Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Trevor Philips

150x Amnesia Dimlux 8x600w

Recommended Posts

13 hours ago, Hannesh said:

@Fatamorgana    400 watt in een 1.2x1.2m tentje; ik moest de lamp in de nok hangen ander kreeg ik verbrand blad.

Dan denk ik dat er iets niet goed was met het klimaat in je tent.

400 Watt op 1.20 x 1.20 is mijns inziens veel te weinig.

600 Watt kan met gemak zelfs in een 1.00 x 1.00 tentje op 60 cm hoogte, en ook dan hoeft je blad nog niet te verbranden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de beschrijving van Adjust a Wing kap bekijkt kun je zelfs een 660W op 30cm hangen, gedurende een paar weekjes (ik dacht week 6-7 bloei)

En inderdaad wat Kees zegt; 600W op 1x1 is absoluut geen probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 7:11 PM, Fatamorgana said:

Wat ik wel grappig vond is het volgende.

Een 600watt wil opzich prima 1.20x1.20.

Mits de afzuiging oke is en de lampafstand.

480x240= 11.52m2

1.20x1.20= 1.44

1.44x8 = 11.52m2

Komt precies op hetzelfde uit haha.

Denk als je de afzuiger wat upgrade en lucht van buiten pakt dat het wel te doen moet zijn.

Het aantal umol of lumen valt ook te reduceren door de lampen iets hoger te hangen.

Voor de goede afstand is een lumen meter wel handig, tegenwoordig heb je er zelfs appjes voor hoe betrouwbaar deze zijn weet ik en het hangt ook van de hoek af hoe intens licht is.

Ik zei dat 600watt op 120x120 prima wil.

Niet dat het niet wil, kan zijn dat ik jouw post verkeerd begrijp kees A?

Denk dat je lamp hoogte ook van je klimaat afhangt.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat 600 Watt op 1.20 x 1.20 zelfs zeer goed gaat.

Misschien zelfs voor hobbykwekers wel de ideale verhouding.

Ik doelde meer op de opmerking van Hannesh over 400 Watt op 1.20 x 1.20. 

Dat lijkt me gewoon te weinig.

 

Jouw naam in combinatie met @ kreeg ik niet gedelet. Vandaar dat ie in de quote van Hannesh bleef staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

400watt 80x80

600watt 120x120

Tenminste dat is wat ik altijd heb aangehouden, kunnen de meningen over verschillen.

Oh ja maakt verder niet uit ik denk ik vraag even voor het geval wij elkaar verkeerd begrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 7:11 PM, Fatamorgana said:

480x240= 11.52m2

Oh ik zag 360x240 staan, maar ja met 8 keer een 120x120 tent heb je ook wel 8 keer 600W nodig ja

 

Quote

Het aantal umol of lumen valt ook te reduceren door de lampen iets hoger te hangen.

Dat is wel erg zonde van je stroom. Dan kun je beter de lamp wat dimmen (of niet naar 720W boosten)

 

Quote

Voor de goede afstand is een lumen meter wel handig, tegenwoordig heb je er zelfs appjes voor hoe betrouwbaar deze zijn weet ik en het hangt ook van de hoek af hoe intens licht is.

Het gaat niet om de intensiteit van het licht maar om de uniformiteit. Uniformiteit kun je wel in lumen meten inderdaad. Intensiteit zou je eerst naar PAR moeten omwerken om het echt ergens mee te kunnen vergelijken.

Indeerdaad een nadeel van een smartphone met een lichtmeter app is dat ze heel erg hoekafhankelijk zijn . Die zijn daardoor nogal onnauwkeurig. Zeker als je meerdere lichtpunten hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Het klimaat was niets mis mee; constand 23 graden op het bladerdek. Het is echt veel licht! Op een zonnige dag is het net zo licht hoor. Daar komt bij dat ze bij kassenbouw zulke 600 watters veel hoger hangen en minder per oppervlak. Daar zijn de planten toch ook mooi groen en groot?? In de winter heb je amper zon hoor. 

Had ook het advies opgevolgd: hang er 2 van 400watt op 1.2x1.2m. Nou, dat is echt veeeel te veeel licht. 

Ook de afstanden dat ze zeiden: 400 watt op 40cm en 600 watt op 60cm. Veeeel te dichtbij. 

Beter geven ze bij de zaadproducent aan wat de lichtintensiteit moet zijn en welk spectrum. Want dit gezijk toch steeds!!

Groeten,

Hannesh

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel veel tekst, maar niet echt allemaal steekhoudend. Sterker nog, zit veel geklets tussen.

