BOMBASTICK 15 Posted November 21, 2018 Ik weet dat de frequentieregelaar het apparatuur door middel van voltageregeling kan dimmen, alleen is het voor mij vooralsnog onduidelijk hoe dat precies in zijn werk gaat. Wat ik verneem is dat niet alle apparatuur comptabel zijn met de frequentieregelaar, neem bijvoorbeeld een Ruck buisventilator Etamaster (die ik wil gebruiken in mijn kleinere 1,2x1,2m groei en droog ruimte). Volgens de leverancier van ventilatieland.nl is deze niet comptabel met de frequentieregelaar van Cli-mate https://www.ventilatieland.nl/artikel/26257/ruck-buisventilator-etamaster-m-600m-h-diameter-150-mm-em-150l-e2m-01.html Na mail contact met ventilatieland kreeg ik namelijk het volgende te horen: ''Deze zijn niet compatibel met de frequentieregelaar van Cli-mate. Deze zijn enkel op 230V aan te sluiten.'' Daarna stelde ik dezelfde vraag aan Cli-Mate, waarop ik kreeg te horen: ''als de ruck ventilator geen ingebouwde regelaar heeft en gewoon 220/230 V is dan kan hij erop gebruikt worden'' Heel tegenstrijdig en verwarrend, ik ben zelf verder op onderzoek uit gegaan maar kom er niet uit. De buisventilator heeft overigens geen ingebouwde regelaar, hij heeft wel een ''3 standen motor'' en is aan te sluiten op een drie-standen regelaar, maar aangezien ik de frequentieregelaar (mits ze compitabel zijn) ga gebruiken hoef ik de drie-standen regelaar niet. De volgende technische gegevens zijn van de frequentieregelaar, te vinden op de website: https://cli-mate.nl/producten/advance-climate-solutions/frequentieregelaar/ TECHNISCHE GEGEVENS Voedingsspanning: 1-fase 220/240V – 50Hz Frequentiebereik: 5 – 50 Hz De voedingsspanning van de frequentieregelaar geeft 220/240V aan, de bovenstaande buisventilator heeft een spanning van 230V, dat zit er toch mooi tussenin? Of begrijp ik het verkeerd en is de frequentieregelaar alleen comptabel met apparatuur met 220V óf 240V, en dus niet wat er tussenin zit? Daarnaast staat er bij de gegevens van de buisventilator ook het volgende: De Ruck ETAMASTER buisventilator (EM M-serie) is te bedienen met een aan/uit schakelaar of traploze toerentalregeling afhankelijk van het model. Je zou zeggen dat de frequentieregelaar een traploze toerentalregelaar is, toch? Het klinkt misschien vanzelfsprekend voor jullie, maar ik heb zelf amper tot geen kennis op het gebied van elektronica, ik wil het leren zodat ik veilig en efficiënt te werk kan gaan. Ik ben bang dat ik iets doorbrand als ik het verkeerd aansluit. groet abel Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted November 21, 2018 https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentieregelaar Wat Climate zegt klopt. En is inderdaad voor apparatuur tussen 220-240v. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
BOMBASTICK 15 Posted November 21, 2018 1 hour ago, bosrand said: https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentieregelaar Wat Climate zegt klopt. En is inderdaad voor apparatuur tussen 220-240v. dankjewel, zou je het kunnen toelichten zodat ik het begrijp cheers Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted November 21, 2018 Heel duidelijk kan ik het niet uitleggen, maar ik waag een poging. Een frequentieregelaar regelt de frequentie. Normaal is de frequentie van het lichtnet 50hertz. Dat wil volgens mij zeggen dat 50 keer per seconde(?) de spanning veranderd van positief naar negatief. Met een frequentieregelaar kan je dus de snelheid daarvan verlagen, waardoor de spanning(?) ook omlaag gaat. Hier kan je nog wat meer erover lezen. Het zou beter werken dan een gewone dimmer, maar hoe en wat precies kan ik je niet vertellen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
BOMBASTICK 15 Posted November 22, 2018 8 hours ago, bosrand said: Heel duidelijk kan ik het niet uitleggen, maar ik waag een poging. Een frequentieregelaar regelt de frequentie. Normaal is de frequentie van het lichtnet 50hertz. Dat wil volgens mij zeggen dat 50 keer per seconde(?) de spanning veranderd van positief naar negatief. Met een frequentieregelaar kan je dus de snelheid daarvan verlagen, waardoor de spanning(?) ook omlaag gaat. Hier kan je nog wat meer erover lezen. Het zou beter werken dan een gewone dimmer, maar hoe en wat precies kan ik je niet vertellen. Dankjewel voor deze info. Weet jij ook of dit mogelijk is op een motor die gemaakt is om met 3 standen te regelen? dat is deze buisventilator namelijk, de 3stand regelaar is weliswaar apart te koop maar het lijkt erop dat de motor van de ventilator is gebouwd voor drie stappen. thanks Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted November 22, 2018 Die 3 standen regelaar is gewoon de dimmer, dus de ventilator heeft zelf geen dimfunctie, dus moet dat werken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Patrick034 39 Posted November 23, 2018 Spanning gaat niet omlaag, wel het aantal Hz. Dat is ook de reden dat een motor niet gaat brommen want het voltage blijft hetzelfde. Hij gaat langzamer draaien omdat de Hz omlaag gaat Quote Share this post Link to post Share on other sites
