Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Peterpangroen

Help mijn LV is nog te hoog met bubblegum

Recommended Posts

Beste leden,

ik ben in mijn 6e week bloei van mijn bubblegum soortje en nou weet ik dat dit een gevoellig soortje is tegen toprot.

mijn situatie is nu met lamp aan ongeveer LV 40-45% en met lamp uit LV 60-65%

600watt lamp met afzuiger vol aan 340m3 op een 1 bij 1 hobby tentje.

Ik weet bij God niet waar de hoge LV vandaan komt en hoe ik dit omlaag kan krijgen.

iemand tips? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag rv lijkt me prima. Mogelijke manieren om je nacht rv laag te houden zijn minimum stand afzuiger hoger zetten, lamp half uur voor de lamp uit gaat dimmen en de nachttemperatuur hoger houden. Evt zou je kunnen proberen de rv in de ruimte waar je hok staat te verlagen maar dat is al gauw wat lastiger.

Wat een kleine afzuiger gebruik je trouwens

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, cannarie said:

 Evt zou je kunnen proberen de rv in de ruimte waar je hok staat te verlagen maar dat is al gauw wat lastiger.

Kan dat niet door in die specifieke ruimte bijvoorbeeld je raampje juist wat vaker open/op kiep te zetten, kijkend met een schuin oog naar de luchtvochtigheid buiten ? Ik geloof dat mensen nog weleens  een raampje openzetten, omdat dan gedacht wordt dat daardoor de rv wat zal oplopen, terwijl meestal het tegenovergestelde waar is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip, jazeker maar de sleutel daarbij is dat de temperatuur binnen dan aanzienlijk hoger ligt dan buiten. Dus ofwel zonnetje op het raam of bijstoken. Ook om de temperatuur in het hok zelf niet te ver te laten zakken uiteraard

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, cannarie said:

Dag rv lijkt me prima. Mogelijke manieren om je nacht rv laag te houden zijn minimum stand afzuiger hoger zetten, lamp half uur voor de lamp uit gaat dimmen en de nachttemperatuur hoger houden. Evt zou je kunnen proberen de rv in de ruimte waar je hok staat te verlagen maar dat is al gauw wat lastiger.

Wat een kleine afzuiger gebruik je trouwens

 

Vandaag gekeken n staat met lamp aan op 49% nu is nog wat hoog? Afzuiger is 2-stand op 220 en 360 m3, is dit niet voldoende voor een tentje van 1m2?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze foto is 2 weekjes geleden met een vol druk bladerdek. Komt het misschien hiervandaan die hoge lv?

IMG_8429.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Head Honcho said:

LV buiten is op het moment ook heel hoog dus dan gaat het binnen ook omhoog natuurlijk.

Ja klopt! Ik weet alleen niet wat voor actie ik hiertegen kan doen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer geef je de planten water en hoe? 

Gr. X

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, Xaim said:

Wanneer geef je de planten water en hoe? 

Gr. X

Ze staan in 18L potten en geef ze tussen de halve liter en een liter water wanneer de lampen aangaan van bovenaf water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gok dat je planten gewoon veel verdampen snachts, dan kan je, net als @cannarie zegt de afzuiger iets hoger zetten. Let wel op dat het dan niet te koud wordt in de tent.

Ik zou persoonlijk ook wat bladeren weg snoeien zodat het geheel iets luchtiger wordt, zo krijgen de bloemen ook wat meer ruimte en licht. Grote kans dat de verdamping ook minder wordt.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Xaim said:

Ik gok dat je planten gewoon veel verdampen snachts, dan kan je, net als @cannarie zegt de afzuiger iets hoger zetten. Let wel op dat het dan niet te koud wordt in de tent.

Ik zou persoonlijk ook wat bladeren weg snoeien zodat het geheel iets luchtiger wordt, zo krijgen de bloemen ook wat meer ruimte en licht. Grote kans dat de verdamping ook minder wordt.

