Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Collie Weed

Hoeveel TCI LED als vervanging voor 1000W hps????

Recommended Posts

Een goedemorgen WF.
Wie helpt mij uit de brand hierzo?:lol:
 

Een maatje van mij wil zijn 1000W hps vervangen voor TCI LEDstrips van samsung.

Zijn vraag was hoeveel TCI strips knal ik in de ruimte van 1.50 bij 1.50 M om de 1000W hps volledig te vervangen.
 

De bedoeling is om een kilo droog te halen in 1 run,uit deze ruimte.

Hoeveel strips moet deze man bestellen/installeren?

 

Alvast bedankt voor de reactie WF !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoelt Samsung F-series (gen 3) of de nieuwe H Influx Strips?

Daarmee heb je tussen de 300W en 330W per m2 nodig afhankelijk van de gebruikte stroomsterkte. Als je voor 3000K strips uit gaat van een efficientie tussen 185lm/W en 167lm/W. Dus 300W bij 185lm/W en bij 167lm/W heb je 330W nodig.

Hoeveel strips je nodig hebt hangt van de grootte van de strips af. Ze zijn er in verschillende maten en met een enkele of dubbele rij leds erop. Ik zou gaan voor de dubbele rij leds, want dan heb je maar half zoveel strips nodig. Dat is half zoveel werk voor het bouwen en een stuk goedkoper. Voor de spreiding hoe je het niet te doen want die is ook met dubbele rij strips al heel goed.

150x150 is wellicht wel net een wat onhandige maat voor 112cm of 56cm strips.

Hier is een simulator om te bepalen wat de efficientie is bij verschillende stroomsterktes: https://www.samsung.com/led/support/tools/engine-calculator/

Helaas zit de H Influx daar nog niet in  (wel de oude Influx, maar die is crap). Dus alleen de F-series gen3 kun je daar vinden. De H Influx kun je wel uit de datasheet halen. Of gewoon. De aanbevolen stroomsterkte aanhouden.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel dat er weer tci's beschikbaar zijn trouwens. Geloof wel alleen 4000k.

Die zijn met hun 42cm lengte ook wel weer mooi te verdelen over 150x150

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet gewoon cobs? dieptestraling enzo

maar 1 op 1 op een 1.5meter met strips, chapeau hoor, voor die nummers moet ik 2x zo veel wiet als nu uit mijn hokkie halen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, HUFFnPUFF said:

Niet gewoon cobs? dieptestraling enzo

Volgens mij was er eerder al eens een hele discussie waarin geprobeerd werd om jou ervan  te overtuigen dat dat een denkfout is.

De zelfde hoeveelheid licht, verdeeld over meerdere zwakkere lichtpunten, geeft niet minder dieptestraling. Sterker nog, omdat het licht uit meer hoeken komt heb je meer penetratie en minder wandverlies omdat je de lampen lager kan hangen zonder dat dit ten koste gaat van je lichtverdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja strips geven inderdaad betere "dieptestraling".

Met die TCI strips zou ik voor 350W per m2 gaan. Dus zeg zo ongeveer 35 van die strips. Of iets in die buurt wat handig te verdelen is over de ruimte. Paar meer of minder is uiteraard ook het probleem niet.

Die 350W per m2 komt dan overigens overeen qua licht met de 1000W HPS geboost naar 1150W.

Ik zie overigens alleen de 4000K TCI strips in de winkel. Die zou ik dan weer net niet gebruiken voor een bloeiruimte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta op het punt om een keuze te maken tussen Citizen 1825 cobs en de ledstrips uit de Samsung F series (gen 3).

Cobs geven bij het draaien op een lagere stroomsterkte een flink hoger rendement: dus ik dacht, ik probeer die Samsung calculator eens  uit op een Samsung F serie strip. Blijkens de data-sheet geeft de LT-FB24B bij 2.240 Ampere en een spanning van 46 Volt een rendement van 103 Watt. De gegevens van de sheet heb ik ingevoerd in de calculator en dat bleek inderdaad te kloppen. De nieuwe invoer heb ik gedaan op 2/3 van de stroomsterkte: dus 1.493 Ampere. De toename van het rendement viel me tegen (tenzij ik een invoerfout heb gemaakt)

Hieronder staan de gegevens uit de rekentool:

Current: 2.240      Tc: 65 Celsius       Flux: 17600 lm       Vf: 46.0 V       Power: 103.0 W       Efficacy:  170.8 lm/w 

Current: 1.493      Tc: 65 Celsius       Flux: 11961 lm       Vf: 44.8 V       Power:   66.9 W        Efficacy: 178.8 lm/w 

Tenzij ik een invoerfout heb gemaakt of de rekentool verkeerd heb gebruikt, geeft de tool bij een vermindering van de stroomsterkte van 33.3 % een toename van het rendement van 4.68 % aan. (178.8 lm/w - 170.8 lm/w = 8 lm/w toename)

Wat me overigens opviel is dat de spanning terugliep van 46 Volt naar 44,8 Volt. Als je 2/3 van 103 Watt neemt kom je op 68.7 Watt uit, de tool komt uit op 66.9 Watt, wat weer klopt met de berekening 1.493 Ampere * 44.8 Volt = 66.9 Watt.  

