Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Weedguru

1st Grow - 5(?)x Special Queen - LED, Plagron

Recommended Posts

Hoi iedereen,

De zaadjes lagen er al enkele weken, alles was getest... maar bleef maar excuusjes verzinnen om 't uit te stellen.
Er nu dan toch eindelijk aan begonnen, even wat algemene info over de grow:

Tent: 1.2 x 1.2 x 2m
Lamp: OPTIC 4 COB
Afzuiging: Can 2600 (156 m3), Vents TT 125 (Max cap. - 280 m3/h.)
Grond: Plagron Promix
Voeding: Plagron "top grow box"
Soort: Special Queen

Wens me veel geluk, ik zal het nodig hebben :D

----------------------------------------

Ontkiemen:

Heb de 5 zaadjes ongeveer 16u in water laten liggen, 4 zonken mooi naar de bodem, de laatste bleef nog wat drijven.
Alle 5 in een natte keukenhanddoek gelegd, heb gelezen dat het kan gebeuren dat de wortel zich in 't papier nestelt, daar dus beetje voor opletten.
Foto's komen er snel aan, maar, momenteel is er maar weinig te zien.

Maak me beetje zorgen dat ik enkel 'Promix' heb, en niet nog een Lightmix voor de eerste twee weken makkelijk te maken.
Vandaag of morgen nog eens goed opzoeken wat ze aanraden op 't vlak van voeding voor de zaadjes voor de eerste dagen/week.
Wil ze zeker niet overmatig stressen of branden...

Update 1:

OH DAMN! Eerste wortels zichtbaar, bij 3/5 zaadjes, ik dacht dat 't nog enkele dagen zou duren... o.o Had beetje schrik dat de papieren handdoek wat koud was... ondanks een hittematje
Maar dus, morgenvroeg enkele bekertjes met aarde vullen, en zometeen al eens opzoeken hoeveel voeding ik best geef, tips zijn zeker welkom. Plagron Promix, voeding: Plagron Top Grow Box

Edited by Weedguru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral voor iemand die er absoluut ervaring mee heeft ! :rolleyes::D
Overigens toch ook beseft dat ik beter gewoon effe snel langs de locale zaak ga voor wat willekeurige stekgrond...
Iets dat Xiam eigenlijk 2 weken geleden al zei... but yeah... Koppig/lui :mellow:
Maar dus, fack it, morgen op tijd wekker zetten en even langs de Aveve, en meteen de zaadjes erin.
Ik vetrouw mezelf niet om de zaadjes niet compleet om zeep de te helpen door meteen te veel nutrients erop te spuiten =')

Tot zo ver dus "Guru" :D 

Edited by Weedguru
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar doe je wel verstandig aan:innocent:, de planten kunnen namelijk de eerste 2 weken makkelijk op een lightmix staan. als je kunt kiezen tussen light mixen, neem Biobizz lightmix (als ze die hebben) daar heb ik goede ervaringen mee.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAHAHAHA xD 
Tot zover dus, de WeedGuru!
RIP eerste poging 12/12 - 14/12, you will forever be remembered xD

Vanochtend thuisgekomen, 4/5 zaadjes hadden wortel
Sta net op, wil naar de tuinwinkel vertrekken voor wat potgrond voor die eerste 2 weken
Kijk nog effe naar m'n zaadjes: RIP

Ik had de zaadjes dus in een natte keukenhanddoek liggen, in een bord, met bovenop een hitte-matje
Echter bleef de natte handdoek eerg fris aanvoelen (geen 20 graden denk ik)
Dus had ik het geniale idee de natte handdoek mss OP het hitte-matje te leggen

Euhm... yeah, net wakker geworden en gekeken, en de zaadjes zijn echt weer naar af =')
Kurkdroge handdoek, kurkdroge zaadjes. . . de wortels die er uit aan het komeen waren volledig opgeschrompelt :rolleyes:
So ehhh, yeah, heb de handdoek terug nat gemaakt, maar voor die 10 euro denk ik dat ik best toch maar wat nieuwe zaadjes bestel :)

