Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

-TAV-

1e keer op LED (zelfbouw): 5 maal Critical x White Widow

Recommended Posts

Zo,

Als we beginnen gaan we het ook afmaken.

In het afgelopen jaar heb ik zelf een kastje gebouwd, zie topic.

Precies vorige week maandag gingen de zaadjes de grond koffiefilter in:

small.IMG-20181106-WA0007.jpeg.851e302f4

Twee dagen later 5 ontkiemt:

small.IMG-20181108-WA0002.jpeg.020f426fc

Ik heb ze in de eerste drie dagen in het kozijn gezet. Strekken als een malle natuurlijk want amper zon.

Helaas is 1tje gesneuveld en 1tje kwakkelt:

small.IMG-20181115-WA0003.jpeg.592c5a7b7

Toen heb ik ze in de kweekkast gezet onder de LED: sindsdien ligt de groei stil. Blad buigt (lijkt het) licht omlaag:

small.IMG_20181120_185033.jpg.2aff76e26b

Hier zie je het beter (denk ik):

small.IMG_20181120_185051.jpg.05da48bfb1

De kleinste die kwakkelt heeft er de meeste last van (verbrand) dus ik vermoed dat de LED overkill is voor de kast (en dat met 150w!). Helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik ben dus hard op zoek naar een geschikte potentiometer/dimmer. 

Voor nu de kleine uit de kast gehaald en weer even in de vensterbank, voordat ie helemaal dood brand. De lamp op zn aller aller aller hoogst gehangen (10cm omhoog, nu tegen de koolstoffilter aan). Enig idee wat te doen met deze kleine? Liefst houd ik 'm erbij!

small.IMG_20181120_185203.jpg.189dc7ff60

Kijken wat het wordt, z'n 1e blaadjes waren dus verbrand door de LED, vermoed ik. Nu in de vensterbank even, tot ik een dimmer geregeld heb of de oorzaak heb achterhaald.

Toch apart, als je van HPS komt en grootschalig en je doet dan zo iets..

Tips/feedback is welkom!

1) Waardoor strekten ze eerst als een malle en nu niet meer/ helemaal stilgevallen. Lichtoverdosis of wat anders? Of werkt het met LED anders dan HPS?

2) Passende dimmer voor de HLG 120 c1050b..

3) Zeer korte termijn oplossing: 1/2 strips uitschakelen? Kan dat met de driver? (dubbel check)

Edited by -TAV-

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk kweekje, ik kijk in ieder geval mee :D

Welke grond gebruik je, ik vraag me namelijk af of het wel aan het licht ligt.
Hoever zit je nu van de zaailingen af met de 150W led?

Dat ze stil staan lijkt misschien, na het overpotten staan ze altijd even stil en het wortelstelsel breidt zich uit.
Dit gebeurd dus eerst onder de grond, later ga je bovengronds dingen merken.

Het strekken van de kleintjes komt door te weinig licht wat van buiten kwam, nu krijgen ze genoeg licht en zullen ook wat compacter gaan blijven.

Even geduld en pas op met té veel water geven.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Xaim said:

leuk kweekje, ik kijk in ieder geval mee :D

Welke grond gebruik je, ik vraag me namelijk af of het wel aan het licht ligt.
Hoever zit je nu van de zaailingen af met de 150W led?

Dat ze stil staan lijkt misschien, na het overpotten staan ze altijd even stil en het wortelstelsel breidt zich uit.
Dit gebeurd dus eerst onder de grond, later ga je bovengronds dingen merken.

Het strekken van de kleintjes komt door te weinig licht wat van buiten kwam, nu krijgen ze genoeg licht en zullen ook wat compacter gaan blijven.

Even geduld en pas op met té veel water geven.

 

Gr, X

Thx! Ben benieuwd wat het worden zal.

Het staat in Plagron's growmix. Theoretisch zou bijvoeden nog niet hoeven. Merkte overigens idd dat ze vrij vochtig staan met de pootjes, dus ik kijk wat dat doet.

De led hangt nu een meter, van de planten af, om en nabij. Hoger gaat m ook niet worden. Is de kast te klein :p.

