Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Prospect

Ideale potmaat

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nog nieuw hier en probeer mij eerst goed in te lezen op dit forum.

Nou is mijn vraag wat is nou een ideale maat op bijv 1m2. Heeft de voorkeur 4 potten van 30x30 of meer kleinere. Ik las dat men wel 20 stuks erin probeerde te zetten maar dit komt de opbrengst niet ten goede lijkt mij.

Ik hoor graag jullie antwoord.

 

Mvgr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er aan wat je wilt.

Meer potten = niet, of zo goed als niet voorgroeien en meteen knallen, maar wel meer risico (veel planten).

Minder potten= langer voor groeien, worden groter, kleiner risico (ivm minder planten)

 

Gr, X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie. 

Ik bedoelde ook niet dat ik dan 20 potten neer zet. Maar er zijn zoveel verschillende maten die men aanbied bij de gs. Maar als je wat meer tijd en aandacht wil geven is een grotere pot geschikter dus. 

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Prospect,

Grotere pot is zeker ideaal, bijvoorbeeld dit soort potten. Ik gebruik ze nu zelf en ben zeer tevreden, planten groeien als kool doordat ze veel ruimte hebben.

Heb 4 potten van 15Gallon(57L) staan op 1m2, past perfect. Zo heb je elk oppervlak optimaal benut, want overal is grond ipv tent zeil. Hoe meer grond, hoe meer wortels, hoe meer voedsel opname, hoe meer opbrengst:innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je boven de grond wilt hebben moet er aan wortelgestel ook onder de grond zitten.

Er vanuit gaande dat je op aarde of Coco's gaat telen.

11 liter potten zijn het meest gebruik of root pouches.

Zoals boven al is genoemd is hangt het er vanaf hoeveel planten je wilt neerzetten en hoelang je wilt voor groeien.

10-15 planten per m2 is gebruikelijk op 11 liter potten tenzij je op slaps kweekt dan rond de 15-20 per m2.

Met een weekje voor groei worden deze dan tussen de 80-140 cm afhankelijk van je klimaat en alles.

Bv 4 grote potten van 30liter werkt ook wel alleen zul je langer moeten groeien om de tent vol te krijgen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een 600 hps op 1m2 zet dan zijn 16x11 liter potten het meest gangbare.

Heb wel vaker 'discussies' over grote of kleine potten. Vraag me af of het uiteindelijke resultaat afhangt van hoe groot je potten zijn. Kleine potten is minder opbrengst per pot, maar aangezien het er meer zijn kan de opbrengst hoger zijn dan 4 grote potten. Oppervlakte blijft hetzelfde. Je zit in een tent ook aan een maximale hoogte, dus grote potten en daarmee grote planten zal ook niet veel helpen. Je zal dan snel moeten gaan toppen en of dat nou een goed idee is bij je eerste kweekje? Ik zou simpel beginnen met een standaard opstelling en als je dat onder de knie hebt kun je gaan experimenteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Huy @Prospect. Welke potmaat je ook pakt, je dient ook vooral te kijken naar hoeveel bladeren er aangemaakt worden om die m² te vullen.

Je plant maakt bladeren aan om onder andere zoveel mogelijk licht op te vangen en dit uiteindelijk om te zetten in energie. 1 belangrijke voorwaarde in het streven naar maximale produktie is om goed te kijken dat je plant niet te weinig en niet teveel blad aanmaakt. Hierbij is een sleutelrol weggelegd in het op tijd schakelen naar 12/12. 

Op het moment dat er géén zonnestraaltjes je grondoppervlak van je medium beschijnen, betekent dat al het licht op je bladgroen valt en een belangrijke weg is ingeslagen in die maximale produktie. Wanneer er vanaf dít moment nog bladeren aangemaakt gaan worden, hebben deze geen meerwaarde meer , maar kosten ze wel energie om ze in leven te houden, terwijl je die energie liever verbruikt ziet worden in de aanmaak van bloemen die daarop volgt. Uitzondering hierop is wanneer je de lichtintensiteit wilt verhogen door het gebruik van verrood licht bijvoorbeeld, om dieper je gewas binnen te dringen, daarbij is meer bladoppervlak prima.

Iedere strain heeft natuurlijk ook haar groeiwijze en grootte om die optimale produktie te krijgen, waarbij de bladvorm ook gewoon een rol speelt in die groeiperiode, evenals de  stengels. Hoe meer stengels (kost ook meer energie in de groei) nodig voor je bladaanmaak, hoe nadeliger dit uitpakt in de bloei, omdat er dan minder energie beschikbaar is voor de aanmaak van de vruchten.

Hoe meer planten je dus zet op die m², hoe minder bladoppervlak je nodig hebt om die ruimte te vullen en hoe korter dus ook die groeiperiode zal zijn. Méér en kleinere potten, betekent wel ook vaker water. Uitgangspositie is in ieder geval om zoveel mogelijk substraat in die m² te knallen :D

Op het moment dat  er geen licht meer op je aarde schijnt en je dan gaat schakelen naar 12/12, ben je al feitelijk te laat, omdat na het schakelen er ook nog blad wordt aangemaakt. Probeer hier op te letten in de komende kweekjes en je bent goed op weg :verrygood.

 

 

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gelul allemaal............

Max 12 potten onder 600W.

Eerst 2 weken voorgroeien, 18/6 onder 400W groeilamp in 1 liter potjes. Daarna overzetten naar 11 liters en gelijk op 12/12

En knallen maar !!

Ennuhhhhh dit heb ik van de beste bioloog hier op het forum. Ik ga het ook eens proberen.......

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green,

Dit wordt neem ik aan een verslag om het te bewijzen? :D

Verslagje er bij is nooit slecht :innocent:

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green

Dan anderen aansporen om het te testen :rofl

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...