Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JackyH80

frisse lucht aanvoeren van boven en afzuigen van onder bij LED?

Recommended Posts

Omdat ik steeds meer lees dat het vaak te koud is in de tent,vooral van okt-febr , (omdat Led's bijna geen warmte afgeven)  is het dan niet slim om van onder af te zuigen en frisse lucht van boven te laten komen? Dan trek je de warme lucht mooi naar onder.  Ik ben daar in ieder geval aan het denken.  Ik wil het eigenlijk zo inrichten dat ik bijvoorbeeld in maart (als dat nodig blijkt) dit weer kan omgooien.     Iemand nog tips over de beste softbox  + fancontrollers?  Ik wil absoluut  de stilste hebben, heb ondertussen de hele kamer (behalve de vloer) al helemaal bekleed met zwarte geluidsisolatie (eierdopjes motief) maar nu wil ik nog een stille en bromvrije softbox plus fancontroller ( want als ik hier lees ligt het vaak aan de goede controler???)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat naar beneden afzuigen is al eerder bedacht.

Is her en der wel iets over te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Kees A said:

Dat naar beneden afzuigen is al eerder bedacht.

Is her en der wel iets over te vinden.

Haha oke, dan zat ik toch in de goede richting te denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarja...of dat natuurlijk veel verschil geeft is ook maar de vraag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk het wel.

Ook met een ventilator eventueel van boven je armaturen naar beneden blazen.

Daarmee koel je de leds actief en komt de warme lucht meer richting bladerdek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Kees A said:

Denk het wel.

Ook met een ventilator eventueel van boven je armaturen naar beneden blazen.

Daarmee koel je de leds actief en komt de warme lucht meer richting bladerdek.

ja zo heb ik het nu ook draaien,
zulk soort dingen kunnen net die 1-2 graden schelen die je nodig hebt!

Het ding is ook, lucht van boven is dus juist niet fris..
Ik zou niet boven inblazen, maar gewoon de aanzuig verlengen naar een hoger/warmer punt al naar gelang de kou, en het mooie met leds is nu juist dat je ze gewoon harder kan zetten of meer ophangen tot je tent weer net zo lekker warm is als met hps, maar dan met meer licht en spreiding, turbo modus dus, love it!

Soms is wel een extra kacheltje van onderen (op een thermostaat), zeg maar potverwarming nodig. Het liefst wil je daar niet onder de 20 graden komen, bij mij gaat het tot 18 nu want ja het is gewoon koud, de afzuiging gaat bij mij snachts weer op de helft (dat moet ik met de hand schakelen, op tijd). De lamp ging net uit en ik had nu zin en tijd om even een stuk karton te plaatsen tussen de tent en de muur tegen de kou zodat ie boven langs moet, hop 19 ipv 18 graden binnen.. vele kleine dingetjes...

Ik stook 100w bij aan thermostaat geregelde dingen, warmtematjes en een draad... dat staat vrijwel continu aan als de lamp uit is en soms ook als hij aan is nu. > goed afstellen..Ventileren en verwarmen tegelijk is kunst en vliegwerk als het zo koud is, maar ook makkelijk als je het in je voordeel weet te gebruiken met isolatie, luchtstroom controle en timing, raampie dicht als de lamp uit gaat, hoe beter je dat kan regelen/automatiseren..

En een fan van boven, die kan je ook uit zetten, das mooi man die controle! Die kan zelfs op een thermostaat dan! En simpel! Staat bij mij op de timer van de lamp erbij. Er zijn altijd van die momenten dat je huis net weer te warm is en je tent dus ook, als het buiten stortregent en je ramen zijn dicht weet ik het, als je bezoek hebt, als je iets verkeerd hebt afgesteld..
Ik weet dus niet wat nou beter is, wat is je gewenste 'default state'? Koelen of verwarmen? Bij mij nog steeds koelen hoor! Dus van onder naar boven. Ja snachts ben je dan weer in het nadeel nu. Maar karton is gratis, schotje hier en daar.. Volgende kweek zet ik mijn tent 10cm van de grond, ga ik wat mee doen..
Ik heb het trouwens wel toegepast in een veg hokje, was gewoon een kartonnen doos die in de huiskamer stond met een zwakke lamp, dan is het handig om het andersom op te bouwen, of de fan andersom te doen...

