Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BOMBASTICK

kan ik met deze stroom schema VEILIG aan de slag?

Recommended Posts

De stekkerdozen zou ik niet gebruiken, de draad die daarvoor gebruikt is is aan de dunne kant meestal, beter zelf een schakelbord maken met stopcontacten en 2.5mm² draad.

De lampen ook niet rechtstreeks op een timer aansluiten, daar moet een relais tussen, je schakelt met de timer het relais, zodat je timer niet al die stroom te verwerken krijgt, kunnen ze doorgaans slecht tegen. ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, bosrand said:

De stekkerdozen zou ik niet gebruiken, de draad die daarvoor gebruikt is is aan de dunne kant meestal, beter zelf een schakelbord maken met stopcontacten en 2.5mm² draad.

De lampen ook niet rechtstreeks op een timer aansluiten, daar moet een relais tussen, je schakelt met de timer het relais, zodat je timer niet al die stroom te verwerken krijgt, kunnen ze doorgaans slecht tegen. ;)

 

dankjewel voor je reactie

ik zal geen stekkerdoos gebruiken, ik ga zelf een schakelbord maken met 3 stopcontacten en 2.5mm² draad.

ik ga ook een relais tussen de timer en lampen zetten, moet dit vóór elk stopcontact (zoals onderstaand bij pijlen 2) of na de stopcontacten (zoals bij pijl 1)

zou je me ook een linkje kunnen sturen naar de juiste relais want ik heb geen idee welke er bij past, dankjewel voor je hulp!

 

schema2.png

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan!

Bij pijl 1.

 

Je kan zo iets nemen, dan heb je een kant en klaar iets, waar je je lampen direct in kunt pluggen en waar al een schakelklok op zit.

En anders zo iets of zo een, daarbij moet je zelf nog stopcontacten aansluiten en een schakelklok.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, bosrand said:

Graag gedaan!

Bij pijl 1.

 

Je kan zo iets nemen, dan heb je een kant en klaar iets, waar je je lampen direct in kunt pluggen en waar al een schakelklok op zit.

En anders zo iets of zo een, daarbij moet je zelf nog stopcontacten aansluiten en een schakelklok.

 

 

 

Dankjewel! Ik heb besloten om deze te kopen:

https://onlinetopgarden.com/nl/cli-mate-voi-box-4x600w-kachelcontact

wat vind je daar van?

Ook wil ik er een kacheltje bij kopen:

https://www.bol.com/nl/p/bestron-ach1500s-keramische-ventilatorkachel-zilver/9000000011693732/?s2a=#product_specifications

denk dat dat wel noodzakelijk word deze winter

 

ik vraag me wel af waar ik deze kachel het beste op kan aansluiten, de frequentieregelaar of de schakelkast, de kachel heeft een eigen thermostaat, wat denk jij?

 

thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon een simpel schakelbordje via marktplaats, ben je in 1x klaar en fikt je hok niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De schakelkast lijkt mij prima.

 

Het kacheltje zal je het indicatielampje van moeten afplakken, anders geeft dat licht wanneer de planten slapen. Verder lijkt het me prima.

De kachel gewoon aansluiten op het kachelcontact van je schakelkast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een schakelkast van 4 of 6x600 is net zo makkelijk en duur waarschijnlijk plus je hebt je kachel er gelijk op zitten.

En als je 1 met 2 stekkers neemt kun je de stroom ook nog over 2 groepen verdelen als je zou willen.

Spc fan controller op je boxen, dan heb je het mooi voor elkaar:-)

Stroom moet je niet op bezuinigen en gaan aankloten als je het eigenlijk niet helemaal weet.

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik was even afwezig. dank jullie wel!

On 11/5/2018 at 10:36 AM, Fatamorgana said:

Een schakelkast van 4 of 6x600 is net zo makkelijk en duur waarschijnlijk plus je hebt je kachel er gelijk op zitten.

En als je 1 met 2 stekkers neemt kun je de stroom ook nog over 2 groepen verdelen als je zou willen.

Spc fan controller op je boxen, dan heb je het mooi voor elkaar:-)

Stroom moet je niet op bezuinigen en gaan aankloten als je het eigenlijk niet helemaal weet.

 

On 11/1/2018 at 5:40 AM, bosrand said:

De schakelkast lijkt mij prima.

 

Het kacheltje zal je het indicatielampje van moeten afplakken, anders geeft dat licht wanneer de planten slapen. Verder lijkt het me prima.

De kachel gewoon aansluiten op het kachelcontact van je schakelkast.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/5/2018 at 1:36 AM, Fatamorgana said:

Een schakelkast van 4 of 6x600 is net zo makkelijk en duur waarschijnlijk plus je hebt je kachel er gelijk op zitten.

