Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Peterpangroen

Help mijn LV is nog te hoog met bubblegum

Recommended Posts

3 hours ago, Peterpangroen said:

De theorie van meer hars aanmaak heb ik een tijd geleden wat over gelezen inderdaad door een kweker. Ook deed hij water geven die aanzienlijk koeler was om het najaar na te bootsen. Dankje, dit is mijn eerste hobby kweekje en heb veel gelezen en geleerd op dit forum!

En dat was het andere experiment dat ik wilde doen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

afzuiger vol laten draaien en de tent vacuüm laten zuigen. mocht de tent de vacuum zuigen kan je boven in de tent nog wat open laten voor extra lucht.

meer als dit kan je niet echt doen. maar scheelt wel een paar %  zelfs industriele luchtbevochtigers krijgen de LV niet uit de lucht vaak

geloof dat opticlimate het wel voor elkaar krijgt, maar dat is voor de meeste van ons niet realitisch

 

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, MisterX said:

afzuiger vol laten draaien en de tent vacuüm laten zuigen. mocht de tent de vacuum zuigen kan je boven in de tent nog wat open laten voor extra lucht.

meer als dit kan je niet echt doen. maar scheelt wel een paar %  zelfs industriele luchtbevochtigers krijgen de LV niet uit de lucht vaak

geloof dat opticlimate het wel voor elkaar krijgt, maar dat is voor de meeste van ons niet realitisch

 

 

Bedankt voor je reactie, ik heb dit zojuist toegepast door het luikje meer af te sluiten en trekt nu aardig vacuum. Hoop dat dit werkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Peterpangroen said:

Bedankt voor je reactie, ik heb dit zojuist toegepast door het luikje meer af te sluiten en trekt nu aardig vacuum. Hoop dat dit werkt!

Probeer eerst voor jezelf eens te beredeneren hoe het vergroten van je onderdruk dmv het verkleinen van je passieve inlaat je rv omlaag kan brengen.. En lees dan de eerste alinea van misterx nog eens om te zien wat hij echt bedoelde.

Blind iets van iemand op een forum aannemen zonder er zelf bij na de denken is al erg onverstandig, maar al helemaal als je niet goed leest wat die persoon zegt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

Probeer eerst voor jezelf eens te beredeneren hoe het vergroten van je onderdruk dmv het verkleinen van je passieve inlaat je rv omlaag kan brengen.. En lees dan de eerste alinea van misterx nog eens om te zien wat hij echt bedoelde.

Blind iets van iemand op een forum aannemen zonder er zelf bij na de denken is al erg onverstandig, maar al helemaal als je niet goed leest wat die persoon zegt.

Klopt je hebt gelijk, heb het inderdaad verkeerd gelezen. Afzuiger draait nu wel vol constant op 360m3 en meet nu een lv van 45% gemiddeld en met lampen uit stijgt die iets boven de 50. Is dit wel acceptabel met een soortje als bubblegum?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Peterpangroen said:

Klopt je hebt gelijk, heb het inderdaad verkeerd gelezen. Afzuiger draait nu wel vol constant op 360m3 en meet nu een lv van 45% gemiddeld en met lampen uit stijgt die iets boven de 50. Is dit wel acceptabel met een soortje als bubblegum?

45% op 27c is kurkdroog ik snap niet waar je je druk om maakt

je zal eerder top rot krijgen als de toppen tegen het tentdoek zitten of tegen elkaar zitten of slechte circulatie in de tent

 

Edited by dragon6521

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu eens bij die rv de temperaturen vermeld, dan valt er nog iets aan af te leiden.

Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de rv.

Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de rv.

Als je de rv omlaag wilt halen, zal je de temperatuur omhoog moeten halen.

 

45% met lampen aan is eerder aan de (veel) te lage kant, maar met een tentje is dat onmogelijk goed te regelen.

Met de lamp uit, mag de relatieve vochtigheid best hoog zijn, je planten zullen daar geen last van ondervinden, die vinden dat juist fijn, ze hebben een bepaalde relatieve vochtigheid nodig om goed te kunnen verdampen, enkel je filter zal bij een te hoge relatieve vochtigheid, boven de 75%, mogelijk sneller verzadigd raken, doordat het vocht in het koolstof condenseert. Al moet ik zeggen dat dat bij mij tot nu toe altijd erg mee is gevallen.

