Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Crusher3r

Crush3r's Green-closet™ 120x80x220 stealth setup

Recommended Posts

:excl:  YOYO! check it out!!! :punk:

Concrete plannen voor de bouw van mijn stealth grow cabinet!  

Het plan is om een zo onopvallend mogelijke kweek setup te maken, waar bij er zo min mogelijk apparatuur buiten de kast aanwezig is. Geen lucht slangen of snoeren die op rare plaatsen uit de kast komen ed.  Daarom heb ik de kast voorzien van meerdere compartimenten voor de softbox, koolstoffilter en elektronica. De intake wordt verzorgd door twee computer ventilatoren van 20cm, die gemonteerd zitten op 2 lucht kanalen in de wanden van de kast. Deze kanalen komen uit in een ruimte onder de bodem van de kast welke aan de voorkant voorzien word van 2 ventilatie roosters. De twee fans worden voorzien van Toyota filters,(thanks! @Sunbeam) om de inkomende lucht te filteren tegen beestjes en pollen!

Het frame is voornamelijk 44x44mm vurenhout, de buitenzijde bekleed met 18mm mdf wit lakgedragen folie. De binnenzijde met gyproc badkamer plafond plaat gips met daar over heen zwart/wit folie. De kast wordt geïsoleerd met rockwool. Hier door is de binnenmaat : 1057mm x 746,5mm x 1651mm.

Voor de softbox heb ik min of meer de maten overgenomen van de 500m3 softbox die greensell.nl verkoopt. De slak die daar in komt wordt een Torin Sifan 500m3. Welke ik ga dimmen met een variac. Voor de koolstoffilter twijfel ik nog tussen de CAN 333 BFT 350m3 of wat meer overkill en de 350 BFT 713m3 (De 366 BFT 700m3 zou makkelijker zijn qua flens maat maar ik ben bang dat het dan erg krap word met de lengte van dat ding). 

De lamp moet ik nog wat verder uit werken voor ik daar verder op in kan gaan.. wel kan ik zeggen dat het een zelfbouw unit wordt van ongeveer 500w aan led verlichting en een mix van strips en chips!:showoff:

Ik ben van plan om hier 5 planten in 30L root pouches in te zetten! Qua genetica waarschijnlijk sativa  dominant, maar ik heb ook een hoop 50/50 en indica dominant hybrides op het lijstje! :dribble::spliff:

frame kast.jpg

platen kast.jpg

platen kast 2.jpg

bovenkant kast.jpg

onderkant kast.jpg

Edited by Crusher3r
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd succes!

Wel erg veel licht trouwens, 500W diy ledlicht per m2.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig!
Omdat je ontwerp zo compact is, vraag ik me alleen af die ventilatoren onderin niet elk 10cm extra aan dikte gaan kosten, ik zeg maar even wat..
Of je ze uberhaubt nodig hebt in zo'n kast die je helemaal hermetisch dicht maakt met stijve wanden..? Een beetje onderdruk is niet erg..
Want als je alle ontwerpvrijheid hebt, waarom zou je dan inblazen via 2 ronde gaten?
Waarom geen sleuven in de bodem ik zeg maar even wat..
Ben wel benieuwd hoe je precies om die filters heen gaat ontwerpen en je de boel lekvrij gaat maken, licht, lucht....

Chapeau voor je inzet iig, de tekening belooft wat!
Is het ook echt dat je helemaal niks buiten die ruimte mag hebben dat uitsteekt?

ciao!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha wordt zoiezo gedimd..  ik ben alleen nog niet helemaal zeker over mn afzuiger+filter combi..

Wil natuurlijk die 500m3 ook gaan dimmen. Dus dan een 350m3 filter? Of toch 700m3 voor het geval ik toch eens vol uit moet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunbeam

Ik ben een beetje para voor beestjes(Hahah nee alleen in mn wiet hoewel die filters er niet super veel verschil in zullen maken..)

Ik ga een frame van hout timmeren en daar die filters in plakken met duct tape denk ik.. mischien nog een kap over dat frame heen met ventilatie roosters ofzo. Ook snij ik er een paar door midden denk ik (ik koop er gewoon een aantal om mee te experimenteren) om dan een filter doosje van 10x20 te maken om ruimte de kast in te besparen..

Nee man er mag echt niks buiten de kast komen..vind die roosters aan de onderkant al tricky! Welke kast heeft er nu ventilatie nodig?!:rofl 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Crusher3r said:

Het frame is voornamelijk 44x44mm vurenhout, de buitenzijde bekleed met 18mm mdf wit lakgedragen folie. De binnenzijde met gyproc badkamer plafond plaat gips met daar over heen zwart/wit folie. De kast wordt geïsoleerd met rockwool. Hier door is de binnenmaat : 1057mm x 746,5mm x 1651mm.