Het kleinste meisje staat nu een dag op de vensterbank, juist omdat ik wil dat ze gaat strekken. Ze is nu wel echt te minimaal. Mag ze daarna weer bij d'r zussen.

 

Waarom ik denk dat het teveel licht is zie je op deze foto duidelijk na 12 uur licht: 

IMG_20181121_062659.jpg.c49fde185b6900a221e66a9e6192dd78.jpg

Tot slot, de vraag rest:

- kan er een strip uit zonder dat de driver touren krijgt, als oplossing tot de dimmer

- iemand een linkje naar een geschikte potentiometer? Met name door de wattage ben ik het spoor al dagen bijster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het licht wel meevalt. Je gebruikt plagron growmix en dat is een voorbemeste aarde, niet elke zaailing kan tegen deze hoeveelheid minerale voeding en dan verbranden de blaadjes.

Als ze verder groeien zullen ze er minder of geen last meer van krijgen, maar omdat er zoveel voeding beschikbaar is voor zo'n klein plantje kan die "verbrand" blad krijgen. 

Dit zou namelijk in je grond zitten qua voeding: Met of zonder perliet (non perlite) leverbaar. SamenstellingWitveen, zwartveen, vezelturf, perliet, wormenhumus.1,8 kg/m3 minerale NPK-meststof (12-14-24). 

Ik zou haar gewoon in de kast zetten en lekker laten groeien, het verschil gaat ze toch niet meer inhalen met de anderen. In zaad heb je altijd dit soort verschillen, de ene groei super snel en ander is iets langzamer, maar kan zo veranderen als ze 12/12 gaan en de kleinste kan dan ineens de grootste zijn geworden:P

Wat betreft de potentiometers kan ik geen antwoord op geven, heb daar geen verstand van. Misschien dat @Wietefrasof @Sunbeamje daar antwoord op kan geven.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een standaard 100k Ohm potentiometer. Je hoeft niet op het wattage te letten, want dat gata niet door dat ding heen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow zo'n 1 gebruik ik ook, dacht dat je kleinere misschien nodig had, dan kan deze je helpen. Die gebruik ik voor mijn leds:innocent:

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Xaim said:

Ik denk dat het licht wel meevalt. Je gebruikt plagron growmix en dat is een voorbemeste aarde, niet elke zaailing kan tegen deze hoeveelheid minerale voeding en dan verbranden de blaadjes.

Als ze verder groeien zullen ze er minder of geen last meer van krijgen, maar omdat er zoveel voeding beschikbaar is voor zo'n klein plantje kan die "verbrand" blad krijgen. 

Dit zou namelijk in je grond zitten qua voeding: Met of zonder perliet (non perlite) leverbaar. SamenstellingWitveen, zwartveen, vezelturf, perliet, wormenhumus.1,8 kg/m3 minerale NPK-meststof (12-14-24). 

Ik zou haar gewoon in de kast zetten en lekker laten groeien, het verschil gaat ze toch niet meer inhalen met de anderen. In zaad heb je altijd dit soort verschillen, de ene groei super snel en ander is iets langzamer, maar kan zo veranderen als ze 12/12 gaan en de kleinste kan dan ineens de grootste zijn geworden:P

Wat betreft de potentiometers kan ik geen antwoord op geven, heb daar geen verstand van. Misschien dat @Wietefrasof @Sunbeamje daar antwoord op kan geven.

Gr, X

Klopt dat het voorverbemest is. Ik heb ook de versie met perliet hier, juist omdat ik 'zo min mogelijk' wilde hoeven regelen en voeden. Iets te gemakzuchtig dus...

Betreft de achterlopende vierde zaailing: trekt deze nog bij? Heeft het zin deze in "onbehandelde" aarde te zetten of is de opdonder dan fataal?

50 minutes ago, Wietefras said:

Gewoon een standaard 100k Ohm potentiometer. Je hoeft niet op het wattage te letten, want dat gata niet door dat ding heen.

Je blijft een held Wietefras. Elke keer weer. Je komt in de bijsluiter met credits voor de kast!

Vanavond even langs de bouwmarkt. Kan ik het testen of het aan het licht ligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks aan doen, gewoon laten zitten en laten groeien. Ze gaat sowieso een grotere achterstand krijgen als je haar bij het raam zet (koeler/minder licht).