 

Je toppen ontwikkelen in dit stadium nog niet zomaar rot, dan moet er wel veel mis zijn. Ook in een later stadium is een hoge relatieve vochtigheid geen probleem. Volgens de geleerden zit de oorzaak van rot, onder andere, vaak in het moment van wanneer de lampen aan gaan, dan zijn de toppen nog koud en komt de verdamping op gang, waardoor de absolute vochtigheid in de lucht omhoog gaat en er kans bestaat dat het hogere vochtgehalte neer slaat op de koudere toppen. Enkel zal dat in een tentje ook te verwaarlozen zijn lijkt mij, er wordt zo veel lucht ververst elke seconde, dat de absolute vochtigheid eigenlijk amper kan stijgen. Ook heeft het te maken met worteldruk die te hoog is geloof ik, maar daar weet ik niet zo veel meer van, ben er te lang niet zo mee bezig geweest, ben dat stukje een beetje kwijt hoe dat ook al weer zat.

 

Toprot komt naar mijn mening vaker door overvoeding of een te lage relatieve vochtigheid, dan door een te hoge relatieve vochtigheid.

Wat je kan doen is er voor zorgen dat het temperatuursverschil tussen dag en nacht vlak voor zonsopgang, niet te groot is.

Edited by bosrand
Toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, bosrand said:

Als je nu eens bij die rv de temperaturen vermeld, dan valt er nog iets aan af te leiden.

Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de rv.

Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de rv.

Als je de rv omlaag wilt halen, zal je de temperatuur omhoog moeten halen.

 

45% met lampen aan is eerder aan de (veel) te lage kant, maar met een tentje is dat onmogelijk goed te regelen.

Met de lamp uit, mag de relatieve vochtigheid best hoog zijn, je planten zullen daar geen last van ondervinden, die vinden dat juist fijn, ze hebben een bepaalde relatieve vochtigheid nodig om goed te kunnen verdampen, enkel je filter zal bij een te hoge relatieve vochtigheid, boven de 75%, mogelijk sneller verzadigd raken, doordat het vocht in het koolstof condenseert. Al moet ik zeggen dat dat bij mij tot nu toe altijd erg mee is gevallen.

 

Je toppen ontwikkelen in dit stadium nog niet zomaar rot, dan moet er wel veel mis zijn. Ook in een later stadium is een hoge relatieve vochtigheid geen probleem. Volgens de geleerden zit de oorzaak van rot, onder andere, vaak in het moment van wanneer de lampen aan gaan, dan zijn de toppen nog koud en komt de verdamping op gang, waardoor de absolute vochtigheid in de lucht omhoog gaat en er kans bestaat dat het hogere vochtgehalte neer slaat op de koudere toppen. Enkel zal dat in een tentje ook te verwaarlozen zijn lijkt mij, er wordt zo veel lucht ververst elke seconde, dat de absolute vochtigheid eigenlijk amper kan stijgen. Ook heeft het te maken met worteldruk die te hoog is geloof ik, maar daar weet ik niet zo veel meer van, ben er te lang niet zo mee bezig geweest, ben dat stukje een beetje kwijt hoe dat ook al weer zat.

 

Toprot komt naar mijn mening vaker door overvoeding of een te lage relatieve vochtigheid, dan door een te hoge relatieve vochtigheid.

Wat je kan doen is er voor zorgen dat het temperatuursverschil tussen dag en nacht vlak voor zonsopgang, niet te groot is.

Het temperatuurverschil heb ik inderdaad weten te beperken dmv de cv wat hofer te zetten en daardoor is de lv ook afgenomen gedurende de periode dat de lampen uit staan. Gister was de lv net onder de 40 zelfs bij 26 graden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, dragon6521 said:

45% op 27c is kurkdroog ik snap niet waar je je druk om maakt

je zal eerder top rot krijgen als de toppen tegen het tentdoek zitten of tegen elkaar zitten of slechte circulatie in de tent

 