Heel erg rendabel lijkt het niet om met die strips op een lagere stroomsterkte te werken. Een betere spreiding van het licht zou een mogelijk argument kunnen  zijn, maar de spreiding bij die strips is eigenlijk al goed.

Is er iemand die mijn berekeningen wil controleren: ik weet wel iets van elektriciteit maar onvoldoende om te vertrouwen op mijn conclusie in deze voor mij nieuwe materie.

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb van wietefras begrepen dat zowel bij cobs als bij strips de efficientiewinst bij 50% vermogen ongeveer 10% bedraagt.

Ik heb zelf geen ervaring met die calculator, maar wat me in jouw berekening opvalt is dat je in tegenstelling tot de praktijk, op lager vermogen de zelfde temperatuur hebt en leds draaien efficiënter op lagere temperaturen. Wellicht zit daar het verschil in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannarie: Dan zit ik er niet ver naast als ik af ga op wietefras. In beide berekeningen heb ik inderdaad de typical temperatuur van 65 graden aangehouden: het zou wellicht nog wat kunnen schelen door een lagere temperatuur in te voeren. Ik zal eens kijken hoe het dan uitpakt. Uiteraard zal dan die lagere temperatuur in de praktijk verwezenlijkt moeten worden.

In ieder geval zullen de strips op een ruim bemeten aluminium u- of t-profiel met een materiaal dikte van 4 of 5 mm worden gemonteerd voor een stevige passieve warmte afvoer en er boven komt een plafondventilator, enerzijds om te koelen en anderzijds om de warme lucht eerst naar beneden te transporteren. 

Overigens zal het bij mij wellicht toch iets anders uitpakken: de strips gaan aangestuurd worden met een spanning van 48 Vdc.

Ik wil 5 strips laten voeden door de Meanwell HLG 480 van 48 Volt op 90%. De te verlichten oppervlakte bedraagt 1.22 m2. (1m * 1.22m)

Dan kom ik uit op: 480 * 0.95 * 0.9 = 410.4 Watt . Dat is dus per m2:  410.4 : 1.22 = 336.4 Watt. Dat voldoet aan de criteria die ik in diverse topics heb aangetroffen. 

Overigens bedankt voor je vlotte beantwoording cannarie.:tu

Ten slotte heb ik nog een vraag: kunnen die strips uitsluitend met bevestigingsmoertjes en boutjes op het aluminium worden gemonteerd, of kan ik beter thermische pasta aanbrengen voor een beter contact? 

Sorry voor al die vragen maar in ben jarenlang buitenteler geweest: ik woonde erg afgelegen en had een grote tuin. Op het gebied van de binnenteelt ben ik een rookie.:( 

 

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasta lijkt me niet handig voor zo'n groot oppervlak. Je hebt wel warmtegeleidend dubbelzeidig tape. Al kwam dat geloof ik niet zo goed uit de test op het gebied van warmtegeleiding en is duur. Bijkomend nadeel van plakken is ook dat je het niet meer kan verwijderen mocht je dat ooit willen. Wel lekker makkelijk natuurlijk

Ik heb ze zelf geschroefd. En zelfs als het contact van de strip met het alu niet zo goed was, werd het aluminium ongeveer even warm als de strip tijdens het testen. Dit zou een indicatie kunnen zijn dat je ook niet zo veel geleidend vermogen nodig hebt op zo'n groot oppervlak.

4 a 5 mm aluminium lijkt me wel dik trouwens. Helemaal als je ook nog actief gaat koelen. Kan natuurlijk, maar zal wel een stukje duurder zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, X-Travert said:

Cobs geven bij het draaien op een lagere stroomsterkte een flink hoger rendement

Dat hangt er ook maar net vanaf welke strip en welke COB je neemt. Stroomsterkte is neit echt relevant om op te vergelijken. 

Beter op lm/W bij gelijk wattage en dan liefst ook bij gelijke prijs oid. Prijs is uiteindelijk toch eerder waar het om gaat. Al was voor mij vooral ook dat je mat strips veel makkelijker een armatuur maakt belangrijk en ook dat de lichtverdeleing en penetratie daar veel beter mee is.

 

De profielen 4-5mm dik lijkt mij ook zonde van het geld.  Kun je dan niet beter je geld steken in profielen met een groter oppervlak? Dat oppervlak is namelijk wat de (passieve) koeling geeft. Dikte helpt alleen maar met betere warmteverdeling en dat heb je met strips niet nodig.

