Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BOMBASTICK

Diamond Reflection (kweektent)

Recommended Posts

De reflecterende wanden kunnen best veel verschillen per tent, zo blijkt de reguliere Mylar wanden van vrijwel alle lijnen van Secret Jardin het licht niet al te goed te verdelen, dat kan dus zorgen voor hotspots.

Zoals te zien op onderstaande filmpje is de Diamond Reflection Sheet het beste als het gaat om het gelijk verdelen van licht. Wat vinden jullie hiervan?

 

 

 

1.jpg

Untitled.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

par ja, niet lumens :verrygood

reflectie boven de planten > difussie, voor de rest diffusie 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, HUFFnPUFF said:

par ja, niet lumens :verrygood

reflectie boven de planten > difussie, voor de rest diffusie 

 

De reflectie boven de planten is uiteraard belangrijker, maar denk je dat de secret jardin Mylar meer lumens reflecteert dan de diamond diffusion sheet

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk daar niets over; ik heb spiegels hangen, minder goed voor de par, beter voor de lumens ;)

en makkelijk schoonmaken 

grootste neveneffect was echter dat ik zonder bril de kast open kon doen, vanaf oog hoogte zag ik op de spiegels/reflectie enkel groen, geen verblindende wand, na een paar jaar kweken is dat opeens best belangrijk dat goed voor je ogen zorgen

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de ogen is nu een item. Mijn zonnebril ligt daarom ook naast de kast.

Scheelt vooral is je klaar bent en de kast sluit. Het aanpassen aan kamerlicht gaat makkelijker.

Ik wil andere folie op de wanden of spiegels ( zo duur zijn die niet ) Maar is het niet zo dat

folie het licht meer spreid zodat hotspots voorkomen worden  ??

 

Edit: Antwoord op mijn vraag gevonden :icecream:

Mirror or mylar for grow rooms?

Edited by El Tulipan
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, El Tulipan said:

Ja, de ogen is nu een item. Mijn zonnebril ligt daarom ook naast de kast.

Scheelt vooral is je klaar bent en de kast sluit. Het aanpassen aan kamerlicht gaat makkelijker.

Ik wil andere folie op de wanden of spiegels ( zo duur zijn die niet ) Maar is het niet zo dat

folie het licht meer spreid zodat hotspots voorkomen worden  ??

 

Edit: Antwoord op mijn vraag gevonden :icecream:

Mirror or mylar for grow rooms?

dat verklaart, op het laatste raadt hij diamond pattern aan om hotspots te vermijden

 

4 hours ago, HUFFnPUFF said:

ik denk daar niets over; ik heb spiegels hangen, minder goed voor de par, beter voor de lumens ;)

en makkelijk schoonmaken 

grootste neveneffect was echter dat ik zonder bril de kast open kon doen, vanaf oog hoogte zag ik op de spiegels/reflectie enkel groen, geen verblindende wand, na een paar jaar kweken is dat opeens best belangrijk dat goed voor je ogen zorgen

thx voor de tip, maar spiegels absorberen toch licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, BOMBASTICK said:

thx voor de tip, maar spiegels absorberen toch licht?

Wat?

Leg dat eens uit dan.

Je ziet je zelf toch 's ochtends in de spiegel?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij kijkt in een black hole `s morgens  (no light escapes ) :smoke

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Wat?

Leg dat eens uit dan.

Je ziet je zelf toch 's ochtends in de spiegel?

 

2 hours ago, El Tulipan said:

Hij kijkt in een black hole `s morgens  (no light escapes ) :smoke

Ja, je ziet jezelf, maar het verlies bij absorptie binnen 1 enkele reflectie is te klein om voor het oog waarneembaar te zijn, maar als je spiegels perfect tegenover elkaar zet (perfecte hoek van 0) zal je zien dat je niet oneindig veel spiegels zal waarnemen, het houdt op een gegeven moment op, en dan zie je die ''dark hole'' wel (als je goed kijkt want het lijkt heel ver te liggen), dit komt omdat er bij elke reflectie er een klein gedeelte licht wordt geabsorbeerd

verbeter me aub als ik ongelijk heb, het gebruik van spiegels is zeker geen slecht idee, heel goed zelfs, maar diffusie is ook belangrijk en een spiegel verdeelt het licht niet, en hotspots zijn ook niet bepaald gewild, heb je wel eens een apple logo op het plafond gezien

