Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Weedguru

Vraag ivm aansluiting fan / climate control (stroom/voeding)

Recommended Posts

Hoi,

M'n tent staat eindelijk recht, de lamp hangt, maar nu heb ik beseft dat mijn inline fan niet zomaar aan te sluiten is aan het net (?), of er toch geen power cable word bijgeleverd.
Heb zo ongeveer dezelfde als deze: https://www.youtube.com/watch?v=7K1Pqdhcb7Y
Nu ga ik er van uit dat ik hiervoor dergelijke controller moet aankopen? : http://www.davin.nu/en/product/fanco...-dv-11t-s1060/
Maar, vooraleer ik opnieuw iets bestel om dan te beseffen dat ik iets vergeten ben of over het hoofd gezien heb wou ik toch eerst even wat advies vragen icon_e_smile.gif
Ook, komt zo'n controller dan met power cable & kabel om de fan aan te sluiten? icon_e_smile.gif Of moet ik die in de DYI gaan halen?
Sorry als 't een beetje een achterlijke vraag is, heb net een half uurtje liggen zoeken... en vind echt niet meteen een antwoord.

Grts!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om je fan te laten werken heb je een snoer nodig met een aangegoten stekker, die kan je op de juiste manier aansluiten op je fan.

Die controler die je laat zien kom de stekker van de fan in zodat je deze kunt afstellen op temperatuur. Als het te warm wordt gaat de afzuiger harder draaien. Let er wel op dat deze controler IN je groei/bloei ruimte moet staan, want de metalen spiraal meet de temperatuur. Er zijn ook controlers die je buiten je tent kan zetten, die hebben namelijk een verlengde "voeler".

Als je echt zeker wilt weten of je alles hebt of juiste koopt, kun je het beste je setup even vermelden hier. Dan kunnen mensen nog tips en tricks delen met je.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

En maak plaatjes, dat maakt het inzichtelijker voor ons om te reageren

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, El Tulipan said:

En maak plaatjes, dat maakt het inzichtelijker voor ons om te reageren

 

 

17 hours ago, Xaim said:

Om je fan te laten werken heb je een snoer nodig met een aangegoten stekker, die kan je op de juiste manier aansluiten op je fan.

Die controler die je laat zien kom de stekker van de fan in zodat je deze kunt afstellen op temperatuur. Als het te warm wordt gaat de afzuiger harder draaien. Let er wel op dat deze controler IN je groei/bloei ruimte moet staan, want de metalen spiraal meet de temperatuur. Er zijn ook controlers die je buiten je tent kan zetten, die hebben namelijk een verlengde "voeler".

Als je echt zeker wilt weten of je alles hebt of juiste koopt, kun je het beste je setup even vermelden hier. Dan kunnen mensen nog tips en tricks delen met je.

Gr, X

Klopt natuurlijk, niet de beste kwaliteit, maar hieronder alvast even foto van de tent hoe ie er nu bij staat, en de fan in kwestie.

Yeah, 't valt beetje op z'n plek nu, vraagje Xaim: ivm de aangegoten stekker, kan je die gewoon in een doe-het-zelf zaak halen? Of is dat zelf in elkaar te steken? :)

Ben (obviously) noch electricien, noch DYI-er. Maar komt wel goed, na jaren van "SoonTM" nu nog ff de laatste loodjes, en ik kan eraan beginnen

Een wat gerelateerde vraag: Ik lees zowel op instructies van de fan/controller dat deze best in 'n apart/eigen stopcontact steekt... Hetzelfde geld waarschijnlijk voor 't licht (?), een LED overigens... Ik heb echter maar 1, max 2 stopcontacten beschikbaar, is het echt een gevaar/probleem, of eerder een "best case scenario"?

Ivm de controller, had ik idd in de mot dat je die best in de tent kan hangen (welke hoogte overigens? Laag bij de grond, of eerder op 1m/hoger?).

Alvast bedankt, fijn weekend alvast!

Edit: Overigens net even gekeken, de fan heeft een L1, L2 en N, moet ik/kan ik dan best een bepaald soort plug halen? Of een gewone en gewoon L1 en N gebruiken? Again, spijt me als het echt super basic vragen zijn... 

IMG_20181109_164207.thumb.jpg.85cdd2f6f60bd802a9ce2ca75a32dff5.jpgIMG_20181109_164057.thumb.jpg.34591a79240be1b2bf7316431e846b1b.jpg

Edited by Weedguru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vragen staan vrij om te stellen, en als je nieuw bent in de hobby is geen enkele vraag dom.