1 hour ago, Hannesh said:

@Kees A Het klimaat was niets mis mee; constand 23 graden op het bladerdek. Het is echt veel licht! Op een zonnige dag is het net zo licht hoor. Daar komt bij dat ze bij kassenbouw zulke 600 watters veel hoger hangen en minder per oppervlak. Daar zijn de planten toch ook mooi groen en groot?? In de winter heb je amper zon hoor. 

Als bij 23 graden jouw blad al verbrand was, zoals je eerder stelde, dan is er gewoon iets mis. Dat kan haast niet.

Met een 400 Watt in een tentje van 1.20 x 1.20 heb je gewoon niet veel licht.

Als 600 makkelijk kan, en er velen zijn die dit zonder problemen doen, waarom kan het bij jou dan niet.

Of het met om een stikhete zomer gaan. Anders ben je gewoon een prutser.

 

Kassen gebruiken de lampen niet als hoofdverlichting. Het is bijverlichting. Hele andere functie.

Boven de grasmat van de Arena hangen ze ook bijverlichting. Of dacht je dat die hele grasmat alleen maar groeit onder die HPS-en?

Weet je wel hoeveel licht er van de zon afkomt, zelfs op een bewolkte dag? Die lichtintensiteit krijg je met kunstlicht bijna niet voor elkaar.

 

800 Watt of 1.20 x 1.20 kan met gemak. Als je de rest van je spullen op orde hebt tenminste.

60 cm voor een 600 Watter is helemaal niet te dichtbij. Lul toch niet zo slap.

1 hour ago, Hannesh said:

@Kees ABeter geven ze bij de zaadproducent aan wat de lichtintensiteit moet zijn en welk spectrum. Want dit gezijk toch steeds!!

En wat is dit nou weer voor geleuter?

Welke zaadproducent denk je dat dat gaat doen (als ie het al zou weten)? En denk je dat er voor elk soortje een ander spectrum nodig is? En als dat al zo is, dat iemand dan precies weet welk spectrum? 

 

Ik denk dat het beter is dat jij geen adviezen geeft aan mensen.

Keer op keer zie ik jou in topics statements maken waar ik ernstige twijfels bij heb.

iedereen zit er wel eens naast - of hangt een theorie aan die misschien discutabel is.

Maar jij spant echt de fokking kroon. Je hangt de kweekwijsneus uit, maar je kletst vooral veel onzin.

Je bedoelt het vast goed, maar hou aub je meningen voor je, want je helpt mensen van de regen in de drup.

Misschien ben ik iets teveel uit mijn slof geschoten, maar je vraagt er ook om.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HanneshKees A was me net voor, maar ik kan je vertellen dat ik me kapot irriteer aan jou "adviezen"

Kweek alsjeblieft op je eigen manier en hou die manier voor jezelf als je daar tevreden mee bent.  Dingen roepen als: Zijn ze te licht, nou dat is mooi! Dan kunnen we de A+B voeding verhogen" slaat echt nergens op. 

Beter hou je je goed bedoelde adviezen voor jezelf want een ander heeft er geen ene moer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat Hannesh vooral heel veel lult, had ik al heel lang door.  Kan het niet beter beschrijven dan die laatste  11 regels van Kees A.  Soms zelfs echt grappig ook. 

Planten staan er vind ik mooi bij! 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie zeker waar de kritiek vendaan komt, maar nu vind ik het bijna zielig worden :)

@Hannesh het zou denk ik al een heleboel schelen als je net effe wat minder stellig zou zijn in je adviezen

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 7:11 PM, Fatamorgana said:

Wat ik wel grappig vond is het volgende.

Een 600watt wil opzich prima 1.20x1.20.

Mits de afzuiging oke is en de lampafstand.

480x240= 11.52m2

1.20x1.20= 1.44

1.44x8 = 11.52m2

Komt precies op hetzelfde uit haha.

Denk als je de afzuiger wat upgrade en lucht van buiten pakt dat het wel te doen moet zijn.

Het aantal umol of lumen valt ook te reduceren door de lampen iets hoger te hangen.

Voor de goede afstand is een lumen meter wel handig, tegenwoordig heb je er zelfs appjes voor hoe betrouwbaar deze zijn weet ik en het hangt ook van de hoek af hoe intens licht is.

 

Al jaren kweek ik in dezelfde tent met 8 lampen. Lijkt me absurd om nu 3 of 4 lampen te hangen. Dat levert me niks op!

1,44m2 x 8 = 11,52m2 inderdaad!

