Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Sinaasappeltjes onder een hybride hps/led zonnetje.

Recommended Posts

Nee, das de simpele. Heb ook deze nog :D

Afbeeldingsresultaat voor plantenbinders

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even terugkomen op VPD...

De meesten van ons sturen onbewust al in de groei op VPD, want kloontjes worden in de regel bewust omringd met een hoge LV.

Dit in het kader van Mosterd Na De Maaltijd. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A dat is precies het punt dat ik aan greentje over wou brengen. Hij zei in de groeifase niet te kijken naar de vpd, maar adviseerde mij wel mijn rv te verlagen. Het lezen van de vpd is niks anders dan het plaatsen van de rv in de context van de temperatuur.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben alleen al een tijdje aan het googlen wat nu de ideale VPD waarden zijn voor de 4 fases: Kloontjes, Groeien, 1de deel Bloei en 2e deel Bloei.

Lees veel verschillende en uiteenlopende waarden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is het geworden..

20190520_172336.thumb.jpg.1f8d25f826142c2f3909bb7600349120.jpg

En nog even een overzichtje van alle planten bij elkaar

20190520_172222.thumb.jpg.f23f7c23b5535165671825bd383f968a.jpg

@Kees A Wat ideaal is zal natuurlijk vast ook van verschillende factoren afhankelijk zijn, zoals soort, pheno, gezondheid etc

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zal vast een verschil zijn in sativa en indica en tussen de verschillende soortjes.

Maar er zal toch wel zo iets van een bepaalde bandbreedte zijn. Alleen zie ik voor planten in bloei maximale waardes van 1.15, maar ook 1.5. En da's nogal een verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even een rondje gegoogled en alles wat ik tegenkom is eigenlijk ongeveer het zelfde als de richtlijk die ik kende. Namelijk zo tussen de 1.2 en 1.6 in de bloeifase. Enige welke ik gezien heb die echt afweek (en dan m.n. in de groei) was die pagina van die calculator die jij onlans aandroeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/20/2019 at 11:06 AM, Kees A said:

Ik vind het zeer moeilijke materie, maar wat me een beetje opvalt is dat er gesproken wordt over actie van de plant, zoals "ziet de plant wellicht nog niet de noodzaak om zichzelf af te koelen".

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij denkt een plant niet. En daarmee bedoel ik niet dat een plant geen hersens, gedachten of gevoelens heeft, want dat lijkt me evident. Maar de basis van de structuur en het wezen van de plant zijn dat deze slechts reageert op invloeden van buiten af. Daarom kun je op elk moment in de levenscyclus van de plant, sturen op VPD.

Bedankt voor de aanvulling Kees. Er wil nog wel eens een foutje opduiken in de lappen tekst die ik af en toe schrijf, die aanleiding geeft tot een (geheel) andere interpretatie. Het zou veel meer op zijn plaats zijn geweest als ik hier had geschreven : " ziet de plant wellicht nog niet de noodzaak om zichzelf veel af te koelen ", omdat er natuurlijk altijd wel een bepaalde mate van afkoeling plaatsvind, want als een plant niets zou doen, zou deze waarschijnlijk verbranden.

De rest van je toelichting staat voor mij gewoon gelijk aan een opmerking die ik eerder maakte, namelijk dat de plant reageert op de omgeving. Misschien dat jij het woordje "ziet" vergelijkt met " denkt " , maar het is mij verder niet de moeite waard om daar nog op in te gaan. 

Maar je laatste zin, over dat je op elk moment in de levenscyclus kunt sturen op de VPD, dát waag ik in ieder geval te betwijfelen, in ieder geval in het begin van de cyclus, met de manier waarop daar invulling wordt aangegeven. 

Cannarie schrijft dat het lezen van de vpd niets anders is dan het plaatsen van de rv in de context van de temperatuur. Ik denk dat hiermee bedoelt wordt in de context van de omgevingstemperatuur en bladtemperatuur en het ging mij dus juist om die bladtemperatuur in de begincyclus, maar hier zal ik zo nog eenmaal op terugkomen, want ik ga eerst een misverstand uit de wereld helpen, waar Cannarie meermaals in herhaling valt.

Ik heb nooit beweert dat je de temperatuur buiten beschouwing moet laten, dat je deze de deur uit moet schoppen, dat is gewoon jouw interpretatie ervan Cannarie, dat is  wat jíj ervan maakt. Dat zou ook nooit kunnen omdat de rv in relatie staat tot de temperatuur en net zoals je bijvoorbeeld met de temperatuur de verdamping kunt stimuleren, zo zou je dat ook kunnen doen door bijvoorbeeld de rv te verlagen.