Als stekker zou je zo iets kunnen nemen: Klik
Je kan inderdaad ook zelf een stekker er aanzetten, maar qua veiligheid is dit het beste want dit is mooi ingegoten.

Het mooiste is om 2 verschillende groepen te hebben, 1 voor de lamp(en) en 1 voor de ventilatie.
Het kan ook op 1 groep minst je deze niet te zwaar belast en andere apparaten op zitten.
Hoeveel Watt is je lamp in werkelijk verbruik? 

Je kan ook naar andere controlers kijken waar je alleen een draadje in de tent moet hangen voor de temperatuur, dan kan je de rest buiten de tent laten
Het mooiste is zo min mogelijk elektra IN de tent te hebben.
Cli-mate zou een optie kunnen zijn: Klik
Er hangt alleen wel een prijs kaartje aan...:rolleyes:

De voeler kan je het beste (in mijn beleving) ter hoogte van de planten hangen in de SCHADUW.

L1 en L2 zijn beide + (bruin) aansluitingen, waarschijnlijk is L1 voor de lagere snelheid 220m³ en L2 voor de 280m³, maar dit zou in de beschrijving moeten staan van de afzuiger.
N= de NUL draad (blauw), er zou ook ergens een aarde aansluiting moeten zitten, daar moet de geel/groene draad aangesloten worden.

Ik hoop dat je iets verder geholpen bent.

Kun je vertellen wat je setup is?

Soort lamp (merk,wattage,soort enz)
Soort tent (afmetingen)
Afzuiger enz enz. (hoeveel M³ enz)

Zo kan iedereen meelezen en tips geven mocht je iets missen aan je setup of beter kan veranderen.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Kun je vertellen wat je setup is?

Ja sorry, had ik eigenlijk mee moeten beginnen, dus:

Tent: 1.2x1.2x2m tent
Lamp: OPTIC 4 COB
Afzuiging: Can 2600 (156 m3), Vents TT 125 (Max cap. - 280 m3/h.)
Grond: Plagron Promix
Voeding: Plagron "top grow box"

Het plan is om 3 plantjes te zetten (Special Queen)

> Ik hoop dat je iets verder geholpen bent.

Ja hoor, wil gewoon ook zeker zijn dat 'k het veilig aanpak... en niet overhaast te werk ga :) 
Niet meteen mensen in de beurt met kennis van zake, dus je advies word erg op prijs gesteld!

1 hour ago, Xaim said:

Hoeveel Watt is je lamp in werkelijk verbruik

 

Niet zeker van... Input Current: 3.74 Amps- 1.9A ? :D

Klopt overigens van de L1, L2, even bekeken en staat idd gewoon vrij duidelijk op de doos...

Overigens ook even gechecked, en heb wel degelijk 2 stopcontacten, dus dan 1 voor de lichten, 1 voor de fan + andere toestellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aardige setup, heb je deze zelf samengesteld of heb je dit laten doen door de growshop/winkel?

Wat mij opvalt is dat je een lamp hebt die 415W werkelijk verbruikt en afzuigt met een 280m3 afzuiger, ik weet dat led koeler is, maar ga je hiermee de temperatuur in orde houden zonder dat je afzuiger constant op 100% draait (lawaai/extra geluid)? Heb je al een paar uur proef gedraait met de lamp op vol vermogen, om te zien hoe de temperaturen zich verhouden? 

Ik persoonlijk denk namelijk dat je filter + afzuiger aan de kleine kant zijn:innocent: misschien dat je het nu in de winter er wel mee wegkomt (vandaar testen), maar weet bijna zeker dat het in de zomer niet goed te houden is (te hoge temperaturen)

Bewust voor deze grond gekozen?

Waarom specifiek voor 3 planten, waarom niet meteen 5? ALS er een plantje dood gaat of hermafrodiet wordt heb je er nog 4 over, maar die keuze laat ik geheel aan jezelf over:D

Heb je al vaker een kweek gedraait of überhaupt een plant laten groeien, anders kan ik je zeker adviseren om hier is rond te gaan kijken: Indoor Kweekverslagen & Foto's

Doordit door te lezen kan je veel fouten voorkomen, Dit is mijn verslag mocht je er geïnteresseerd in zijn ^_^

Ik adviseer je om ook zelf zo'n verslag te maken zodat mensen je adviezen kunnen geven om zo min mogelijk beginnersfouten te maken. Let wel op, iedereen heeft een andere mening of ideeën bij dingen en uiteindelijk maak je voor je zelf dan de beste keuze. Niet alle antwoorden zullen overeenkomen met elkaar :rolleyes:

Het gaat niet om de stopcontacten maar om de groepen. Als bij 2 stopcontacten de zelfde groep er uitkalender, zitten ze op 1 groep, het beste is om ze op 2 groepen te hebben.