En gewoon zien dat ik ze dan meteen deftig in een lightmix steek, Xiam: 1, WeedGuru: 0 xD
Ach, no stress, beter dat 't nu misloopt dan over 2 maand :D 

Tsssss xD Ging allemaal gewoon wat sneller dan gedacht, ik las online voor ontkiemen: 24-72h, en dan nog eens 1-7 dagen alvorens de wortel genoeg gegroeid zou zijn voor in de grond te steken.
Uiteindelijk duurde het nog geen 2 dagen ... ^^ achja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tikt dan wel aan zaadjes van 10 euro 

allmix/promix/blablamix moet voor zaadjes gewoon kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gedoe met voorkiemen.... dat heb je gelukkig gehad.

Suc6 verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, HUFFnPUFF said:

ja tikt dan wel aan zaadjes van 10 euro 

allmix/promix/blablamix moet voor zaadjes gewoon kunnen

Yeah, zal ongetwijfeld wel kunnen, echter, ik vond nergens info over hoeveel ik van welke voeding zou moeten geven... misschien had ik het maar wat moet 'yolo-en'.

Maar ach, op die 10 euro voor wat extra zaadjes komt 't nu ook niet neer ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru,

Ik heb een hufter proof methode voor de zaadjes. Je pakt een glas water, vult het met water 20/25 graden, gooi de zaadjes er in en wacht 4 á 6 uurtjes tot de zaadjes gezonken zijn.

Als de zaadjes gezonken zijn haal je ze er uit en stopt ze in de grond (Let op! Wel zorgen dat de wortel beneden zit). Als je ze in de grond gestopt hebt, sproei ze na met een planten sproeier (water wel eerst je potten iets in).

Als je ze gepoot hebt, zet er een doorzichtige beker/flessenhals overheen, zodat je een broei effect krijgt. Na 2/3 dagen zou er wat boven moeten komen.

Hou de lamp 24u aan in de tijd dat ze nog niet boven zijn, zo hou je de temperatuur mooi op peil (25/26).

(Dit is mijn manier van het opkweken, anderen zullen andere methodes adviseren :innocent:)

Grondmix: 

Lightmix, schimmels, bacteriën ingewaterd.

 

Gr,  X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, na een valse start zijn we nu eindelijk bezig!

Ondertussen zijn alle 4 boven aan het komen, bij eentje zat de wortel wss niet goed naar beneden, waardoor 'ie nogal lang schuin aan het groeien is geweest..

Overigens ook 4 en geen 5... Bij het uitpakken (rotverpakking xD) is er eentje gaan vliegen, en was nergens te bespeuren.

Achja, 4 gaat ook =D 

Laatste opmerking: Ik ben echt wel amazed over hoe koel de lamp draait... Ik vond 't met de flap open zelfs wat frisjes voor de seedlings, 1m boven de zaadjes en voelde aan als geen 25 graden....

Nu sinds een dag met de tent toe, nog steeds nada problemen, de fan staat zodat ie aansprignt op 25graden, maar daar komt ie zelfs niet aan.

 

IMG_20190104_193459.jpg

IMG_20190104_193519.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou als ik jou was even een blumat tensiometer kopen voor 30 euro. Die zijn het geld meer dan waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, wouter79 said:

Ik zou als ik jou was even een blumat tensiometer kopen voor 30 euro. Die zijn het geld meer dan waard.

TS kan zich beter eerst op z'n klimaat concentreren, veel belangrijker in deze fase. Een blumat heeft ie voorlopig nog niet nodig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru,

Als ik je wat tips mag geven (anders moet je ze negeren:innocent:)

  • Dek de kopjes af met wat folie en paar gaatjes er in, zo creëer je een broeiend klimaat waardoor de zaadhulzen er makkelijker afgaan en het klimaat is stabieler.
  • Probeer de lamp op 40-45cm te hangen, zodat er wat warmte naar beneden komt bij de zaailingen.
  • Als de zaailingen hun zaadje afgeworpen hebben zou je de warme lucht wat boven in te tent komt, met de fan iets naar beneden kunnen blazen. (let op doe dit niet direct OP de zaailingen, maar langs de tent wand)
  • pas op ,et te veel water geven.