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, HUFFnPUFF said:

ik denk daar niets over; ik heb spiegels hangen, minder goed voor de par, beter voor de lumens ;)

en makkelijk schoonmaken 

grootste neveneffect was echter dat ik zonder bril de kast open kon doen, vanaf oog hoogte zag ik op de spiegels/reflectie enkel groen, geen verblindende wand, na een paar jaar kweken is dat opeens best belangrijk dat goed voor je ogen zorgen

misschien toch wel handig op de lange termijn, zo'n een brilletje, thanks

PAR blijkt dus erg belangrijk te zijn voor de fotosynthese proces, 

PAR-meter net zo gevoelig als een plant
De PAR sensor is een instrument voor het meten van Photosynthetic Photon Flux Density (PPFD). In de praktijk wordt deze grootheid vaak PAR genoemd, wat staat voor Photosynthetic Active Radiation. PAR-sensoren zijn dusdanig ontwikkeld, dat ze licht met dezelfde relatieve gevoeligheid kunnen meten als planten. De sensor geeft de stroomdichtheid van fotonen aan, met een golflengte tussen 400nm en 700nm per vierkante meter per seconde. (http://www.groentennieuws.nl/artikel/33730/De-werking-van-een-PAR-meter-toegelicht/)

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is er geen materiaal dat beter reflecteert dan spiegels.

Wellicht gepolijst metaal zoals aluminium, maar dat oxideert zo snel dat daar na 1 dag al geen sprake meer van is.

Je verhaal over de absorptie (spiegels tegenover spiegels) is misschien wel waar, maar noem me 1 reflecterend materiaal waar die vlieger niet opgaat.

Een spiegel is natuurlijk - als we hem van heel dichtbij gaan bekijken - niet helemaal vlak. Er zitten gaatjes in, bobbeltjes op de glasplaat. Er zit stof en vuiligheid op, ook als we hem schoonmaken. Dus het licht weerkaatst op sommige plekken anders dan het natuurkundig zou doen als het oppervlakte 100% vlak en gesloten zou zijn.

Daarnaast bevinden zich tussen de 2 spiegels ook stof, wat ook licht weerkaatst of absorbeert.

 

Of diffusie belangrijk is, is ook maar de vraag. Een spiegel zorgt ervoor dat je juist precies de originele bron reflecteert.

Als een lichtbron vanuit zichzelf diffuus is, zal de reflectie dit ook zijn. 

Als de lichtbron dit niet is, dan ook de reflectie niet. 

Bij een lamp spreek je ook niet van een hotspot; waarom bij de exacte reflectie d.m.v. een vlakke spiegel dan wel?

Een hotspot met een vlakke spiegel lijkt me een natuurkundige onmogelijkheid. Bij gebruik van een HPS of led, bedoel ik. Niet als je er een laser opzet :)

Anders wordt het natuurlijk als je spiegel een parabool is. Maar neem aan dat niemand die op de zijwanden gebruikt in deze tak van sport.

 

Edited by Kees A
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mylar folie is ( gok ik  ) zo'n 10x goedkoper, en bijna even goed als spiegels.

Voor die paar procenten minder denk ik dat de folie de voorkeur heeft.

Ik laat het even bezinken en na deze oogst neem ik wel een beslissing.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat folie goedkoper is, handiger te bevestigen, flexibeler in te zetten, het reflecteert prima; dus denk dat de voordelen vele malen groter zijn dan de nadelen t.o.v. spiegels.

Ook hotspots moet je niet overdrijven. Stel dat er door een knikje of vouw in je materiaal ergens een hotspot komt. So what?

Het blad waar het licht opkomt wordt dan wat warmer en verbrandt wellicht. We hebben het nooit over hele grote oppervlakten die 1 grote hotspot zijn.

Het zijn ook geen perfect parabolische spiegels die inderdaad het licht zo kunnen bundelen dat er iets echt in de fik vliegt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiegels zijn glazen platen met daarachter een folie(er opgedampte laag metaal) . Het glas zorgt wel voor enig verlies aan licht. Meest ideaal zou zijn een spiegelgladde folie van een edelmetaal waar geen oxide laag op vormt, en dan zonder glasplaat er voor.