Dan moet het sowieso een eitje zijn om het aan te sluiten, maar test het geheel eerst voordat je alles mooi gaat ophangen. Want ik vermoed dat je afzuig capaciteit tekort gaat komen.

Je bent nieuw hier op het forum en de regels zijn dat je je dan even voorstelt Hier. Niet hoe je echt heet enz maar meer wat je bedoelingen zijn, en waarvoor en waarom enz enz:rolleyes: zo weet iedereen meteen een beetje wie je bent en wat je wilt bereiken.

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Xaim said:

Aardige setup, heb je deze zelf samengesteld of heb je dit laten doen door de growshop/winkel?

Wat mij opvalt is dat je een lamp hebt die 415W werkelijk verbruikt en afzuigt met een 280m3 afzuiger, ik weet dat led koeler is, maar ga je hiermee de temperatuur in orde houden zonder dat je afzuiger constant op 100% draait (lawaai/extra geluid)? Heb je al een paar uur proef gedraait met de lamp op vol vermogen, om te zien hoe de temperaturen zich verhouden? 

Ik persoonlijk denk namelijk dat je filter + afzuiger aan de kleine kant zijn:innocent: misschien dat je het nu in de winter er wel mee wegkomt (vandaar testen), maar weet bijna zeker dat het in de zomer niet goed te houden is (te hoge temperaturen)

Hmmm, zelf de general setup (lichten, grond, etc) beslist, qua fan ben ik enerzijds afgegaan op de Can filter + beetje extra en kwam op ongeveer hetzelfde uit, hierna nog keertje bij de growshop langsgeweest, hun advies gevraagd, en zij kwamen dan zelf met ongeveer dezelfde af als ik op 't oog had... De filter zelf dan weer beslist op de m3 van de tent.

Maar dus, mogelijk toch niet ideaal... had misschien idd beter voor een grotere gegaan en dan niet zo hard te moeten laten draaien idd, better safe than sorry. Ga het idd goed in 't oog moeten houden, en misschien tegen de zomer dan best eens kijken voor een grotere.

4 hours ago, Xaim said:

Bewust voor deze grond gekozen?

 Waarom specifiek voor 3 planten, waarom niet meteen 5? ALS er een plantje dood gaat of hermafrodiet wordt heb je er nog 4 over, maar die keuze laat ik geheel aan jezelf over:D

Goh, 99% van alle info die ik vond was uit de US, en gebruikte een hoop merken die ik hier niet kon vinden. Plagron vond ik genoeg info over, makkelijk te verkrijgen en las ik wel wat goed van. Achteraf gezien had ik misschien beter voor de Lightmix gegaan, om die eerste week geen zorgen over nuteburn enzo te maken. 

Ivm het aantal... yeah, snap ik, ik wil echter niet meteen te groot beginnen, dat 't duidelijk voor eigen gebruik is :) Weet ook niet goed wat te verwachten van de eerste oogst.... Als ik 50 of 100gr per plant trek, kan 't waarschijnlijk geen kwaad er 5 te zetten, als ik 200gr per plant trek ... Misschien toch wat overkill. Maar ik hou 't iig in het achterhoofd, 2 zou dan idd weer wat aan de lage kant zijn, ook qua prijs electriciteit beetje stom.

5 hours ago, Xaim said:

Heb je al vaker een kweek gedraait of überhaupt een plant laten groeien

Nope, eerste keer :) Al wel enkele jaren nu dat ik steeds "Soon" zei, dus de voorbije jaren wel hier en daar wat info vergaard en links bijgehouden die wel eens nuttig konden zijn. Ook om over de setup te beslissen vooral veel gekeken naar wat anderen met 1.2x1.2m deden. Ben zeker van plan alles goed bij te houden, zowel omdat ik merk hoe nuttig het is voor newbies, alsook om wat advies te kunnen vragen aan meer ervaren growers :)

5 hours ago, Xaim said:

Als bij 2 stopcontacten de zelfde groep er uitkalender, zitten ze op 1 groep, het beste is om ze op 2 groepen te hebben

Oh boy :/ Hmm, lijkt me waarschijnlijk dat 2 stopcontacten in een 2de slaapkamer op 't einde van de woning waarschijnlijk wel op dezelfde groep zitten? :/ Hoe kan ik dit zeker te weten komen zonder effe electricien te moeten vragen even m'n growroom te komen checken? :p Zo wel zit ik denk ik wel in de penarie xD Gaat lastig worden stroom in de kamer te krijgen vanuit een andere kamer :s

Zal ook zeker nog es een post maken om me voor te stellen :) Zal waarschijnlijk iets voor morgen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer de set uit, mocht het tegenvallen dan inderdaad terug dimmen en later een andere afzuiger/filter halen.

