Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

Sinaasappeltjes onder een hybride hps/led zonnetje.

Recommended Posts

Daar is weinig mis mee idd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wellicht met de 'warmte' instraling van hps hebben te maken ? Van veel verdamping zal nog geen sprake zijn met die RV.

Bladtemperatuur meten wordt vooral interessant wanneer de bladaanmaak voorbij is. Ik zou er wel eens over gaan denken om te gaan zakken met die rv, zodat  de meisjes eens beginnen te werken. Het zijn immers geen kamerplanten die we jarenlang willen vertroetelen :whip:

Power to that plant ! :showoff: Overweeg om die nu al te gaan knakken Cannar. De steel zal nu nog flexibel zijn. Van bovenaf gezien, 3 nodes (?) gaan zakken en daaronder meteen die knak, zodat je ze in een later stadium  nog eens die behandeling kunt geven, wanneer dit gevraagd wordt.

Hou er dan alvast rekening mee dat je die toppen misschien alsnog moet gaan ondersteunen straks, tenminste, ik zie het zelf hier ook. 2x getopt, geknakt, meer gewicht in die top en staat op punt van omvallen, niet eerder gezien.

Succes kerel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die bladtemperatuur niet vrij hoog? Ik zie, zeker onder leds, een veel groter verschil tussen omgeving- en blad temperatuur. Bijvoorbeeld 24C voor het blad en 28C in de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin er vooral op te letten vanaf week 3 a 4 in 12/12.

Ik zie in ieder geval onder de cobs een verschil van 3-5 graden ten opzichte van de omgeving.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bladtemperatuur is 1 vd variabelen om tot de vpd te komen, @greentjeonatrip. In die zin vind ik hem dus ook interessant om te weten.

Met een vpd van 0.95 zit ik gewoon heel goed lijkt me, dus zie ik ook niet in waarom ik de rv dan omlaag zou moeten halen.

@Wietefras dat zou ik dus ook gedacht hebben. Maar heb zo'n 4 of 5 metingen gedaan en die kwamen allemaal zo tussen de 26.5 en 27. Zal het zo als de lampen weer aanspringen nog eens meten.

Overigens viel me de afgelooen 2 dagen op dat de bladeren aan het eind van de lichtperiode meer hangen dan in het begin. Wellicht dat ze daarom dan ook minder verdampen en dus opwarmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmorgen die Forrest Dream nog even in de tuin gezet.

20190518_112813.thumb.jpg.42d1678d58b50866cc5ddd37f9bf715c.jpg

Deze blonk al niet echt uit in groeisnelheid, maar begon nu ook al erg te vergelen onderin en zielig te worden. Had er ook niet echt naar omgekeken. De oude aarde die ik hiervoor had gebruikt zal toch wat verder uitgeput zijn geweest dan gedacht. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen buiten in de volle grond, want in tegenstelling tot de COP's is deze wel geschikt voor ons klimaat.

De 2 COP's stonden er al sinds dinsdag.

20190518_110807.thumb.jpg.ebee98c87a24dcbe7254dc813d45e68b.jpg

20190518_110813.thumb.jpg.d92e255ebec85829554518ca4cec5a98.jpg

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, cannarie said:

Omgevingstemp 28

Bladtemp 26.5 tot 27. Had bij hps doorgaans een bladtemp van een graadje of 2 lager dan de omgevingstemp en had het verschil nu met led juist groter verwacht.

Rv 70%

Vpd 0.95 (obv blad 27). Redelijk optimaal dus lijkt me

Ik denk dat het er vooral aan ligt welke tabel je volgt.

Er zijn nogal wat bronnen te vinden die verschillende waarden aangeven die goed zouden zijn.

Deze VPD Caluclator geeft volgens mij aan als ik jouw waarden invoer dat je een VPD van 0.55 zou moeten nastreven (omdat je planten nog in de groeiperiode zitten)

Andere bronnen geven aan dat je tussen 0.80 en 1.1 zou moeten zitten in het begin, maar in de meeste van die bronnen wordt nergens over bladtemperatuur gerept.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, cannarie said:

De bladtemperatuur is 1 vd variabelen om tot de vpd te komen, @greentjeonatrip. In die zin vind ik hem dus ook interessant om te weten.

Dat begrijp ik, werk er zelf ook mee, alleen wat later in de cyclus. 

Op welk moment meet je die bladtemperatuur ?