En als je 1 met 2 stekkers neemt kun je de stroom ook nog over 2 groepen verdelen als je zou willen.

Spc fan controller op je boxen, dan heb je het mooi voor elkaar:-)

Stroom moet je niet op bezuinigen en gaan aankloten als je het eigenlijk niet helemaal weet.

aangezien ik 3 clipfans gebruik zal het niet al te veel belastend zijn en kan ik gerust met een stekkerdoos werken,

https://www.bol.com/nl/p/stekkerdoos-4-voudig-randaarde-spatwaterdicht-3-x-1-5-mm2-neopreen-kabel-3-meter-zwart/9200000019613428/?suggestionType=typedsearch&bltgh=g6V28lngdVB-3I5-8KZLPQ.1.23.ProductTitle

Is het wel mogelijk om 3 ventilatoren via een stekkerdoos aan te sluiten aan de frequentieregelaar? de frequentieregelaar regelt het toerental door middel van de voltage,  werkt dit principe ook via een stekkerdoos?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben die clipfans niet elk hun eigen adaptertje aan de stekker zitten?
Ik heb die er hier afgeknipt want het zijn gewoon gelijkspanning zwakstroom motortjes.
Die van mij zijn 5V 1A per stuk.

Je kan met 1 wat zwaardere adapter werken, 3A ofzo, die buiten je hok hangt, en die via een dimmertje naar je 3 fans sturen. Dat is het veiligst en ook het meest betrouwbaar.

Je kan het ook wel via 230V doen maar dat is eigenlijk een omweg. En als je die AC-DC adaptertjes zo gaat dimmen, dan worden die loeiheet en branden ze door op den duur, bij mij was er ook 1 van de 3 na een jaartje kapot, maar toen heb ik ze meteen afgeknipt en omgebouwd en ze draaien nu alle 3 nog en mooi gedimd.

Ik heb het over die die niet oscilleren trouwens.
Die oscillerende hebben namelijk een 230V motor, dus die moet je wel op een andere manier dimmen.

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Sunbeam said:

Hebben die clipfans niet elk hun eigen adaptertje aan de stekker zitten?
Ik heb die er hier afgeknipt want het zijn gewoon gelijkspanning zwakstroom motortjes.
Die van mij zijn 5V 1A per stuk.

Je kan met 1 wat zwaardere adapter werken, 3A ofzo, die buiten je hok hangt, en die via een dimmertje naar je 3 fans sturen. Dat is het veiligst en ook het meest betrouwbaar.

Je kan het ook wel via 230V doen maar dat is eigenlijk een omweg. En als je die AC-DC adaptertjes zo gaat dimmen, dan worden die loeiheet en branden ze door op den duur, bij mij was er ook 1 van de 3 na een jaartje kapot, maar toen heb ik ze meteen afgeknipt en omgebouwd en ze draaien nu alle 3 nog en mooi gedimd.

Ik heb het over die die niet oscilleren trouwens.
Die oscillerende hebben namelijk een 230V motor, dus die moet je wel op een andere manier dimmen.

Ik heb zelf geen ervaring met het bewerken van kabels etc. Ik werk het liefst met plug&play elektronica, daarom maak ik gebruik van een kant en klare schakelkast met relais voor de zwaardere belichtingen, zoals hierboven geadviseerd. Voor de lichte belastingen kan ik het volgens mij wel veroorloven een stekkerdoos met 1,5mm kabel te gebruiken.

De 3 clipfans die ik wil gebruiken zijn deze, deze hebben inderdaad een AC/DC adapter:
https://www.eugrowshop.eu/nl/klimaatbeheersing/ventilatoren/garden-high-pro-profan-15cm/

Technische gegevens clipfan:
- 5 Watt
- 220V/50Hz

Ik heb Cli-Mate gecontacteerd en deze zelfde vraag gesteld, zolang ik de 3A niet overschrijd moet alles volgens hun goed gaan, ook met een stekkerdoos.

 

Ik weet dat de frequentieregelaar het apparatuur door middel van voltageregeling kan dimmen, alleen is het voor mij vooralsnog onduidelijk hoe dat precies in zijn werk gaat. Wat ik verneem is dat niet alle apparatuur comptabel zijn met de frequentieregelaar, neem bijvoorbeeld een Ruck buisventilator Etamaster (die ik wil gebruiken in mijn kleinere 1,2x1,2m groei en droog ruimte). Volgens de leverancier van ventilatieland.nl is deze niet comptabel met de frequentieregelaar.

 https://www.ventilatieland.nl/artikel/26257/ruck-buisventilator-etamaster-m-600m-h-diameter-150-mm-em-150l-e2m-01.html

Na mail contact met ventilatieland kreeg ik namelijk het volgende te horen:
''Deze zijn niet compatibel met de frequentieregelaar van Cli-mate. Deze zijn enkel op 230V aan te sluiten.''