Ik heb alleen gezegd dat je er eens over zou denken om met die rv te gaan zakken, omdat ik op dat moment zag dat je omgevingstemperatuur 28 graden was, wat mij een keurige temperatuur lijkt, maar het viel me wel op dat je een rv had van 70% en daar richt ik mij dan op. Beginnen af te zuigen lijkt me dan een prima start en natuurlijk kijk je daarbij dan ook naar de temperatuur. Het gros van de kwekers zal zich (waarschijnlijk) richten, enkel op de temperatuur en rv en daar zal je prima mee uit de voeten komen, met alles wat daar ook op het internet over te vinden is, waarbij je in ieder geval in fases gaat zakken met die rv (als dat mogelijk is), als je al niet wat lager zou beginnen, want dat kan ook gewoon, maar ik richt mij in jouw situatie op die rv van 70%, in relatie tot jouw uitkomst van de vpd, omdat jij die uitkomst van de vpd als optimaal ziet en daar heb ik moeite mee, omdat ik ernstig twijfel of de invulling van de bladtemperatuur daarin betrouwbaar is, om daarmee de uitkomst van die vpd als een goede graadmeter te zien en vind dat je dan onvoldoende oog hebt voor 1 van die andere factoren in de vpd, namelijk de rv.

Wanneer water voldoende beschikbaar is, mag je verwachten dat de luchtvochtigheid in/rondom het blad 100% is. De luchtvochtigheid in de omgeving daarbuiten bepaalt dan ook in hoeverre dat blad haar vocht 'kwijt kan'. Hoe hoger die rv daarbuiten, hoe minder makkelijk dat blad haar vocht kwijt kan en dan kom ik inderdaad op die activiteit van de plant. Wortels hebben water nodig, maar je wilt ook dat die wortels op een gegeven moment actief gaan worden en dat stimuleer je door verdamping, door bijvoorbeeld het verschil te laten oplopen tussen de luchtvochtigheid in de omgeving ten opzichte van die in het blad.

Die rv van 70% is over het 'algemeen'  misschien leuk in de beginfase, voor je wortelvorming bijvoorbeeld.....waar ik niet mee wil zeggen dat je ook niet een goed kweekje zou kunnen draaien met een wat hogere luchtvochtigheid.

Kees zegt dat je elk moment in de levenscyclus kunt sturen op de vpd en jij zegt dat de uitkomst van die vpd optimaal is, maar het gaat dus ook om de manier waarop je daar invulling aan geeft en laat nu net dát zijn waar ik het op dit moment nog totaal oneens mee ben en waar op dit moment alleen nog maar mijn interesse naar uitgaat, namelijk.......

.......hoe waardevol is die vpd nu eigenlijk in de beginfase ? Nee, ik moet het anders zeggen : "Hoe kun je de uitkomst van de vpd zo waardevol mogelijk laten zijn, zeker in het begin" ?

Voor die vpd dien je  ook de bladtemperatuur te meten en in die beginfase, in de groeifase, past de plant zich voortdurend aan, onder andere door steeds nieuw blad aan te maken. Voor een juiste uitkomst van die vpd, zal je toch zeker ook de bladtemperatuur moeten meenemen van de nieuwe (kleinere) bladeren die zich aandienen en ik denk dat dit nu juist een beetje tricky is. Voor een juiste uitkomst van die vpd zul je toch zeker wat meer dan 4 a 5 blaadjes dienen te meten, zeker in het begin, om nog maar te zwijgen  over het tijdvak waarin je dat meet en wat nu daadwerkelijk optimaal zou zijn....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarieIk zag dat je die led strips had geschroefd, bewust ervoor gekozen om niet met dubbelzijdig tape te bevestigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, greentjeonatrip said:

Die rv van 70% is over het 'algemeen'  misschien leuk in de beginfase, voor je wortelvorming bijvoorbeeld.....

Nee, een lage vpd is goed voor in de beginfase :) Een hogere rv helpt slechts de vpd omlaag te brengen en is dus slechts een onderdeel van het totaalplaatje.

