Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Trevor Philips

150x Amnesia Dimlux 8x600w

Recommended Posts

Hello there fellow-kwekers... Dit is m'n eerste kweekverslag ever! Een aantal jaren in het wereldje en veel geleerd van deze site. Daarom een verslagje zelf plaatsen op z'n minst!

 

Te beginnen met de setup:

Kweektent 360cm x 240cm

Inblaas 1500m³

Afzuiger 3250m³ + Empire Filter

8 x Dimlux 600 WATT (output 720w)

3 x zwenkventilatoren

150 x 11L potten

Mapito

150 x Amnesia stekken

 

Aptus kweekschema "Gevorderd"

Regulator / Startbooster / Topbooster / Super PK / K Boost / Enzym+

Voeding: Atami A+B Hyrdo

 

Gisteren bloei week 1 ingegaan (12/12) na 13 dagen groei (18/6)

Ik probeer elke dag een update te plaatsen. Vragen zijn altijd welkom. Verbeteringen nog beter!

Greetings, Trevor!

Snapchat-1722289420.jpg

Snapchat-432721747.jpg

Snapchat-2041457132.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kweek!

Heel veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit. Hou goed die stekken in de gaten voor ziektes. Dat komt weleens mee. Als je er vroeg bij bent, kan je het af met insecten i.p.v. bestreidingsmiddelen. 

Heb je ook witte netten (voor 2 lagen) om er boven te hangen? 

Vind ze wel wat schriel voor 13 dagen voorgroei. 

Verder veel succes! Dit kan nog wel eens hoog worden. 

Groeten,

Hannesh

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Hannesh said:

Ziet er mooi uit. Hou goed die stekken in de gaten voor ziektes. Dat komt weleens mee. Als je er vroeg bij bent, kan je het af met insecten i.p.v. bestreidingsmiddelen. 

Heb je ook witte netten (voor 2 lagen) om er boven te hangen? 

Vind ze wel wat schriel voor 13 dagen voorgroei. 

Verder veel succes! Dit kan nog wel eens hoog worden. 

Groeten,

Hannesh

Hannesh, thanks voor je feedback! Ik vind ze inderdaad ook wat mager. Gemiddeld zijn ze 30cm hoog. Ben niet helemaal tevreden mee. Valt me op dat midden en links de plantjes een stukker langer zijn dan rechts. Geen idee waar het aan kan liggen.

 

Update bloei dag 4:

Temperatuur lichten aan 33 graden

Lichten uit 19 graden.

Heb wat moeite met de temperatuur te laten zakken naar 29/30 graden. Vind het nogal te warm.

100L vat aangemaakt:

Regulator 15ml

Startbooster 25ml

Enzym+ 25ml

Ph: 5,8

EC: 0,9

Lampen hangen 70cm van de plantjes af!

Snapchat-1564532083.jpg

Snapchat-1262399909.jpg

Snapchat-1955836465.jpg

Snapchat-297814960.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi netjes uit, leuke opstelling

Ik heb wel een paar vragen, je geef nu gezien de hoeveelheid water van boven ga ik vanuit.

Ga jij eb en vloed doen? of blijf je gewoon met de sproeilans geven, met een tent nog te doen wellicht.

Vanwaar de keus voor zoveel van aptus erbij vroeg ik mij af omdat deze toch wel een organisch gedeelte bevatten.

En ik vroeg mij af wat voor filter je gebruikt zoon haze killer van empire of gewoon een normale.

Is 3250m3 niet wat weinig voor 8x720watt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur schommelt wel erg veel! Dat kan later problemen geven met schimmel als het dauwpunt te laag wordt. Dat wil zeggen vocht in je planten wat leidt tot rot. 

Wat ik zou doen is 2 lampen weg halen, dan heb je per 1.2x1.2 een 600 watt er boven hangen. Wat al een hele bak licht is en misschien wel te veel. 

Verder is nu water geven misschien wel te doen. Maar straks wordt dat wat moeilijker.

Misschien is dit een uitkomst:

Met een vijvertje en een pomp gaat het een heel stuk gemakkelijker. 

Groeten,

Hannesh

Ps.