Gr, X

Bedankt! De afzuiger staat nu vol aan op 340m3 en kan wegsnoeien geen kwaad in de 6e week vd bloeifase? Geeft die niet hoge stress? Heb de kachel ook hoger staan in de kamer wanneer de lamp uit is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verdampen snachts is overigens vnl net nadat de lampen uitgaan. Omdat de lamp dan ook net uitvalt en de temperatuur plotseling daalt krijg je vaak pieken in je rv. Vandaar ook de optie om te dimmen even van tevoren, zodat de verdamping alvast afneemt. Is alleen een beetje lastig als je dit niet geautomatiseerd kan doen. Maar ook het afzuigen en het hoog houden van de omgevingstemperatuur is vnl in deze periode belangrijk.

Met snoeien onderop zal vnl je de luchtverplaatsing tussen de planten verbeteren. En wellicht ook de verdamping wat verminderen. Echter wordt er ook wel geroepen dat dit de schimmel dan weer de gelegenheid geeft om zich in de open wonden te gaan nestelen. Als het niet helemaal vol bebost is daar beneden zou ik het (voor wat het waard is) persoonlijk niet doen. 

Maar wat je ook doet.. in de eerste plaats gewoon genieten van hoe mooi je plantjes erbij staan ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, cannarie said:

Dat verdampen snachts is overigens vnl net nadat de lampen uitgaan. Omdat de lamp dan ook net uitvalt en de temperatuur plotseling daalt krijg je vaak pieken in je rv. Vandaar ook de optie om te dimmen even van tevoren, zodat de verdamping alvast afneemt. Is alleen een beetje lastig als je dit niet geautomatiseerd kan doen. Maar ook het afzuigen en het hoog houden van de omgevingstemperatuur is vnl in deze periode belangrijk.

Met snoeien onderop zal vnl je de luchtverplaatsing tussen de planten verbeteren. En wellicht ook de verdamping wat verminderen. Echter wordt er ook wel geroepen dat dit de schimmel dan weer de gelegenheid geeft om zich in de open wonden te gaan nestelen. Als het niet helemaal vol bebost is daar beneden zou ik het (voor wat het waard is) persoonlijk niet doen. 

Maar wat je ook doet.. in de eerste plaats gewoon genieten van hoe mooi je plantjes erbij staan ;) 

Beneden heb ik ze in de 3e week bloei helemaal gesnoeid onderaan 1/3 vd plant, alleen boven is het bladerdek geheel bedekt met bladeren en toppen. Kan ik hier nog wat bijsnoeien of geeft dat teveel stress aan de planten aangezien ze in week 6 vd bloei zijn

IMG_8281.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Peterpangroen said:

Kan ik hier nog wat bijsnoeien of geeft dat teveel stress aan de planten aangezien ze in week 6 vd bloei zijn

toen ik nog niet wist dat je de schaar er al behoorlijk in had gezet zei ik al dat ik het persoonlijk niet zou doen.

Denk alleen dat na het zien van de foto iedereen het er ook wel mee eens zal zijn :)  Je ziet het licht nu al gewoon door je hele gewas heen penetreren.

Had er nog niet eens bij stil gestaan dat het al week 6 is trouwens. Dat lijkt me sws veel te laat

hey @oude rocker, lang niet gezien ;) 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het inderdaad dan nog even zo laten, ik dacht namelijk dat de onderkant ook helemaal vol met blad stond.

Ik zelf pluk in deze laatste weken wel is af en toe grotere bladeren weg om de lucht doorstroom en licht inval te verbeteren,  maar dan heb ik het over 3 a 4 bladeren. Maar het is natuurlijk je eigen beslissing uiteindelijk:innocent: mensen zeggen dat het inderdaad rot kan veroorzaken doordat je wondjes veroorzaakt, ik heb deze ervaring zelf niet.

Maar als je soort al zo gevoelig is zou ik het eerst is gewoon proberen met de afzuiger juist af te stellen en kijken wat er gebeurd.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de rest ziet het er toch gewoon mooi groen en goed uit Peterpanneke ? Ik heb in ieder geval het idee dat dit wel een leuk rondje gaat worden, zeker na die laatste foto. Heb het zelf ook gedaan in ronde 2 en prima bevallen. Volgens mij gaat het dadelijk ook weer wat kouder worden, dan zal de rv ook wat gaan zakken.