Aadje 0 Posted December 29, 2018 Koop een afzuiger zonder een driestanden regelaar en dan werkt elke afzuiger op een frequentieregelaar....zonder brom ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted December 29, 2018 als het op 3 functie zuiger niet wil, haal het dan los, zet hem in de turbo stand, sluit het dan weer aan en kijk of ie dan wel wil anders gewoon even een ouderwetse klap op geven Quote Share this post Link to post Share on other sites
Xaim 1,750 Posted January 2, 2019 Gewoon de 3 standen ventilator op de hoogste stand zetten, en dan dmv de frequentieregelaar de boel regelen. Mijn afzuiger heeft ook 3 standen, uit/400m3/800m3 en hij staat op 800m3 met frequentieregelaar. Dat werkt dus gewoon. Gr, X Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 Voordelen van een frequentie (F) regelaar is dat je de max koppel ook bij lage toerentallen blijft houden. De toerental van je motor is in verhouding gelijk aan je F. De formule die je kunt toepassen voor het berekennen van de toerental van je afzuiging is: TPM = F * (2 / n) * 60 Daarbij is F de frequentie en n het aantal polen. Aan de hand van de toerental kan je de luchtverplaatsing berekenen. geen dank. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted January 4, 2019 (edited) 26 minutes ago, ZiiP said: Aan de hand van de toerental kan je de luchtverplaatsing berekenen. En hoe je dat? Om het stukje info even compleet te maken. Thnx Edit: ik gebruik een Cli-mate frequentie regelaar, draait nu bijv op 14 Hertz. Is de F dan 14?? 14 x 2 : 1 x 60 = 1680? Dan zou het bij 50 Hertz 50 x 2 : 1 x 60 = 6000 TPM zijn, maar m'n afzuiger gaat maar tot 2500 TPM Hoe zit dat dan? Edited January 4, 2019 by vakman Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 N is het aantal polen van je motor. Die heb je wss niet ingevoerd. 14×(2÷2)×60 = 840 tpm als je motor 2 polen heeft. 50*(2/2)*60 = 3000tpm bij F 50 Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted January 4, 2019 (edited) @ZiiP mijn motor is 1-polig Edit: 2 polen uiteraard... Edited January 4, 2019 by vakman Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 Een motor met 1 pool kan nooit draaien, dat is ook niet logisch. Je hebt wel 1 poolpaar die bestaat uit 2 polen, misschien vergis je het daarmee?Vandaar ook je snelheid van rond de 2500. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted January 4, 2019 1 hour ago, ZiiP said: Een motor met 1 pool kan nooit draaien, dat is ook niet logisch. Je hebt wel 1 poolpaar die bestaat uit 2 polen, misschien vergis je het daarmee?Vandaar ook je snelheid van rond de 2500. Staat zo in de specificatie van de afzuiger. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 (edited) Je haalt fase en polen door elkaar. 1 fase motor heeft minimaal 2 polen. Staat in de specs faseaantal = 1 Edited January 4, 2019 by ZiiP Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted January 4, 2019 @ZiiP ik doelde eigl op het max toerental Max 2500. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 Haal de waaier van je motor en laat de motor vrij draaien. Dan zal deze rond de 3000tpm draaien. En 2500tpm met weerstand van je waaier. Hou de waaier een beetje tegen en je zult zien dat de toerental ook flink zakt Quote Share this post Link to post Share on other sites
vakman 4,595 Posted January 4, 2019 Okay, thnx! En welke waarde hou je dan aan om de luchtverplaatsing te berekenen? 2500 TPM = 100% of 3000 TPM = 100% Quote Share this post Link to post Share on other sites
greentjeonatrip 1,093 Posted January 4, 2019 Ik kijk aandachtig mee. Thanks @ZiiP Quote Share this post Link to post Share on other sites
ZiiP 101 Posted January 4, 2019 (edited) @vakman 500 toeren verlies heeft te maken met de slip factor. Zoek deze in de specs, wss is die rond de 0.83. max toeren motor (3000) * slip factor(0,83?) == max toerental ventilator(2500). Let wel: waarschijnlijk. Je zal dit zelf even moeten controleren. Ik hou mij er niet mee bezig, ik ben meer van klein electronica en programmeren. Edited January 4, 2019 by ZiiP 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites