Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
zundappks80

Led advies

Recommended Posts

Hallo kwekers.

Na een aantal mooie rondes met hps tijd voor wat anders. 

Ik wil het eens met led gaan proberen. Maar de vraag is nu welke. Wil het in een klein tentje gaan proberen. 80x80x160. Vloer oppervlakte is dan ook maar 0,64m2. Heb gelezen dat je minimaal 40 a 50 watt led per m2 moet hebben. Wie heeft er tips of advies. Uiteraard ga ik dan een verslag bij houden. Het gaat alleen nog om de verlichting nu. De rest van de set up komt nog, maar ligt allemaal al klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gewenste wattage is idd een beetje afhankelijk van de efficientie van de ledlamp. Maar zelfs met de meest efficiente lamp is 40 a 50W per m2 extreem weinig. Dan moet je eerder aan 200 tot 300W gaan denken.

17 hours ago, zundappks80 said:

Wie heeft er tips of advies.

Belangrijke vragen die je eerst zal moeten beantwoorden zijn 1. wat is je budget? en 2. ben je bereid om zelf iets in elkaar te sleutelen?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Zelf in elkaar knutselen gaat hem niet worden. Ben wel handig maar dat zie ik niet zitten. Het is een experiment of het gaat. Moederplanten onder led kweken om er stekken af te snijden. Dus niet al te duur. Maar zo tussen de 100 en 300 euro moet er wel wat zijn toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf zou een armatuurtje bouwen met iets van 4 560x40mm f series of h-influx strips. Als je er een beetje zin in maakt is het uiteindelijk best leuk om te doen. Helemaal als je handig bent. Gewoon topicje voor aanmaken en je wordt er wel doorheen geholpen hier.

Anders zou je aan zo iets kunnen denken. Staat dan wel 60x60 belichtingsoppervlak bij, maar hang hem iets hoger en je bent er ook. Geen idee of deze lamp je de meeste bang voor je buck geeft, heb me nooit zo in kant en klaar lampen verdiept.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/22/2018 at 3:28 PM, HUFFnPUFF said:

40-50w per sq feet moet wel gaan 

hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

chineeze tering zooi halen. werkt opzich wel. Maar wat iedereen hier zal zeggen is dat hps nauwelijks te overtreffen is. 

Ik ben begonnen met een van deze, toen gekocht voor 65 euro ze worden verzonden vanuit europa dus geen invoerkosten.

https://www.aliexpress.com/item/Marshydro-Mars300-Hydroponics-LED-Grow-Light-140W-True-Watt-For-indoor-Medical-plants-Stock-in-US/32576199907.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dkZbGnk

Ze doen het wel, je kan er prima onder voorgroeien, maar HPS gewoon veel beter.  Ik ken iemand die gebruikt alleen maar china leds om onder te groeien, hij geeft zelf ook toe dat hps veel beter is, maar het gezeik dat hij bespaart omdat hij minder hoeft te koelen is het voor hem waard.

Wat ik je kan aanbevelen is toch echt zelf een armatuurtje te bouwen zoals @cannarie al zei, daar heb je echt veel langer plezier aan en ik zeker de moeite waard. 

IK ben begonnen met de chineese led lamp. Maar als je het in een keer goed wilt doen, bouw dan zelf. Je kan natuurlijk ook kant en klare leds kopen die wel goed zijn, maar hier betaal je een kaptiaal voor.

 

Er zijn ook mensen die Led armatuurtjes zelf bouwen en dan verkopen. hier kan je ook naar kijken.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Liever Wiet

Hallo ik wacht nog op goedkeuring voor mn account, maar ik zit al een tijdje te lezen op dit forum en vroeg me af hoeveel afzuig capaciteit nou benodigd is voor kweken met LED? Hoeveel % minder dan met hps bijvoorbeeld? Kon dit niet zo snel vinden op dit forum, sry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gok zoon 30 tot 35 procent minder als je alleen kijkt naar de warmte afvoer. 

Maar een ledlamp die 300w aan energie verbruikt zal net zo veel warmt geven als een hps die 300w verbruikt. 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...