Check de chart voor de lv(luchtvochtigheidswaarde) streefwaarde per week. 

vpd_2degree.gif

Edited by Hannesh
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/21/2018 at 12:47 AM, Fatamorgana said:

Ziet er mooi netjes uit, leuke opstelling

Ik heb wel een paar vragen, je geef nu gezien de hoeveelheid water van boven ga ik vanuit.

Ga jij eb en vloed doen? of blijf je gewoon met de sproeilans geven, met een tent nog te doen wellicht.

Vanwaar de keus voor zoveel van aptus erbij vroeg ik mij af omdat deze toch wel een organisch gedeelte bevatten.

En ik vroeg mij af wat voor filter je gebruikt zoon haze killer van empire of gewoon een normale.

Is 3250m3 niet wat weinig voor 8x720watt?

 

 

Thanks voor de reactie. Ik ga inderdaad eb en vloed doen. Maar voorlopig geef ik water nog van boven zolang er geen topjes aanzitten. Denk volgende week dat ik met eb en vloed begin.

Ik volg al jaren de kweekschema's van aptus en met succes altijd! Ik heb weinig ervaring met andere toevoegingen.

Wat betreft de filter gebruik ik inderdaad een haze-killer. Geen lite variant.

3250m3 afzuiger vind ik prima. Ik twijfelde om een 4250m3 te nemen maar vond deze wel voldoende.  In- en afvoer staan namelijk nooit op 100% bij mij.

 

Update bloei week 2:

 

Begonnen met Super-PK en Topbooster. Temperatuur issue gefixt! Lichten aan 31 graden / lichten uit 20 graden.

Ph: 5,8 - EC: 1,0

Vanaf deze week elke 3 dagen water geven ipv 2 dagen.

Ik hoop op 30 gram per plant einde van de rit! Any tips and tricks maybe??

Greetings, Trevor

 

Snapchat-1728704085.jpg

Snapchat-1620017492.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/20/2018 at 9:36 PM, Trevor Philips said:

Update bloei dag 4:

Temperatuur lichten aan 33 graden

Lichten uit 19 graden.

Heb wat moeite met de temperatuur te laten zakken naar 29/30 graden. Vind het nogal te warm.

12 hours ago, Trevor Philips said:

Ik volg al jaren de kweekschema's van aptus en met succes altijd! Ik heb weinig ervaring met andere toevoegingen.

Begonnen met Super-PK en Topbooster. Temperatuur issue gefixt! Lichten aan 31 graden / lichten uit 20 graden.

Vanaf deze week elke 3 dagen water geven ipv 2 dagen.

 

Dit is niet mijn benadering van het fixen van een temperatuur issue (met name -dag) en ik kan me verder vinden in hetgeen wat @Hannesh schrijft.

Wellicht dat dit 'iele en strectch-achtige' kenmerkend is voor de strain, maar hou rekening met het feit dat dit ook vaak het gevolg is van een (veel) te hoge light input en de daarbij hoge (dag) temperaturen. Hierdoor gaat juist je fotosynthese achteruit en in feite wordt daarmee ook het algehele metabolisme negatief beïnvloedt waardoor je júist deze verschijnselen krijgt.

Over het algemeen ligt een optimale fotosynthese bij een dagtemperatuur van circa 25 graden. Op zich is hoger niet erg, wanneer alle andere omstandigheden juist zijn.

Je planten zijn met deze temps vooral bezig met zichzelf te koelen, maar dat wil ook zeggen, dat ze daar ook echt volop mee bezig zijn (teveel, door het klimaat wat jij ze geeft), wat ten koste gaat van je eindprodukt. Beter doe je iets aan je verlichting, om ook  je dag en nacht dichter bij elkaar te brengen. Ik snap verder wel dat het bijna niet te verteren is om iets aan dat mooie lichtgeweld te gaan veranderen, maar wees je bewust dat je met je huidige klimaat zult moeten vinden in een verminderde opbrengst.

*Overweeg om ze iets mee te geven, waarmee ze beter bestand zijn tegen deze warmte en wat past bij jouw voedingslijn. Tegen hittestress kan bijvoorbeeld een vorm van Silicium uitkomst bieden.

*Wees voorzichtig met voeding, met deze warmte. Wanneer ze nu al overuren moeten draaien prefereren ze juist meer water in verhouding tot voeding. Zorg er zeker voor dat in dit klimaat vocht voldoende beschikbaar is. Op dit moment doe jij precies het tegenovergestelde, namelijk je voeding opschroeven en ipv 2 dagen, om de 3 dagen wateren.