Hey Crush, nice !

Bij het lezen van 44x44mm schoot me iets te binnen en moest ik even in een oud topic van mij kijken. Misschien heb je er wat aan, kopieer het even hier onder, hoe dan ook, Good luck man!:tu

 

Over de balkjes ben ik ook te spreken. Ik heb schroeven gebruikt van 5 x 80 mm lang om deze aan de "schots en scheve muren" te bevestigen. Bij rechte muren volstaat een maatje kleiner.Op de hoeken heb ik dubbele balkjes geplaatst voor een optimale afdichting en afwerking. Hiervoor heb ik gipsplaatschroeven gebruikt van 75 mm lang (dus voor de balkjes aan elkaar te bevestigen met de gipsplaat er tussenin), wat prima werken is.

De balkjes hadden best een maatje groter gemogen, biedt ook iets meer ruimte wanneer je zijkanten van de platen gaat schroeven. Kleiner dan 44 mm zeker niet doen, want dan moet je de steenwol 'teveel induwen' en daardoor verliest deze zijn goede werking !

De steenwol is verder met een dikte van 50 mm prima en had zeker niet dikker gemogen voor de maat balkjes. Ze zijn goed op maat te snijden met een broodmes. Ik snij iets breder dan de tussenruimte, zodat het zich ook lekker laat 'inklemmen'.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dus ook 44x44mm en achteraf liever 1 maatje groter gehad. De gipsplaten zijn namelijk aan de zijkanten altijd iets dunner dan de plaat zelf en dus wat gevoeliger voor breken, zeker wanneer je daar moet schroeven. Ik geloof dat ik de accuschroever op standje 8 of 9 had en het ging wel, net (44 mm is toch wel krap, wanneer je daar 2 gipsplaten aan weerszijden gaat schroeven). Ik had zelf wel gipsplaten van 12mm dik, vond deze het prettigste. Volgens mij was een maatje kleiner hier iets van 9,5 mm, dus ook gevoeliger met schroeven aan de zijkanten...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

44x44 ja heerlijk spul is dat!

Al meerdere kasten mee gebouwd(voor aquaria) shit staat als een huis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, Crusher3r said:

@Sunbeam

Ik ben een beetje para voor beestjes(Hahah nee alleen in mn wiet hoewel die filters er niet super veel verschil in zullen maken..)

Ik ga een frame van hout timmeren en daar die filters in plakken met duct tape denk ik.. mischien nog een kap over dat frame heen met ventilatie roosters ofzo. Ook snij ik er een paar door midden denk ik (ik koop er gewoon een aantal om mee te experimenteren) om dan een filter doosje van 10x20 te maken om ruimte de kast in te besparen..

Nee man er mag echt niks buiten de kast komen..vind die roosters aan de onderkant al tricky! Welke kast heeft er nu ventilatie nodig?!:rofl 

Met zoveel watt aan lampen, moet je wel aardig wat cfm door die dingen gaan trekken!
Ik heb hier een ruimte van 1.5x zo groot en ik kon het niet af met een filteroppervlak van 1 of 2 van die filtertjes!
ik heb er hier nu 8.
Ze zijn ook zo verstopt met wat je er doorheen trekt dan, ondanks een voorfilter..
Maar als je ze vaak vervangt, alles kan natuurlijk maar het kost je kracht dus dan heb je zeker wel een actieve inlaat nodig, maar dat hoeft niet altijd.

Het belangrijkste wat je bereikt met een groter filteroppervlak is in ieder geval dat je filter beter filtert want de lucht gaat langzamer door de koolstof die de stofdeeltjes daardoor beter opnemen.
En hoe meer je er gebruikt hoe langer ze mee gaan, maar dat is duidelijk.
Het zijn autofilters dus ze zijn wel gemaakt om met kracht er lucht doorheen te trekken, ze hebben meer weerstand dan wat je normaal op je inlaat zet (maar filteren ook fijner) maar ik heb ze hier dus anders toegepast, oppervlak x4, zodat ik het af kan met simpele pc chassis fans, en in principe helemaal geen fans, mochten ze stuk gaan.... Ik wilde de (prijzige) afzuigmotor minder hard laten werken dat was eigenlijk mijn belangrijkste argument ze in te bouwen, in eerste instantie...

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil graag een gefilterde intake vandaar dat ik die filters zo nice vond! Het plan is dus om een oppervlakte van 5 van die filters te maken per kant.. ik twijfelde nog om aan de achterkant ook nog een intake kanaal te maken..