Ik heb een COB armatuur waar ik wel dikke alu strips heb gebruikt zodat ik voor 6 COBs met 2 koelers toe kan. De alu strips verdelen dan de warmte van de COBs over de twee koelers. Dat was een stuk goedkoper en minder werk dan 6 individuele CPU koelers gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn voornemen was om u-profielen aan te schaffen met een basis van 60 mm en opstaande randen van 20 mm of t-profielen met een basis van 60 mm en met een verticale vin (ik weet niet hoe ik dat anders moet noemen) van eveneens 60 mm. Zou 3 mm materiaal dikte voldoende zijn? Zo heel erg duur zijn die profielen ook weer niet en ik boek ze toch als onderhoudskosten voor mijn onderneming:tu.

De ledstrips zijn boekhoudkundig plafondverlichting voor mijn werkruimte. Uiteraard heb ik ook ventilatie nodig voor mijn werkruimte. Omdat ik me qua geluid niet druk behoef te maken, overweeg ik toch een buisafzuiger aan te schaffen. Mijn "werkruimte" is 36 kuub.  Zou ik aan 500 kuub afzuiging genoeg hebben? Terzijde: de werkruimte heeft klimaatcontrole. Er loopt een buizensysteem door de dekvloer, waar in de zomer koud water door stroomt en in de winter warm water.  De klimaatcontrole is per verblijfsruimte ingesteld met een thermostaat en een sensor die kleppen en pompen aanstuurt.

Als proef begin ik met een bescheiden opzet: gewoon voldoende voor ons eigen gebruik en om familie en kennissen te voorzien.  

De reden waarom ik toch zelf wil gaan telen, is dat ik niet altijd tevreden ben over de bio wiet uit de shop. Ik rook niet, maar verdamp en dan lijken de chemicaliën soms erg prominent aanwezig. Voor de besparing hoef ik het, gelet op mijn verbruik van hoog uit 2 gram per week, niet te doen.  Per saldo ben ik vermoedelijk meer kwijt dan die wekelijkse 25 of 30 euro bij de shop. 

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertikale vlakken koelen beter dan horizontale vlakken.

Misschien kan je beter even een eigen thread beginnen in plaats van die van iemand anders te gebruiken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Wietefras said:

Vertikale vlakken koelen beter dan horizontale vlakken.

Misschien kan je beter even een eigen thread beginnen in plaats van die van iemand anders te gebruiken.

 

Klopt Wietefras, met de vraag over afzuiging raakte ik duidelijk off topic. Sorry hiervoor. Het was zeker niet mijn bedoeling om dit topic te vervuilen.

Eventuele nieuwe vragen zal ik separaat gaan stellen.

Overigens zijn de bestelde reguliere zaden, Ed Rosenthal Super Bud van Sensi Seeds, inmiddels bezorgd. Vijf daarvan gaan in een kiem/stektentje om een of twee moederplanten op te kweken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat uit vijf reguliere zaden alleen mannetjes zullen ontkiemen. Nu maar hopen dat ik bij de voorbloei reeds het geslacht kan bepalen, anders zal ik een tijdrovend alternatief idee moeten uitvoeren.

Bedankt voor je antwoorden: alle kleine "weetjes" hebben mij op weg geholpen.:tu

Edited by X-Travert

Share this post


Link to post
Share on other sites

@X-Travert Maakt niet uit hoor,lekker onderwerp is LED dus vragen zat heeft iedereen.....

Zet maar gewoon neer wat je wilt,wouldn't care less bro..;)(zo lang het over tci LED gaat)
 

@Wietefras  Het ging om tci strips van samsung met een efficiëntie van 154 lumen/W.
Kom je dan nog steeds uit op 35 strips?:o

Heel erg bedankt voor je support alvast Fras,supertof van je:specool

 


 

Edited by Collie Weed
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 154lm/W heb je iets van 350W per m2 nodig voor 800umol/s/m2. 

Dat is dus het verschil met de F series en nieuwe H influx strips, dan heb je aan 300W tot 320W per m2 genoeg.

Uitgaande van 350W per m2 en dat dan keer 2,25m2 voor een 150x150 geeft  krap 800W. totaal Delen door 23W (per strip) maakt 35 strips totaal.

Kun je wel 3000K strips vinden dan? Of ga je afbloeien onder 4000K?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras

Ja inderdaad begreep ik dat al van je,dat er duidelijke verschillen zijn qua output/vermogen.
Maar volgens mij heeft hij ze al liggen,en kan hij geen nieuwe/andere bestellen.

(ik mocht willen dat ik zelf LED installeren kon,maar ik ben maar een arm boertje op versleten schoeisel):rofl

 

Er gaat afgebloeid worden onder 3000 kelvin geloof ik hetzelfde als voorgroeien.
 

 

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...