Qua de grond moet je inderdaad proberen op te letten dat ze niet verbranden, maar je zou ook nog een klein zakje stekgrond erbij kunnen halen en deze mixen met wat plagron grond, zodat de mix minder "heet" is.

Als je 200g per plant trek moet je even zeggen welk soort het is^_^
Je kan grote hoeveelheden van een plant afhalen, maar dat moet je behoorlijk lang voorgroeien.
Het zal mij niks verbazen om jou tent vol te krijgen met 3 planten je 6 á 8 weken voorgroei nodig hebt.

Als je dit met 5 planten zou doen zit je zo rond de 3 á 4 weken.
Je gaat denk maximaal 75\100G per plant halen, maar ik laat me graag verassen:innocent:
Je kan beter rekening houden met 50/75G per plant als alles goed gaat.
Helemaal omdat je nog nooit gegroeid hebt gaat het wel lastig zijn in het begin.

Heel makkelijk, je steekt in beide stopcontacten een lamp, je loop na de meterkast en zet elke groep 1 voor 1 uit en kijken welke lampen er uitgaan.
Als ze allebei tegelijk bij 1 groep uit zijn, dan zitten ze op de zelfde groep.

Voorstellen is zeer belangrijk, ik reageer ook niet meer voor je je voorgesteld hebt ;)

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Xaim said:

Heel makkelijk, je steekt in beide stopcontacten een lamp, je loop na de meterkast en zet elke groep 1 voor 1 uit en kijken welke lampen er uitgaan.
Als ze allebei tegelijk bij 1 groep uit zijn, dan zitten ze op de zelfde groep.

Aha, met meterkast bedoel je de kast met zekeringen? ^^ In dat geval, staan alle stopcontacten op dat verdiep op 1 groep, kan dat? :blink:
If so, lijkt me dat niet op 1-2-3 opgelost :S Verder weet ik anders niet wat je zou bedoelen met "groep" uitzetten, dus ga er van uit dat 't idd de zekeringen zijn :?

Ivm de oogst, ok, dan zet ik wel 5 plantjes, had voor de zekerheid toch al 5 besteld, kan ik ze maar goed allemaal zetten.
Ik ging er ook niet van uit dat 't 200g ging zijn xD Maar je leest de gekste schattingen op 't net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik maar weer eens de knuppelin het hoenderhok gooien:

Toen ik mijn kast aan het bouwen was voor een 400 W HPS, heb ik ook al die adviezen gehad.

Groepen en weet niet wat. Gelukkig had ik een aparte groep in de garage voor een automatische deur.

Alles op 1 groep en er zit een meter tussen. Alles aan, en dan bedoel ik

- HPS 400 W Evsa

-4 vertilatoren

2x Ruck afzuigers gedimt

en het vvorgroeihok +/- 50 Watt

Kom ik op een totaal MAXIMAAL van 570 Watt

 

Je maakt mij niet wijs dat de installatie in een huis hier niet op is afgestemt.

Kan me voorstellen met een setup van meerdere 600 Watts en alles dus heftiger, je moet nadenken ivm groepen.

Maar een simpele setup die nog minder verbruiklt dan een HPS.......zoals jij.

Belangrijker is: Wat zit er nog meer op de groep en is alles voor de kast goed aangesloten.

My 2 cents

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, El Tulipan said:

Laat ik maar weer eens de knuppelin het hoenderhok gooien:

Toen ik mijn kast aan het bouwen was voor een 400 W HPS, heb ik ook al die adviezen gehad.

Groepen en weet niet wat. Gelukkig had ik een aparte groep in de garage voor een automatische deur.

Alles op 1 groep en er zit een meter tussen. Alles aan, en dan bedoel ik

- HPS 400 W Evsa

-4 vertilatoren

2x Ruck afzuigers gedimt

en het vvorgroeihok +/- 50 Watt

Kom ik op een totaal MAXIMAAL van 570 Watt

 

Je maakt mij niet wijs dat de installatie in een huis hier niet op is afgestemt.

Kan me voorstellen met een setup van meerdere 600 Watts en alles dus heftiger, je moet nadenken ivm groepen.

Maar een simpele setup die nog minder verbruiklt dan een HPS.......zoals jij.

Belangrijker is: Wat zit er nog meer op de groep en is alles voor de kast goed aangesloten.