*Denk er toch eens over na om je lichten eens sporadisch te dimmen.

*Houdt je wortels 'koel'

Verder ben ik wel benieuwd naar je luchtvochtigheid.

Good luck !

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind zelf al 400 watt genoeg per 1.2x1.2 meter. Verder kan je 600 watt beter gebruiken boven 1.6x1.6m. 

Het gaat eigenlijk om de juiste hoeveelheid lumen(lichtintensiteit(hier zijn verschillende maten voor die weer in elkaar om te rekenen zijn)) per oppervlakte. 

Een 400 watt genereerd 46000 lumen, een 600 watt genereerd 95000 lumen. Je moet je lumen delen door je oppervlakte delen om zo appels met peren te kunnen vergelijken. 

Voorbeeld: hoe grote oppervlakte heb ik nodig om dezelfde lichtintensiteit per oppervlakte te krijgen als bij de; 400watt (46000lumen) 1.2m×1.2m setup? 46000:(1.2×1.2)=31994lumen/m. Nu delen 95000 door dit bedrag; 95000:31994= 2.97 m2. Daar de wortel van geeft ons een ruimte van: 1.72×1.72meter voor de 600 watt lamp. 1.6×1.6meter zou dus niet zo verkeerd uitpakken. 

Jij hebt nu 600 wat op meer vermogen staan en ook nog een keer veel meer licht per oppervlakte dat nodig is. 

Een rekensom: 2.4x3.6= 8.64m2, de juiste lichtintensiteit zou met 3 lampen bereikt zijn: 8.64:2.97= 2.90 lampen en dus 3 lampen. 

Ik denk dat je goed af bent om gewoon 3 lampen te plaatsen of 4 en dan niet helemaal vol uit blazen er mee. 4 zou wel alles egaler belichten. Scheelt je de helft aan stroom. Als je 4 niet vertrouwd. Ik zou gewoon 4 doen. 6 is al erg veel. 8 600watt is absurt. Met deze 8 kan je 8x1.6x1.6= 20.48m2 belichten. Dan krijg je waar voor je geld. Dat is een kamer van 4.5x4.5meter. 

Nou denk er nog maar over na. Dit is de wiskunde. 

Verder zou ik niet beginnen aan pk13/14 dat is voor afbloeien. En dus niet later dan de laatste 2 weken geven. Ergens later in ieder geval. Hoeveel weken bloeit deze amnesia? Dan kan je in plannen wanneer het te geven als je het al wilt geven..

 

 

 

Geef gewoon de goedkoopste dutch pro bloei a+b, of gewoon je bloeivoeding a+b en zuur het boeltje af naar pH5.5 nadat je ook enzymen hebt toegevoegd. Laag beginnen met voedingswaarden(de laagst opgegeven waarde van je bloeivoeding) verhogen kan altijd nog. Kijk de bladkleur een tijdje aan. Dit is goed: (zie:healthy leaf in het plaatje, wel onder daglicht of tl bekijken anders krijg je een vertekend beeld). 

Mijn tip: lees de verpakkingen nog eens goed van je voeding. Bedenk ook dat er een maximumwaarde is voor je ec en dat de plant het nog leuk vind. Te veel additiven hoeft dus niet perse beter te zijn. De juiste waarden wel!

Meten is weten!

Groeten,

Hannesh

 

KRuFnY4-1022x1024.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw plantjes staan er verder mooi bij toch.

Mooiste zou zij als de dag temperatuur wat omlaag zou gaan.

Boven de 30 is er vaak wel meer kans op spint en meer verdamping of warmte stress, en meer kans op oplopende ec waardes in de potten met mapito.

Zou persoonlijk een grotere af zuiger kiezen volgende ronde.

Ik zie op het schema PK en top in de 2e week bloei maar zou voor mij een beetje vroeg aanvoelen, ik zou hier van afwijken.