Lampen heb ik op de juiste hoogte gehangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloei week 3 update:

Planten zijn hard gegroeid. Iets donkerder geworden na de laatste waterbeurt. Temperatuur is nog wat aan de hoge kant (31graden). Ik heb de afzuiger een stuk harder gezet, hopend dat de temperatuur weer wat daalt.

Ik geef geen water meer van boven maar ik pas eb en vloed toe sinds deze week. Vatje van 150 liter. Ph hou ik op 5,7 / 5,8 en EC 1,3 / 1,4.

 

Snapchat-1053012715.jpg

Snapchat-1304465300.jpg

Snapchat-1902300061.jpg

Snapchat-1645568339.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de feedback jongens! Kan iemand mij nou uitleggen waarom er 720w output op de dimluxen staan, terwijl het 600watt lampen zijn? Waar komt die 120watt eztra vandaan? Of trekt de lamp wellicht echt 720watt uit het stopcontact?

Vanaf komend weekend zal ik week 4 ingaan. Wat is volgens jullie de ec-waarde die ik dan moet houden? Of moet ik gewoon naar de plant zelf blijven kijken?

Greets, Trevor

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, Trevor Philips said:

Thanks voor de feedback jongens! Kan iemand mij nou uitleggen waarom er 720w output op de dimluxen staan, terwijl het 600watt lampen zijn? Waar komt die 120watt eztra vandaan? Of trekt de lamp wellicht echt 720watt uit het stopcontact?

Vanaf komend weekend zal ik week 4 ingaan. Wat is volgens jullie de ec-waarde die ik dan moet houden? Of moet ik gewoon naar de plant zelf blijven kijken?

Greets, Trevor

Je moet uit gaan van je ec in en je ec terug. Als de ec terug hoger is voedt je te rijk. Komt het lager terug moet je meer voeden. 

Groeten,

Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevor Philips Maar nog over de lichtintensiteit; in mexico doen ze het zo:

Daar is de zon te fel voor de planten, dus staan ze onder schaduwdoek.

Groeten,

Hannesh

Ps.

Maar check dit dan nog eens: 

Daar zie je dat ze 6 lampen gebruiken voor ongeveer dezelfde oppervlakte en hebben ze ook nog een groter volume aan ruimte en dus een gemakkelijker te controleren klimaat.

Verder kan je zien hoe gemeten wordt hoe de return is tegen over wat er in werd gepompt. 

 

article-2015001-0D03B94600000578-395_634x416.jpg

 

Edited by Hannesh

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Wietefras said:

Oh ik zag 360x240 staan, maar ja met 8 keer een 120x120 tent heb je ook wel 8 keer 600W nodig ja

 

Dat is wel erg zonde van je stroom. Dan kun je beter de lamp wat dimmen (of niet naar 720W boosten)

 

Het gaat niet om de intensiteit van het licht maar om de uniformiteit. Uniformiteit kun je wel in lumen meten inderdaad. Intensiteit zou je eerst naar PAR moeten omwerken om het echt ergens mee te kunnen vergelijken.

Indeerdaad een nadeel van een smartphone met een lichtmeter app is dat ze heel erg hoekafhankelijk zijn . Die zijn daardoor nogal onnauwkeurig. Zeker als je meerdere lichtpunten hebt.

Ik las het even terug en je hebt wel gelijk dat het om een 360x240 gaat, ergens anders stond er 480 of ik loopt te laat nachts te lezen dat kan ook.

Maar zelfs met het wat kleinere oppervlakte moet het wel te doen, met de boost functie is denk ik niet nodig hier.

Ja in dit geval met dimlux liever dimmen inderdaad dan hoger, bedoelde meer algemeen.

Denk niet echt dat de stroom hier betaald wordt maar blijft altijd zonde om stroom te verspillen.

10 hours ago, Trevor Philips said:

Thanks voor de feedback jongens! Kan iemand mij nou uitleggen waarom er 720w output op de dimluxen staan, terwijl het 600watt lampen zijn? Waar komt die 120watt eztra vandaan? Of trekt de lamp wellicht echt 720watt uit het stopcontact?

Vanaf komend weekend zal ik week 4 ingaan. Wat is volgens jullie de ec-waarde die ik dan moet houden? Of moet ik gewoon naar de plant zelf blijven kijken?

Greets, Trevor

600watt is de lamp standaard en je kunt het boosten met de knop achterop de lamp of met een dimlux controller naar 720watt.

Dan gaat hij inderdaad meer verbruiken en temperatuur omhoog, ik zou het zelf zo laten persoonlijk.