My 2 cents

Klopt, kan ook gewoon:rolleyes:
Ik geef advies, niet wat hij/zij moet doen.
Ik ben nog steeds van mening (als je ze hebt) het op 2 groepen te verdelen :innocent: maar zoals ik al zei: dat is MIJN mening:D
Wat de uitvoerde gaat doen ben ik niet verantwoordelijk voor:P

voor de groep: NIET meer dan 3600W of 3200W (weet ik even niet meer zeker) en 16Amperé, dan zit je in principe gewoon goed.
 

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quoten is niet nodig, je geeft gewoon antwoord op de laatste bijdrage.

Maar dat is inderdaad wat ik bedoel; zijn installatie zal iet over de 300 Watt uitkomen.

En  piekspanning, zoals de oude VSA heeft ie niet. Belanrijker is dat alles NA het stopcontact

goed is aangesloten en wat er nog meer op de groep zit.

Ik loop elk jaar ALLE aansluitingen na of alles goed vast zit en er geen zwart in de contacten zit.

O, en voor het geval , koop een rookmelder, kost weinig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua controller: Enig advies? Cli-mate €135, SMScom €115, Davin €80, Whatever this is €50, nog een andere cli-mate voor €135

Tulipan, check je alle aansluitingen van het de groep? Of gewoon die van de growkamer?

Alvast even checken: Welke temperatuur stel ik de controller best in? Werken de meeste controllers met 2 stappen? Als in: Onder temp X, stand 1, boven temp X, stand 2? Of stel je een temp X in, en gaat ie geleidelijk van stand 1 (min) naar 2 (max) daarmate het nodig is?

En rookmelder heb ik ook besteld :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xaim / Tulipan ? ^^ Or someone else of course

gwn weer zo veel keuze in, en t is me echt niet duidelujk wat de grote voordelen van de duurdere vs. de goedkopere zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik controleer alleen mijn eigen aansluitingen visueel en eraan trekken en evt opnieuw vastschroeven.

De rest van de apparaten zijn gekeurd en zo gekocht.

Maar toen ik 3 maanden geleden weer begon na een stop van acht jaar zat bij controle

alles nog steeds prima. En de twee keren doorvoor ( 8/9 jaar geleden ) zat ook alles nog prima.

Het is meer een check voor mijn eigen gemoedsrust.  ( vandaar 2 brandmelders 1 in de kast en

1 bover de schakelkast, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust :smoke )

Wat betreft de fancontrollers.

Ik heb 2 Ruck ventilatoren de cooltube staat op 40 % en de afzuiger op zo'n 70%

Eerder in de kweek staan beiden nog lager afgesteld.

En weet je met wat ?  :whistling

7.95 €

Nu zal het hele forum wel over me heen vallen, maar geen gebrom bij lager afstellen en de

ventilatoren. Ze vreten nog geen 20 Watt dus waarom een dimmer voor 1000 Watt.

Zodra dat soort wattages gaan spelen moet alles inderdaad opgeschaalt worden.

Maar mijn kast vreet maar 500 Watt. Gemeten met de stroom meter die  constant op de

generale stroomtoevoer van de kast staat.Het volgende draait allemaal tegelijk.

1x EVSA 400 Watt HPS ( gemeten  415 Watt )

3x koelkast ventilatoren 220 volt

1x PC fan

2 x Ruck ventilatorenventilatoren

En nog nooit problemen gehad. Zijn nog steeds dezelfde dimmers sinds het begin

 

Edit Ik ben even gaan zoeken: Jouw Vents TT 128 verbruikt op maximale stand 37 Watt

 

Edited by El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru, je zou je nog even voorstellen, vandaar dat ik nog niet gereageerd had:innocent: het is misschien flauw, maar het zijn wel de regels hier op het forum:P

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weedguru, ik gebruik zelf de Cli-mate frequentieregelaar 3Amp, hij is een stuk duurder dan het geen wat @El Tulipan gebruikt, maar je kunt hier wel een maximale temperatuur instellen en maximale afzuig snelheid.

Je zou dit filmpje is kunnen kijken voor wat meer duidelijkheidheid. Het mooiste van deze controler is dat je afzuiger niet persè op 100% gaat draaien als je anders instelt. Mijn buisafzuiger draait nooit harder dan 50/55%.

Is net wat je wilt en hoeveel geld je er aan wilt besteden.

Gr, X 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb uiteindelijk deze besteld, ik zorg zeker voor een update wanneer alles staat, growjournal beginnen enzo :)
Bedankt voor de hulp!

Grts

Edited by Weedguru
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...