Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Sinaasappeltjes onder een hybride hps/led zonnetje.

Recommended Posts

Ja dat was ook ongeveer mijn gedachte. Maar er was onlangs een topic waar verschillende leden hun ervaringen met verschillende beesten en leveranciers deelden. Geloof dat dat het topic van head honcho was. Moet me daar nog heel even in verdiepen dus morgen als ik wat tijd heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roofmijten van de firma Koppert, de witte en de wit/oranje zakjes. Van ieders 25 en allemaal in je hok ophangen en neerleggen/leeg schudden.

https://www.koppert.nl/

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier te bestellen https://www.entocare.nl/
Nog nooit geen problemen gehad met een levering, altijd levende beestjes gekregen. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppert levert vers van de pers, zij hebben meerdere leveranciers waar ik laatste tijd mijn rovers koop. Sommige beesten hebben hoge LV nodig om te kunnen overleven. Deze zou je ook het beste zelf moeten ophalen ipv met de post verzenden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg laatst ook stekken met trips erop. Ook beestjes erop gezet, zelfs herhaald naar drie weken. Maar had geen baat. Kreeg ze niet weg. Is jullie ervaring dat het wel lukt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je genoeg van beide soorten uitzet wel.
Hier zijn ze compleet uitgemoord.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar net hoe vers die roofmijten zijn. Als ze een hele dag rond zwerven in de post sorteercentrum en nog uren in de vrachtwagen en vervolgens via de post bezorger naar jou toe, is de kans dat meer dan de helft dan niet meer leeft.

Leveranciers van Koppert bellen jou op zodra die beestjes zijn geleverd. Dan heb jij ze in no time in je tentje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon even met bac pvp spuiten en je bent er gelijk vanaf maat. Ook even de toplaag van je medium bespuiten. Ik had een hele plaag alles was weg na 1x spuiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk dank voor de tips jongens! Wordt op mijn wenken bediend hier.

Ik was aan het overwegen om het nog even aan te kijken omdat ik nog steeds niks anders gevonden heb dan dat ene blad vol met de welbekende plekjes, waarop ik de beesies al dood gedrukt had. Maar moet zeggen dat de laatste opmerking me wel aanspreekt. Geen gezeik met thuis moeten zijn voor 'bedervelijke' paketjes, minder duur, maar kan het toch meerdere keren toepassen en zelfs nog bruikbaar voor volgende rondes.

Zet ik die beesten gewoon in indien het ondanks alles toch nog uitbreekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan inmiddels een week in de nieuwe potten. Vaart is er wel weer ingekomen, ondanks dat ik ze weer allemaal flink heb lopen knakken de afgelopen week.

 

20190914_092913.thumb.jpg.aab116d1393417b9a4ea55665631e291.jpg

20190914_092858.thumb.jpg.0aa92613466a89ca69195de992f05981.jpg

Gek genoeg nog steeds geen nieuwe tripsen(schade) tegen gekomen. De gene wie ik gevraagd had van dat bac spul voor me te bestellen heeft dat gister eindelijk gedaan, dus zal ze een dezer dagen toch nog even onder spuiten.

Was vorige update trouwens nog vergeten te vermelden dat ik vlak voor het verpotten van 24/0 toch naar 18/6 ben geschakeld. Op een gegeven moment gingen de planten hangen omdat ze droog stonden vlak voor ik naar mijn werk moest en geen tijd had water te geven. dus toen maar even een paar uur donker ingesteld zodat ze even wat minder zouden verdampen

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog eens bij de buitenplanten wezen kijken.

Begint eindelijk een beetje bloei in te komen.

De 2 Orange Punchen..
20190915_180148.thumb.jpg.1560c240c588f3176f0ceac6a9ab6596.jpg

20190915_180308.thumb.jpg.a9fa4e28d10e30fea867ca89a9398c33.jpg

En ook de kleine Forest Dream leeft nog en laat wat bloemetjes zien..
20190915_180727.thumb.jpg.72b94096bbb7255e6aa73f2e7a447822.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update.