Ik ga zelf deze ronde wat experimenteren met het shockeren van de dames in de afbloeifase, waar als het goed is, de rv dan ook van zou moeten dalen. 1 van die experimenten is om in die allerlaatste fase koelelementen in mijn inlaten te leggen. De theorie erachter is dat er meer hars aangemaakt gaat worden. Ik wil de aanvoertemperatuur dan terugbrengen naar max 15 graden en de algehele dag- en nachtemperatuur ook omlaag brengen. De bedoeling en gedachte  is dan om, na een aantal minuutjes, de afzuiging juist minder hard te gaan laten draaien, omdat het juist de rv van die inkomende koele lucht is, die zo laag is en hopelijk dan ook de rv in de uiteindelijke temperatuur. Ik zag net dat @oude rocker even kwam fluiten vanachter de klimop, ben wel benieuwd wat jij hiervan vind, of maak ik hier een denkfout ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ook niet dat het grovere snoeiwerk perse je oogst verpest hoor. Maar als je al dat licht door de gaten in het gewas op de potten en de vloer ziet schijnen moet je het met me eens zijn dat dat de boel niet ten goed zal komen. En dan is de herfst nog niet eens ingetreden.

Wat betreft het toedienen van koude shock aan het eind.. Als je ziet hoe lang het normaalgesproken duurt voordat je trichomen rijp worden, acht je het dan realistisch dat er in de laatste week voor de oogst dan in 1 keer allemaal nieuwe trichomen aangemaakt worden die ook nog eens binnen die week rijp zijn?

Bovendien gaat de rv bij het koelen van de lucht (bij gelijke absolute lv) juist omhoog he.. Mogelijk dat ze door stress wel minder zullen verdampen, maar als je de lucht koelt en ook nog eens minder gaat afzuigen zie ik de rv eerder door het dak gaan. Zou je niet ook juist zeggen dat het stressen van de plant, de afweer tegen rot ook verlaagt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft er idd geen gras over laten groeien, maar ik zou geen blad meer aanraken nu.

Ik heb me enigszins laten inspireren door dit filmpje @cannarie. Vanaf minuut 9 ongeveer, begint hij erover en geeft aan dat hier dan  idd geleidelijk de temperatuur omlaag gebracht gaat worden en ook de rv. De dag- en nachttemps zal voor mij niet zo'n probleem zijn, maar die rv moet idd ook meewerken. Ik wil het in ieder geval proberen, maar dan, zo vanaf week 6 a 7 . De huidige ronde van mij leent zich om te experimenteren op deze manier, evenals de strain die ik heb, maar je zult zeer waarschijnlijk gelijk hebben bij de uitleg van de rv, dus ik zal  misschien iets anders dienen te verzinnen, maar ik bekijk het dan ook gewoon van dag tot dag en van week tot week....

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Xaim said:

Ik zou het inderdaad dan nog even zo laten, ik dacht namelijk dat de onderkant ook helemaal vol met blad stond.

Ik zelf pluk in deze laatste weken wel is af en toe grotere bladeren weg om de lucht doorstroom en licht inval te verbeteren,  maar dan heb ik het over 3 a 4 bladeren. Maar het is natuurlijk je eigen beslissing uiteindelijk:innocent: mensen zeggen dat het inderdaad rot kan veroorzaken doordat je wondjes veroorzaakt, ik heb deze ervaring zelf niet.

Maar als je soort al zo gevoelig is zou ik het eerst is gewoon proberen met de afzuiger juist af te stellen en kijken wat er gebeurd.

Gr, X

Ja klopt, ik heb de afzuiger inmiddels vol aan op 360m3. Het licht penetreert die bodem overigens niet meer doordat het bovenste bladerdek helemaal egaal is

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Voor de rest ziet het er toch gewoon mooi groen en goed uit Peterpanneke ? Ik heb in ieder geval het idee dat dit wel een leuk rondje gaat worden, zeker na die laatste foto. Heb het zelf ook gedaan in ronde 2 en prima bevallen. Volgens mij gaat het dadelijk ook weer wat kouder worden, dan zal de rv ook wat gaan zakken.

