Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BOMBASTICK

hoogte 600W HPS niet 60cm maar 40cm?

Recommended Posts

Wat vinden jullie van dit filmpje? het wijkt af van de gegeven standaardnorm (10% van wattage)?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je planten het aan kunnen, ze geen tekenen geven dat ze het te warm hebben, en je ruimte het toelaat(dus alles nog goed belicht blijft) kan je de lamp lager zetten. In de zomer zal het op warme dagen eerder op 60cm uit komen, in de winter kan het soms wel lager.

60cm is een "veilige hoogte", alles daaronder is (meer) planten lezen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me vergissen, maar volgens mij zijn er maar 2 regels over de hoogte.

1. zorg dat je bladerdek op elk plekje optimaal belicht is, maar je wand zo min mogelijk.

2. zorg dat de temperatuur op bladerdek hoogte precies zo warm is of in ieder geval niet warmer wordt dan dat jij wil.

Dus als je dat beide bereikt hebt, heb je de ideale hoogte te pakken.

Dat dit in de praktijk misschien wel bijna altijd overeenkomt met 60 cm voor een 600 HPS zou goed kunnen. 

Maar als je de temperatuur op een andere manier onder controle hebt, hoeft dat m.i. niet zo te zijn.

Regel 1 is ondergeschikt aan regel 2.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het complexer is dan 60cm is altijd goed, of 40.

Was kees zegt ben ik het mee eens.

Maar ook jouw klimaat bepaald de hoogte.

Ste je ruimte is te warm, zou ik ze hoger hangen om te zorgen voor minder verdamping.

Als het te koud is wellicht wat lager om wat meer warmte in je plant te krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook de lichtverdeling is belangrijk. Als je de lamp lager hangt dan krijg je in het midden van de tent intenser licht en aan de zijkanten juist minder intens licht. Als dat verschil te groot wordt krijg je ook duidelijk verschillen in topontwikkeling.

Dus de lamp moet ook hoog genoeg hangen om het licht goed over de ruimte te verdelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras 

Als je nu zo'n lumenmeter of zoiets als app op je telefoon zou installeren... Vervolgens zet je je telefoon vast en gefixeerd op een uiterste hoek van het bladerdek... Vervolgens ga je met de hoogte van je lamp variëren... op een gegeven moment geeft de meter de hoogste waarde aan.

Dan zou dat toch de ideale hoogte moeten zijn? Want dan heeft in ieder geval ook de buitenste rand van je bladerdek het meest optimale licht te pakken.

Of is dit totale nonsens en pseudo-wetenschap mijnerzijds?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is een beetje dat die lichtmeter in telefoons doorgaans erg richtings gevoelig zijn. Als de lamp daalt wort de hoek steeds scherper en meet je relatief steeds minder van het licht dat daadwerkelijk op dat punt valt. Je zou eens kunnen proberen of de waarde erg verandert als je de hoek van de telefoon ten opzichte van de lamp veranderd (terwijl je de sensor wel ongeveer op dezelfde plek houd). Met mijn telefoon was het verschil in ieder geval echt veel te groot om nog iets zinnigs te kunnen zeggen over uniformiteit. Zo'n goedkope lux meter van ali "expres" doet het dan al een stuk beter trouwens. Die zijn ook maar een paar euro.

Je wilt de lamp eigenlijk zo laag mogelijk hebben om zo min mogelijk licht op de wanden te verspillen, maar je wil ook de planten niet verbranden door de hitte of dat je ze onregelmatig belicht. Dus de optimale uniformiteit is een compromis. Je wilt bijvoorbeeld de hoeken daardoor ook wel een beetje onderbelicht hebben. Er is geen vaste hoogte waarop je ineens de beste meting krijgt.

Gavita geeft altijd aan dat ze proberen om de donkerste delen nog 80% van de gemiddelde intensiteit te geven. Dat gemiddelde bepalen met een (goedkope) lichtmeter is dus wat lastig, daarom hou ik het zelf liever op ergens tussen de 60% en 80% van het maximum (zeg tov de meting in het midden van de tent). Al kan ik met mijn computersimulaties wel veel makkelijker dat soort dingen door rekenen. Alleen is dat voor leds en niet voor HPS.

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...