Ik las eerder dat je de circulatie op de planten had gericht. Hoewel de fan zal zwenken, krijg je daar mogelijk ongelijke verdamping mee, vanwege de kracht van de fan die sterker is op de planten die deze het eerst raakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Deze VPD Caluclator geeft volgens mij aan als ik jouw waarden invoer dat je een VPD van 0.55 zou moeten nastreven (omdat je planten nog in de groeiperiode zitten)

Deze pagina geeft idd een enorm verschil in target vpd van groei- en bloeifase. Mijn bron heeft het over tussen de 0.8 en 1.2 in de groeifase. Deze neemt de blad temperatuur overigens wel mee.

3 hours ago, greentjeonatrip said:

Dat begrijp ik, werk er zelf ook mee, alleen wat later in de cyclus. 

Hoezo alleen later pas? En waarom dan nu wel in willen sturen op basis van slechts een deel van het hele plaatje (de rv)?

3 hours ago, greentjeonatrip said:

Op welk moment meet je die bladtemperatuur ?

Ik las eerder dat je de circulatie op de planten had gericht. Hoewel de fan zal zwenken, krijg je daar mogelijk ongelijke verdamping mee, vanwege de kracht van de fan die sterker is op de planten die deze het eerst raakt.

Hoe bedoel je op welk moment? Als in welk moment van de zwenk cyclus?

Mijn planten staan min of meer op een rij. Toen ik de fan waar ik het toen over had nog gebruikte, stond deze gewoon vanaf de zijkant van links naar rechts over die rij te blazen. Heb  gisteravond de definitieve fan opgehangen. Deze hangt een stuk hoger in het midden van het hok en blaast zwenkend van boven. Dus als hij naar links zwenkt blaast hij van boven over alle planten en als hij naar rechts zwenkt blaast bij naar het lege deel van het hok

9 hours ago, cannarie said:

Zal het zo als de lampen weer aanspringen nog eens meten.

Heb net weer de temperaturen gemeten van alle planten en van de omgeving en dit was weer precies het zelfde als vanmorgen. Dus echt geen idee waar die hoge bladtemperaturen vandaan komen en of dit een rol speelt in de hangende bladeren. Denk niet dat ze te weinig verdampen, want voor het verpotten dronken ze een liter in 2 dagen elk.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die zwenkfan is me nu duidelijk, dank je.

Ik ben onvoldoende overtuigd van het sturen op vpd in de groei. Heb weleens het een en ander van de wur gelezen, over het sturen op de planttemperatuur. Zou natuurlijk mooi zijn, wanneer je dat ook nog op veel momenten kunt meten.

Ik heb alleen niet 24/7 de beschikking over die gegevens en in de groei heb je te maken met een plant die zich voortdurend aanpast en waarin nieuwe bladaanmaak en vorming van huidmondjes een continue proces is. 

Mijn vraag over het moment van meten van de bladtemperatuur was meer in de zin van : Doe je dit meten, nadat de lampen 2 uur aan staan, of 4 uur daarna, of nog later, in de lichtperiode ? 

Ik zou persoonlijk zelf (nog) niet gaan sturen, enkel op de vpd, in de groei, vanwege die voortdurende aanpassing en enkel de 'momentopname' van het meten van de bladtemperatuur. Die basis is voor mij niet overtuigend, maar misschien kun je mij overtuigen.

Ik kijk dus inderdaad in die eerste fase meer naar de andere variabelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe komt die rv zo hoog eigenlijk ?

Edit. Lees dat je nog niet afzuigt ? Wat CO² toevoegen door af te zuigen lijkt me nu een mooi moment, onder dat lichtgeweld. Misschien dat er daardoor ook wat meer spanning in het blad gaat komen.

Hangende bladeren op het einde, had dat niet ook met de hoge concentratie aan suikers te maken aan het einde van de lichtperiode ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar op basis waarvan adviseerde je dan om mijn rv te verlagen? Want als dat puur op basis van die 70%rv was, gooi je de andere bepalende variabele (temperatuur) helemaal de deur uit. En dat zegt dus nog veel minder dan wanneer je dan maar uit moet gaan van een enkele meting van iets dat wellicht in de tijd wat fluctueert. Bovendien heb je het over het aanpassend vermogen van de plant, maar dat is toch juist je buffer.

