaak op 94%, ben er met stoken ook een hele middag zoet mee.  

Edited by slablaadje
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slablaadje 

Na 2jaar nog steeds tevreden over? :D maak je gebruik van klaringsmiddel of laat je het ook op natuurlijke wijze klaren?

Ben nog een beetje alles aan het uittesten van gist soorten de c24, c3 en de c-star (van double snake) liggen hier al klaar.

Ook nog wat knutselwerk voor de boeg om men koelvat te voorzien van een pomp :verrygood (beetje ecologischer dan altijd maar weer 150liter kraantjeswater te gebruiken)

Greetz alki

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiervoor had ik een koperen stookapparaat gebruikt, zelfbouw van een boiler, 15 liter met gasbrander eronder. Leuk om mee te beginnen maar kreeg de alcohol niet neutraal en gewoon te weinig capaciteit. Er zat ook altijd een gistsmaakje aan. Bleek uiteindelijk aan de gist te liggen, kwam ik achter toen ik de T500 kocht. Ik ben heel erg tevreden, fantastisch apparaat. Ik stook niet vaak maar een aantal keren per jaar omdat ik de alcohol zelf verbruik. Vond gister nog wat oude flessen gestookte alcohol met een apart geurtje. Die gisteravond nog meer een keer gestookt (verdunnen naar 30%!) voor een neutrale alcohol. Ben nu weer 50 liter stookwijn aan t maken, van de alcohol kan ik weer een half jaartje mee doen.

Ik heb hier nog een oude geiser, vreselijk moeilijk om daar de juiste stroom water uit te krijgen. Het koelwater wat eruit komt, is bij mij heet en kan ik niet weer gebruiken als koelwater. Dus dan maar 150l water door de gootsteen. Het is niet anders. Heb ook wat beerenburg en Jeneversmaakjes gebruikt, maar vind dat maar niets. Neutraal is prima voor mij. Aangeschoten zonder kater, ik vind het nog steeds bijzonder dat een kater uitblijft. 

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemiddag beste WF-ers!!

Hopelijk hebben jullie allemaal een fantastische dag,

De alcotect vodka star, sugarwash lijkt uitgegist (5dagen) zoals vermeld op de achterzijde. :P

Vandaag ook de eerste likeurtjes gemaakt/begonnen, zal ook meteen het recept delen:

Quarante-quatre (liquer 44) 
44dagen laten macereren/trekken

large.2006572233_quarantequatre.jpg.0b65f767732ef111a4b57f245e3a3ec6.jpg

1 grote of 2 normale biologische sinaasappels
44 koffiebonen
44 suikerklontjes (177gram suiker + 2pakjes vanille suiker als je geen peultje gebruikt)
1 halve vanillepeul
1 liter 35% wodka (0.4liter 91% + 0.64liter water)

had zelf wat weinig plek over in me weckpot dus is het maar 887ml alcohol geworden, krijgen we een abv van ±41%.

Ook begonnen aan een koffielikeur (kahlúa, tia maria, achtig)

Kahlúa (26 AV%)

Deel1:

large.483178611_kahluadeel1.jpg.6565fa0f6ff395feab1172e4c17b6b95.jpg
Ingrediënten voor 1 liter:
15 gram cacao
100 gram versgemalen koffie
400 gram bruine basterdsuiker
15 ml glycerine
275 ml alcohol van 94 AV%
± 470 ml water, aanvullen tot 1 liter
evt 0,1 ml karamelextract

Bereiding:
los de cacao op in de alcohol, voeg 100 ml water toe en laat dit twee dagen staan, af en toe flink schudden. Hierna deze alcoholische oplossing filteren tot deze helder is. Maak dan een flink sterke en verse koffie en voeg de resterende hoeveelheid water kokend toe. Indien gewenst de koffie nogmaals door hetzelfde filter doen. Voeg dan de suiker toe en los deze op door flink te roeren. Zodra de koffie is afgekoeld, deze met de glycerine aan de alcoholische oplossing toevoegen. Mocht de koffie nog te licht van kleur zijn, voeg dan wat karamel toe.

Zeer benieuwd naar de smaak alvast!

Dat was hem weer voor vandaag!

Greetz alki, en tot de volgende!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF

Yup, heel de appelsien erin, aan schillen doen we niet :P

eerst wat lek geprikt om de koffiebonen erin te douwen:whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog iemand, reuze benieuwd!
Het klinkt super allemaal wat je erin geflikkerd hebt, goeie smaak heb je Alco :tu :P

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...