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom de bekertjes maar half gevuld? Zaden hebben een penwortel die je nu meteen rondjes laat draaien. Ook met verpotten is een volle cub makkelijker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim

  • Dek de kopjes af met wat folie en paar gaatjes er in, zo creëer je een broeiend klimaat waardoor de zaadhulzen er makkelijker afgaan en het klimaat is stabieler.

Net wat foto's proberen nemen, maar veel ruimte is er niet meer voor de seedlings de folie zouden raken, had ik de eerste dag of 2 best wel gedaan, maar heb schrik dat ze nu 's nachts tegen de folie zouden aangroeien?

  •  Probeer de lamp op 40-45cm te hangen, zodat er wat warmte naar beneden komt bij de zaailingen.

Yeah, heb ik gisteren bedacht, nu hangt ze idd op zo'n 40 cm, voelt qua temp beter aan

  •  Als de zaailingen hun zaadje afgeworpen hebben zou je de warme lucht wat boven in te tent komt, met de fan iets naar beneden kunnen blazen. (let op doe dit niet direct OP de zaailingen, maar langs de tent wand)

Hmm, good point, heb ook net de verwarming in de kamer beetje aangezet, er komt momenteel echt niet genoeg warmte van de lamp om 't de moeite te maken de fan op te zetten... 

  • pas op ,et te veel water geven.

Hmmm, yeah, zelf nu al? Meestal (als ik terugkom van werk, of wakker word) is de aarde wel goed droog (maar niet per se KURKdroog) als ik toekom, dan spuit ik beetje bij tot de bodem weer nat is.
Als ik thuis ben heb ik wel de neiging al beetje te spuiten voor de grond terug helemaal droog is, best dus mee oppassen?

Ik maak zo een fototje of twee als update :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Limbic said:

Waarom de bekertjes maar half gevuld? Zaden hebben een penwortel die je nu meteen rondjes laat draaien. Ook met verpotten is een volle cub makkelijker. 

Waarom? Ehhhhm, scatterbrain en niet weten waar ik mee bezig ben? xD
Maar goed dat je 't opmerkt, eig beetje stom idd, zal ik volgende keer niet meer voorhebben :)

"Penwortel die rondjes gaat draaien?" Waarom dan? Ik dacht dat de bedoeling was ze nu een dag of... 5 in deze te houden, en dan te verpotten naar 1L airpots. Of is dat in die tijd dus de wortel die naar beneden schiet en tegen de bodem rondjes gaat draaien? 
Iets dat ik nu nog kan doen? Ik dacht te verpotten naar de airpots van zodra de eerste 2 blaadjes verschijnen/de zaad afgeworpen word

De opmerking van het verpotten klinkt erg logisch nu je het zegt... helemaal niet aan gedacht.

Edited by Weedguru

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru,

Als ze al te groot zijn zou je met de plantenspuit de plantjes een beetje nat kunnen sproeien met water.
Dit kan helpen met het hulsje.
Je zou ook de bodem van een 1,5L (of iets in die richting) fles er uit kunnen knippen en deze over de zaailingen zetten.
Draai dan wel de dop open zodat het wel wat kan luchten, een mini kas zeg maar.

40cm is voor jouw lamp denk de beste afstand.

Je zou ook warmte matjes direct er onder neer kunnen leggen, zo verwarm je direct bij de wortels. (ik gebruik het zelf niet)
Probeer de dag temperaturen rond de 26 graden te houden en nacht niet minder dan 18, liever 20.

Nu juist opletten met water geven, het zijn namelijk kleine planten.
De kleintjes drinken nog niet zo snel, en als je ze dan teveel geeft kunnen ze stikken of de wortels gaan rotten.

Gr, X


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de volgende keer beter meteen in de 1 liters gevuld tot de rand. Nu wachten totdat de wortel sterk genoeg is te verpotten denk ik.