Vandaag heb ik de hps ingeschakeld. Deze draait nu op 400W

Valt op dat de planten nu veel opener zijn door een langere internodeafstand, tov vorige ronde. Denkt dat dit door het vele knakken komt, waarbij de dunnere zijscheuten dan omhoogschieten, De plant links achter is daarop de enige uitzonderring. Maar juist door die mindere "strek" bij die plant knak ik hem ook niet wat er dan weer voor zorgt dat dit beeld in stand blijft. Of misschien zit k er wel naast.

Verder oogt deze zelfde plant links achter ook wat minder vitaal met wat doffer blad en wat kleine roestplekjes hier en daar.

Die "tmv" plant is de plant rechts voor. De symptomen zijn er nog wel een beetje, maar ze lijkt in elk geval nergens last van te hebben.

Denk nog een weekje ofzo, tot ik ga schakelen..

20190922_162611.thumb.jpg.56751749f1d1b99b7524b817806e0b42.jpg20190922_173749.thumb.jpg.c432c7b33bdbbe79a83493b39ed7f29b.jpg

En nog een plaatje van de topontwikkeling van de buitenplanten.

20190922_190822.thumb.jpg.fffc164f5f4e1a3c60043fb65ac9f938.jpg

Heb ontdekt dat ze aardig in het licht staan snachts. 2 van een lataarnpaal en de ander van een lamp met bewegingssensor aan het huis. Het lijkt niet heel veel invloed te hebben. Niet dat ze nou super snel zijn, maar dat zal meer met de soort te maken hebben denk ik. Vorig jaar waren ze ook pas eind nopvember klaar namelijk.

edit: oh ja heb die pvp wel binnen, maar nermens meer iets wat op trips lijkt te bekennen, dus twijfel nog of ik het nou nog ga gebruiken of niet.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vindt je t beter dat je zo vaak geknakt hebt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@420man010 lastig te zeggen omdat er veel variabelen mee spelen.

Zo is het lastig te zeggen in hoeverre die open structuur van het knakken komt. Ik knak deze 3 namelijk wel en de 4e niet omdat ze al wat strekkeriger zijn. Of misschien doen ze dit wel meer tov vorige ronde, omdat ik lang 24/0 heb gedraaid en later ivm eerder omschreven omstandigheden weer naar 18/6 ben overgeschakeld, wat misschien wat strek heeft getriggerd.

Ook is het lastig in te schatten hoeveel het knakken ze nou remt in de groei, omdat ik deze ronde in de vorige potten door wat probleempjes een weekje oid vertraging heb opgelopen. Dus kan ze niet echt naast die van vorige ronde leggen.

In principe vind ik die open structuur wel prima voor meer penetratie. En omdat ik niet zo van het ontbladeren ben (meer luiheid dan wijsheid) is dat natuurlijk wel fijn. Aan de andere kant moeten ze straks wel allemaal rechtop blijven staan aan het eind van de bloeiperiode. Dat moet nog blijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen week niet thuis geweest. Alleen een paar keer om water te geven.

Viel op dat het steeds zo warm was, terwijl ik met het winderige koele weer juist bang was dat te koud zou zijn. Ook zopen ze opeens zo veel. Op een gegeven moment zag ik dat  de drie vitalere planten opeens ook minder vitaal oogde en vergeling gingen vertonen.

Nu zie ik dus dat de hps de afgelopen week ipv 18/6 op 500W, 24/0 op 825W heeft gestaan en dit op een gewas afstand die inmiddels was terug gelopen tot 50 a 55 cm. Naast 18/6 ledlicht op iets van 650W.

Was van plan rond vandaag ongeveer te schakelen, maar laat ze eerst even herstellen van de extreme lichtdruk van afgelopen week. Zijn bovendien nog niet groot genoeg om het hok te gaan vullen als ik kijk naar de vorige ronde. Wil wel ergens de komende dagen wat gaan snoeien onderin.

