Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Harry nak

Dringend hulp gezocht!!!

Recommended Posts

Heb een vreemd ziekte op mijn planten. Eerdere oogst was totaal verwoest.

heb toen de aarde substraat geheel vervangen inclusief de potten.

nu weer in de vijfde week bloei zelfde probleem.

- verdorde bladeren, bruine plekken op stengel, bruine plekken in de vaten, broos, en sommige planten staan niet stevig in de potten. 

nu inmiddels in week 7. Enkele planten zijn al dood.

kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen?

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je toevallig foto's van de planten/bladeren zelf?

Gr, X 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Harry nak,

Ik zie van alles maar wil eerst even wat dingen weten.

Wat is het oppervlak (grote hok/tent)?

Welke en hoeveel lampen gebruik je?

Welke max/min temperatuur is het? 

Welke bodem gebruik je? (aarde, Cocos enz)

Hoeveel water geef je per dag?

Welke voeding geef je mee?

Welk soortje is het?

Hoop vragen, maar dan kunnen mensen op het forum gericht kijken/advies geven.

Gr, X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/2/2018 at 11:11 PM, Xaim said:

@Harry nak,

Ik zie van alles maar wil eerst even wat dingen weten.

Wat is het oppervlak (grote hok/tent)?

Welke en hoeveel lampen gebruik je?

Welke max/min temperatuur is het? 

Welke bodem gebruik je? (aarde, Cocos enz)

Hoeveel water geef je per dag?

Welke voeding geef je mee?

Welk soortje is het?

Hoop vragen, maar dan kunnen mensen op het forum gericht kijken/advies geven.

Gr, 

 

- tempratuur dag 28, nacht 23

- airco met co2 

- co2 750 ppm

- aarde substraat van canna. Terra proffesional plus

- voedingslijn van canna

- water geef ik als het nodig is. Meestal om de 2 dagen.

- soort is amnesia haze

 

Alvast bedankt!

 

Edited by Harry nak

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Harry nak,

Het lijkt er op dat misschien te weinig water geeft aan de planten nu ze in de bloei staan, waardoor ze verdrogen?

Op het blad wat je gefotografeerd hebt van goed naar slecht lijkt het ook een Calcium of magnesium probleem te zijn. 

Ik weet niet hoe groot je ruimte is met 12x1000, maar dit kan ook droogte uitlokken tussen de toppen waardoor het tussen de toppen misschien wel meer als 30+ graden kan zijn.

Ik zou toch als eerste beginnen met het controleren van de potten op water. Nu ze namelijk in de bloei staan gaan ze ineens meer drinken rond deze weken. Ik zie namelijk op de foto's her en der hangend blad. 

Aan gezien je dag/nacht temperaturen best hoog zijn zal er ook veel vocht verdampen.

Hoe is de temperatuur van de wortels van de plant? want 23 graden bij de wortels is vrij hoog.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim

Ze krijgen zeker voldoende water.

Door de ziekte lijkt het net of ze niet drinken oftewel geen voeding meer krijgen. 

 

Wat kan je zeggen over de bruine stengels en verdorde bladeren?  Schimmel? 

En wat is de ideale dag en nacht tempratuur dan?

Gr

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur ter hoogte van je potten is ook wel handig om te weten!
Misschien is die overdag te warm of snachte te koud. Je aardetemperatuur zou idealiter tussen de 20 en 23 graden moeten liggen heb ik net zelf geleerd. Te warm of te koud dan kan je allebei grote problemen krijgen! Ziektes of rot.

Temperatuur van je giftwater =?
Rond de 20 graden moet die zijn.

En ik dacht aan toprot/schimmel, maar dat ligt er aan of je de blaadjes er heel makkelijk uit trekt en of het dan bruingrijs en stoffig verkruimelt waar het uit komt, ook ruikt dat zurig muf. Het is vooral bij de aanhechtingen goed te zien helemaal bij de stengel dus of in je top.
Ik zie gekke dingen, maar ik zie ook schaduwen en gewoon uitgebloeide blaadjes, athans zo lijkt het mij. Wel een beetje op een gekke plek hoog in de plant.

En als ik die aanhechting zie aan die stengel denk ik meteen aan je wortels.
Misschien wel wortelrot? of Pythium? Dat de temperaturen van je pot steeds te hoog zijn geweest?

Je kan trouwens ook de potten optillen om te kijken hoe zwaar ze zijn! Dan weet je zeker of ze het wel of niet opdrinken, het is helemaal niet gek laat in de bloei dat ze een stuk minder drinken! Als je stug doorwatert das ook niet goed natuurlijk, dat hoor je wel te controleren en ook af te bouwen!

Heb je trouwens uberhaubt wel gedacht aan het luchtig maken van je medium met 1/3 perliet er door? Ik gebruik hier (1/3 sterke compost 1/3 vermiculiet, 1/3 coco en dan zo groot mogelijke potten)  Of heb je die aarde er zo uit de zak in gegooid?
Want dan kan daar je probleem zitten, te weinig zuurstof bij je wortels een kleffe kluit krijg je dan. Halve wasknijpers in je schotels leggen en daarop je pot zodat er lucht onderdoor kan is ook een goeie tegen rot!
Als je op aarde kweekt is het sowieso raadzaam om deze ook te doen leven en dat leven ook te voeden, zeg maar dat je een gezond milieu krijgt zonder pathogene (foute) bacterien, en dat doe je dan door de goeie te laten overheersen, maar die moet je dan toevoegen en je moet ze wel blijven voeren! Eigenlijk moet dat al door je aardemix, microbenvoer, de goeie schimmels. Aarde kwekers gebruiken meestal geen direct opneembare synthetische voeding, dat is namelijk onlogisch, het bodemleven maakt alles opneembaar in samenwerking met de schimmels en de wortels.
Als ze synthetisch kweken nemen ze eerder 100% coco, want het enige dat je daarvoor nodig hebt is een medium dat veel vocht kan opnemen en afstaan en ook luchtig is, er hoeft dan geen voeding in je medium te zitten. Ga je synthetisch voeren bij aarde dan werken de dingen elkaar tegen soort van.
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor materiaal is je hok van gemaakt?