Ik heb de temperaturen vanochtend gemeten iets van een uur voordat de lampen uit gingen en nu vanavond een uur of vier nadat de lampen aan zijn gegaan. Zoals ik zei zat daar niet zo'n verschil tussen. Wel merk je verschil tussen verschillende metingen op verschillende plekken. laten we zeggen met een spreiding van 1 graad. En die ene graad geeft dan al een verschil van 0.2kPa vpd.

Dus het blijft slechts een indicatie, maar m.i. wel de beste indicatie die je hebt en dus leidend.

3 minutes ago, greentjeonatrip said:

Hoe komt die rv zo hoog eigenlijk ?

Niet afzuigen :)

Inmiddels sinds 1 uurtje wel trouwens, maar minimaal. Zit nu op 66%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk datt de vpd altijd belangrijk is. Zelfs bij stekken en bij een moederplant.

Wat zou een argument zijn om het niet te sturen op je VPD?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, cannarie said:

Maar op basis waarvan adviseerde je dan om mijn rv te verlagen?

Met het doel om ook daadwerkelijk te transpireren, zodat er bovenin ook iets uitkomt, ten opzichte van hetgeen je erin gooit, zodat je wortels eens echt beginnen aan te leveren, te werken. Je wortels hebben zich waarschijnlijk mooi kunnen ontwikkelen in je medium. Nu wordt het tijd voor actie.

De omgeving, daar reageert je plant op. Tot die omgeving behoort ook de luchtvochtigheid. Doordat je de luchtvochtigheid in die omgeving (buiten de plant) tamelijk hoog houdt, of anders gezegd, het verschil in luchtvochtigheid tussen de omgeving buiten die plant en de plant zelf (blad) klein houdt, ziet de plant wellicht nog niet de noodzaak om zichzelf af te koelen (wat je krijgt door te verdampen).

Die paar blaadjes waar jij op een bepaald moment de temperatuur meet, die zijn gevormd, evenals de huidmondjes op het blaadje. Dat blaadje wordt wel alsmaar groter, maar de aantallen huidmondjes op dat specifieke blaadje, die veranderen niet, wat betekent dat de koelcapaciteit van dat blaadje gaandeweg gaat afnemen.

Jij praat dan over een buffer, kwestie van interpretatie. Ik praat over aanpassingsvermogen, maar nog steeds blijft die druk klein. Door bijvoorbeeld de luchtvochtigheid te gaan verlagen, wordt de druk op de plant groter en heeft dit een zuigende werking tot gevolg. Je geeft een signaal af dat die meisjes eens moeten gaan werken, transpireren en daarmee geef je ook  het signaal af, dat de bladeren die daarna nog gevormd gaan worden, beter aan de voorwaarden moeten voldoen in de omgeving die daarop verandert. De nieuwe bladeren zullen hierdoor meer aantallen aan huidmondjes gaan produceren, wat weer bevorderlijk is voor de verdamping later in de cyclus.

Ik zou het mooi vinden om te sturen op de planttemperatuur, om daarvan 24/7 een curve  te zien, maar daar heb ik eenvoudigweg de apparatuur niet voor, laat staan de analyse van die curve te ontleden. Ik heb slechts een goede ir thermometer, waarmee ik op een enkel moment de bladtemperatuur meet, that's it.

De vpd acht ik zeker als waardevol, maar is voor mij nog steeds een indicatie, een hulpmiddel en nog niet iets waar ik de hele kweek op zou sturen, omdat het ook roeien met de riemen is die ik heb. Het is voor mij inderdaad niet leidend,in ieder geval nog niet in de groei, daar zijn de variabelen temperatuur en rv voor mij belangrijker, om die binnen een bepaalde range te houden, met diende verstande, om de plant wel vanaf een bepaald moment te laten werken, omdat ik ook wil dat ze later in de bloei goed en veel gaat zuipen en verdampen. Dat is ook wat bizar vaak wordt aangeraden op velerlei fora, om in zijn 'algemeen' te starten met een bepaalde  rv  en van daaruit te gaan zakken en natuurlijk ook kijkend naar de temperatuur omdat deze 2 gerelateerd zijn, maar dat zakken heeft wel een reden.