Zorg dat ze niet te nat staan en lekker hun gang laten gaan :tu

Gr, X 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben ze ook potmeters bij de bouwmarkt? Zou kunnen, maar ik dacht meer aan Conrad, of zoiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Xaim said:

Niks aan doen, gewoon laten zitten en laten groeien. Ze gaat sowieso een grotere achterstand krijgen als je haar bij het raam zet (koeler/minder licht).

Zorg dat ze niet te nat staan en lekker hun gang laten gaan :tu

Gr, X 

Kleinste dame weer terug in de kast!

Eerste blad is inderdaad overleden: verdord. De twee nakomelingen hiervan, de eerste met ribbels, groeien gestaag. We kijken het aan!

1 hour ago, Wietefras said:

Hebben ze ook potmeters bij de bouwmarkt? Zou kunnen, maar ik dacht meer aan Conrad, of zoiets.

Haha, blijkbaar niet. Heb dit besteld: https://www.bol.com/nl/p/led-dimmer-0-10v-potentiometer/9200000070292457/

Werkt wat makkelijker weg. Dit werkt gewoon toch?

 

Overig vraagje, dat het blad zo omlaag krult heb ik nog nooit gezien (zie laatste foto hierboven). Wat veroorzaakt dat, als het het licht niet is? Bij HPS nooit last van gehad. Die groeiden zichzelf desnoods de dood in, recht de lamp in :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de bladeren omlaag staan kan zijn dat de grond te vochtig is, gewoon rustig wachten en het water verdampt vanzelf of wordt gebruikt door de plant ;) in ieder geval nog even geen water geven:P

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Wietefras said:

Hmm, ja dat zal ook wel werken ja. Dacht meer aan een potmeter van een paar duppies.

Haha, het oog wil ook wat. Dit werkt voor een bouwgroentje als ik het makkelijkst weg. 

Overigens een update. Dan ben ik een weekje stil: plantjes groeien. Kleine zus heeft de eerste bladeren laten vallen maar bladduo twee en drie groeien goed.

Wel lijken ze allemaal de ambitie te hebben een spiraal te worden, gezien het blad (krult zijwaarts):

IMG_20181122_184745.thumb.jpg.7c99342cae7445e679eaff76bf4f2b9b.jpg

IMG_20181122_184737.thumb.jpg.17eea636f8bc5d909389fcd5fadb7669.jpg

Geen idee wat het is. Op Engelse fora werd het wel aan de hoeveelheid licht toegeweid, maar zeker wisten ze het niet. Proberen dus als de dimmer er is. Vrouwen... Ik zal ze nooit begrijpen :p.

 

Ook wat uitgesloten: voeding misschien (leermoment) maar het is vocht en temperatuur: water gaf ik voor mijn doel al weinig, maar ken alleen HPS. Was dus nog te veel. Daarnaast zakte de temperatuur  vandaag in de kast onder de twintig. Zal in de nacht wel meer wezen. Wederom een probleem wat LED gerelateerd is! Met HPS wel eens moeten vechten tegen de hitte, nu vriezen ze dood ! Haha.

 

Kijken wat het doet! Vlgd week een update.

Edited by -TAV-
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bouwmarkt dimmer heeft wel stroom nodig zo te zien.

Inderdaad waar je met HPS altijd tegen de warmte en droogte vecht is het met leds eerder dat het te koel is en te vochtig is. Daarom zuig ik van onder af en ben ik ook wel een fan van fans (so punny)  op de koelers. Bijvoorbeeld van mijn 24 COB 350W armatuur met 8 CPU koelers komt een lekker warm briesje af dat rond de toppen wappert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

is het met leds eerder dat het te koel is en te vochtig is. 

Zou een ontvochtiger die ook verwarmt dan een goede toevoeging zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja misschien wel ja, maar verlies je daar niet weer een hoop van je extra efficientie mee? Als je meer stroom nodig hebt om de boel te ontvochtigen/verwarmen dan kun je wellicht net zo goed HPS ophangen?