Als ze echt zo snel dicht slippen word het gewoon bulken die dingen.. wil zoiezo een constructie maken waarbij ok ze makkelijk kan vervangen indien nodig.. 

Jij had je fans ook niet op vol vermogen draaien toch? Mischien kom ik er wel mee weg door er iets meer power op te zetten.. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip

De gipsplaten ga ik vast tacken dus heel veel ruimte op de balk heb ik dan niet nodig.. ander wordt het ook wel echt een hele zware kast( is ie al) als ik bijvoorbeeld 44x69 zou pakken.. 

Onder heb ik trouwen wel 44x69 maar alleen zodat ik de bodem van de grond kan trekken op die manier..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo handig bent met bouwen zou ik misschien overwegen om er ook een ruimte voor te maken. Ik heb zelf een hok in een hok gebouwd, waardoor ik er ook probleemloos kan knippen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mooie sleuf maken met 2 rails dan met 5 van die dingen op een rij, dat zou nog het makkelijkst vervangen zijn.
2 zijkanten van zo'n filter zijn mooi vlak en gestoffeerd, als je ze met die kant tegen elkaar aan drukt zit dat lek dicht,

die andere 2 zijkanten echter daar moet je gaan kloten, ik heb ze met de lamellen aan elkaar geniet en gekit, eigenlijk niet te doen. Het zit nu ook nog met extra latjes, het lijkt wel een kozijn en het wordt ook almaar dikker naarmate je bouwwerk vordert...
Beter is het misschien met 2 latten een lange sleuf te maken, waar je ze van 1 kant allemaal achter elkaar in schuift, en de boel is dan te sealen door dat andere grovere filterdoek er mee in te schuiven/er tussen te drukken....
Het is eyeballen allemaal, maar met tape alleen redt je het iig niet, zit er een vouw in of gaat ie een hoekje om dan laat dat daar los met de tijd!
Dan moet je flink bezig met goeie tape technieken, en combinaties maken lol met de tacker ook, spijkers, lijm schroeven, kit alles is geoorloofd lol

Nee niet vol vermogen!
De afzuiging max op stand 3 = 140m3/h
En dan staan de inlaat fans wel op 80% hoor dat wel.
Hoeveel ze max aan kunnen weet ik trouwens niet precies hihi
Moet weer ff testen, stand 2 van de afzuiger die ik in de bloei het vaakst gebruik is maar 100m3/h, en dan staat de dimmer van de inlaat op 50% :D


 

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip

Had ik die luxe maar man! Maar nee het is echt alleen de ruimte voor deze kast die ik kan claimen (nu in iedergeval!:rolleyes2:)

@Sunbeam

Daar heb ik dus ook aan gedacht om  een strip te maken van die dingen.. over de hele achterkant bijvoorbeeld..  volgens mij  heb ik dan ook geen pc fans meer nodig en kom ik prima weg met passief door die dingen heen trekken.

Ik had het over je intake fans btw.. dat je die niet op vol vermogen had draaien :lol: maar aight 80% dus;)

Ik moet die filter eens zien en voelen volgens mij, om een beter beeld te krijgen van waar ik mee te maken ga krijgen..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik het goed dat je 1 intake aan de kant van de afzuiging hebt ? Ik zou deze liever aan de andere kant zien. Lucht kiest de weg van de minste weerstand...

edit. Met actieve inlaat zal het wel niet zo'n vaart lopen. Succes!

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 intakes (1 aan elke kant) maar inderdaad zit de intake voor de afzuiger bijna pal boven 1 van die intakes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik wil gaan stoffen.. de cannopy komt dan hopelijk boven de intakes en moet dus eerst door de jungle om bij de afzuiger te komen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Zie ik het goed dat je 1 intake aan de kant van de afzuiging hebt ? Ik zou deze liever aan de andere kant zien. Lucht kiest de weg van de minste weerstand...

Ja maar warme lucht gaat omhoog he, hij trekt vooral de tocht aan die voor de tent langs door de kamer gaat.
Het mixt uiteraard een beetje, maar ik leef ook in die ruimte voor een aardig deel van hun 'werkdag', dus das alleen maar gratis CO2 voor mijn dames! (en wannabe dames!) en een kachel en hopelijk wat zuurstof voor mij!

