Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

catguy

Welke afzuiger op een 1.20 x 1.20 x2 met 25 haze planten ?

Recommended Posts

Beste mede groeiers.

Ik wil nu voor de eerste keer beginnen maar heb mog een paar vragen waar ik niet helemaal uitkom.

 

Ik heb een 1.20x1.20x2.00 en daar wil ik 25 haze planten in zetten maar zit mog te twijfelen welke afzuiger ik moet nemen en of ik een actieve inblaas nodig heb.

Ik heb een afzuiger van 350m3 maar ben bang dat die niet sterk genoeg is voor 25 haze .

Ik zit nu te twijfelen om een 500m3 of een 750 m3 .

En is een actieve inblaas nodig ? Buis voor frisse lucht hangt naast het raam en dacht misschien dat de afzuiger het mee naar binnen kan trekken.

Sorry als het een domme vraag is maar wil het graag beetje goed doen .

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan we weer eens in het geheugen graven :rofl. Even kijken hoor. Aangezien je de verlichting niet benoemd, gaan we uit van 3x verversen per minuut.....

1.20 x 1.20 x 2 x 3 x 60= 518.40 m³

Grof gezien mag je daarna volgens mij circa 25% aftrekken van die capaciteit, vanwege de drukval van je filter, slangen en allerlei bochten.

518.40 x 75/100 = 691.20 m³, beetje overcapaciteit erbij.............750 m³ :D.

Van die 750 m³ zal maximaal ongeveer  750/4 x 3 = 562.5 m³  eruit getrokken worden en wil je de filter maximaal belasten, lijkt me 600 m³ praktische capaciteit voor die filter een keurig maatje, beetje overcapaciteit, ook goed, 700- 750 m³.

Oh ja, volgens mij is deze berekening op basis van 'passieve inlaten' :innocent: en een corrigerende tik, voorbehouden :jump:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel ga ik morgen een 800m3 afzuiger halen met dimmer .

Was inderdaad vergeten bij te zeggen dat er 1x 600W hps inhangt.

En dan een 750 m3 /800m3 filter erop ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met hps, ook niet met actieve inlaten en de berekening heb ik ook niet opgezocht...

Ik zou even de reacties van anderen afwachten :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inblaas is vaak ongeveer 50% van je af zuiger.

Omdat je onderdruk wilt houden in de ruimte.

Anders zou hij de lucht eruit gaan drukken en dat veroorzaak stank.

Ook zoals al gezegd is gaat de m3 van je af zuiger omlaag door de filter en bochten.

Bij de afzuiger doe ik bv 6x600watt = 3600w - 20%= 2880m3.

Dan spant het er nog een beetje om of het winter of zomer is dan zou ik of een 2500m3 of een 3250m3 pakken.

En dan een 1200 of 1500 inblaas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

3250 voor een 1.20x1.20 en 1 lampje? Jij neemt geen halve maatregelen :blink:

750 is zat, inblaas max 500. En doe er 2 fancontrollertjes bij, dan kan je het goed op elkaar afstemmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/19/2018 at 4:41 PM, greentjeonatrip said:

1.20 x 1.20 x 2 x 3 x 60= 518.40 m³

518.40 x 75/100 = 691.20 m³, beetje overcapaciteit erbij.............750 m³ :D.

Tik....:oepsHet is natuurlijk 518.40 x 100/75 maar de uitkomst was wel goed :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee was een voorbeeld hoe je zelf kan berekenen wat het beste past bij jouw kweek.

Dacht zoon antwoord heeft hij t meeste aan dat hij het voortaan zelf kan bedenken.

Je zou dan op 480m3 uitkomen in dit geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zo'n klein tentje heb je volgens mij geen actieve inblaas nodig.

Een afzuiger van 500 tot 750 m3 trekt denk ik echt wel voldoende lucht naar binnen zonder dat de wanden van het tentje helemaal naar binnen toe bol gaan staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...