Ik snap ook niet zo goed waarom de bladtemperatuur nou onbetrouwbaar zou zijn in de groeifase. In de context van wietefras snap ik het wel. Namelijk als je met zo'n camera een groot oppervlak moet meten en je hok staat half vol, loop je tegen een probleem aan. Maar jij zegt dat de planten dan nog bezig zijn met aanmaak van nieuw blad en stomata etc, maar dan zeg ik nou en?  Als ik meerdere keren per dag over pakweg 5 verschillende punten op mijn planten op een oppervlak van 10x10cm de temperatuur meet, en deze metingen hebben een kleine spreiding, dan heb ik toch gewoon een betrouwbare meting? Betrouwbaarheid wil zeggen dat je bij verschillende metingen onder de zelfde omstandigheden de zelfde uitkomst krijgt. Dus is mijn meting bettrouwbaar en de bladtemperaturen blijven dus ondanks de aanmaak van nieuw blad, constant. Het probleem waar wietefas het over heeft in de groeifase zegt dan overigens ook meer over de validiteit van meting dan de betrouwbarheid ;)

@pekingeend ja dat was bewust. Ik heb in eerste instantie wel naar de tape gekeken, maar was moeilijk te vinden (wilde geen chinese meuk), de 3m tape die in china werd verkocht als hitte geleidende tape, bleek slechts hitte resistente tape te zijn en was ook nog prijzig. Daarnaast is een nadeel van tape dat je het moeilijk kan verwijderen als het er eenmaal op zit (las laatst laatst overigens iemand dat dit wel mee valt) en schroefjes kun je altijd los halen als het niet blijkt te bevallen. Enige is dat het wat meer werk kost om te schroeven (en boren).

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, cannarie said:

Nee, een lage vpd is goed voor in de beginfase :) Een hogere rv helpt slechts de vpd omlaag te brengen en is dus slechts een onderdeel van het totaalplaatje.

Ja en ja :).

Daarom is het fijn om bijvoorbeeld te starten in een propagator, waarin je de rv in het begin hoog kan houden, waardoor je vpd laag gaat, zodat je potje lekker vol kan wortelen. Tot een bepaalde hoogte, want een te lage vpd geeft ook weer problemen. Daarom is het ook fijn, wanneer er schuifjes in zo'n propagator zitten, zodat je die steeds meer open kunt zetten, waardoor je rv wat gaat zakken.

Ik bedenk me nu wel dat het in die prille fase dan misschien wel eens interessant is om te meten, omdat de zaailing dan zo weinig blad heeft, dat dit wel wat makkelijker te meten is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu moest ik ook ineens eraan denken dat je helemaal in het begin niet zo tevreden was over de zaailingen. Ik weet verder niet meer wat daar nu aan ten grondslag lag, zou ik even moeten teruglezen, maar misschien dat daar je vpd te laag zou zijn geweest ? Of had je ze niet voorgegroeid in een propagator ?

Bij een vpd die te laag is, krijg je problemen met de opname, omdat er nauwelijks transpiratie plaatsvind, waardoor sowieso de opname van calcium hinderlijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, greentjeonatrip said:

k bedenk me nu wel dat het in die prille fase dan misschien wel eens interessant is om te meten, omdat de zaailing dan zo weinig blad heeft, dat dit wel wat makkelijker te meten is.

Dan lijkt me het nou juist weer niet te doen om de bladtemperatuur te meten :) Als je bijv maar 1 cm2 hebt om je thermometer op te richten, wordt het lastig. Zonder propagator zal die vpd echter toch niet te laag worden, dus is mijn uitgangspunt de temperatuur niet te veel laten oplopen en de rv niet te laag laten worden (voor zover te beinvloeden).

Laat ik nou net deze ronde met massale zuigelingensterfte temaken hebben gehad, maar dat terzijde :)

2 minutes ago, greentjeonatrip said:

Of had je ze niet voorgegroeid in een propagator ?

edit: nee dus

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, cannarie said:

Dan lijkt me het nou juist weer niet te doen om de bladtemperatuur te meten :) Als je bijv maar 1 cm2 hebt om je thermometer op te richten, wordt het lastig.

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik weet nog dat ik destijds aan het zoeken was naar een degelijke thermometer, waarin ik ook op kleinere blaadjes kon meten. Volgens mij kwam daar de term "optiek" naar voren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien weet Wietefras waar je zoiets kan vinden.

 

 

Off topic@Wietefras  Ik had getracht je een PM te sturen, maar dat lukte niet. Wellicht zit je inbox vol. Of je wil het gewoon niet, dat kan natuurlijk ook :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb ik  eens een keer met hem van gedachten over gewisseld. 

Ik heb uiteindelijk eentje gekocht die flink aan de prijs was, omdat ik in mijn huis te maken had met schimmel en dat apparaatje warmtebruggen herkent en waarschuwt voor mogelijke schimmelvorming. Ik vond het wel fijn dat hierin  dauwpunt werd meegenomen, evenals temperatuur en luchtvochtigheid en in temperaturen deze volgens de specs hooguit een afwijking zou laten zien van 1 graad. Ik had zojuist nog even gekeken naar die optiek, die was daarbij 10:1 en ben toch nog maar eens even gaan opzoeken waar dit nu precies voor stond.