Dit spreekt hun eigen beweringen beetje tegen als je dit dan weer leest.

graphic1.png

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloei week 4:

 

Temperatuur overdag nog steeds net boven de 30 graden. Irritant! Avonduren ligt de temperatuur rond de 20. Om de temperatuur te laten zakken overdag moet ik 2 lampen uitgooien. Daar heb ik geen zin in. 8 lampen hebben in deze tent (480*240) vaker leuke opbrengsten gebracht bij mij.

Afzuiger staat wat harder sinds vandaag. Hopend dat de temperatuur wat zakt.

Alle lampen wat hoger geplaatst. Nu ongeveer 80 á 90 cm van de toppen vandaan.

Planten zijn flink gegroeid. Enkele uitschieters maar niet veel!

Ik ben van plan toch om de dag water te geven. Lijkt me inderdaad onverstandig om elke 3e dag pas water te geven.

Ph: 5,7 - EC: 1,2

Ik ben begonnen met eb en vloed. Wil niet meer water geven van bovenaf.

Vatje van 100 L water:

Regulator 15ml

Topbooster 20ml

Super PK 25ml

Enzym+ 25ml

Atami A en B 50ml

Is het verstandiger om niet voortaan een vatje te maken van 150L water ipv 100?

Greets, Trevor

 

Snapchat-1641321504.jpg

Snapchat-1769497045.jpg

Snapchat-414813899.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/26/2018 at 1:30 AM, Fatamorgana said:

Jouw plantjes staan er verder mooi bij toch.

Mooiste zou zij als de dag temperatuur wat omlaag zou gaan.

Boven de 30 is er vaak wel meer kans op spint en meer verdamping of warmte stress, en meer kans op oplopende ec waardes in de potten met mapito.

Zou persoonlijk een grotere af zuiger kiezen volgende ronde.

Ik zie op het schema PK en top in de 2e week bloei maar zou voor mij een beetje vroeg aanvoelen, ik zou hier van afwijken.

Dit spreekt hun eigen beweringen beetje tegen als je dit dan weer leest.

graphic1.png

Ik zou graag inderdaad een grotere afzuiger willen plaatsen nu, alleen gaat dat helaas niet. Het is momenteel te krap in de ruimte om gauw even een afzuiger te vervangen. Ik moet het even doen met de 3250m3!

Ik heb in week 2 toch maar even gewacht met super-pk en topbooster te geven ook ja! Eerste en tweede vatje heb ik geen super-pk en top bij gevoegd! Leek me nog even te vroeg!

Thanks for the tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht als het klaar is dat je wat meer ruimte hebt voor een andere box.

Na aanleiding van dit toch even op de website van aptus gekeken hier staat weer het volgende.

Zorg dat de pH van de voedingsoplossing op 5.8 staat.
Super-PK is beter en goedkoper dan vergelijkbare PK boosters.
Gebruik Super-PK bij gevoelige planten pas vanaf de 4e of 5e week bloei.

Maar als je dan het schema bekijkt staat er vanaf week 2?

Het bevat 20%fosfor 25% kalium dit zal niet de npk waarde zijn maar 20% van het totale aan meststoffen in de fles.

Denk dat deze dan niet echt in week 2 past maar zoals weer op de site staat in de 4e en 5e week.

Top booster bestaat uit aminozuren en planthormonen, de naam doet wat anders denken maar dit zou nog wel toepasbaar zijn vanaf week 2 lijkt mij.

Was gewoon benieuwd hoe het nu zat, wellicht hebben andere nog ideeën hier over

Je plantjes staan er verder mooi bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Fatamorgana said:

Wellicht als het klaar is dat je wat meer ruimte hebt voor een andere box.

Na aanleiding van dit toch even op de website van aptus gekeken hier staat weer het volgende.

Zorg dat de pH van de voedingsoplossing op 5.8 staat.
Super-PK is beter en goedkoper dan vergelijkbare PK boosters.
Gebruik Super-PK bij gevoelige planten pas vanaf de 4e of 5e week bloei.

Maar als je dan het schema bekijkt staat er vanaf week 2?

Het bevat 20%fosfor 25% kalium dit zal niet de npk waarde zijn maar 20% van het totale aan meststoffen in de fles.

Denk dat deze dan niet echt in week 2 past maar zoals weer op de site staat in de 4e en 5e week.

Top booster bestaat uit aminozuren en planthormonen, de naam doet wat anders denken maar dit zou nog wel toepasbaar zijn vanaf week 2 lijkt mij.