Van hotspots heb ik nooit last gehad , ik sluit mij aan bij Kees A.

Spiegelwanden hebben het voordeel dat de lamp verder van je planten kan hangen. Met een luxmeter kun je de afstand mooi bepalen.

Die aanzienlijk grotere lamp-plant afstand, en een betere lichtverdeling  is naar mijn idee van erg groot belang in je kweekhok.

Je creëert de basisvoorwaarde om simpelweg veel wiet te kweken

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je de lampen zo hoog moet hangen dat je precies de oppervlakte van je bladerdek bedekt. En dan een ietsepietsie meer (dus de lamp ietsjes hoger)

Zonder dat de boel te warm wordt of verbrandt.

Hang je de lamp lager, dan krijgen niet alle bladeren licht.

Hang je hem hoger, zit je de wand te belichten en spiegel of geen spiegel... dit is altijd verlies.

Als je maar een beetje de met spiegels bekleedde wand belicht, dan weerkaatst het licht dusdanig dat het lijkt of er ipv een spiegel een glaswandje staat en dat er op precies dezelfde hoogte en afstand een 2de (en 3d en 4d en 5de) lamp hangt.

In de praktijk zal het schijnsel van je lamp ook nooit gelijk zijn aan het vierkant dat door het bladerdek gevormd wordt.

Dus wil je bijvoorbeeld de hoeken goed meepakken, zul je aan de zijkanten de wand aan het belichten zijn.

 

Metaal wat niet oxideert en lekker glimt, bestaat volgens mij niet.

Misschien platina, maar dat is een beetje duur hoorde ik.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hotspot is ook altijd een leuke, die mensen zeggen dan van ja heuj uh maar daar krijg je hotspot van als je licht erop schijnt.. mwah krijg je dan geen hotspot van je lamp zelf :rofl:huh: nee alleen als je het reflecteerd? ja logisch?!

verschil van spiegels en glimspul op een rol is zon 20-30% want je krijgt het nooit vlak/schoon

spiegels hebben de beste lichtreflectie MAAR glas houd uv/ir tegen (beetje) dus hoe dunner het glas hoe beter 

Quote

In de praktijk zal het schijnsel van je lamp ook nooit gelijk zijn aan het vierkant dat door het bladerdek gevormd wordt.

dat is een keuze B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt wel een hotspotje krijgen als je folie een beetje gevouwen is. Want dan zou het een soort van parabool kunnen worden, maar wel een hele kleine.

Om dat schijnsel meteen een hotspot te noemen, lijkt me overigens ook overdreven.

@HUFFnPUFF

Ik snap dat van die keuze niet helemaal.

Kun je dat aub toelichten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

scroggen + strips

zoals men vroeger deed met tl, bereik lamp = bereik scrognet

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/15/2018 at 7:43 PM, Kees A said:

Ik denk dat je de lampen zo hoog moet hangen dat je precies de oppervlakte van je bladerdek bedekt. En dan een ietsepietsie meer (dus de lamp ietsjes hoger)

Zonder dat de boel te warm wordt of verbrandt.

Hang je de lamp lager, dan krijgen niet alle bladeren licht.

Hang je hem hoger, zit je de wand te belichten en spiegel of geen spiegel... dit is altijd verlies.

Als je maar een beetje de met spiegels bekleedde wand belicht, dan weerkaatst het licht dusdanig dat het lijkt of er ipv een spiegel een glaswandje staat en dat er op precies dezelfde hoogte en afstand een 2de (en 3d en 4d en 5de) lamp hangt.

In de praktijk zal het schijnsel van je lamp ook nooit gelijk zijn aan het vierkant dat door het bladerdek gevormd wordt.

Dus wil je bijvoorbeeld de hoeken goed meepakken, zul je aan de zijkanten de wand aan het belichten zijn.

 

Metaal wat niet oxideert en lekker glimt, bestaat volgens mij niet.

Misschien platina, maar dat is een beetje duur hoorde ik.

Palladium of goud kan ook nog , maar is nog duurder.

Ik liet de lamp wel de zijwanden belichten. De metingen gaven aan dat de lichtverdeling dan beter was .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...