De huisthermostaat is blijven steken op 17-18 graden, anders wordt het met de lamp aan te warm, heb je dat weer! Dat kan ineens gebeuren, moet je ook niet hebben 30+ graden in je tent omdat je radiator stond te loeien met het raam dicht per ongeluk, ...... kan je nare plagen van krijgen ook..
17.5 is een mooi gemiddelde, voor het hele huis en weer een ding minder om aan te denken dat kan schommelen, 1 graad verhoging buiten de tent die net lekker op 26.5 stond, is ie ineens weer 27.5... en ik wil ook geen 20 graden meer in huis overdag dat is te warm om te werken...het ding is, dan moet ik mijn lamp weer dimmen of harder gaan afzuigen, allebei ongewenst  :nerd Een fannetje naar omlaag binnen in je tent of niet, dat zijn mooie dingen!
En ik vind het nu mooi om de temperatuur in stadia van 26-27 in de tent via 18 graden buiten de tent naar 2 graden buitenshuis te zien tegelijk op een schermpje, zo'n gecontroleerde tussenruimte als een woonhuis doet het goed :P
Maar goed ik doel op: Welke kant moet het muntje op rollen als je iets vergeet bijvoorbeeld een fan aan te zetten?
Of hij gaat kapot? de warme of de koude kant? ik zeg de koude.
Dat is uiteindelijk de reden dat ik heb gezegd van onder naar boven is beter voor mij.
Vergis je niet, LED is misschien efficienter, (das ook nog maar zeer de vraag, ligt er aan wat je koopt!) maar door je spreiding kan je veel meer ophangen en meer watts gebruiken, meer penetratie, ook de hoeken etc, meer toppen in je tent, waardoor je uiteindelijk weer precies dezelfde logica tegen komt als die ouwe stempel kwekers gewend zijn qua klimaat.
Ja het metabolisme van de plant gaat zelfs harder omdat je naar verhouding meer licht hebt, dus moet je meer water geven, meer voeren en meer vocht afvoeren! Dus de ventilatie gaat op dat vlak ook weer zwaarder meewegen.
Ik zie al jaren een grote schuif voor me, een plank de verticaal staat, die net te kort is.
Als de plank op de grond staat heb je boven een kier = warme lucht
Als je de plank tegen het plafond aan zet heb je onder een kier = koude lucht

Op zich is het omdraaien van de stromingsrichting binnenin je tent in de wintermaanden ook wel weer een heel leuk idee, het scheelt je in ieder geval al 1 fan.

Mijn hoofd is het duidelijk nog niet uit...
 

Edited by Sunbeam
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Sunbeam said:

ja zo heb ik het nu ook draaien,
zulk soort dingen kunnen net die 1-2 graden schelen die je nodig hebt!

Het ding is ook, lucht van boven is dus juist niet fris..
Ik zou niet boven inblazen, maar gewoon de aanzuig verlengen naar een hoger/warmer punt al naar gelang de kou, en het mooie met leds is nu juist dat je ze gewoon harder kan zetten of meer ophangen tot je tent weer net zo lekker warm is als met hps, maar dan met meer licht en spreiding, turbo modus dus, love it!

Soms is wel een extra kacheltje van onderen (op een thermostaat), zeg maar potverwarming nodig. Het liefst wil je daar niet onder de 20 graden komen, bij mij gaat het tot 18 nu want ja het is gewoon koud, de afzuiging gaat bij mij snachts weer op de helft (dat moet ik met de hand schakelen, op tijd). De lamp ging net uit en ik had nu zin en tijd om even een stuk karton te plaatsen tussen de tent en de muur tegen de kou zodat ie boven langs moet, hop 19 ipv 18 graden binnen.. vele kleine dingetjes...

Ik stook 100w bij aan thermostaat geregelde dingen, warmtematjes en een draad... dat staat vrijwel continu aan als de lamp uit is en soms ook als hij aan is nu. > goed afstellen..Ventileren en verwarmen tegelijk is kunst en vliegwerk als het zo koud is, maar ook makkelijk als je het in je voordeel weet te gebruiken met isolatie, luchtstroom controle en timing, raampie dicht als de lamp uit gaat, hoe beter je dat kan regelen/automatiseren..

En een fan van boven, die kan je ook uit zetten, das mooi man die controle! Die kan zelfs op een thermostaat dan! En simpel! Staat bij mij op de timer van de lamp erbij. Er zijn altijd van die momenten dat je huis net weer te warm is en je tent dus ook, als het buiten stortregent en je ramen zijn dicht weet ik het, als je bezoek hebt, als je iets verkeerd hebt afgesteld..
Ik weet dus niet wat nou beter is, wat is je gewenste 'default state'? Koelen of verwarmen? Bij mij nog steeds koelen hoor! Dus van onder naar boven. Ja snachts ben je dan weer in het nadeel nu. Maar karton is gratis, schotje hier en daar.. Volgende kweek zet ik mijn tent 10cm van de grond, ga ik wat mee doen..
Ik heb het trouwens wel toegepast in een veg hokje, was gewoon een kartonnen doos die in de huiskamer stond met een zwakke lamp, dan is het handig om het andersom op te bouwen, of de fan andersom te doen...