Moet zeggen dat ik er met wat veranderingen in de afzuiging en circulatie ook een heel eind kom. Heb nog steeds wel het plan om wat met waterkoeling te proberen zodat ik de warmte van de leds beter kan benutten, maar of het er ooit van komt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/24/2018 at 7:48 PM, Wietefras said:

Tsja misschien wel ja, maar verlies je daar niet weer een hoop van je extra efficientie mee? Als je meer stroom nodig hebt om de boel te ontvochtigen/verwarmen dan kun je wellicht net zo goed HPS ophangen?

In het kader van efficiëntie...

Stel nu dat je in je huis een warmtebron hebt die eigenlijk wil koelen, of waarvan je de warmte sowieso moet afvoeren....

Zou het dat iets zijn om te zorgen dat die warmte naar je led-hok gaat?

Bijvoorbeeld van een game computer, afvoer van je verwarmingsketel op zolder of een flinke diepvrieskist.

Die hitte breng je op een of andere manier naar de onderzijde van je hok.

Dan zou de temperatuur wat stijgen en de RV wat dalen. Toch?

Of klets ik uit mijn nek? (vind het namelijk best lastige materie steeds) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meer warmte inbrengen zou kunnen helpen. Dan kun je harder afzuigen bij gelijke temperatuur of meer koelen. Of de temperatuur laten stijgen en dan is de RV hoger. Al heb je daar dan weer niet zoveel aan als het licht uit gaat wellicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

De dames groeien lekker. Heb getest en er kwam inderdaad heel veel lumen vanaf. Teveel: de plant groeide praktisch niet verticaal en het blad bleef komen, met als gevolg dat ik op maandag het nieuwe blad moest helpen een weg te vinden tussen het bestaande blad. Als het zo door zou gaan, was het een krop sla geworden, haha.

Wietefras had gelijk, de dimmer waarnaar ik hierboven linkte had stroom nodig. Dit was niet zozeer een probleem, maar het ding werd kapot geleverd, dus kon sowieso terug! Inmiddels een potmeter 0-100k erop gedaan, dit werkt prima. Afgetaped met isolatietape en ducttape ivm vocht en breekbaarheid.

IMG_20181128_174644.thumb.jpg.d8e2396d46c93124df6905f1bdfaab48.jpg

De boel draait nu op 75%-80%. Bijkomst: nog meer stoken want nu wordt mn armatuur ook niet warm meer :P :P Denk dat ik ipv stoken in de hele kamer, een elementje in de kast hang. Met dit geringe oppervlak moet dat de boel wel op 21c+ kunnen houden.

De afgelopen dagen zijn ze gelukkig gaan strekken, daarvoor waren alle bladeren die je nu ziet op elkaar gelaagd, op verticaal dezelfde hoogte:

IMG_20181128_174549.thumb.jpg.a5d229f5f3c6bc9bd918af3cdef032b1.jpg

De kleintjes komen ook, heel langzaam, maar gaan wel steeds sneller:

IMG_20181128_174557.thumb.jpg.6a41585f1558bf7c8cda7eed44ccfb0f.jpg

Even kijken of ik ze straks i.v.m. opbrengst weghaal (en de twee grote alle ruimte in de breedte geef) of ze alle vier laat groeien. Tips?

Momenteel zitten we op week 2,5. Ik tel het als 1,5, omdat de boel verticaal een week heeft stilgestaan door te veel licht. Maar goed. Nog een 1,5-2 weken en dan de bloeifase in, voordat ze te groot worden!

Qua voeding volg ik het Plagron standaard schema, 5ml alga bloom & 1ml pure zym & power roots op een liter water (nu 1 liter per vier planten om de 2 dagen ong).

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets meer dan een week vertraagd. Maar we zijn er voor een update.

Plantjes gaan lekker, mag wel iets sneller, maar ben dan ook lekker ongeduldig. Bovendien was het zaad al oud (1 jaar bijna) dus mag blij zijn dat ze het uberhaupt doen!