Was gewoon benieuwd hoe het nu zat, wellicht hebben andere nog ideeën hier over

Je plantjes staan er verder mooi bij.

Ik zit even met 2 kwesties:

De planten zijn niet op gelijke hoogte heb ik gemerkt. Enkele uitschieters en toch wel wat veel ongelijke hoogtes. Waar kan dat aan liggen?

De plantjes zijn ook wat lichter van kleur dan ik verwacht. Betekent dat automatisch dat ik te weinig EC geef? Ik zit momenteel op 1,25 ec (begin week 3)

Ik zal denk ik inderdaad nog even wachten met super-pk toevoegen Fatamorgana. Ph waarde staat (bijna) altijd op 5,8! Thanks for the tips!

greets, Trevor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een foto ervan zonder de lampen aan geeft misschien een wat duidelijker beeld wat er mogelijk mis is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Trevor Philips said:

Ik zit even met 2 kwesties:

De planten zijn niet op gelijke hoogte heb ik gemerkt. Enkele uitschieters en toch wel wat veel ongelijke hoogtes. Waar kan dat aan liggen?

De plantjes zijn ook wat lichter van kleur dan ik verwacht. Betekent dat automatisch dat ik te weinig EC geef? Ik zit momenteel op 1,25 ec (begin week 3)

Ik zal denk ik inderdaad nog even wachten met super-pk toevoegen Fatamorgana. Ph waarde staat (bijna) altijd op 5,8! Thanks for the tips!

greets, Trevor

Dan geef je wat meer A+B voeding. Dat zou ook het hoofdbestanddeel van je voedingswater(als het goed is). Deze bevatten ook een P en een K waarde. 

Beter inderdaad de verpakking bekijken en die aanhouden. Dat gevoel laten spreken levert niets dan verkeerde resultaten(ik weet dat meer mensen hier last van hebben, want ervaring is natuurlijk macho..).

Additieven toevoegen in de gegeven verhoudingen en op het punt dat staat aangegeven op de verpakking. 

Zijn ze te licht, nou dat is mooi! Dan kunnen we de A+B voeding verhogen. 

Wat je zou kunnen doen is je ec voor watergift meten en je ec van wat er uiteindelijk terug in je vat komt meten. Het verschil met ec-in ec-uit extra geven met A+B voeding. Let op! Met enzymen is ec niet meer te meten en kan je slechts enkel op de kleur van je blad af gaan(wat zeker geen ramp is, zoals je ziet hebben we de plant niet overvoed en kunnen we nu de bloeivoeding verhogen). 

Veel succes en ga uit van de verpakkingen.. 

Groeten,

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap niet helemaal wat je hier boven bedoeld hannesh.

De basis a +b omhoog doen kan eventueel wat meer maar ben benieuwd naar een foto dit geeft vaak een wat beter beeld dan aannames.

Zie verder nog iets met macho enzo maar vind jij het logisch om in week 2 PK te geven dan?

Ja het zit ook in A+B maar dan zou je zoals je zegt wel vanaf dag 1 tot het eind kunnen geven, de plant krijgt na de 4e week meer behoefte aan p k ipv n.

Op de website van aptus staat ook vanaf de 4e 5e week daar doelde ik op met de vraag of iemand het wel wist want op het schema staat week 2.

Gevoel is zeker wel bepalend je kijkt toch naar je planten hoe deze eruit zien en stuurt deze naar je gevoel, tenminste ik wel ieder zijn methodes natuurlijk.

Als je een foto wilt delen travor kunnen wij misschien iets zien en er over zeggen, kan er nu niet zoveel over zeggen, planten kunnen meer redenen hebben dat zij lichter worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/25/2018 at 1:57 PM, Hannesh said:

Ik vind zelf al 400 watt genoeg per 1.2x1.2 meter. Verder kan je 600 watt beter gebruiken boven 1.6x1.6m. 

Het gaat eigenlijk om de juiste hoeveelheid lumen(lichtintensiteit(hier zijn verschillende maten voor die weer in elkaar om te rekenen zijn)) per oppervlakte. 

Een 400 watt genereerd 46000 lumen, een 600 watt genereerd 95000 lumen. Je moet je lumen delen door je oppervlakte delen om zo appels met peren te kunnen vergelijken. 