Je kunt het misschien ook omdraaien. Jij gebruikt nu zo vroeg in de groei de uitkomst van de vpd als indicatie voor je verdamping, maar hoewel je de waarde daarbij invoert van de rv, negeer je misschien ook wel (pardoes) 'van wat' het effect van die bestaande rv zou kunnen zijn op je plant, namelijk dat je plant weinig verdampt, weinig koelt en je hangende bladeren en hoge bladtemperatuur daar misschien ook wel eens de  oorzaak van kunnen zijn, misschien, al dan niet in combinatie met veel licht en geen afzuiging, je watergift ten spijt, want je activeert onvoldoende. Je dient per slot van rekening ook altijd naar je plant te kijken en wanneer jouw uitkomst van je vpd jou bevalt, maar de rest niet, dan zou ik zeker eens 'afzonderlijk' kijken naar je omgeving, de rv bijvoorbeeld.

Dus nee, ik kijk momenteel in de groei zeker nog niet naar de uitkomst van de vpd, zoals jij dat doet (interessant vind ik het wel dat jij dat doet), daar is de basis voor mij nu nog niet voor, tenzij mij iemand tot een ander inzicht brengt. Ik kijk in  de groei meer naar de omgevingstemperatuur en de rv en meet de bladtemperatuur en de vpd pas in de bloei en ben daar op mijn hoede, wanneer ik daar ineens met een bladtemperatuur te maken krijg van 27 graden en  probeer er wel voor te zorgen dat de plant al in een eerder stadium aan de koelcapaciteit kan voldoen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/18/2019 at 1:11 PM, cannarie said:

Overigens viel me de afgelooen 2 dagen op dat de bladeren aan het eind van de lichtperiode meer hangen dan in het begin. Wellicht dat ze daarom dan ook minder verdampen en dus opwarmen?

Hoe meer ze verdampen hoe koeler het blad zou je zeggen. Aan de andere kant straalt er natuurlijk ook weer wat warmte op de plant, maar dat zou met led toch niet zo veel moeten zijn. Wellicht omdat je 

 

Het probleem met sturen op VPD in de groei is dat een planttemperatuur camera dan nog slecht werkt. Dacht dat het racker was die altijd adviseerde om de opticlimate niet op VPD te laten sturen als de camera mogelijk nog voor een groot deel door of om de planten heen ziet. Op VPD sturen zonder zo'n camera lijkt me haast onbegonnen werk.

Onderstaand een grafiekje van mijn klimaat/VPD metingen  (VPD is de oranje lijn in het onderste blok):

large.gallery_37858_15776_43578.png.52280bf32e99681817d46340bc640098.png

Zoals je ziet beweegt de VPD nogal. Bij de dagstart moet de boel nog wat op gang komen en dat geeft noal een piek. Aan het eind van de dag lijken de planten wat minder te verdampen en daardoor loopt dan ook de temperatuur in de tent wat op. De afzuiger stond op een vaste snelheid en de intake (stippellijnen) is vrij constant . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip maar het is nou juist de vpd die de verdamping beinvloed, waar de rv een onderdeel vanuit maakt. Niet de rv op zichzelf. Waar een rv van 70% bij 25C wellicht te hoog is, is hij mischien bij 29C wel ideaal en wordt de verdamping dus wel adequaat gestimuleerd door de hogere temperatuur.

Wat is volgens jou dan de invloed van de rv welke wel helemaal buiten de temperaturen valt?

@Wietefras Wat is dan die moeilijkheid van het meten met zo'n camera in de groeifase? Het feit dat het nog niet vol gegroeid is? Daar heb ik met mijn mijn ir thermometer pistool ding geen last van, omdat ik deze gewoon op verschillende delen van de planten richt. Als ik dit over meerdere momenten in de lichtcyclus doe, lijkt mij dat ik best en goed beeld kan krijgen van de vpd. Ik kan sowieso niet zo mooi real time insturen zoals dit bij een opticlimate zou kunnen, maar voor trouble shooten, of om te bepalen of ik bijv mijn rv misschien wat moet proberen te verlagen, lijkt me het zeer nuttig. In ieder geval nuttiger dan alleen maar te kijken naar individuele waardes als de rv.

Erg gaaf zo'n grafiek! Zie tot mijn geruststelling dat die blad/omgeving verschillen hierin niet zo groot zijn als die 4 graden waar je het eerder over had. Dit verschil is bij overigens ook weer wat opgelopen tot 2 a 2.5 graden, sinds ik gisteravond minimaal ben begonnen met afzuigen.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de gemiddelde temperatuur over een flink oppervlak meten. Dan meet je dus al snel de muren of de vloer als de planten nog klein zijn. 