Daarna stelde ik dezelfde vraag aan Cli-Mate, waarop ik kreeg te horen:

''als de ruck ventilator geen ingebouwde regelaar heeft en gewoon 220/230 V is dan kan hij erop gebruikt worden''

Heel tegenstrijdig en verwarrend, ik ben zelf verder op onderzoek uit gegaan maar kom er niet uit, misschien kan jij me op weg helpen?

De buisventilator heeft overigens geen ingebouwde regelaar, hij heeft wel een ''3 standen motor'' en is aan te sluiten op een drie-standen regelaar, maar aangezien ik de frequentieregelaar ga gebruiken hoef ik de drie-standen regelaar niet.

De volgende technische gegevens zijn van de frequentieregelaar, te vinden op de website: https://cli-mate.nl/producten/advance-climate-solutions/frequentieregelaar/

TECHNISCHE GEGEVENS
Voedingsspanning: 1-fase 220/240V – 50Hz
Frequentiebereik: 5 – 50 Hz

De voedingsspanning van de frequentieregelaar geeft 220/240V aan, de bovenstaande buisventilator heeft een spanning van 230V, dat zit er toch mooi tussenin? Of begrijp ik het verkeerd en is de frequentieregelaar alleen comptabel met apparatuur met 220V óf 240V, en dus niet wat er tussenin zit?

Daarnaast staat er bij de gegevens van de buisventilator ook het volgende:
De Ruck ETAMASTER buisventilator (EM M-serie) is te bedienen met een aan/uit schakelaar of traploze toerentalregeling afhankelijk van het model. 

Je zou zeggen dat de frequentieregelaar een traploze toerentalregelaar is, toch?

Uiteindelijk moet de stekkerdoos met 4 contacten ook 3 clipfans en 1 buisventilator gelijkmatig kunnen regelen (wanneer de groei/droog tent niet in gebruik word genomen kan ik de buisventilator als actieve inlaat gebruiken). De stekkerdoos gaat vervolgens aan 1 kant van de frequentieregelaar, de boxafzuiger (1,97A) gaat aan de andere kant. De voltage kan ik nergens terugvinden, dus die laat me nu ook in onzekerheid achter:

https://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/box-afzuigers-staal/afzuiger-in-stalenbox-2000m3/

Het klinkt misschien vanzelfsprekend voor je, maar ik heb zelf amper tot geen kennis op het gebied van elektronica, ik wil het leren zodat ik veilig en efficiënt te werk kan gaan. Ik ben bang dat ik iets doorbrand als ik het verkeerd aansluit. 

groet

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij moet de ruck af zuiger als je hem op de hoogste stand zet wel gewoon te dimmen zijn.

Echter zover ik weet kun je deze maar tot 50% dimmen anders gaat hij vrij snel kapot of hij gaat lawaai maken.

Ik zou zelf altijd voor een soft box gaan ik vind de ruck af zuigers nogal lawaai maken ten op zichten van een soft box.

1.5 kabel moet wel kunnen voor zoon af zuiger, 2.5 is het mooiste kost ook vrijwel niks extra's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Fatamorgana said:

Volgens mij moet de ruck af zuiger als je hem op de hoogste stand zet wel gewoon te dimmen zijn.

Echter zover ik weet kun je deze maar tot 50% dimmen anders gaat hij vrij snel kapot of hij gaat lawaai maken.

Ik zou zelf altijd voor een soft box gaan ik vind de ruck af zuigers nogal lawaai maken ten op zichten van een soft box.

1.5 kabel moet wel kunnen voor zoon af zuiger, 2.5 is het mooiste kost ook vrijwel niks extra's.

de afzuiger komt zonder standenregelaar, deze is apart te koop: https://www.ventilatieland.nl/artikel/27050/ruck-3-standenschakelaar-mts-mts-10.html

de motor van de afzuiger is gemaakt voor een 3standen regelaar (denk ik) ik neem aan dat als ik geen regelaar erbij neem dat hij dan automatisch op volle toeren draait? wat denk jij?

 

deze vent gebruik ik voor de stekken/voorgroei/droogtent, ik heb een softbox voor de groei/bloeitent

 

thanks mate 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar is hij wel geschikt voor.

Zonder dimmer draait hij inderdaad op volle toeren, even rekening mee houden als je er een filter bij koopt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/4/2018 at 10:46 AM, Fatamorgana said:

Ja daar is hij wel geschikt voor.

Zonder dimmer draait hij inderdaad op volle toeren, even rekening mee houden als je er een filter bij koopt.

duidelijk, thanks fata :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...