Voorbeeld: hoe grote oppervlakte heb ik nodig om dezelfde lichtintensiteit per oppervlakte te krijgen als bij de; 400watt (46000lumen) 1.2m×1.2m setup? 46000:(1.2×1.2)=31994lumen/m. Nu delen 95000 door dit bedrag; 95000:31994= 2.97 m2. Daar de wortel van geeft ons een ruimte van: 1.72×1.72meter voor de 600 watt lamp. 1.6×1.6meter zou dus niet zo verkeerd uitpakken. 

Jij hebt nu 600 wat op meer vermogen staan en ook nog een keer veel meer licht per oppervlakte dat nodig is. 

Een rekensom: 2.4x3.6= 8.64m2, de juiste lichtintensiteit zou met 3 lampen bereikt zijn: 8.64:2.97= 2.90 lampen en dus 3 lampen. 

Ik denk dat je goed af bent om gewoon 3 lampen te plaatsen of 4 en dan niet helemaal vol uit blazen er mee. 4 zou wel alles egaler belichten. Scheelt je de helft aan stroom. Als je 4 niet vertrouwd. Ik zou gewoon 4 doen. 6 is al erg veel. 8 600watt is absurt. Met deze 8 kan je 8x1.6x1.6= 20.48m2 belichten. Dan krijg je waar voor je geld. Dat is een kamer van 4.5x4.5meter. 

Nou denk er nog maar over na. Dit is de wiskunde. 

Verder zou ik niet beginnen aan pk13/14 dat is voor afbloeien. En dus niet later dan de laatste 2 weken geven. Ergens later in ieder geval. Hoeveel weken bloeit deze amnesia? Dan kan je in plannen wanneer het te geven als je het al wilt geven..

 

 

 

Geef gewoon de goedkoopste dutch pro bloei a+b, of gewoon je bloeivoeding a+b en zuur het boeltje af naar pH5.5 nadat je ook enzymen hebt toegevoegd. Laag beginnen met voedingswaarden(de laagst opgegeven waarde van je bloeivoeding) verhogen kan altijd nog. Kijk de bladkleur een tijdje aan. Dit is goed: (zie:healthy leaf in het plaatje, wel onder daglicht of tl bekijken anders krijg je een vertekend beeld). 

Mijn tip: lees de verpakkingen nog eens goed van je voeding. Bedenk ook dat er een maximumwaarde is voor je ec en dat de plant het nog leuk vind. Te veel additiven hoeft dus niet perse beter te zijn. De juiste waarden wel!

Meten is weten!

Groeten,

Hannesh

 

KRuFnY4-1022x1024.jpg

Dit is werkelijk waar de reinste onzin wat je hier allemaal zegt. In lange tijd niet zo een achterlijke post gelezen. Je adviseert hier mensen met hele verhalen ( waardoor je educatief intellectueel probeert over te komen). Heb namelijk ook een paar anders post van jou gelezen. Maar als je iemand 3 lampen adviseert op een oppervlakte van 2,4x3,6 dan ben je valse informatie aan het verkopen. Waarschijnlijk heb je nooit gekweekt want als je 3 zou plaatsen op zo een oppervlakte heb je mooi veel rotzooi waar je niks aan hebt. Ik schrijf deze post voornamelijk om mensen te redden die nooit hebben gekweekt en dan de mist ingaan omdat ze dit soort onkunde hebben gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet inderdaad al niet naar lumen kijken maar naar umol/s. Dan is het ongeveer 700umol/s voor 400W HPS en 1150umol/s voor een 600W HPS.

Reken erop dat je nog eens 25% daarvan verlies op je reflector en dan hou je over: 525umol/s voor 400W en 862,5 voor 600W. Dan gaan de wandverliezen er ook nog eens af

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pekingeend en @Wietefras Zijn we het dan niet eens over dat er te veel licht hangt? Had eerst 2 400w op een 1.2x1.2 tentje. Het was gewoon te veel licht. Had dezelfde verschijnselen. 

Raad je alsnog aan om of 4 x 600 w in het tentje te hangen of gewoon die 20m2 te pakken voor alle 8 lampen. 

Wietefras zeg, kan jij niet eens een berekening er op los laten om te kijken wat nou wijs is om hier aan lichtgeweld in de tent te stoppen. Uitgaande van de Dimlux 600 WATT (output 720w).