Qua temperatuur is de tent zeg 5 graden warmer dan de omgeving en met een bovenraampje aan de rechter kant en een open deur naar het woongedeelte (en de warme drivers!) aan de andere kant heb ik de boel nu redelijk onder controle, ik moet zelfs uitkijken dat het niet te koud wordt vaak. Als ik al die warmte die de lamp produceert, en de CO2 die ik zelf produceer helemaal weg zou houden van mijn grow door alles te scheiden en super goed af te zuigen dan zou ik met de lamp aan ook moeten gaan bijstoken! Voor in de zomer misschien iets om over na te denken, nu zet ik graag de verwarming voor mezelf wat lager en dan heb ik weer een wat lagere gasrekening. In feite heb ik gewoon een heel goed luchtfilter gebouwd dan, of een hele gare electrische kachel met een flink luchtfilter er in, waar toevallig ook nog een plant in staat :P En dat circuleert dan rond in die grotere leef ruimte die ik weer een gematigd klimaat geef, wat heel makkelijk werkt in de praktijk!
Het kan natuurlijk wel beter, als ik zou uitblazen via een slang die ik overal kan heen leiden was ik misschien op een andere oplossing uit gekomen..! Hetzelfde geldt trouwens voor aanzuigen, die drivers zijn bijvoorbeeld al een kachel, waar je selectief gebruik van kan maken enz enz...

Elke ruimte is anders! Ik kan doortochten, als de boel bij jou in een ruimte staat met maar 1 opening er in, geen wind die door je huis kan etc, dan is het al een heel ander verhaal... Als het buiten bijvoorbeeld windstil is, dan loopt de RV ineens op en moet ik de afzuiger van de woning aan laten staan. Als 1 plant een liter per dag drinkt, dan moet die liter wel worden afgevoerd, en 5 planten.... en bloei, en winter, een hele uitdaging, wat je wil wel afvoeren, maar je wil ook niet alles maar zo helemaal afvoeren want dan raak je al je warmte ook kwijt.
 

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet beter dan dat voor een optimale luchtcirculatie, je volgens mij het liefste je inlaten tegenover je afzuiging maakt, zodat de inkomende lucht mooi van de ene kant binnenkomt en er aan de andere kant weer omhoog gaat, maar ik heb geen ervaring met actieve inlaten en het ziet er voor de rest gelikt uit heb ik het idee..

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit er bij mij trouwens over na te denken dus, of ik niet een paar mooie kappen maak die binnen op de inlaten zitten, die de lucht in een soort platte stofzuigermond (met enige snelheid dus) op de bodem laten uitkomen over de volle breedte, zo komt er ook verse lucht in de hoeken waar ik nu nog dead spots heb onderin, en als het goed is gaat de lucht dan mooi onder de potten door langs die balken die ik er nu in heb liggen, en verspreidt dan mooi, scheelt bij mij vast ook weer een paar fannetjes straks, overal zal namelijk mooi lucht langs de potten omhoog gaan. Satisfaction!
_DSC6671.thumb.jpg.c803aa0a10cfb216c3129736dc5680ed.jpg
_DSC6710.thumb.jpg.46d6c77bd02fe8c90425fd214e83b349.jpg

Oja ik heb bovenin nu ook 3 fans op een dimmer die alles bovenin nog eens mixen met onder, en die de boel nog een draai geven, ook omdat ik van alles aan het brouwen ben op de lamp en die gassen moeten omlaag..... aan stroom kost het me niks, 5W extra maar...

Jij zit nu nog aan de tekentafel, doe er je voordeel mee!
:punk:

Edited by Sunbeam
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik dan nog 1 of 2 intakes maak op de achterwand.. dan heb ik een oppervlakte van 9 of 12 van die filters.. dat moet wel genoeg zijn denk ik..  als ik ze in een strip zo plaatsen kan ik er ook 9 kwijt (3 per zijkant en 5 tegen de achterwand) maar dat actief maken wordt moeilijk.. mischien dan toch maar passive mode spelen.. scheelt wel iets in de kosten ook.. idk

Zoiezo dat er nog de nodige fans in de kast komen! Zo wel onder als boven.. we gaan voor maximum air flow! 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aight update!

Ik ga toch voor 2 extra aktieve intakes op de achterwand.. heb in sketch up ook even gekeken hoe ik uit kwam als ik de passieve route zou kiezen.. maar dit zag er gewoon niet praktisch uit..

 

kast v1.1.png

frame kast v1.1.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update..

Er zijn enkele componenten voor het project binnen! 

De COBs en een stel zekerings automaten en een aardlekcombi automaat.. er zijn nog een stel zekerings automaten en een werkschakelaar onderweg..

Volgende week worden de heatsinks, strips en drivers besteld.. en waarschijnlijk ook een stel far red 730nm mono's(van led-tech.de)

Ook ga ik volgende week de balken halen voor de constructie.. Even grof uitgerekend 32m:o

20181108_194644.thumb.jpg.901bb9e35aeaa7e4e341fcaedf156dff.jpg20181106_171431.thumb.jpg.896c231b67d435e876bd5133b631cafe.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...