Hoezo scheelt het zoveel met 4 graden dan? In deze grafiek is het verschil al 3 graden en 2,5 graden aan het eind (als de planten niet goed meer verdampen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het zeer moeilijke materie, maar wat me een beetje opvalt is dat er gesproken wordt over actie van de plant, zoals "ziet de plant wellicht nog niet de noodzaak om zichzelf af te koelen".

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij denkt een plant niet. En daarmee bedoel ik niet dat een plant geen hersens, gedachten of gevoelens heeft, want dat lijkt me evident. Maar de basis van de structuur en het wezen van de plant zijn dat deze slechts reageert op invloeden van buiten af. Daarom kun je op elk moment in de levenscyclus van de plant, sturen op VPD.

Hoe je dat technisch doet is vers 2.

16 hours ago, Wietefras said:

Hoe meer ze verdampen hoe koeler het blad zou je zeggen. Aan de andere kant straalt er natuurlijk ook weer wat warmte op de plant, maar dat zou met led toch niet zo veel moeten zijn. Wellicht omdat je 

Volgens mij ontbreekt er hier nog een gedeelte. Of is het een quiz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras ik zag 2 metingen van de omgevingstemperatuur. Een hoger en een lager gemeten temperatuur. Ik weet natuurlijk niet waar die metingen precies genomen zijn, maar ik ging voor het gemak uit van een gemiddelde van die twee en dan kom ik op een verschil van 2.5C. Dat ligt voor mijn gevoel dan toch een stuk dichter bij mijn verschil van eerst 1C en nu 2C, tov die 4C

@Kees A Ja dat lijkt mij dus ook

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch maar weer even een vraagje om advies..

plant.thumb.png.1575b63fa415d56b3f4237777675567d.png

De plant op de foto is dus die strekkende plant en tevens de enige plant die nog echt "last" heeft van hangend blad. Op het eerste oog lijkt ze ook wat langzamer te groeien dan de rest, maar misschien lijkt dit alleen maar zo door het minder breed worden ivm de grotere hoogte (en het hangende blad).

Deze plant is dus in tegenstelling tot de anderen 2x getopt (1x 1 hoofdtop en 1x de 2 nieuwe toppen daarvan). Ik zit nu alleen te twijfelen hoe ik dit nu verder het beste de breedte in kan sturen.

@greentjeonatrip had het over knakken. Heb ik nog nooit gedaan, maar sluit ik zeker niet uit om te doen. Ik vraag me alleen af in hoeverre het niet veel stress gaat geven om pak em beet 4 stengels om te knakken, in een plant die al niet heel erg vitaal oogt. Ook vroeg ik me af of de plant nog niet een beetje te jong is. Greentje had het over een voordeel dat ze nog flexibel zijn, maar ik had juist ergens gehoord dat je dan het risico loopt dat de tak in zijn geheel afbreekt. Als ik kijk naar hoe ik top, waarbij het topje na 2x ombuigen afbreekt, kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Of ik moet dan 4x heel laag in de plant knakken, maar dat lijkt me ook weer meer stress.

Andere optie zou zijn om eerst nog een keer toppen. Ook dit geeft natuurlijk stress (geen idee of dat meer of minder is dan bij het knakken?) Het zouden nu wel een stuk of 6 toppen worden die om moeten.

Een derde optie is nog lst, door de takken met touwtjes opzij te gaan trekken. Dit is alleen zo'n gehannes waar ik niet zo op zit te wachten. Ook lijkt mij dat dit in tegenstelling tot de andere opties, voor minder structurele stevigheid gaat zorgen en steunen met netjes of stokken in een later stadium heb ik ook niet zo'n zin meer in. 

Ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor lst gaan, zeker omdat je al aangeeft, dat de plant minder vitaal is en ze oogt ook minder vitaal. Dat zal een pak minder stress opleveren dan knakken of toppen. Natuurlijk heb ik veel minder ervaring dan de meeste hier op binnenkweek. Maar dat is wat mijn buikgevoel zegt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

large.20190517_053619.jpg.8ed3a99eb19f2e9668c4a55a13e3d7dd.jpg

Buigen en tijdelijk even vastzetten (paar dagen) , geeft het minste stress ;) 
Werkt hier prima.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me een top oplossing @vakman! Vooral ook omdat me dit niet zo'n gehannes lijkt als met touwtjes werken.

Zal vast goed te doen zijn met tie-wraps, maar wat gebruik jij daar precies? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das gewoon zo'n plantenbinder

Afbeeldingsresultaat voor plantenbinders

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dan wel de iets sjiekere variant zo te zien :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...