Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Kun je condenswater hergebruiken?

Recommended Posts

Bij een Opticlimate maar ook bij een luchtontvochtiger wordt er vocht aan de lucht onttrokken.

Deze verdwijnt soms linea recta in het riool, maar kan ook worden opgevangen.

Nu denk ik - maar dat weet ik niet zeker - dat dit condenswater van een heleboel stoffen die er eerst inzaten, is ontdaan.

Dus de EC zou dan lager moeten zijn.

ik lees ook hier en daar dat condenswater een lage pH heeft van zo'n 3 tot 4.

 

Zou je dit water - mits je de pH op orde brengt, kunnen gebruiken zoals je ook met RO water doet?

Of heeft het tijdens het condenseren misschien toch metalen of andere stoffen opgepikt uit het buizenwerk in zo'n OptiClimate of ontvochtiger.

Las namelijk ook ergens dat bij verwarmingsketels het vocht dat uit de verbranding van aardgas vrijkomt, veel aluminium bezat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de EC bijna 0 is heeft de pH van dat condenswater toch ook nauwelijks invloed op de pH van waar je het bij gooit?

Condenswater is niet geschikt als drinkwater, maar wel om planten mee te voeden.

Hadden we hier niet net een topic over gehad trouwens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt waar?

Had de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niks tegen. Kan ook aan mij liggen.

 

Ik lees zoveel verschillende verhalen dat tijdens het condenseren het stoffen opneemt vanuit het leidingwerk.

Maar het is me onduidelijk of dit echt om condenswater gaat, of water dat overblijft als aardgas of een ander gas verbrand is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was in het laatste verslag van @Buyuk , waar hier een discussie over ontstond

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefrad en @cannarie Ik heb het ondertussen gelezen. Vreemd (en sullig) dat ik dit met de zoekfunctie niet tegenkwam. Dank.

In een ver verleden ooit eens met een OptiClimate in de weer geweest.

En elke paar dagen zat een flink vat helemaal vol met condenswater. Dat werd gewoon het putje in gepompt.

Maar als ik zie dat mensen een dure Reverse Osmosis installatie kopen en dat er dan ook nog eens van de zoveel liter maar een paar liter bruikbaar RO water overblijft... dan lijkt het me zinniger om dit condenswater opnieuw te gebruiken. Voordeel is dan dat als je er voeding aan toevoegt, je bijna precies weet wat je geeft. Dus weinig scheve verhoudingen. Misschien moet je wel van een bepaald element iets toevoegen omdat de voedingsfabrikanten weten dat dit in gewoon leidingwater altijd meer dan voldoende is toegevoegd, en dat dit nu niet meer aanwezig is na condensatie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral calcium en magnesium zul je wellicht missen als je RO/condenswater water gebruikt. Mara goed, dat kun je dan zelf toevoegen.

Ik meng er zelf wel altijd een deel kraanwater bij voor de carbonaten. Anders gaat de pH zo schommelen, maar dat er zijn ook kwekers die juist van die carbonaten af proberen te komen om juist die buffer te doorbreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/6/2018 at 2:11 PM, Kees A said:

Las namelijk ook ergens dat bij verwarmingsketels het vocht dat uit de verbranding van aardgas vrijkomt, veel aluminium bezat.

Dat vocht gaat als waterdamp de schoorsteen uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...