Ik ga zelf deze ronde wat experimenteren met het shockeren van de dames in de afbloeifase, waar als het goed is, de rv dan ook van zou moeten dalen. 1 van die experimenten is om in die allerlaatste fase koelelementen in mijn inlaten te leggen. De theorie erachter is dat er meer hars aangemaakt gaat worden. Ik wil de aanvoertemperatuur dan terugbrengen naar max 15 graden en de algehele dag- en nachtemperatuur ook omlaag brengen. De bedoeling en gedachte  is dan om, na een aantal minuutjes, de afzuiging juist minder hard te gaan laten draaien, omdat het juist de rv van die inkomende koele lucht is, die zo laag is en hopelijk dan ook de rv in de uiteindelijke temperatuur. Ik zag net dat @oude rocker even kwam fluiten vanachter de klimop, ben wel benieuwd wat jij hiervan vind, of maak ik hier een denkfout ?

De theorie van meer hars aanmaak heb ik een tijd geleden wat over gelezen inderdaad door een kweker. Ook deed hij water geven die aanzienlijk koeler was om het najaar na te bootsen. Dankje, dit is mijn eerste hobby kweekje en heb veel gelezen en geleerd op dit forum!

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, greentjeonatrip said:

Hij heeft er idd geen gras over laten groeien, maar ik zou geen blad meer aanraken nu.

Ik heb me enigszins laten inspireren door dit filmpje @cannarie. Vanaf minuut 9 ongeveer, begint hij erover en geeft aan dat hier dan  idd geleidelijk de temperatuur omlaag gebracht gaat worden en ook de rv. De dag- en nachttemps zal voor mij niet zo'n probleem zijn, maar die rv moet idd ook meewerken. Ik wil het in ieder geval proberen, maar dan, zo vanaf week 6 a 7 . De huidige ronde van mij leent zich om te experimenteren op deze manier, evenals de strain die ik heb, maar je zult zeer waarschijnlijk gelijk hebben bij de uitleg van de rv, dus ik zal  misschien iets anders dienen te verzinnen, maar ik bekijk het dan ook gewoon van dag tot dag en van week tot week....

 

Ik heb onderin inderdaad een 1/3 vd plant kaalgesnoeid en alle kleine mogelijke popcorn topjes weggedieft. Boven is het wel een egaal dek met toppen en vol met toppen, zo vol dat het licht ook niet meer helemaal tot op de grond penetreert. Ik zie ook omdat het nu zo'n vol egaal bladerdek is, dat bladeren op en in mekaar zitten veel zweten. Doe ik er goed aan om hier wat bij te snoeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

geeft aan dat hier dan  idd geleidelijk de temperatuur omlaag gebracht gaat worden en ook de rv.

Heb het filmpje niet bekeken green, maar hier schrijf je toch iets wezenlijk anders. de temp moet omlaag en de rv. Dat is niet het zelfde als bij lagere temperaturen gaat de rv omlaag. In dit geval zal deze meneer die temperatuur bovendien vast omlaag brengen met aircos. Airco's ontvochtigen. Koelelementen in je inlaat niet ;) 

50 minutes ago, Peterpangroen said:

Boven is het wel een egaal dek met toppen en vol met toppen, zo vol dat het licht ook niet meer helemaal tot op de grond penetreert.

Dan zie jij een hele andere foto dan ik (2e foto van dit topic)

51 minutes ago, Peterpangroen said:

Doe ik er goed aan om hier wat bij te snoeien?

Ik geeft het op haha

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, cannarie said:

Heb het filmpje niet bekeken green, maar hier schrijf je toch iets wezenlijk anders. de temp moet omlaag en de rv. Dat is niet het zelfde als bij lagere temperaturen gaat de rv omlaag. In dit geval zal deze meneer die temperatuur bovendien vast omlaag brengen met aircos. Airco's ontvochtigen. Koelelementen in je inlaat niet ;) 

Dan zie jij een hele andere foto dan ik (2e foto van dit topic)

Ik geeft het op haha

Zodra ze wakker zijn maak ik nog een aantal fotos van hoe ze er nu bijstaan.

Was een oudere foto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...