De huisthermostaat is blijven steken op 17-18 graden, anders wordt het met de lamp aan te warm, heb je dat weer! Dat kan ineens gebeuren, moet je ook niet hebben 30+ graden in je tent omdat je radiator stond te loeien met het raam dicht per ongeluk, ...... kan je nare plagen van krijgen ook..
17.5 is een mooi gemiddelde, voor het hele huis en weer een ding minder om aan te denken dat kan schommelen, 1 graad verhoging buiten de tent die net lekker op 26.5 stond, is ie ineens weer 27.5... en ik wil ook geen 20 graden meer in huis overdag dat is te warm om te werken...het ding is, dan moet ik mijn lamp weer dimmen of harder gaan afzuigen, allebei ongewenst  :nerd Een fannetje naar omlaag binnen in je tent of niet, dat zijn mooie dingen!
En ik vind het nu mooi om de temperatuur in stadia van 26-27 in de tent via 18 graden buiten de tent naar 2 graden buitenshuis te zien tegelijk op een schermpje, zo'n gecontroleerde tussenruimte als een woonhuis doet het goed :P
Maar goed ik doel op: Welke kant moet het muntje op rollen als je iets vergeet bijvoorbeeld een fan aan te zetten?
Of hij gaat kapot? de warme of de koude kant? ik zeg de koude.
Dat is uiteindelijk de reden dat ik heb gezegd van onder naar boven is beter voor mij.
Vergis je niet, LED is misschien efficienter, (das ook nog maar zeer de vraag, ligt er aan wat je koopt!) maar door je spreiding kan je veel meer ophangen en meer watts gebruiken, meer penetratie, ook de hoeken etc, meer toppen in je tent, waardoor je uiteindelijk weer precies dezelfde logica tegen komt als die ouwe stempel kwekers gewend zijn qua klimaat.
Ja het metabolisme van de plant gaat zelfs harder omdat je naar verhouding meer licht hebt, dus moet je meer water geven, meer voeren en meer vocht afvoeren! Dus de ventilatie gaat op dat vlak ook weer zwaarder meewegen.
Ik zie al jaren een grote schuif voor me, een plank de verticaal staat, die net te kort is.
Als de plank op de grond staat heb je boven een kier = warme lucht
Als je de plank tegen het plafond aan zet heb je onder een kier = koude lucht

Op zich is het omdraaien van de stromingsrichting binnenin je tent in de wintermaanden ook wel weer een heel leuk idee, het scheelt je in ieder geval al 1 fan.

Mijn hoofd is het duidelijk nog niet uit...
 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik natuurlijk van bovenaf frisse lucht wil inlaten dan zal ik m'n filter naar onder moeten halen he? Anders heeft het totaal geen zin, dan komt m'n verse lucht die ik van boven inlaat meteen in m'n koolstof filter terecht en vliegt de deur uit en zal onder bij de dames m'n LV waarschijnlijk te hoog zijn. Dus tenzij ik m'n filter niet onder naast de dames kan hangen lijkt me van bovenaf verse lucht aanbrengen geen optie. 

Kan me vergissen maar zijn er mensen die de filter wel eens een stuk lager hebben gehangen, bijvoorbeeld laag rechts of links van de korte kant ipv hoog boven de lampen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zekers beste man zulke mensen heb je !
en met een flexible slang kan het makkelijk  .
ook kan je een inlaat maken waarbij je zeg maar een 50 % van je verwarmde  uitaatgas terug laat flowen in je cave  . 
dan is het handig om een flexiebelle slang te hebben om em weer op die verhoogde inlaat te leggen zeg maar  .

:verrygood

ps : en je moet 60 eur investeren op een transformator om je afzuig te kunnen finetunen . 
wat nog wel een rekensommetje opleverd om overkill te voorkomen  . 
je hebt voor led een andere formule als te doen gebruikelijk  .

helaas is me de formule ontschoten .

 

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, macerror said:

ja zekers beste man zulke mensen heb je !
en met een flexible slang kan het makkelijk  .
ook kan je een inlaat maken waarbij je zeg maar een 50 % van je verwarmde  uitaatgas terug laat flowen in je cave  . 
dan is het handig om een flexiebelle slang te hebben om em weer op die verhoogde inlaat te leggen zeg maar  .

:verrygood

oke macerror ,maar wat bedoel je precies met een flexibele slang? Kun je me een voorbeeld geven?  Of bedoel je een combi connect slang? 