De eerste bladreeks heeft vlekken, dit komt omdat er druppels water op lagen (in het begin gehaast een keer water meer gegooid, dan gecontroleerd bewatert) en de lamp dusdanig hoog stond, dat het vergrootglaseffect het blad heeft verbrand:

IMG_20181208_093722.thumb.jpg.42a5358382988f02494ddeac863a5bf8.jpg

De twee achterste dames doen het het best, wat vanaf het begin af aan al duidelijk was. De belichting is niet ideaal, maar ging even niet anders.

IMG_20181208_093743.thumb.jpg.cb345c531595b88a44a3fd6b37beca5b.jpg

Ook hier zie je de littekens van mijn onzorgvuldige watergeven. Sindsdien uiteraard niet weer gebeurd!

IMG_20181208_093755.thumb.jpg.4a914abe868d9e2d97cd0d210f58fa3e.jpg

De twee vooraan staande dames hadden al een achterstand: de kleinste raakt steeds verder achterop, de ander komt enigzins mee:

IMG_20181208_093807.thumb.jpg.4772da324e21142ef4a69f9e773fa704.jpg

En de ukkepuk:

IMG_20181208_093801.thumb.jpg.a69c01969d81fe38d5c06f2a18c2ca8b.jpg

Water ligt er inmiddels niet meer op (en desalniettemin, de lamp draait nu op 60%, dus verbranden zal minder snel gebeuren).

Tot slot de vier dames samen:

IMG_20181208_093825.thumb.jpg.72aa4c916bb2f5756b760305b0e17c59.jpgIMG_20181208_093818.thumb.jpg.ca78fda05595bb24f04f728d789a061e.jpg

Zoals je op de foto hierboven ziet, hebben beide achterste planten licht verbrande vingertoppen, dus ze krijgen eenmalig geen voeding, tot de boel is bijgetrokken.

Einde foto's!

Nu mijn prangende vraag: voor optimale opbrengst: even wachten wat de kleinste (of twee kleinste) doen, nu al 1 of 2 weghalen en de 2/3  overige extra ruimte geven?

Over een weekje gaan ze in bloei, dan zijn ze 30-45 cm.

Tweede vraag: blad verwijderen onderop & toppen v/d planten. Zinvol of niet met microkweek zoals deze?

Dit is namelijk vrij nieuw voor mij: hiervoor was het 1) HPS, 2) of groot oppervlak, of SOG. Dit is geen van beiden! LED is bovendien best een uitdaging de eerste keer. Dus advies is welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een (zeer) korte update. Dit i.v.m. drukte en weinig leven op dit forum. Ook de vragen zojuist ook maar elders gepost, kijken of men daar wat minder last heeft van een couch-lock en nog reageert :lol:

Doch, belofte maakt schuld, dus ik maak het verslag wel af.

Weer een week verder. De dames groeien hard. De vertraging in het begin heeft alles te maken met de teveel aan licht. Waarschuwing dus aan andere (nieuwe) LED kwekers.

De vierde komt mee, maar niet bepaald snel, zo staan ze er nu bij:

IMG_20181214_182858.thumb.jpg.934bca375488455f76f1905aa2bbe67a.jpg

IMG_20181214_182916.thumb.jpg.b0a861dcec2b4aee4953206660be0b84.jpg

Zoals te zien op de laatste foto krijgen sommige bladeren het ietwat hard te voortduren door de deur en de beperkte ruimte. 

Voeding: momenteel nog steeds alleen water door voedseloverschot (uit de losse pols 1ml doseren... Succes ermee!), zoals de bladeren ook nog tonen.

En verder

De grootste twee zijn zo'n 35 - 40 cm. De hoogte van de pot tot de lamp (hoogst mogelijk) is zo'n 90 cm. 

Om die reden heb ik ze vanochtend op 12/12 gezet, wordt wellicht nogsteeds krap, maar gelukkig hebben we touwtjes en een dimmer.

Vragen

Dezelfde van weleer, plus extra's:

- Kan je plagron voormixen met water en dan bewaren, of verknald dat de boel? Scheelt doseren

- Dieven/niet dieven, wat zouden jullie doen? 

- Kleinste plant eruit, of kijken wat het in de bloei gaat doen (of ie wellicht gaat strekken als een jongeheer in een damesclub)

 

Tot begin januari! I.v.m. feestdagen volgende week geen update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder extra training zou ik ze alle 4 voorlopig laten staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@-TAV-,

Ik had je vraag helemaal gemist:oeps

Ik zou alles er in laten staan, zolang er nog ruimte voor is.

