Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik start eind januari met mijn eerste indoorkweekje. 
Ik heb met buitenkweek veel ervaring opgedaan, maar een binnenkweek is natuurlijk iets anders.

Ik ben serieus aan het twijfelen welke tent ik ga aankopen, de bedoeling is om autoflowers te zetten, o.a. auto Gorilla glue #4 (Chem's sister x Sour Dubb x Chocolate diesel), auto night Queen  (Night Queen x Afghan Mazar) en Trans Siberian (AK-47 x white widow genen).
 

Nu ben ik aan het twijfel tussen:

100x100x200
Schakelblok relais 1000 watt
400 watt hps plus voorschakelapparaat en breed straal reflector kap
Afzuiger met externe thermostaat, ingebouwde fancontroller/klimaatregelaar
Koolstoffilter met max airflow 620m3
Thermometer met ingebouwde hydrometer

Kan gekocht worden als complete set 399 Euries.

De andere is ongeveer 100 euries duurder, met LED apollo 4 132 watt.

 

Nu is mijn vraag of toch bedenking. Als je met led soms met moeite 1 gram per watt haalt, en de werkelijke wattage is 132 wat dan haal je toch maar maximum 100 gram per vierkante meter?
Als ik het schema bekijk, op welke afstand ik moet aanhouden om het lichtspectrum over de gehele tent te gebruiken zit ik op 80 cm ongeveer, dan ga ik toch nooit genoeg lux met een 132 watt LED hebben, om een fatsoenlijke bloei te hebben? 
Daardoor lijkt de hps toch voordeliger?

Iemand een tip voor een goede ph meter, wel nog niet te duur, ik ga eerst wat kennis opdoen en dan na een paar rondes een deftig toestel kopen.

 

Als iemand tips of hints heeft of ervaring?

Graag welkom

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

hps werkt en is bewezen, die led is leuk voor de voorgroei, een kwaliteits hps bulb kost je minder dan die 100 euro "winst" 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. Dat gevoel had ik al een beetje. Led voelde niet goed aan. Thx voor de reactie.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Fearghus said:

Ja. Dat gevoel had ik al een beetje. Led voelde niet goed aan. Thx voor de reactie.

hoe kan je nou iets aanvoelen wat je nooit hebt gehad  ? 

die Ferrari voelde niet goed aan .  

mn Rolex idem  . 

verkering met doutzen uitgemaakt . 

dat penthouse was het net niet . 

Hawaii  is me  te koud voor de tijd van het jaar   .

 

100 x 100 x 200 is voor een 600 watter . 

met hps is 1 gr pr wtt ook niet te doen  .

waarom autoflowers ?
wil je niet leip worden     ?
hou de rudies buiten de deur .

ali b heeft cheapass phmeters  of ze goed aanvoelen geen idee .

:verrygood

 

 

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

1m2 is een leuke tent om mee te beginnen met een 400w lamp.  Er zou een 600w lamp in kunnen, maar dat is lastiger met het klimaat waarschijnlijk :rolleyes:

Helemaal omdat je nieuw bent in de binnenwereld lekker beginnen met 400w. Als je daarna geld over hebt zou je kunnen investeren in 400w led (staat gelijk aan 600w hps, behalve de warmte:P)

Zorg dat je met je afzuiger wat overcapaciteit hebt, zodat als het zomer is je ook makkelijker kunt koelen. Ik zelf vind het mooiste 400w=600m3 of 600w=800m3 (dit is voor HPS)

Als je op grond gaat kweken is de ph minder van belang, de vraag is alleen of je organisch of mineraal gaat voeden.

Als dit je eerste keer is zou ik "Sannie's way" kiezen, dit is een vrij gemakkelijke manier van kweken. Dit setje is precies genoeg voor 5 planten, enige wat je nog moet kopen is een lightmix grond, ik zelf gebruik Biobizz lightmix.

Ik zou zelf voor gewone planten gaan, autoflowers zijn mooi voor buiten. Gewone planten kun je namelijk wat makkelijker de grote bepalen, helemaal als andere al ervaring hebben met het groeigedrag van de gezaaide planten:innocent:

 

Gr, X 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de opmerkingen. Miss dan toch maar voor de 600 hps gaan. 

Maar de autoflowers blijven. Als die klaar zijn ga ik rondje gewoon draaien.

@macerror

Buikgevoel :D en als je aantal lummen bekijkt per oppervlakte van die complete tent. 

Maar zo zie je maar, veel verschillende meningen over de hps/led en auto vs zuiver indica/sativa.

Ik ben al meer dan een maand hobbyisten aan het volgen op YouTube en andere mediakanalen, die kweken op Led en met autoflowers of autoflowers op hps. Al mooie resultaten gezien.

Ik ga ook kweken om medische redenen m, kwaliteit gaat voor kwantiteit gaan. 