Groeten,

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hannesh. Ik heb me verder totaal niet in jouw berekening verdiept, maar in het begin gaf je aan om 2 lampen eruit te halen. Ik kon daar zeker in meegaan, iig met de opgegeven temperaturen.

Volgens mij opperde @Fatamorgana al voor een grotere afzuiger, zou natuurlijk een eerste overweging  zijn om met name die dagtemps naar onder te brengen. Helaas is dit niet aan de orde.

Ik begrijp best dat die amnesia typisch de lucht in kan schieten en het goed doet in een warm klimaat.

Los van het feit dat er buiten nu ook niet bepaald zomerse temperaturen heersen, het klimaat is toch gewoon niet goed in deze setup ?

Het is nu niet ineens zo dat tropische planten ook beter gedijen bij 28+, waarom zou dat voor cannabis dan wel gelden ? Geldt dat voor deze strain ?

Is het gebruikelijk om zoveel lampen op te hangen bij die afmetingen ?

Ik kan dat verder niet onderbouwen, maar ik had op zijn minst de indruk dat 6 lampen max wellicht  beter zou zijn voor het klimaat en ook beter voor de eindopbrengst...

Ik zag later dat de daadwerkelijke afmetingen  (480*240) zijn....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan alles uit gaan rekenen maar in de basis gaat het er om hoeveel hps lumen (of umols) je op een gegeven oppervlak wil hebben. En dan lijkt mij een 400 watter op 120x120 als uitgangspunt ook extreem weinig.

Ik draaide ooit met een 600 watter op 120x120, zonder enkel probleem. Dan kom je, ervan uitgaande dat een 600 water efficiënter is, al bijna op de dubbele hoeveelheid licht. En daar heb ik dan ook nog wel eens 2 sprectraboxjes (van 2x180w oid) bij gehangen, ook zonder problemen 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De intensiteit lijkt me in dit geval ook wat aan de hoge kant en 6 lampen zou wellicht beter passen inderdaad, maar om het dan als alternatief maar gelijk te halveren naar 6 stuks 400W lampjes is ook weer overdreven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik wel grappig vond is het volgende.

Een 600watt wil opzich prima 1.20x1.20.

Mits de afzuiging oke is en de lampafstand.

480x240= 11.52m2

1.20x1.20= 1.44

1.44x8 = 11.52m2

Komt precies op hetzelfde uit haha.

Denk als je de afzuiger wat upgrade en lucht van buiten pakt dat het wel te doen moet zijn.

Het aantal umol of lumen valt ook te reduceren door de lampen iets hoger te hangen.

Voor de goede afstand is een lumen meter wel handig, tegenwoordig heb je er zelfs appjes voor hoe betrouwbaar deze zijn weet ik en het hangt ook van de hoek af hoe intens licht is.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana luxmeter zou wel een uitkomst bieden. Dan weet (als je een richtwaarde hebt) je waar je heen wilt. 

Lucht van buiten, dan moet er ook een gaas voor beestjes op je inlaat en moet je zorgen dat je de ingelaten lucht goed verdeelt anders krijg je misschien paarse planten bij je inlaat.

@cannarie 400 watt in een 1.2x1.2m tentje; ik moest de lamp in de nok hangen ander kreeg ik verbrand blad. Die tent is 2m hoog, de planten stonden op een tafeltje van 50cm. De potten iets van 25 cm de scrogg op 25cm daar boven. Dus in die laatste meter zat de lamp in de nok.

Verder was de opbrengst 450+ gram droog met een scrogg. Niet eens de gehele 1.2x1.2m was volgegroeit. Maar wat wil je voor de eerste keer.

400 watt op 80cm of wat is zat licht voor 1.2x1.2. Daarom nam ik het als streefwaarde. 

@Trevor PhilipsEcht als je jezelf niet tekort wilt doen. Hang minder licht voor die oppervlakte op anders krijg je je wattage niet uitbetaald, of de stroom nou betaald is of niet. 

Ik heb wel verhalen gehoord van dat je met co2 in je tent een hogere temperatuur kan hebben, maar hoe datzit???? Geen verstand van co2. 

Groeten,

Hannesh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...