Ik zou liever een betere temperatuur behouden dan nog extra licht als ik zou moeten kiezen, dat heb je voldoende.

10 hours ago, Hannesh said:

Je moet uit gaan van je ec in en je ec terug. Als de ec terug hoger is voedt je te rijk. Komt het lager terug moet je meer voeden. 

Groeten,

Hannesh

Dit is meer een richtlijn bv dat je 5.8 1.4 geeft en je krijgt 5.9 1.8 terug dan weet je dat je teveel geeft, maar op de punt nauwkeurig is lastig denk ik.

Ik zou ook naar de planten kijken en er niet blind op sturen.

Het kunnen ook rest zouten zijn op het zijl of onderuit de pot die je je ec beïnvloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Fatamorgana said:

Denk niet echt dat de stroom hier betaald wordt maar blijft altijd zonde om stroom te verspillen.

Off topic...

Maar als de netbeheerder gaat zoeken naar het verschil wat er in een buurt betaald wordt aan stroom (dus wat de meters in de huizen en bedrijven aangeven) en wat er daadwerkelijk in de buurt wordt afgenomen (dus wat er in het elektriciteitshuisje in de buurt op de meter staat)... Zou het dan niet slimmer zijn om nooit meer te gebruiken als nodig is?

Beetje stroom die weglekt her en der zal altijd wel gebeuren. Maar als het verschil te groot is, gaan ze misschien gerichter in die buurt zoeken.

Of kan je helemaal niet op die manier gaan zoeken als elektra maatschappij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit geval van iets hoger hangen of 1 standje dimmen zal het verschil niet maken.

Zo ver ik weet doen zij dit alleen als als er een vermoeden al bestaat en zijdoen dit aardig gericht.

Zij leggen dan een datalogger eraan zodat het verbruik en pieken over een x aantal dagen kunnen zien.

Echter dit is onbegonnen werk zonder gericht zoeken.

Ook komt er bij dat niet alleen vsa's piekstroom veroorzaken dat doen de meeste apparaten in huis.

Ook is er door weerstand lekstroom en lantarenpalen en noem maar op verlies waardoor nog helemaal  niet precies te zeggen is hoeveel een woonwijk verbruikt.

Plus tegenwoordig wordt er ook veel weer terug aan het net geleverd wat het helemaal verwarrend maakt.

Met 8 lampjes geloof ik niet in dat dit een alarmerende werking heeft bij de energie maatschappij.

Als we over 60 lampen praten wordt het een ander verhaal maar zelfs die draaien soms 10jaar door.

Denk dat nog steeds dat de buurman of je kennis het grootste probleem is of jijzelf wanneer je aankloot en laks bent met water en de filter enzovoort.

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jij denkt dat het helemaal niet zo makkelijk is om het te meten?

Als je bijvoorbeeld met een dag en een nachttentje zou draaien en ik elke tent 3.000 Watt aan LED zou hangen, dat dit eigenlijk nauwelijks op te merken valt?

Ik weet van veel opsporingstechnieken dat het broodje aap-verhalen zijn.

Maar door de stroom op te tellen en er vervolgens het daadwerkelijke verbruik eraf te halen, dat je dan makkelijk zou kunnen kijken wat er in een wijk of zelfs straat gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zij kunnen wel doel gericht meten dat wel, maar is onbegonnen werk.

Dit kost ook geld en tijd.

Anders was toch elke kweker in Nederland al opgerold?

Stel er staat een elektriciteit huisje en er zitten 500 huishoudens op en 50 bedrijfspanden.

Een gemiddeld huis verbruikt 1000watt per uur overdag  wasmachine tv radio cv ketel licht en noem maar op

Dat is dan al 500.000 watt per uur en dan nog wat bedrijfspanden die ook wel paar 1000 per uur verbruiken.

Wat is dan 3000 of 5000 watt, plus op zulke hoeveelheden is er ook weerstand en verlies en lekstroom dan weet je nooit precies hoeveel het nou is.

Ik werk er niet maar zo denk ik er over, plus er zijn zoveel hokken van 20 30 40 60 lampen die zouden dan toch gelijk gepakt moeten worden.

Ben zelf wel eens gepakt en toen zeiden ze ook ja wij zijn overgevlogen en de stroom gepeild.

Nouja het hok stond al een week uit dus er was niks te zien, plus het pv gelezen en daar stond wel wat anders in.

https://nos.nl/artikel/2159609-netbeheerder-hardere-aanpak-diefstal-van-stroom.html

Zo druk hebben zij het er mee;p

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dan, hoe lang ben je bezig geweest? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...