Ondertussen is het fijn om andere meningen te horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een domme vraag maar waarom zou je autoflowers binnen kweken?

Is toch meer voor buiten dat ze in de zomer vroeg gaan bloeien door middel van dat ze gekruist zijn met een runderalis type.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht op 20/24. Door de kruising met de rundelaris gaan ze na ca. 2 weken in bloei. Na ca. 5 tot 7 weken klaar. Je hebt minder hoeveelheid, maar je kweekt een pak vlugger. 

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/2/2018 at 7:31 PM, Fearghus said:

Nu ben ik aan het twijfel tussen:

100x100x200
Schakelblok relais 1000 watt
400 watt hps plus voorschakelapparaat en breed straal reflector kap
Afzuiger met externe thermostaat, ingebouwde fancontroller/klimaatregelaar
Koolstoffilter met max airflow 620m3
Thermometer met ingebouwde hydrometer

Kan gekocht worden als complete set 399 Euries.

De andere is ongeveer 100 euries duurder, met LED apollo 4 132 watt.

 

 

volgens mij is het allebei een beetje kut, maar als ik moest kiezen, dan voor de HPS set.

Wel denk ik dat er geen digitale ballast in de set zit, amar zo'n traditioneel ding waar je je klauwen aan brand, die sneller in de fik vliegt (hoeft niet, maar gebeurt wel) en die na verloop van tijd gaat brommen. Bulb moet je om de zoveel kweken vervangen.

Je zou ook kunnen kijken of als je alles los koopt, of je dan veel duurder uit bent.

Dan zou je zelf een led armatuur kunnen bouwen. Voorbeelden genoeg.

On 12/2/2018 at 7:31 PM, Fearghus said:

Nu is mijn vraag of toch bedenking. Als je met led soms met moeite 1 gram per watt haalt, en de werkelijke wattage is 132 wat dan haal je toch maar maximum 100 gram per vierkante meter?

Weet niet hoe je aan die wijsheid komt.

Maar als jij met led met moeite 1 gram de Watt gaat halen, dan ga je op HPS met moeite 0.7 gram de Watt halen.

Iemand die met HPS 1 gram de Watt haalt, haalt met led ook gewoon 1.3 gram de Watt.

Je zou dus 300 Watt led in je tent kunt halen, en dan scoor je evenveel als met een 400 Watt HPS.

Mits, mits, de led van goede kwaliteit (maar daar is genoeg over te vinden) en je je klimaat goed krijgt. In de winter heb je het ietsjes lastiger met led, maar dan kun je bijverwarmen met een lullige verwaming van de Action. In een warme zomer ben je echter spekkoper met led. En koelen met een HPS is lastiger. Koelen is altijd moeilijker dan verwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Kees.

Ik heb een nieuwe set gevonden. Daar zit een voorschakelapparaat in, is ook duurder.

Wijsheid zou ik het zeker niet noemen even als geen ervaring.

Die info komt van growers die ik volg op YouTube. Ik weet niet als het toegelaten is om hier een link te posten met de tent?

Als het toegelaten is dan post ik de link. Graag uw meningen dan.

Greatings

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij mag je hier rustig linken.

 

als je op dit forum gaat lezen over led, dan kom je zeer waardevolle info tegen.

Gewone gebruikers in een Hollandsche omgeving.

Dan zul je zien, dat ze goede resultaten halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Hoeveel wil je uitgeven? 

Misschien dat mensen je dan wat gerichter kunnen helpen.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen enkel idee van de kwaliteit van die spullen.

Allemaal merken waar ik nog nooit van gehoord heb (maar kan ook aan mij liggen, want ik ben er niet zo in thuis) behalve Can.

Je zou eens moeten kijken wat je los voor die spullen kwijt zou zijn.

En misschien kun je ook al iets investeren in de toekomst, zodat je eenvoudig kunt uitbreiden als het lekker gaat.

 

Led klinkt duur, maar het heeft 2 financiële voordelen:

- Je spaart stroom

- Je led gaat langer mee, zodat je niet zo snel een nieuwe bulb hoeft te kopen

1 financieel nadeel:

- Het is duur in de aanschaf.

 

Ik denk ook dat led veiliger is dan een niet-digitale ballast. Denk dat de meeste branden die voorkomen in een hok, door de overhitting van ballasts kwamen, vroeger.

Of dat was mijn perceptie, dat kan ook.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Ik heb geen enkel idee van de kwaliteit van die spullen.

Allemaal merken waar ik nog nooit van gehoord heb (maar kan ook aan mij liggen, want ik ben er niet zo in thuis) behalve Can.

Je zou eens moeten kijken wat je los voor die spullen kwijt zou zijn.

En misschien kun je ook al iets investeren in de toekomst, zodat je eenvoudig kunt uitbreiden als het lekker gaat.