Bij een willekeurige ir meter (opgezocht op internet) :

De IR 260-8S heeft een optiek van 8:1. Dit betekent dat als u op 2 meter afstand van de muur de laser op de muur richt, u het gemiddelde meet van een cirkel met een straal van 200/8 = 25 cm

Ik heb toen ook een hele goedkope gekocht, iets van 15€ met een optiek van 1:1. Wat daar idd wat lastig bij is, is dat je daar dus ook vol op het blad (dus van heel dichtbij) moet gaan meten en daar ook een basisnauwkeurigheid in is opgenomen van tenminste 2 graden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het buigen de minder stressvolle optie was, was al duidelijk. Maar wie had gedacht dat de probleem plant plotseling opgeknapt zou de dag na het buigen? Ze heeft nog wel wat herstel te doen, maar het is iig geen natte krant meer (zie verschil met gister).

20190521_185216.thumb.jpg.53ef1dec43f28206a838937e2b7f82ab.jpg

Of het echt van het buigen komt is natuurlijk de vraag. Maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat de plant om de eoa reden niet genoeg capillaire druk op kan bouwen? En dat er met het buigen van de hoogste toppen, minder zwaartekracht is om te overbruggen? Dit zou ook kunnen verklaren dat de plant die het meest strekte, er het meeste en het langst last van had.

Het stelt me iig erg gerust, want was al bang dat het niks meer zou gaan worden met dit exemplaar.

Hier nog een keer de hele tuin in ware kleuren.

20190521_171149.thumb.jpg.2c76c8b47d163b75b5ab99f96bb52503.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/20/2019 at 11:15 AM, cannarie said:

@Wietefras ik zag 2 metingen van de omgevingstemperatuur. Een hoger en een lager gemeten temperatuur. Ik weet natuurlijk niet waar die metingen precies genomen zijn, maar ik ging voor het gemak uit van een gemiddelde van die twee en dan kom ik op een verschil van 2.5C. Dat ligt voor mijn gevoel dan toch een stuk dichter bij mijn verschil van eerst 1C en nu 2C, tov die 4C

De hogere temperatuur is bovenop waar ook de VPD gemeten wordt. Die andere is op middenhoogte (onder de bladeren).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, cannarie said:

Ik snap ook niet zo goed waarom de bladtemperatuur nou onbetrouwbaar zou zijn in de groeifase. In de context van wietefras snap ik het wel. Namelijk als je met zo'n camera een groot oppervlak moet meten en je hok staat half vol, loop je tegen een probleem aan. Maar jij zegt dat de planten dan nog bezig zijn met aanmaak van nieuw blad en stomata etc, maar dan zeg ik nou en?  Als ik meerdere keren per dag over pakweg 5 verschillende punten op mijn planten op een oppervlak van 10x10cm de temperatuur meet, en deze metingen hebben een kleine spreiding, dan heb ik toch gewoon een betrouwbare meting? Betrouwbaarheid wil zeggen dat je bij verschillende metingen onder de zelfde omstandigheden de zelfde uitkomst krijgt. Dus is mijn meting bettrouwbaar en de bladtemperaturen blijven dus ondanks de aanmaak van nieuw blad, constant. Het probleem waar wietefas het over heeft in de groeifase zegt dan overigens ook meer over de validiteit van meting dan de betrouwbarheid ;)

Ik denk juist dat die bladtemperaturen, met name in de groei, continue aan verandering onderhevig zijn :)

Zijn die omstandigheden hetzelfde bij verschillende metingen ? Je plant blijft in de groeifase groeien, in de breedte/hoogte om zoveel mogelijk licht op te vangen. Is je gewas al niet iets meer gegroeid tussen je 1e en laatste meting op 1 dag  en hoe verhoudt dit zich naar je armatuur, naar de afstand, de intensiteit ? 

Als je al een perfecte, of meerdere perfecte metingen zou uitvoeren in de groei, met een ir meter die zich daarvoor leent en heel nauwkeurig meet, wat gebeurt er op het moment dat je daadwerkelijk de ruimte gaat betreden en het deurtje openmaakt ?

Wat gebeurt er op dat moment met de luchtdruk ?