Is m'n eerste honby kweekje en ben misschien iets te bang dat het mislukt. Inmiddels zit de lv rond de 40% met lampen aan. Sinds ik de aanzuigslang voor de kachel heb staan wanneer de lampen uit zijn springt de kachel bij om het nu onder de 60% te houden en dit werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bosrand al zei: welke temp is het bij dat % vocht?  bijvoorbeeld als het 70% is met lampen aan op 27 graden dan is die 60% op 20/21 graden met lampen uit geen enkel probleem. je moet alleen de pieken in de gaten houden en dat pieken gebeurt bij het te snel afkoelen of opwarmen

dus voordat de lamp uit gaat de kachel al aan en voordat de lamp aan gaat de kachel uitzetten

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, bosrand said:

45% met lampen aan is eerder aan de (veel) te lage kant, maar met een tentje is dat onmogelijk goed te regelen. 

Dat valt toch wel mee? Volgens mijn vpd tabel zou hij in dit stadium bij 27C en een blad temp van 2C koeler (wat in mijn geval bij hps altijd wel ongeveer het geval is) tussen de 45 en 55% rv moeten zitten.

3 hours ago, bosrand said:

Met de lamp uit, mag de relatieve vochtigheid best hoog zijn, je planten zullen daar geen last van ondervinden, die vinden dat juist fijn, ze hebben een bepaalde relatieve vochtigheid nodig om goed te kunnen verdampen,

Maar de planten verdampen toch juist niet met de lampen uit? En daarbij is dan toch de temperatuur wat dat betreft niet meer relevant snachts? (die zit al in de rv verwerkt en de pieken bij het snelle afkoelen zitten als het goed is al in de min/max hygrometer). Ik wil zelf de rv snachts eigenlijk altijd wel onder de 50% hebben, maar als hier geen goede gond voor is houd ik mijn ontvochtiger liever uit :)

3 hours ago, bosrand said:

Je toppen ontwikkelen in dit stadium nog niet zomaar rot, dan moet er wel veel mis zijn.

Hoor ook nog wel eens dat de rot vaak juist in een voeger stadium opgelopen wordt, maar later als de toppen compacter worden en de afweer van de plant minder wordt pas to uiting komt.

NB: Dit is niet om wijsneuzerig te doen hoor @bosrand. Maar vond de rest namelijk wel een duidelijk verhaal, dus was wel benieuwd waar die paar verschillen in opvattingen vandaan komen ;)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb mijn laatste run ook vroeg toprot gehad week 7 kweek ik al toprot

Tent zat goed vol. de luchtvochtigheid was 45%. ik hoefde niet zo hard af te zuigen door de gunstige buiten temperaturen waardoor ik stilstaande lucht kreeg in me tent.

Daarom kreeg ik toprot

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannarie, ik meende dat de vochtigheid hoger moest zitten bij die temperatuur, maar het zou goed kunnen dat die wel goed is, ik heb geen tabel bij de hand. ;)

 

Die 2e quote heb ik een beetje scheef geschreven zie ik. Bedoelde met lamp aan dat de luchtvochtigheid hoger mag zijn, omdat planten een bepaalde luchtvochtigheid nodig hebben om te verdampen.

 

Het klopt inderdaad dat er gezegd wordt dat planten in een vroeger stadium al rot ontwikkelen. Vaak te maken met overvoeding of een te lage worteldruk of iets dergelijks, maar ben kwijt hoe het precies zat. Ik bedoelde er mee te zeggen dat op het moment waar de ts in de kweek is, rot zich nog niet zomaar laat zien, en zich niet gewoon ontwikkelt/het ontstaat door een hoge luchtvochtigheid. Eerder door een te lage luchtvochtigheid waardoor de plant verdampingsproblemen krijgt.

 

Fijn dat je zo scherp bent! ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ik de cv wat hoger heb gezet en de aanzuigslang voor de kachel heb gelegd is het probleem verholpen! Bedankt voor de tip. Lv tussen de 40/50% lamp aan/uit.

Ik heb wat foto's geupload hoe ze er nu bij staan. Ze zijn vandaag net in week 7 vd bloei. 

Ik vroeg me wel af hoe ver vantevoren ik moet stoppen met voeding geven? 

IMG_8809.JPG

IMG_8812.JPG

IMG_8813.JPG

IMG_8818.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...