Zaadplanten hebben een penwortel. Dat is eigenlijk een hoofd wortel die zo diep mogelijk wil groeien om in droge periodes nog grondwater te bemachtigen. Met kiemen is een zekere hoogte vd pot wel wenselijk. Het zal waarschijnlijk nu geen problemen geven. Wanneer je ze zo ontkiemt en buiten tot een boom laat groeien kan de penwortel zichzelf 'nekken' doordat hij 10 cm onder de grond zijn leven in cirkeltjes is begonnen.

Toch wel gaatjes in de onderkant vd cups geprikt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Limbic ik trek iedere oogst de wortels uit elkaar om daarover te filosoferen maar die penwortel gaat nooit zo diep, binnen 10~ cm vertakt het al 3934829 kanten op, dus voordat het ooit de bodem heeft berijkt

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Limbic

Yeah, zo al paar dingen geleerd... Idd wel gaatjes geprikt.

@Xaim

Helaas dit weekend geen flessen meer gevonden, maar staat op 't lijstje voor volgende keer...
Heb ook warmte matje gelegd, had ik toch liggen.

Sooo, van 5 in de verpakking naar 4 in de grond, van 4 in de grond 3 seedlings, maar nu lijkt de derde vrij dood...
"Dus toen waren er nog maar 2 xD"
Die gaan iig niet moeten strijden om het licht :p 

Ik dacht de 2 overblijvende vandaag naar 1L potten te verpotten?

 

IMG_20190107_203845.jpg

IMG_20190107_203833.jpg

IMG_20190107_203839.jpg

IMG_20190107_203852.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey. Die 3e heeft zn helm nog op. Héél voorzichtig zou je kunnen proberen het eraf te halen. Het is een minuscuul en secuur werkje maar als het lukt heb je haar wel gered.

Zaadhulsje breken en vliesje er af. Suc6.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Limbic said:

Zaadhulsje breken en vliesje er af. Suc6.

Ok boys, grabbing the teasers, IM GOING IN

Kwaad gaat 't iig niet kunnen =) 

Edit: Oh shit, je hebt gelijk! Zaadje ging er relatief makkelijk af met een pincet en wat prulwerk. De bladeren zien er prima uit qua kleur, thanks!! Ik had hem gisteren echt al bijna de vuilnis ingegooid :whistling

Ok, ik ga ze nog een paar dagje in de kleine potjes houden, als ik thuiskom van werk zal ik ze verpotten naar de airpots (ben ik overigens wel benieuwd naar :blink: Deel van de reden dat ik die nam was dat ik las dat je een pak minder moet stressen over overwateren... 

Nog enige laatste tips voor ik ze overplant? (zoals je potten niet half-vol steken xD)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru,

Volgende keer zou je dan de flessen kunnen gebruiken :innocent:

Let op dat je voor het verpotten even de grond inwaterd met 10% van de pot maat. Zo groeien de wortels door de hele pot heen en heb je geen uitgedroogde stukjes grond er tussen.

En inderdaad de grond tot de rand van de pot vullen,  dit slinkt nog namelijk met het water geven. 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Xaim said:

Volgende keer zou je dan de flessen kunnen gebruiken :innocent:

Yeah, les geleerd, met beetje moeite zou ik 't ze een stuk aangenamer kunnen maken volgende keer :)
Volgende keer dat ik naar winkel ga neem ik wel flessen water mee ofzo =))

Quick question: Ik ga zometeen verpotten, 2 dingetjes:
1. de grond inwateren: met zuiver (/gewoon) water, of alvast met de nutrients in?
2. Voor het berkeen van de grow schedule vragen ze flowering en grow time, flowering ga ik 8 weken voor nemen (?), voor de grow: 2, of 3?

Grts, en bedankt voor al het advies! :) Ik probeer het zo nauw mogelijk op te volgen, laziness gets the better of me sometimes =))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen de nieuwe pot inwateren met gewoon water de 1e keer. Maar je gebruikt promix en de topbox en ben daar niet mee bekend.

Edit: ik zie bv ook wortelstimulator die je wel meteen kan gebruiken en dan eerste keer halve dosering ofzo, nooit meteen de volle mep. Maar mischien kan iemand je adviseren die met de alga lijn bekend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...