Heb nu het idee om een tent te pakken van 240x120x200 met 2  Led's van in totaal +/_900w en softbox van 750m3 en een filter van 750m3  daarbij natuurlijk nog een fancontroller. Wilde eerst 2 kleine tentjes pakken maar 1 grote lijkt me handiger.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, macerror said:

nee aktion geloof ik .

 

IMG_0581 (2).JPG

Maakt die niet heel veel geluid zo'n slang ..of begint het gedeelte waar het geluid gaat maken pas achter de softbox?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie maakt het helemaal niet uit waar je filter ligt, het gaat om je 'ducting', op welk punt komt de lucht naar binnen.
Dat punt kan je met een flexibele slang zelf bepalen als je die nog eens aan je filter maakt.

Dus je maakt een box om je filter heen met daaraan twee slangen, een voor in en een voor uit.
een soort stofzuiger heb je dan, met een slang die je overal kan laten aanzuigen wat maar handig is, of je filter nu op de grond ligt op op je dak dat maakt dan niks meer uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je afzuiger bedoel je ?
of toch een box om je filter ?
ik weet dit is basiskennis maar ik moet updaten ff verfrissen weejewel .

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inderdaad voor mijn led tent de afzuiger aan de onderkant van de tent. Ook het filter zit daar. Ik blaas door het filter wat eigenlijk neit zo goed is met een slakkenhuis fan, maar je kan ook een inline filter gebruiken (of zelf iets eromheen bouwen zoals hierboven gesuggereerd)

Alleen als het heel warm is in de zomer wil ik de afzuiging nog wel weer eens naar boven verplaatsen.

Heb ook wel een fan aan het plafond gehad, maar ik vond het lastig om daarmee dan de hele tent van dezelfde luchtstroom te voorzien. Kreeg toch al snel een verschil in gewas direct onder de fan en eromheen. De planten in de directe luchstroom kregen een andere kleur en verbruikten meer water/voeding dan die erbuiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Wietefras said:

Ik heb inderdaad voor mijn led tent de afzuiger aan de onderkant van de tent. Ook het filter zit daar. Ik blaas door het filter wat eigenlijk neit zo goed is met een slakkenhuis fan, maar je kan ook een inline filter gebruiken (of zelf iets eromheen bouwen zoals hierboven gesuggereerd)

Alleen als het heel warm is in de zomer wil ik de afzuiging nog wel weer eens naar boven verplaatsen.

Heb ook wel een fan aan het plafond gehad, maar ik vond het lastig om daarmee dan de hele tent van dezelfde luchtstroom te voorzien. Kreeg toch al snel een verschil in gewas direct onder de fan en eromheen. De planten in de directe luchstroom kregen een andere kleur en verbruikten meer water/voeding dan die erbuiten.

wietefras  hoe groot is je tent/hoeveel watt Led in totaal/afzuiging-koolstoffilter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bump voor een oud topic maar nog steeds relevant. ik heb nu ook de afzuiging beneden ipv boven. warm word het zeker te warm zelfs en droog ook!.

Als ik de lamp wat hoger zet word het zo warm dat de afzuiger harder moet gaan draaien. maar doordat de afzuiger harder moet draaien gaat de lv weer omlaag tot een punt dat mijn luchtbevochtiger het niet meer kan bijbenen.

ik overweeg om weer van boven aan te zuigen nu de lamp op 100% moet gaan draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de afzuiger ook beneden maar op die locatie is de lv hoger dan diezelfde waar het filter bovenin hangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, MisterX said:

bump voor een oud topic maar nog steeds relevant. ik heb nu ook de afzuiging beneden ipv boven. warm word het zeker te warm zelfs en droog ook!.

Als ik de lamp wat hoger zet word het zo warm dat de afzuiger harder moet gaan draaien. maar doordat de afzuiger harder moet draaien gaat de lv weer omlaag tot een punt dat mijn luchtbevochtiger het niet meer kan bijbenen.

ik overweeg om weer van boven aan te zuigen nu de lamp op 100% moet gaan draaien.

Lijkt me inderdaad een beter idee, je ziet het bij jouw grow ook aan de bladeren / bladstand dat ze niet gelukkig zijn, blad ziet er droog en rimpelig uit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en het gekke is mijn pulse grows geven aan dat de temp ongeveer 25 graden is met een lv van rond de 60%. Dus wat dat betreft zijn de cijfers niet slecht.

totdat ik meer moet gaan afzuigen :( dan zakt de lv in.

 

vooral als de droger in de andere kamer aangaat word het echt snel warm omdat alle warme lucht in de nok gaat zitten. dat was echt een stuk minder een probleem eerst.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan die droger niet aan in de plant nacht uren? :lol:

Edited by wieries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat doe ik ook zoveel mogelijk nu. kan alleen niet altijd jammer genoeg.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...