 

Led klinkt duur, maar het heeft 2 financiële voordelen:

- Je spaart stroom

- Je led gaat langer mee, zodat je niet zo snel een nieuwe bulb hoeft te kopen

1 financieel nadeel:

- Het is duur in de aanschaf.

 

Ik denk ook dat led veiliger is dan een niet-digitale ballast. Denk dat de meeste branden die voorkomen in een hok, door de overhitting van ballasts kwamen, vroeger.

Of dat was mijn perceptie, dat kan ook.

 

Kees en andere, wat denk je hiervan?

https://www.greensell.nl/a-47168677/complete-kweektenten-led/complete-led-kweektent-greenqube-gq80-80x80x180-met-600watt-lamp/#description

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Fearghus said:

Licht op 20/24. Door de kruising met de rundelaris gaan ze na ca. 2 weken in bloei. Na ca. 5 tot 7 weken klaar. Je hebt minder hoeveelheid, maar je kweekt een pak vlugger. 

 

Grts

Er staat 9 weken tot het klaar, dus de 7 week bloei en 2 week groei.

Dat het een autoflower is betekend alleen dat hij auto-matisch gaat bloeien.

Hoelang hij bloeit hangt van de strain af, er zijn genoeg strains die ook maar 7-8 week bloei hoeven.

En 20/24 uur je stroom aan zie ik ook zeker niet als een plus punt.

Dan kun je net zo goed 2 lampen ophangen en stekjes neerzetten stuk voordeliger en meer opbrengst.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het hier nu zo rustig geworden op het forum?

Precies niet veel activiteit meer, spijtig.

Ik snap voor de ervaren grower dat het een gezaag moet zijn. Daarom lees ik ook veel.

Maar sommige dingen zijn toch gemakkelijker aan te voelen door een ervaren grower.

Greats

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon wat kees al zegt, ieder merk of model is anders, moet nou net iemand precies die tent hebben en dezelfde verwachtingen hebben als jou, ik moet geen tent, allemallemooiniet, stuk voor stuk troep, ja heb jij daar wat aan, of die duizenden die hardstikke tevreden zijn met een tent? vooral over hps setup kun je gewoon googlen, dat is ook 99% hetzelfde

hak gewoon de knoop door en leer, misschien gooi je alles in de kliko na 3 maanden, weet jij veel

je kunt een tent kopen voor 500 euro, of een afzuiger voro 500 euro of een lamp voor 500 euro of.. alles samen voor 500 euro, ja dan lever je ergens op in, maar hoe veel wou je anders neer leggen? zoals ze het vroegah zeiden 'daar koop je ook een zak wiet voor' 

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,
Er zijn zat mensen die mee lezen, maar je bent ook niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk precies wilt.
Complete set? (zelf samenstellen of compleet)
Led/HPS?
Hoeveel planten?
Wat is je doel?

en net wat @HUFFnPUFF al zegt, gewoon beginnen, dan komt de rest van zelf.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx, sorry als ik niet helemaal duidelijk ben. Ik wil een complete tent of een tent die samen gesteld is met hulp van een ervaren grower.

400 hps, een e-vsa lijkt me toch veiliger. Ik weet niet als ik met een apparteset goedkoper zou uitkomen. Budget is 500 Euro 

Led ben ik van afgestapt. Is miss leuker als ik meer ervaring heb.

Greats

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Voor 500 euro ben je best beperkt.
Als je een ervaren grower vraagt zal die niet snel met 500euro uitkomen (althans ik niet).
Voor die 500 kan je inderdaad dan beter een complete set aanschaffen en daar vanuit verder bouwen.
Niet iedereen vind namelijk het zelfde fijn, ene wilt persé een softbox en de ander een buisventilator.

Gewoon rustig beginnen met een makkelijk soortje, ervaring op doen, geld sparen en rustig aan de hobby uitbreiden.
Het voordeel hier van is dat je dan straks ook echt dingen koopt dat jij nuttig vindt, en niet iemand anders.
Het begin lijkt moeilijk, maar wiet is eigenlijk gewoon onkruid en iedereen kan het groeien.
De meeste maken de fout door té goed voor de plant te willen zorgen.
Begin gewoon met een basis setje en daar vanuit lekker uitbouwen.

Met de simpelste spullen is te kweken en leuke resultaten te behalen, alleen wil je echt ALLES gecontroleerd laten verlopen moet je een groter budget hebben.
Maar begin bij het begin, het heeft geen nut om dure spullen te kopen als je nog niet weet hoe het werkt, want zelfs met dure spullen kun je nog een kut ronde draaien als je niet weet hoe je het moet gebruiken.

Mijn advies:
Begin met een 400W HPS
Neem een EVSA.
100x100 tent
5x 18Liter potten
Neem een makkelijk soort. (Northern Light b.v.)

En nu kopen die handel en laat zien wat je kan!:D:tu
Owja! maak een kweekverslag aan zodat iedereen je tips en tricks kan geven:innocent:


Gr, X

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...