20190929_161553.thumb.jpg.fecf8f5d9f9c0755ae1f83786a7492fc.jpg

20190929_161601.thumb.jpg.f1ed25fe9e51b40d0a7d319e317c15ff.jpg

 

Zo gaat de bloei buiten momenteel. Ondanks het totale gebrek aan zon en veel regen ontwikkelt het toch nog best wel redelijk.

20190929_152746.thumb.jpg.2080bf256bde05f930ab8f9622618e5f.jpg

Maar de wind heeft wel zijn tol geeist :)

20190929_152348.thumb.jpg.02bb3ec38ae227526670f3c3b04def2b.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebbie per ongeluk iets verkeerd gedaan dan ofzo?

Gelukkig is t niet helemaal in de soep gelopen

Mooi tuintje man, zitten zeker ook veel kikkers in als het heeft geregend? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heel stom. Had de lamp op 825w staan ipv op 'ext', waarop hij door de controller wordt aangestuurt.

Stomme is dat ik dit tijdens het troubleshooten al had bedacht en een foto van de knop had gemaakt omdat ik die niet zo goed zelf kon zien.

20190924_105616.thumb.jpg.e2d6d7e14b552eef4c79ebe5e73fcc75.jpg

Als ik die foto nu weer bekijk zie ik vrij duidelijk dat hij op 825 stond, maar dacht toen te zien dat hij op ext stond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flink vol veld al. Ben benieuwd of je dit in toom gaat houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal geen probleem worden hoor.

Dit was 1 dag voor het schakelen de vorige ronde met deze soort.. (zie eerder dit topic)

20190531_200756.jpg

Toen kreeg ik mijn hok slechts 3/4 vol. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er gaaf uit man! Wel een enorme klap licht haha, en ik me zorgen maken met m'n 630 watt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 8

Woon inmiddels weer thuis. Toen ik zondag voor het eerst eens in de middag bij het hok was, bleken de dag temperaturen veel te laag te zijn. Was toen 16 graden. Had ik niet eerder gezien ivm kapotte min/max thermometer. Dat zou de paarse stengels ook wel eens kunnen verklaren :) Maargoed, in middels is alles weer ideaal tussen de 23 en 27 graden en ze lijken al een beetje uit die paarse verkleuring te groeien.

Planten gaan behoorlijk de hoogte in. Lijkt een stuk meer dan vorige ronde. Waarschijnlijk omdat ze al wat sprietiger waren. Zou ook raar zijn als ze vervolgens met een hele korte internode afstand verder groeien. Enige probleem is dat alles hierdoor wel eens kan gaan hangen later in de kweek. Zien we dan wel weer.

Voor de rest zit er wel een groot verschil tussen de groeikracht van de beste en de slechtste plant. links voor is kut, rechts voor matig, rechts achter goed en links achter super. Dit is op de foto dan weer niet heel duidelijk te zien, maar in het echt des te meer. Dit vertaalt zich ook duidelijk naar de verschillende mate van dorst per plant. Dit varieert nu van ca 3.5 tot 5 liter per plant per dag.

20191009_212534.thumb.jpg.44e79b4104ba7d57715f823727ebf0a5.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk spul hoor, zo'n gavita master controller.

Hoor ik vanmiddag opeens allemaal geblaas boven in het huis. Ga ik kijken, staat de hps lamp aan.

Ze waren met de groepenklast bezig. Dus effe geen stroom gehad. En toen hij weer aan sprong ging het licht dus aan. Hier kwam ik na ruim 20 minuten pas achter (nog een geluk dat ik thuis was)

Dus ik dacht.. de controller heeft de tijd op 00:00 gezet maar de tijdklok op 07:00/19:00 laten staan. Dus zette ik de output mode op "off" ipv op de tijdklokgestuurde stand. Maar even later gaat de stroom weer uit en aan, gebeurt het zelfde.

WTF! Dat wil dus zeggen dat als er 1x in de bloeifase van je kweek de stroom uitvalt als je als je niet thuis bent, meteen je kweek verneukt is? Goed over nagedacht Gavita!

Maar wat is dan nu wijsheid? gewoon verder op de oude cyclus, of even wat extra donkere uren geven voor extra bloeihormoon ofzo?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...