Wat gebeurt er op dat moment met de co² waarde, en misschien wel de rv of temp, alleen al door jouw aanwezigheid. Zijn die omstandigheden hetzelfde, of verandert dit, ervoor, tijdens, of erna ?

Staat je circulatie op dat moment uit, loopt deze in interval, of constant ?

Werk je misschien met een climate control ?  Staat de afzuiging op dat moment laag, of hoog ?

Heb je zojuist een watergift gedaan, is je medium nog vochtig, of staat deze droog te trekken ?

Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je vpd zo veranderlijk is.

Voor zover jij de uitkomst van die meting betrouwbaar of geldig acht.......is je vpd waarschijnlijk alweer veranderd, misschien nog voordat je het deurtje alweer hebt dichtgedaan.

Ik vind het maar verdomd lastig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat je goed moet opletten wanneer je de meting doet, en wat de omstandigheden zijn.

Maar het zal toch wel zo zijn, dat als je een half uurtje rustig gaat zitten, dat dan de meeste omstandigheden wel weer genormaliseerd zijn. :)

Het gaat ook om indicaties. Heel nauwkeurig zul je het ook niet in de bloei kunnen meten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip tuurlijk zijn niet alle omstandigheden altijd precies gelijk. maar als de spreiding van de metingen over verschillende momenten klein is, is die invloed blijkbaar zo klein dat het de betrouwbaarheid van de meting niet in het geding brengt.

Of mijn thermometer accuraat is, is weer een andere vraag. Vandaar dat ik deze (naast 2 omgevingsthermometers) ook gebruik om niet dampende oppervlakken in de omgeving te meten. Het lijkt mij dat als de lampen al een tijd aan staan, bijv de houten balken thv de planten ongeveer de zelfde temperatuur zou moeten hebben als de omgeving. Dan hebben dus de meting van het blad en van de omgeving ongeveer de zelfde afwijking.

Je benoemt verder verschillende punten die de meting zou kunnen beinvloeden door mijn aanwezigheid. Dat is natuurlijk waar. Maar geldt dat dan niet net zo goed in de bloeifase?

Zoals kees al zegt is het slechts een indicatie. Maar wel een die m.i. meer zegt dan alleen een rv waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom op het is geen "raketwetenschap". Voor de VPD heb je alleen de bladtemperatuur extra nodig. De rest meet je normaal gsproken ook al en daar vertrouwen we ook op.

Al moet ik toegeven dat de temperatuur en LV meten ook makkelijk fout kan gaan. Een sensor die in het licht hangt kan ook hele rare waardes geven of als die net niet of juist net wel in de luchtstroom hangt.

 

5 hours ago, cannarie said:

 Het lijkt mij dat als de lampen al een tijd aan staan, bijv de houten balken thv de planten ongeveer de zelfde temperatuur zou moeten hebben als de omgeving. Dan hebben dus de meting van het blad en van de omgeving ongeveer de zelfde afwijking.

Als die houten balken in het licht hangen dan worden ze opgewarmd. Die hebben dan een hogere temperatuur dan die van de lucht (als je thermometer uit het licht hangt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, geef dat hout als voorbeeld, maar zit met dat ding overal en nergens een beetje te meten. Gewoon om te kijken wat hij doet tov mijn andere thermometers. Dat hout hangt niet in het licht, maar wel dicht bij de strips en is dan ook een half graadje warmer dan op andere plekken.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/22/2019 at 2:51 PM, cannarie said:

 

Zoals kees al zegt is het slechts een indicatie. Maar wel een die m.i. meer zegt dan alleen een rv waarde.

Ok.

Was er geen risico op nat slaan van het gewas (wat misschien een verhoogd risico geeft bij het toppen van je plantje) ?

Tot dat moment had je geen afzuiging aan staan. Weet even niet meer of er verwarming aan te pas was gekomen. Hoe was je temperatuur en rv dan in de nacht ? Kwam je niet dichtbij het dauwpunt, of misschien zelfs daaronder ?

Ik zag net in een calculator dat je dauwpunt bij 28/29 graden en een rv van 70% op 22/23 graden ligt. Misschien dat de hangende bladeren ook daar mee te maken hadden.

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

rv 's nachts zou ik niet precies kunnen zeggen @greentjeonatrip. Heb 2 min/max meters, maar van de ene is het hygro scherm stuk en van de ander het min/max knopje :) Maar bij het aanspringen van de lampen gaf hij geen extreme waardes aan ofzo, dus zal wel meevallen. Temperaturen zakte dan ook niet tot onder de 25C met de lampen uit.

Zou ik me daar veel zorgen over moeten maken denk je? Een klein beetje condens in de groeifase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...