Wat ligt er op de vloer?

Eerder wel een goede ronde gedraaid hier?

Kijk je elke dag bij de planten, en hoe vaak per dag?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Harry nak said:

@Xaim

Ze krijgen zeker voldoende water.

Door de ziekte lijkt het net of ze niet drinken oftewel geen voeding meer krijgen. 

 

Wat kan je zeggen over de bruine stengels en verdorde bladeren?  Schimmel? 

En wat is de ideale dag en nacht tempratuur dan?

Gr

 

Als ik de bladeren zo zie en de stengels neig ik inderdaad maar een schimmel. Als de blaadjes echt droog zijn is het wat anders, maar als ze een beetje weeig/vochtig zijn is de kans groot dat het een schimmel is.

Het LIJKT een beetje op toprot, maar ik vermoed dat het om deze soort gaat: phytophthora (tomaten ziekte)

ik vermoed dat ook de wortels van deze planten zijn aangetast waardoor er wortelrot ontstaat, en hierdoor minder gaan drinken. 

Ik heb mijn planten zelf op 20nacht/26dag, dat werkt voor mij het best.

 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het lichtschema in de war geweest  ?

net of er een zweempje reveg rond de planten hangt .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim

Ik denk inderdaad ook phytophthora of fussarium. Waardoor de wortels zijn aangetast en daardoor minder gaan drinken.

hoe kan ik dit oplossen? En waardoor is dit gekomen? Enige idee?

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip

Dankje voor de infopaper.

Ik ben bang dat het om deze ziekte gaat.

Heeft de zelfde symptonen

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trichoderma schimmel schijnt goed te werken als preventief middel.

Weet iemand waar ik die kan kopen?

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Harry nak,

Je zou hier even kunnen kijken waar het te koop is, ik vraag me alleen af of dit nog kan gaan helpen als het al zo ver gevorderd is, maar proberen kan geen kwaad.

Je zou volgende keer preventief kunnen behandelen met basalt of lavameel zodat de schimmel sowieso geen vat op je planten krijgt.  Ook schijnt heermoes te helpen tegen de schimmel.

Het beste blijft nog steeds te voorkomen, voordat je weer een nieuwe oogst begint, ontsmet alles goed. Volgens mij zou een zwavelbrander misschien wat kunnen doen, maar dat weet ik niet zeker.

Zorg voor voldoende ventilatie tussen de planten, geef ze niet te veel water, hou de luchtvochtigheid laag 40/50%.

Dit is wel een hardnekkige schimmel,  dus zorg echt dat ALLES goed behandeld is voor je opnieuw begint :rolleyes:

Gr, X 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou nog kunnen overwegen mijn vragen te beantwoorden.

Je krijgt niet zomaar die schimmel in je hok.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunbeam heeft het min of meer al proberen te schetsen, maar het lijkt me heel verstandig om zorgvuldig naar de bron te kijken, ook met het oog op de toekomst en onderzoek te plegen. Bosrand stelt hierin ook goede vragen.

De bodemschimmels die je zoekt, zitten bijvoorbeeld ook in 'bacto', maar je hebt de 'paper' gelezen.....

Het is gebruikelijk om bij het inwateren van je medium al je bacto te gebruiken. Het bodemleven start al bij dit aangieten en vervolgens 1x in de week herhalen, de hele cyclus.

Mycorrhiza wordt veelal van te voren in je grondje gestopt en gaan een relatie met je wortels aan (ik krijg wat van jou en jij van mij).

Hier slechts willekeurige linkjes waar je het een en ander kunt verkrijgen, maar het is zeker raadzaam om je over beide termen in te lezen. Het helpt in bewustwording van de toepassing.

https://www.bioplantenvoeding.nl/

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiM-qe1x4PfAhXD5HcKHbj9DuoYABAAGgJlZg&ohost=www.google.nl&cid=CAASE-RoBHCW0rx2TmlUAR1rZXXpqtQ&sig=AOD64_0rdrVdqhYpJzFGEF1ryTxHB0mb3w&q=&ved=2ahUKEwjwoaS1x4PfAhWNJ1AKHcvZAZwQ0Qx6BAgLEAE&adurl=

Share this post


Link to post
Share on other sites

P@bosrand

 

Alles is van steen en beton. En wat folie. En vurenlatjes om armaturen op te hangen. Er word dagelijks gecontroleerd. En heb eerder wel succes vol draai gehad

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, macerror said:

is het lichtschema in de war geweest  ?

net of er een zweempje reveg rond de planten hangt .

:vape:

Dit is precies wat ik ook dacht toen ik die fotos voor 't eerst zag. Ik heb zelf nooit amnesia haze gegroeid maar de toppen zien er heel fluffy en opgeploft uit voor week 5 bloei. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er eerder een goede ronde gedraaid is op deze locatie, kan je vergiftiging in ieder geval grotendeels uitsluiten.

 

Anderen hebben het ook al aangehaald, de temperatuur van de aarde. Als die te laag is, nemen de planten slecht voeding/water op en is de kans groter dat je ze verzuipt, waardoor schimmels een grotere kans krijgen de planten aan te tasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...