Het gaat sowieso een behoorlijk volle boel worden in je hokje, ik had ze al overgezet op de 8 December :innocent:

Ik zou vooral van onderen wat weghalen omdat het al zo vol gaat worden, de onderste toppen zullen dan toch niet belicht worden.

Wat betreft de plagron weet ik niet,  misschien dat anderen daar antwoord op kunnen geven :innocent:

Ze zien er wel goed gezond uit!:tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/15/2018 at 1:10 AM, HUFFnPUFF said:

zonder extra training zou ik ze alle 4 voorlopig laten staan

Goed advies, ze staan er nu leuk bij!

On 12/15/2018 at 10:17 AM, Xaim said:

@-TAV-,

Ik had je vraag helemaal gemist:oeps

Ik zou alles er in laten staan, zolang er nog ruimte voor is.

Het gaat sowieso een behoorlijk volle boel worden in je hokje, ik had ze al overgezet op de 8 December :innocent:

Ik zou vooral van onderen wat weghalen omdat het al zo vol gaat worden, de onderste toppen zullen dan toch niet belicht worden.

Wat betreft de plagron weet ik niet,  misschien dat anderen daar antwoord op kunnen geven :innocent:

Ze zien er wel goed gezond uit!:tu

Gr, X

Dank voor je antwoord, Xiam. Ik reageerde ook lekker, als ik het teruglees :huh: ahum!

Enne over dat volle hokkie.. Zie de foto's zometeen maar :rofl volkomen gelijk had je!

Met de mix is alles goedgekomen, alles bloeit zoals ik van HPS ook ken. Maar man man man... Wat strekken die dames, verbaasd me elke keer weer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De update sinds ze drie weekjes geleden in bloei gingen.

Eerst heb ik ze een goede week geleden wat gekortwiekt, met name aan de onderkant:

IMG-20190102-WA0009.thumb.jpg.9ad71062a03d5e10c9c4a10b9ed3e219.jpg

IMG-20181226-WA0008.thumb.jpg.3912ff4b1191c4acba07d6f6309b510e.jpg

Totaal toch wel de helft van het blad (bovenin de grootste, oude bladeren) eraf gehaald. Helaas te druk foto's verwijdert: het bladafval vind ik zo snel niet terug.

Hierdoor stonden ze enige tijd stil, wat was ingecalculeerd, maar ze zijn rond kerst opeens als een malle gegaan. Zo 25-30 cm erbij. Als ze nog lang doorstrekken moet ik touw gaan halen omdat ze anders de lamp opeten!

IMG-20190102-WA0004.thumb.jpg.433c00a767b92f72a0a36618d36ec236.jpg

 

Bovenstaande foto is 1-2 dagen na het knippen.

IMG-20190102-WA0008.thumb.jpg.cfd80c0b67c288bae8eba66e4510496d.jpg

IMG-20190102-WA0013.thumb.jpg.32cb6f90ef269f074a3ae95e212228c5.jpg

Dit zijn ze nu. Ze groeien lekker. Ze krijgen een kubus vorm: als ik ze eruit haal, staat er een vierkante tuin :rolleyes:

IMG-20181229-WA0009.thumb.jpg.254bccf8c9db70113c7ff7e1396ef5eb.jpg

IMG-20181229-WA0008.thumb.jpg.b5823cb30d3102d95cece5d22f45f5c6.jpg

IMG-20190102-WA0019.thumb.jpg.8e1bd377e76ae463948468db038b4ca3.jpg

Deze foto's zijn van gisteravond. De toppen gaan hard (momenteel weer gegroeid, maar foto's blijf ik even verschuldigd).

 

Gaat lekker! Tips blijven welkom.

 

Tot slot een vraag: bijknippen is mij altijd afgeraden zo ver in de bloei i.v.m. stress en topvorming, maar zoals Xiam opmerkte staat de kast helemaal vol. Het groeit letterlijk in een kubus :P. Lekker afblijven?

Volgende update volgt in een weekje!

Edited by -TAV-
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...